Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Je tu nová elektrická závodní série. Na okruzích se proti sobě postaví elektrovozy s výkonem 430 kW

David Bureš
Diskuze (2)

Pravidla nové okruhové série pro elektromobily počítá se speciály o výkonu až 430 kW a hmotnosti až 1530 kg.

Elektrický pohon je hlavní trend automobilového průmyslu dnešní doby. Stále častěji jej přitom vidíme i v motoristických disciplínách. Několik let se koná šampionát elektrických monopostů Formule E, od roku 2022 se s elektrickými speciály počítá i ve svém šampionátu v rallyecrossu. A nyní je tu nová okruhová série pro elektromobily.

Její příchod oznámila Mezinárodní automobilová federace (FIA), spolu s čímž představila i její základní pravidla. Cílem je nabídnout pionýrskou koncepci, která má výrobce zaujmout tím, že ji budou moci využít i pro vývoj jejich vysokovýkonných silničních aut.

Půjde totiž o vůbec o první kategorii v motosportu, která se nebude spoléhat na standardizovanou sadu baterií. Díky tomu bude možné využít odlišné koncepce aut, s jinak uloženým akumulátorem, podle potřeb daného výrobce.

Standardizované budou pouze samotné články, dodávané společností Saft, dceřinou společností Totalu. Lithium-iontové články přitom budou navrženy tak, aby zvládaly superrychlé nabíjení výkonem 700 kW. V sérii se totiž opravdu počítá s dobíjením během pit stopu uprostřed závodu, baterie mají být schopné se nabít na 60 % své kapacity za několik málo minut. Akumulátory přitom mají nabídnout kapacitu 87 kWh.

Výrobci si budou moci zvolit i odlišnou koncepci pohonu. Série totiž umožní výrobcům použití dvou nebo čtyř elektromotorů, pro pohon zadní nebo obou náprav. Vozy přitom využijí vektorování točivého momentu nezávisle upravující točivý moment každého kola, a to podle rychlosti, zrychlení, trakce nebo natočení kol.

FIA tak slibuje parádní jízdní vlastnosti, nasazené elektromobily mají dokonce zrychlovat rychleji než speciály dnešní „konvenční“ kategorie GT3. Z 0-100 km/h mají podle odhadů akcelerovat za pouhých 2,4 sekundy a jezdit klidně rychlostí 300 km/h. Výkon každopádně bude omezen maximálně na 430 kW.

Počítá se rovněž s omezením hmotnosti. Elektrické speciály mají vážit 1.490 až 1.530 kg. Limit je tak nastaven výše než u kategorie GT3, což souvisí s těžkými bateriemi. Cílem je totiž omezit využití sice lehkých, ale drahých materiálů. To má pomoci snížit vývojové náklady na vznik takového speciálu. FIA ostatně přiznává, že technické regule jsou nastaveny tak, aby umožnily dostatečnou kreativitu a vývoj špičkové techniky, ale zároveň zamezily vysoké náklady.

FIA věří, že nová série osloví nejen nové výrobce, ale také ty, kteří už dnes závodí v sérii GT3. Právě ti totiž mohou využít stávajících speciálů a jen je upravit na elektrický pohon.

„Vytvoření těchto technických předpisů bylo klíčovým projektem komise FIA GT posledních osmnácti měsíců. Pravidelně jsme diskutovali s výrobci GT prostřednictvím našich technických pracovních skupin a o tuto novou kategorii je velký zájem. Rovněž rozšiřuje portfolio FIA GT, které bude existovat po boku GT3,“ říká k nové sérii Leena Gade, prezidentka komise FIA GT.

Vznik série souvisí s dlouhodobou vizí FIA aplikovat v motosportu udržitelné zdroje energie, snižovat emise oxidu uhličitého a reagovat na poslední trendy v automobilovém průmyslu. Proto třeba míří hybridní pohon do světového šampionátu v rallye, vrcholná kategorie tak nově vsadí plug-in hybridy, WRC2 na mildhybridy.

David Bureš
Diskuze (2)

Doporučujeme

24. 4. 2021 12:21
Re: A realita?
diesel generatory se pouzivaj mozna nekde u lokalnich bezvyznamnych zavodu amateru, u zavodu Fia se jiz roky pouzivaji glicerynove generatory
23. 4. 2021 22:52
A realita?
A ten příkon 700kW budou brát ze standardních zásuvek v boxech? Nebo tam pro každé auto postaví baterku na kamionu, nabíjenou výkonnými dieselagregáty?

Při kapacitě 87kWh, kolik ujede takové auto v plném závodním tempu? 30 minut? A pak to bude závod v taktice dobíjení a počítání dojezdu?