Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai v Ženevě 2010

Největší korejská automobilka přivezla do Frankfurtu hned několik novinek. Hlavní hvězdou na stánku se stal koncept i-flow (HED-7). Pozornost si zaslouží i faceliftovaný model i30 s novým označením i30U nebo prototyp ix35 FCEV

Největší korejská automobilka přivezla do Frankfurtu hned několik novinek. Hlavní hvězdou na stánku se stal koncept i-flow (HED-7). Pozornost si zaslouží i faceliftovaný model i30 s novým označením i30U nebo prototyp ix35 FCEV.

i-flow (HED-7)

Nejsledovanější premiéru na stánku automobilky Hyundai představoval koncept budoucího zástupce značky v segmentu D. Sportovně tvarovaný sedan i-flow (také označovaný kódem HED-7) naznačuje podobu budoucího vozu střední třídy.

Studie je poháněna hybridní soustavou. Ta se skládá z nového turbodieselu U2 objemu 1,7 litru, který má dvoustupňové přeplňování. Elektromotor je napájen lithium-polymerovými akumulátory z vlastního vývoje firmy Hyundai.

Hybridní systém spolupracuje se šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou, která je také zcela nové konstrukce. Vzhledem k použitému druhu pohonu se nelze divit spotřebě 3 l/100 km, výkonové parametry výrobce tají.

Tvary konceptu jsou sice futuristické, ale můžeme je považovat zároveň za dynamické. Vznikly v designérském středisku Hyundai Motor Europe pod vedením šéfdesignéra Thomase Buerkleho. Některé linky sdílí se sériovým kompaktním SUV ix35. Součinitel odporu vzduchu karoserie je 0,25. V prosklené střeše se nacházejí solární panely.

Lesklý vodou ředitelný lak obsahuje speciální pigmenty, díky nimž připomíná tekutý kov. Byl vyvinut ve spolupráci s chemickým koncernem BASF, stejně jako lehké materiály použité uvnitř. Sedadla jsou z prodyšného a odolného Steronu, horní část palubní desky pokryl třpytivý Elastoskin. Funkci hlavního informačního rozhraní zastává velkoplošný dotykový displej, který také dokáže rozpoznat gesta sedících osob.

Elektrickou enerii potřebnou pro palubní příslušenství lze získávat nejen ze zmíněných solárních panelů, ale také rekuperací prostřednictvím termoelektrického generátoru. Ten je umístěn ve sběrném výfukovém potrubí a získává energii z horkých výfukových plynů. Odpadní teplo pak přeměňuje na elektřinu, která napájí přístroje uvnitř vozu.

Koncept je vybaven systémy, které podporují úspornou jízdu. Mezi ně patří ukazatele spotřeby paliva a optimálního řazení. Funkce Eco optimalizuje účinnost celého poháněcího ústrojí, stará se o koordinaci řídicích jednotek motoru a převodovky. Nejhospodárnější trasu do zvoleného cíle zvolí Eco Route, která využívá pro výpočet optimální trasy dopravní zpravodajství v reálném čase a trojrozměrné mapové podklady.

Hyundai i-flow je 4780 mm dlouhý, 1850 mm široký a 1420 mm vysoký a je postaven na podvozku s rozvorem 2800 mm. Je předskokanem sériového vozu, který se představí zhruba za rok a bude nejspíše určen pouze pro Evropu, objeví se i varianta kombi.

Nové Sonaty v podobě, která se prodává v Jižní Koreji a USA, se totiž zákazníci na starém kontinentu nakonec nedočkají.

i30U

První model značky Hyundai s alfanumerickým označením začínajícím na „i“ se na ženevském autosalonu představuje ve svém modernizovaném provedení. To přichází s upraveným designem, výbavou a motory, které se mají vyznačovat nižšími emisemi. Završení modernizované řady i30U představuje paket Hyundai „Triple5“, který zahrnuje zdokonalenou pětiletou záruku.

Modernizované Hyundai i30U se příliš neodchyluje od designu původního provedení modelu i30. Vpředu se může pochlubit nově tvarovanou maskou chladiče, která odpovídá nové firemní identitě korejské značky. Nový přední nárazník je nižší s šestiúhelníkovým vstupem vzduchu a hranatějšími otvory pro mlhové světlomety. Dynamičtější design je završen nově tvarovanou chromovanou lištou s logem značky. Boky vozu dostaly nové nástavce prahů a upraven je i zadní nárazník.

Řada i30 přišla v rámci výrobního programu značky Hyundai jako první na trh s logem Blue, které má symbolizovat snahu společnosti Hyundai o ochranu životního prostředí. S příchodem faceliftované verze i30U se výbava paketu Blue rozšiřuje o pneumatiky s nízkým valivým odporem. Zdokonalení provedená u paketu Blue přinášejí v případě běžného modelu i30 se zážehovým motorem 1,6 litru výrazné zlepšení. Emise CO2 a spotřeba paliva klesly o 9 % na 139 g/km (v kombinovaném režimu).

Další novinkou u modelů i30U jsou motory plnící emisní normu Euro 5.

Důvěru společnosti Hyundai v modelovou řadu i30U má názorně dokazovat záruční paket „Triple5“, který platí pro všechny verze prodávané v Evropě. Hlavní předností tohoto paketu je nová pětiletá záruka na celý vůz bez omezení počtem ujetých kilometrů. Další jistotou pro zákazníky je pětiletá asistenční služba doplněná každoročními preventivními prohlídkami během prvních pěti let stáří vozidla zdarma.

Po uvedení modernizované řady i30U na trh budou následovat speciální modely u příležitosti mistrovství světa ve fotbale v Jižní Africe, jehož je Hyundai hlavním sponzorem.

Santa Fe

Modernizované Hyundai Santa Fe se sice představilo již na loňském autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem, ale vzhledem ke skutečnosti, že na český trh prozatím nedorazilo, je můžeme zařadit mezi novinky, na které se můžeme v letošním roce těšit.

Santa Fe si zachovává své klasické tvary, změny exteriéru jsou velmi decentní. Nový je například přední nárazník, mlhovky dostaly výraznější černé rámečky a prolisy v nárazníku budou ostřeji řezané, podobně jako na bocích. Uhlazená příď Santa Fe tak dostala agresivnější výraz. Změnou prošla také maska chladiče. Trojice vodorovných lamel bude plastičtěji tvarovaná a místo černé barvy bude lakována v barvě karoserie. Změny se také týkají zadního nárazníku, koncových světel a do bočních zpětných zrcátek integrovaných blikačů.

V interiéru nalezneme kromě nových vzorů, barev a materiálů také například nový integrovaný navigační systém či monitor s obrazem ze zadní parkovací kamery. Faceliftované Santa Fe bude v nabídce ve dvou výbavových stupních – GL a GLS přičemž lépe vybavené GLS může nabídnout například xenonové světlomety, bezklíčový vstup a startování tlačítkem či osmnáctipalcová litá kola s monitorováním tlaku v pneumatikách.

Mnohem významnější novinku představuje dvojice pohonných jednotek. Ta benzinová o objemu 2,4 l dosahuje výkonu 128 kW (174 k), silnější turbodiesel řady R o objemu 2,2 l bude k dispozici ve dvou výkonových stupních se 110 kW (150 k) a 145 kW (197 k). Všechny motory pro Santa Fe splňují emisní normu Euro 5 a jsou spojeny se šestistupňovými převodovkami.

ix35 FCEV

Hyundai na autosalonu v Ženevě představil také prototyp ix35 FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) poháněný palivovými články na vodík. Tato novinka přináší několik důležitých inovací ve srovnání s předchozí generací Tucson FCEV, které mají umožnit společnosti Hyundai dosáhnout cíle vyrábět řádově tisíce vozů s palivovými články FCEV do roku 2012.

Intenzivním vývojem prototypu ix35 FCEV se podařilo významně snížit výrobní náklady a zjednodušit výrobu palivových článků, stejně jako využitím nových výrobních technologií zjednodušit finální montáž.

Ke klíčovým inovacím patří použití kovových separátorů (bipolárních desek) v sadě palivových článků Hyundai, které plní funkci klíčového komponentu pro výrobu elektrického proudu. Kovové separátory nahrazují konstrukci s grafitem, jejíž výroba je extrémně náročná a drahá. Kovové separátory výrazně snižují cenu palivových článků a zjednodušují výrobní proces.

Inženýrům, kteří se věnují vývoji palivových článků ve výzkumném a vývojovém středisku společnosti Hyundai Eco-Tech Research and Development Center v korejském Mabuku, se podařilo sestavit komplexní komponenty do jednodušších modulů a zlepšit tak škálovatelnost výroby. Tím se radikálně snížil počet pracovních hodin potřebných pro montáž vozu FCEV a náklady na výrobu tisícových sérií konečně dosahují ekonomicky akceptovatelné výše.

Použití lithium-polymerových akumulátorů (Li-Pol) o výkonu 21 kW místo superkapacitorů. Akumulátory Li-Pol se již sériově vyrábějí a s rostoucím rozsahem výroby klesají náklady, což umožňuje aplikaci technologie Li-Pol pro vozy FCEV za současného snížení jejich ceny.

V ix35 FCEV bylo použito levnějšího asynchronního trakčního elektromotoru místo elektromotoru s permanentním magnetem. Přestože asynchronní elektromotory s sebou přinášejí snížení celkové účinnosti poháněcího ústrojí, jejich použitím se odstraní nákladové riziko výroby motorů s permanentním magnetem, k nimž je zapotřebí vzácných prvků, jejichž ceny v uplynulých letech prudce stouply v důsledku omezené nabídky a vysoké poptávky.

Prototyp Hyundai ix35 FCEV v současnosti disponuje elektromotorem o výkonu 100 kW (136 k) a maximálním točivém momentu 300 Nm. Nádrže na vodík mají kapacitu 5,6 kg a je v nich tlak 70 MPa. Maximální rychlost vozu je 160 km/h a dojezd 650 km.

Hyundai plánuje zahájení výroby vozů FCEV v několikatisícových sériích do roku 2012. Vozy budou nabízeny fleetovým zákazníkům v Jižní Koreji.

Ondřej Pavlůsek