Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ikonické BMW M1: Hříšně drahý sen o vítězství v 24 h Le Mans

Diskuze (0)

Slavný závod podnítil vznik nejednoho zajímavého vozu a  dalo by se říci, že do značné míry zapříčinil i vznik ikonického BMW M1!

Autor: Mario Rychtera

Počátkem sedmdesátých let na tom BMW nebylo vůbec špatně a mělo potřebu o tom dát vědět celému světu. Uspokojit tuto touhu rozhodně nemohla jen stavba nové správní budovy ve tvaru čtyř válců, na to, aby celý svět pochopil, kdo je tady pánem, to chtělo trochu větší kalibr revoluci na čtyřech kolech! Nastal tedy správný čas, aby mohl vzniknout naprosto přelomový model v historii mnichovské automobilky! M1 mělo být prvním BMW s motorem uprostřed, které by se dokázalo rovnat modelům Ferrari. V neposlední řadě také stálo u zrodu proslulé řady výkonných vozů M. Kromě toho je dodnes jediným „emkem“, které nevzniklo jako transformace masově vyráběného modelu. Je až neuvěřitelné, že na druhé BMW s motorem uprostřed jsme si od začátku osmdesátých let museli počkat až do roku 2014, kdy se světu představil kontroverzní model i8.

Zrození prvního konceptu

První náznak zcela nového pojetí sportovního automobilu od BMW byl veřejnosti představen již v roce 1972 u příležitosti oslav letních olympijských her v Mnichově. Jednalo se o koncept BMW Turbo z pera Paula Bracqua. Už tehdy měl motor uprostřed a jako technický základ mu posloužil model BMW 2002. Odtud pocházel také přeplňovaný čtyřválec řady M10, který vozu uděloval zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,6 sekundy a maximální rychlost 250 km/h. Málokdo ví, že tehdy automobilka použila přeplňování turbodmychadlem poprvé. Zdroje uvádějí výkon mezi 200 až 280 koňmi v závislosti na nastavení plnicího tlaku.

Ačkoliv tvůrcem prvotního konceptu byl Paul Bracq, pod designem M1 je podepsán slavný Giorgetto Giugiaro a studio Italdesign. Za pravého otce BMW M1 je považován Jochen Neerpasch, který zároveň stojí za vznikem přidružené značky BMW Motorsport. Ve druhé polovině sedmdesátých let dominovalo BMW s modelem CSL Evropskému šampionátu cestovních vozů. Jochen však měl cíl dostat značku do Světové série skupiny 5. Pro takový účel bylo cenami ověnčené CSL zastaralé. Koncept BMW Turbo byl vedením značky zamítnut v rámci upřednostnění masové výroby sedanů, ale z hlediska základu pro závodní stroj v něm Jochen viděl potenciál.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Diskuze (0)

Doporučujeme