Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Japonští výrobci autodílů dostali rekordní pokutu od úřadů v Číně

redakce AUTO.CZ
Diskuze (24)
Antimonopolní zákon, který byl přijat před pěti lety, umožňuje čínské Národní rozvojové a reformní komisi (NDRC) uložit pokuty ve výši až deset procent příjmů, které daná společnost v Číně měla za předešlý rok.

Čína vyměřila desítce japonských dodavatelů automobilových součástí rekordní pokutu 1,24 miliardy jüanů (4,2 miliardy Kč). Firmy manipulovaly s cenami, a porušily tak čínský antimonopolní zákon. Oznámili to dnes podle agentury Reuters čínští regulátoři.

Pokuta pro japonské dodavatele je nejvyšší, jakou tento regulační orgán zatím uložil. Nejtvrdší trest dostala Sumitomo Electric Industries, která má zaplatit skoro 300 milionů jüanů. Mezi deseti potrestanými firmami jsou mimo jiné i Denso Corporation nebo Mitsubishi Electric Corporation. Další dvě společnosti Hitachi Auto Parts a Nachi podle agentury AFP trestu unikly, protože s vyšetřovateli spolupracovaly.

Všechny společnosti se podle regulátora tajně domlouvaly, aby snížily konkurenční boj na trhu a zajistily si výhodné ceny pro své výrobky na čínském trhu. Firmy, z nichž některé již dříve stihl trest amerických a evropských regulátorů, údajně slíbily, že zjednají nápravu.

Čína již nějakou dobu zvyšuje úsilí, aby přiměla firmy k dodržování antimonopolního zákona. Pečlivé zkoumání se nevyhnulo především automobilovému průmyslu. Úřady podle čínských médií zjistily manipulaci s cenami za některé služby u německého výrobce luxusních aut Mercedes-Benz. NDRC sám oznámil, že potrestá automobilky Audi a Chrysler za monopolní chování.

Podle právních expertů se zdá, že Číňané zákon používají více na zahraniční nadnárodní koncerny než na domácí společnosti. Generální tajemník NDRC Li Pchu-min dnes ale řekl, že trest čeká v Číně všechny firmy, které porušují zákony, bez ohledu na to, odkud jsou financovány.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (24)
25. 8. 2014 08:59
Re: a kdy zacnou oni dodrzovat autorska prava a patenty osta
jj v tom máš taky pravdu.
22. 8. 2014 16:06
Re: a kdy zacnou oni dodrzovat autorska prava a patenty osta
Nejde jen o koupi Volva a dalších automobilek. V Číně všichni napůl vyrábí s přiděleným čínským partnerem a dobrovolně je tak učí dělat auta a předávají jim technologie.
Avatar - Emel
22. 8. 2014 15:24
Re: a kdy zacnou oni dodrzovat autorska prava a patenty osta
Zaznamenal jsem celkem solidní výsledky Quorosu, jenže to je právě automobil postavený na spolupráci se zahraničím. Geely, BYD a další na mě zatím velký dojem nedělají... ale přiznám se, že to nijak pozorně nesleduju.

Čína nepotřebuje jen suroviny, ale také potraviny, technologie, investice, vzdělání...

Jasně, dostali se o kus blíž... zdolat ten poslední kus ale bude mnohem těžší, protože k tomu už musí zvládnout aktuální světové technologie, nejen ty, které už jsou k vidění v ulicích.
22. 8. 2014 15:06
Re: a kdy zacnou oni dodrzovat autorska prava a patenty osta
Samozřejmě jak u čeho. Mraky surovin samozřejmě dováží, takže ano máš pravdu Čína potřebuje zbytek světa co se týče surovin a zbytek světa taky potřebuje Čínu.

No to si už asi dlouho nesledoval co Číňani produkují za auta. Když vezmu kde byli před 10 lety tak je ten pokrok co udělali neskutečnej. V podstatě se dotáhli na světovou konkurenci.
Avatar - Emel
22. 8. 2014 14:18
Re: a kdy zacnou oni dodrzovat autorska prava a patenty osta
Myslím, že co se surovin týče, je Čína pořád výrazným čistým dovozcem. Čína potřebuje zbytek světa víc než naopak, což ostatně platí pro každou zemi.

Čína zahraniční know-how v automotive evidentně potřebuje, protože zatím bez dohledu cizí značky nedokázala vyrobit slušné auto schopné obstát aspoň dle evropských lowendových standardů.