Hyundai chystá koncept velkého luxusního kupé i80
Když přijde řeč na marketingovou strategii Hyundaie, většina expertů jen nechápavě kroutí hlavou. Ne, teď nemám na mysli místní specialitu "opravdové české auto", na patriotickou notu hrají v zemích, kde svá auta vyrábí, všechny automobilky, ale spíše snahu nabízet všechny druhy aut od minivozu i10 po luxusní sedan Equus. Jako by nestačilo, že s luxusním vozem má problémy i tak renomovaný výrobce, jakým je i Volkswagen, i když v tomto případě dost možná hraje roli už samotné jméno automobilky.
Panuje prostě názor, že by Hyundai měl zůstat mainstreamovým výrobcem a po vzoru japonských značek by měl vytvořit luxusní divizi, která by vyráběla auta, komplexně namířená proti prémiové konkurenci. Ostatně takový Genesis a Equus jsou tak trochu na poloviční cestě - na masce mají specifická loga, na zádi ale nechybí označení Hyundai.
Ovšem pokud byste si snad mysleli, že jsou Korejci spokojení se současnou škálou svých prestižnějších modelů, jste na omylu. Ten nejtěžší kalibr teprve chystají - velké gétéčkové kupé s poněkud provokativním označením i80, namířené proti chystané nové generaci Lexusu SC430 a Mercedesu CL a vůbec všemu, co by snad chtěly prémiové značky do této třídy poslat.
Nejprve samozřejmě přijde na řadu koncept, dost možná už v lednu 2014 v Detroitu, ovšem plán na "haló model" je prý pevně dán a bude doveden do výroby bez ohledu na reakce veřejnosti a tedy bez ohledu na to, zda bude jeho vývoj a výroba ztrátový, či nikoli. Jestli vyvolá takové auto, které sice bude oproti konkurenci levné, ale už bude stát spoustu peněz, nadšení zákazníků, až bude na showroomu stát vedle vozů i10, i20 nebo i30, o tom lze s úspěchem pochybovat, nicméně i80 by mělo být doma hlavně v USA a ve společnosti Genesisu a Equusu už tak nesmyslně nevypadá.
Vznikne ale vcelku zajímavý paradox - Hyundai bude mít prestižní model, jenž si nemůže dovolit ani většina prémiových evropských a amerických značek. Možná to trochu zavání furiantstvím, nicméně z dlouhodobého hlediska může jít o zcela přelomový model. Mohlo by se klidně stát, že bude za nějakých 10-20 let vnímán Hyundai jako subprémiový "brand" což je něco, o co se řada věhlasnějších značek marně snaží už desítky let...