Jaké budou motory za 50 let? Rozhoduje se nyní
Představitelé vybraných firem se na seminářích managementu automobilek v michiganském Travarse City rozhovořili o tom, jak bude vypadat budoucnost spalovacích agregátů. Už nyní se přitom rozhoduje o tom, jaké budou motory v příštích desetiletích.
Výkonný ředitel globálního výzkumu a vývoje pro General Motors Gary Smyth si myslí, že již následujících pět až deset let rozhodne o tom, zda průmysl kráčí pro příštích 40 až 50 let tím správným, nebo naopak špatným směrem.
Cílem vývojářů jsou v první řadě účinnější spalovací agregáty. „Jako olympijští atleti musíme provést spoustu drobných vylepšení, abychom splnili cíle, ke kterým kráčíme,“ uvedl Gary Rogers, výkonný ředitel strojírenské společnosti FEV. Rogers ví, že to bude trvat nějakou dobu, když prohlásil, že se tak nestane přes noc. „Chce to čas,“ říká.
Strategie automobilek počítá se snížením emisí a spotřeby paliva svých vozidel. Inženýři jsou přesvědčeni, že s technikou, která se už vyvíjí, se může zdvojnásobit množství energie, které lze vyprodukovat z litru paliva.
Jaké jsou tedy trendy?
Elektrifikace
V posledních letech se hojně hovořilo o přechodu k elektromobilům, jejich zavádění na trh ale není tak úspěšné, jak se předpokládalo. Automobilky tak nyní počítají s tím, že vozy s elektrickým pohonem budou i v blízké době jen vyplňovat mezery na trhu. Výrobci spíše budou sázet na hybridy a techniku typu systémů rekuperace brzdné energie.
Teplotní management
Motorové oleje v budoucích agregátech se mají zahřívat rychleji, což povede ke snížení tření. Kapalinou chlazené výfukové plyny pak mají chránit turbodmychadlo před přehřátím.
Downsizing
I nadále bude pokračovat downsizing agregátů, počítat tak můžeme s dalšími tříválci a dvouválci, které budou mít výkon někdejších čtyřválců.
Turbodmychadla
I přesto, že se jedná o technologii používanou po desetiletí, u stále se zmenšujících motorů se stává nezbytností.
Alternativní paliva
Bude se také rozšiřovat nabídka vznětových agregátů a jednotek, které zvládnou spalovat etanol. Přibývat budou i motory poháněné stlačeným zemním plynem. Vodíkové palivové články mají být naopak až hudbou vzdálenější budoucnosti.
Automobilky jsou si však vědomy limitujícího faktoru, a to financí. Výrobci musejí počítat s tím, kolik peněz budou zákazníci ochotni utratit za automobily s efektivnější technikou. Cenu aut má držet nízko hlavně efektivnější výroba.