Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Když přijde obsílka od ČKP, máte jen 30 dnů na obhajobu

Petr Slováček
Diskuze (26)
Nemusíte být žádní podvodníci, aby vám nečekaně dorazila obsílka kvůli neplacení povinného ručení.

Zaplaťte do třiceti dnů příspěvek, nebo předáme případ vymahačům! Inkasní společnost se s vámi párat nebude a vezme si, co chce – bez ohledu na pravdu. Že se vás taková výzva netýká, protože si nepůjčujete u lichvářů, ani nemáte problém s hypotékou? Ale kdeže. Stačí, že jste kdykoliv po 1. lednu 2009, kdy začala povinnost platit ČKP (České kanceláři pojistitelů) za nepojištěná vozidla, figurovali v registru motorových vozidel. I když jste

přesvědčeni o tom, že jste nic neudělali, rozhodně dopis nezahazujte za hlavu a ihned jednejte. S chybami, které v registru po spuštění jeho nové verze jsou, se nejspíš riziko problémů s ČKP ještě zvýší.

Co mám dělat?

„Za tříměsíční neplacení povinného ručení za přívěsný vozík po mně ČKP vymáhá skoro tři tisíce korun. Dotazem jsem zjistil, že částky jsou nepochopitelně vymáhány odděleně po čtvrtletích a celkově po mně za celé nepojištěné období mohou chtít ještě dalších sedmadvacet tisíc,“ kroutí hlavou nad nekompromisními metodami ČKP motorista Jan Vaculík a vysvětluje počátky trablů.

„V dubnu roku 2008 jsem přestal platit povinné ručení za vozík, protože byl kvůli poruše dlouhodobě odstaven. Uvažoval jsem o jeho prodeji nebo zrušení. Zároveň jsem byl ovšem přesvědčen, že povinné ručení u něho nemá žádné opodstatnění, respektive že je to bagatelní povinnost,“ pokračuje a poukazuje na naprostou nepřiměřenost závažnosti provinění či případné sankce.

„Vždyť mnoho pojišťoven poskytuje povinné ručení na přívěsné vozíky buď úplně zdarma, nebo za částku, která je asi padesátkrát menší než za osobní auto. Neuzavřením povinného ručení tak pojišťovny přicházejí o nesrovnatelně menší sumy. Vymáhání tak vysokých sankcí je v rozporu s dobrými mravy,“ zlobí se s odvoláním na to, co opravdu spáchal: neodevzdal značky nepojízdného vozíku do depozitu. To ale přece automaticky neznamená, že by jezdil bez povinného ručení. Kde se stala chyba? A může se to stát i vám?

Kolik požaduje ČKP za každý den neplacení pojistky?
Osobní automobil s objemem válců motoru do 1850 cm3 50 Kč
Osobní automobil s objemem válců motoru nad 1850 cm3 70 Kč
Autobus 160 Kč
Nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností do 12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 3500 kg do 10 000 kg 130 Kč
Tahač nebo jiné nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 10 000 kg 300 Kč
Speciální vozidlo 80 Kč
Přípojné vozidlo s nejvyšší přípustnou hmotností do 3500 kg 30 Kč
Zemědělský nebo lesnický traktor a jejich přípojné vozidlo 40 Kč
Ostatní vozidla 60 Kč
Zdroj: ČKP

Starejte se sami

Někteří čtenáři si možná vzpomenou na příběh jiného motoristy, který jsme přinesli v letošním prvním čísle. Pavel Pánek ze Slaného se tehdy nijak

neprovinil. Jen přes zimu uložil značky od motorky do depozitu a zrušil po tu dobu povinné ručení. Potíž nastala v okamžiku, kdy motocykl prodal

a z ruky dal veškeré doklady. Když mu zakrátko dorazila výzva z ČKP, musel absolvovat návštěvu registru vozidel a sám se starat o to, aby obvinění vyvrátil. Nakonec uspěl. Ale čas a peníze, které tím ztratil, mu nikdo nenahradí.

Obecně pro všechny podobné případy platí nejdůležitější rada: rozhodně obranu neodkládejte a hned se starejte! Podle zákona je totiž příspěvek splatný do 30 dnů (168/1999 Sb.), a to i v případech, kdy si zásilku nevyzvednete.

Oslovený právník sdílí náš názor, že tady zákon nenastavil zcela „čisté“ metody. „Ustanovení je fakt brutální. Nemohu to říct jinak,“ komentuje právník Tomáš Beran. „V soukromoprávních vztazích to je něco neuvěřitelného. Vždyť úplně otočili důkazní břemeno, a ještě dali šibeničně krátkou lhůtu,“ považuje postup za neslýchaný.

Normálně by totiž mělo platit, že když ČKP něco tvrdí, musela by to dokazovat u soudu. A ne, že vyzvaná osoba se bude muset aktivně bránit, a ještě v tak krátké lhůtě. „Takže když výzvu budete ignorovat, protože máte vše v pořádku, přesto má ČKP nárok na příspěvek. I kdyby se později prokázalo, že vše bylo v pořádku,“ kroutí hlavou právník.

Zrušili bez oznámení

Do třetice uvedeme další případ. Principiálně sice jiný, ale z hlediska dopadu možná ještě závažnější. K překvapení jednoho z našich čtenářů ovšem

tentokrát byla na vině jeho pojišťovna.

Povinné ručení totiž uzavřel po internetu, a ještě než dorazila smlouva, zaplatil částku poukázkou na půl roku dopředu. Když po několika měsících dostal od pojišťovny dopis, že částka jí na účet nedorazila, obratem vše doložil kopií podacího lístku v dopise.

Několik měsíců se nic nedělo, až nečekaně dorazilo oznámení pojišťovny o zrušení pojistky kvůli neplacení. Jenže s hořkou příchutí, že se tak stalo už před osmi týdny! Po tu dobu tedy motorista jezdil bez povinného ručení. Nechme tentokrát stranou, že dlužná částka na ČKP mezitím narostla na několik tisíc. Ale nejdůležitější je, co by se stalo, kdyby mezitím boural.

Čtenář tedy okamžitě vozidlo pojistil u konkurence a volal do chybující pojišťovny, co si o tom má myslet. Zanedlouho se mu ozvali s omluvou, že platbu konečně našli, a chybu vzali na sebe. Jenže co s obdobím, kdy vozidlo nebylo vůbec pojištěno? Naštěstí pro motoristu stačilo jen doplatit tuto dobu běžnou částkou a případ pro něj skončil. Jak ale vyčíslit nepříjemnosti s tím spojené?

Systémová chyba

Tři případy, tři příběhy motoristů, kteří nic neudělali, a přesto měli nepříjemnosti. Čtenářů se nám ozývá čím dál víc. Vždyť zatímco v roce 2009 obeslala ČKP s výzvou k zaplacení 132 000 motoristů, v následujícím už to bylo 175 000. A loni dokonce 415 000 výzev, za které celkově majitelé nepojištěných vozidel zaplatili 454 112 430 korun. Prostou matematikou by tak na jednoho měla připadat v průměru částka bezmála jedenácti

stokorun.

Jenže nepřipadá, protože se 68 100 motoristů ozvalo s námitkami (16,4%) a celých 11,4 % ze všech uspělo. Rozhodně má tedy smysl se bránit.

svetmotoru svetmotoru

Dobrý konec

V případu pana Vaculíka s nepojízdným vozíkem z úvodu už známe výsledek – ČKP případ odložila. Ale musel jí postupně poslat kromě dopisu s vysvětlením ještě potvrzení autoservisu o předání do opravy, fotografi i poškození a snímek dokumentující parkování na soukromém pozemku. Zejména na to poslední si dejte pozor, protože i v případech stání na ulici musí být nepojízdné vozidlo pojištěno, byť je těžko schopno způsobit jakoukoliv škodu.

Blýskání na lepší časy od nás nečekejte. Ale přidáváme radu, která se prolíná všemi příklady: musíte se starat sami o svá práva a povinnosti. Bohužel i když na konci prokážete, že chyba nebyla na vaší straně, náklady dokazování jdou na vaše triko. Je to tak v zákoně. Aspoň že platí jedna věc: „Zaplacení neznamená uznání dluhu,“ říká právník Tomáš Beran s tím, že legislativa jen zcela výjimečně spojuje se zaplacením

dluhu jeho uznání, což není tento případ. Bránit se tedy můžete i zpětně.

Petr Slováček
Diskuze (26)
23. 4. 2020 22:13
je to špatně nastavené
Držení SPZ přece nijak neprokazuje provozování vozidla na silnici. Pochopil bych pokutu za neodezdání značky, nebo pokutu při silniční kontrole policií. Toto je evidentně malá domů, pro někoho co si tam ten zákon protlačil. Dost pochybuju že z toho něco obdrží náš stát, maximálně tak DPH a to by obdržel stejně, neboť by lidé ty peníze utratili za něco jiného, třeba by si konečně koupili nové auto.
4. 8. 2012 18:28
Jeden má práva, druhý povinnosti,
takže pokud nebudete mít povinné ručení na prokazatelně nepojízdném autu bez STK, máte problém. I když to auto nemohlo způsobit žádnou nehodu a parkovalo prokazatelně na vašem pozemku. Ale když bouráte v autě s třeba jen jeden den propadlou STK, z povinného ručení pojišťovna nezaplatí ani korunu, protože auto nemělo co dělat na silnici.
A je to ještě horší. Kamaráda nabouralo jiné auto, vina na jeho straně nebyla žádná. Ale přišel likvidátor pojištovny, komplet celé auto prolezl a nakonec zjistil, že pneumatiky jsou o 5mm širší než je maximum povolené v TP. Takže auto na odpis a nedostal ani korunu. Kdyby neměl STK, nedostal by taky nic, auto nemělo na silnici co dělat.
Někdo radí dát značky do depozitu, ale jsou situace, kdy to prostě nejde. Třeba když je auto v polopřepisu. Do depozitu ho vezmou až po dokončení přepisu, ale ten dokončit nejde, protože pro přepis je nutná platná STK - tou auto neprojde protože je to např. veterán před renovací. Takže s autem majitel nesmí jezdit (bez STK), ale ani nemůže zrušit povinné ručení, a je nucen platit za službu kterou nevyužívá a ani nemůže využít (když je auto nepojízdné).
A ČKP? Její každoroční přebytky v hospodaření v řádu stovek milionů se převádí neznámo kam (oficiálně nelze zjistit), podle některých snad na soukromé účty několika vyvolených. Ať žije právní stát!
4. 8. 2012 18:12
Re: Má story s ČKP
To je blbost, můžou chtít jen poplatek za neplacení povinného ručení v období po datu, kdy začal platit zákon, tedy někdy od roku 2009 do doby třeba přehlášení, jestli se nepletu. Před tím nebyla povinnost mít povinné ručení, resp. nebyla tam sankce.
3. 8. 2012 10:03
Moje problémy s ČKP
V mém případě chtěli uhradit povinné ručení za dobu, kdy jsem nebyla majitelem auta. Za 3 měsíce v roce 2009 chtěli po mě skoro 5 000 Kč. Vše jsem jim doložila do 30 dnů...vše dopadlo dobře, ale vyjádření od nich mi došlo skoro až po půl roce.
2. 8. 2012 12:33
Re: mafiánské praktiky s požehnáním státu
:-)

Bavil bych se, kdyby to nebyla tragedie.
Zvlnene dalnice, nefunkcni registr, monopol na SPZtky a do toho CKP.

Kdyz ma nasinec nejakou chybu (pripousteji, ze jich budou v registru miliony), dostane obsilku TYTYTY zaplat a pokud mas namitky, tak do 30 dnu.

Kdyz ozralej vekslak Janousek naboura za bileho dne pred ocima svedku a kamer auto, pak ujizdi a pritom jeste prejede zenskou, tak policie tape, jestli ho vubec muze zadrzet.
O tom jak dopadne soud na podzim si nedelam nejmensi iluze.. soudni znalec rekne, ze mu ta asiatka sama nabehla na kapotu a tim to hasne.

A stejna policie, ktera neumi ani zadrzet radne Janouska pro zmenu zase nema problem prejet Passatem mladeho kluka na 125ce, ktery se provinil jen tim, ze byl na spatnem miste ve spatnou dobu, stihat pirata ktery jel 65km/h je prece svata povinnost nasich organu...