Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kombi, nebo SUV: Který vůz vám nabídne více?

Auto Tip Klassik
Diskuze (93)
V Auto Tipu 8/13 právě vychází: Všichni mluví o SUV, ale dokáží vozy této kategorie nabídnout o tolik více než tradičnější kombi? Na příkladu několika adekvátních dvojic jsme hledali silné stránky i slabiny obou skupin.

SUV jsou fenoménem moderní doby a trend jejich popularity stále stoupá. Zákazníci si je okamžitě oblíbili, a jak odhaluje náš graf (vpravo), prodeje by měly růst. Čím si to ale zasluhují? Nejsilnější stránkou této kategorie je samozřejmě zvýšená pozice za volantem, za kterou ale SUV musí platit nepříjemnou daň. Vozu kvůli vyšší stavbě roste spotřeba i poloha těžiště, což se konstruktéři snaží zachránit přitvrzením podvozku. Výsledek? Zhorší

se komfort a ani při placení za palivo u pumpy nebudete dvakrát skákat blahem, zejména když se necháte zlákat na verzi s pohonem všech kol v kombinaci se silnějším motorem.

Zdá se skoro až neuvěřitelné, že tyto vozy se těší oblibě „jen“ díky komfortnějšímu nastupování a výhledu, případně pocitu bezpečí. Zvlášť když můžete mít všestrannější alternativu v podobě kombíku, který poskytuje prakticky stejný prostor, jezdí komfortněji a obvykle se dá pořídit za menší peníze. Rozhodli jsme se proto srovnat sedm dvojic, abychom odhalili výhody a slabiny obou skupin. Postavili jsme proti sobě různorodé páry - na jedné straně stojí Opely Mokka a Astra Sports Tourer, na cenově náročnějším konci pak Mercedes-Benz ML proti CLS Shooting Brake.

Audi A3 Sportback vs. Audi Q3: Lepší téměř v každém ohledu

A3 Sportback sice není typickým kombi, ale Q3 vedle něj jednoduše nemá šanci. Hatchback je daleko univerzálnější.

Ano, my samozřejmě víme, že Audi A3 Sportback není kombi, v případě kompaktní A3 jsme se ale rozhodli učinit výjimku. Nejen proto, že A3 Avant neexistuje (zatím), ale i proto, že A3 Sportback se definici kombi velmi blíží. Má natolik kompaktní rozměry, že zádí se podobá některým kombi s ostře zkosenými tvary.

I když jen o téměř nepatrný kousek, Q3 je širší, a pasažéři vzadu se cítí celkem komfortně, navíc do kabiny se přece jen lépe nastupuje. Q3 má podle tabulek o 80 litrů více místa v kufru. Přesto je sportback lepší volbou, nejen díky přitažlivému interiéru a kvalitním materiálům. Obrazovka vyvedená v jednoduchém designu ve stylu technologických hraček s jablkem ve znaku, která se elektricky vysunuje ze středové konzoly, vypadá o dost lépe než levné řešení displeje v Q3. Sportback jednoduše působí kvalitněji.

Teoreticky objemnější zavazadelník Q3 brzy odhaluje nepochopitelnou slabinu. Kufr s dvojitou podlahou, díky které po sklopení sedadel vytvoříte rovnou plochu, mají oba vozy bez příplatku, stejně jako oboustrannou podlážku. Jenže Q3 má nepříliš prakticky řešenou desku zakrývající zavazadla, roletka v A3 je mnohem použitelnější.

Technické údaje A3 SB 2.0 TDI Q3 2.0 TDI
Zdvihový objem 1968 cm3 1968 cm3
Výkon (kW/min) 110/3500 103/4200
Toč. moment (N.m/min) 320/1750 320/1750
Zrychlení 0–100 km/h 8,7 s 9,9 s
Největší rychlost 216 km/h 202 km/h
Spotřeba v testu 5,5 l/100 km 6,0 l/100 km
Vnější rozměry 4310/1785/1425 mm 4385/1831/1590 mm
Cena 660 700 Kč 718 500 Kč

suv autotip suv autotip

BMW 3 Touring vs. BMW X3: Duel s těsným výsledkem

Trojkové BMW Touring je příkladem ideální univerzálnosti. X3 mu ale nebezpečně dýchá na záda.

Pokud někdo z vás řídil trojkové kombi anebo měl možnost si sednout na jeho zadní lavici, pravděpodobně by prohlásil, že se jedná o jedno z nejlepších kombi střední třídy. Dealeři BMW vás ale mohou zlákat na alternativu v podobě X3. Toto SUV se kombíku v mnohém podobá, je ale o 23 cm vyšší. Pro některé právě tento fakt hraje ohromnou roli, zejména starší lidé ocení komfortnější způsob nastupování. Otevřete dveře a už jste ve voze, není třeba se hrbit, což je především při vystupování opravdu nepříjemné. Výhled do všech stran je z X3 velmi dobrý (ostatně jako téměř z každého SUV) a do zavazadelníku se papírově vejde o 65 litrů více než do kombi. Znamená to, že SUV porazilo týmového spoluhráče?

Není to tak jednoduché. Touring vítězí, byť těsně. I kdyby kvůli ničemu jinému, tak kvůli ceně. Třílitrový turbodiesel v SUV 4x4 stojí 1 277 500 Kč, kombi s přitažlivějším pohonem zadních kol je o 78 tisíc levnější. Podstatný rozdíl udělá i spotřeba (1,6 l/100 km ve prospěch kombi). Zadokolka je také mnohem agilnější, tedy pokud zrovna nenastala sněhová kalamita. X3 je v mnoha ohledech skvělé, ale ne tak vynikající jako touring s nižším těžištěm a hmotností.

Technické údaje 330d Touring X3 xDrive 30d
Zdvihový objem 2993 cm3 2993 cm3
Výkon (kW/min) 190/4000 190/4000
Toč. moment (N.m/min) 560/1500 560/1500
Zrychlení 0–100 km/h 5,6 s 6,2 s
Největší rychlost 250 km/h 230 km/h
Spotřeba v testu 6,1 l/100 km 7,7 l/100 km
Vnější rozměry 4624/1811/1429 mm 4648/1881/1661 mm
Cena 1 200 000 Kč 1 277 500 Kč

suv autotip suv autotip

Honda CR-V vs. Honda Accord Tourer: Vyšší stavba má co nabídnout

CR-V dokazuje, že prostor a komfort hrají významnou roli. Dobrá zpráva pro rodinu, špatná pro kombi Accord.

Začněme pozitivní informací. Oba vozy pohání tichý 150koňový turbodiesel. Jak je tedy možné, že Accord Tourer s nepopiratelně lepší aerodynamikou dosahuje stejné spotřeby 6,9 litru jako větší CR-V? Kroutit hlavami se dá i nad jinými pozoruhodnými výsledky, v nichž většinou SUV

boduje. Přestože je o 18 centimetrů kratší než kombi, v CR-V se posádka cítí pohodlněji, v accordu jsou cestující v hlubokých sedadlech příliš „utopení“. Tourer má jedinou výhodu – jeho boční okna se dají zcela otevřít, zatímco v SUV nikoli. CR-V to ale kompenzuje velkorysým prostorem v zavazadelníku. Do toureru se toho totiž moc nevejde (objem 406-1252 litrů), CR-V ho v tomto klání převálcuje (589-1669 litrů). Sklápění opěradel je v SUV jednodušší, stačí zatáhnout za příslušnou páčku. Pouze na opětovné zvednutí je třeba proti pružině vynaložit větší než malé množství síly. Rovnou podlahu vám ale nenabídne ani jedna z hond.

Velké rodiny si CR-V zamilují, protože je komfortnější. Tam, kde s plně naloženým Accordem Tourer dosáhnete limitů jízdních vlastností vozu, se CR-V stále chová poddajně a příjemně. Je sice o 10 tisíc korun dražší, ale přesto tentokrát vyhrává.

Technické údaje Accord Tourer 2.2i-DTEC CR-V 2.2i-DTEC 4WD
Zdvihový objem 2199 cm3 2199 cm3
Výkon (kW/min) 110/4000 110/4500
Toč. moment (N.m/min) 350/2000 350/2000
Zrychlení 0–100 km/h 9,7 s 9,7 s
Největší rychlost 207 km/h 190 km/h
Spotřeba v testu 6,9 l/100 km 6,9 l/100 km
Vnější rozměry 4750/1840/1470 mm 4570/1820/1685 mm
Cena 679 000 Kč 689 000 Kč

suv autotip suv autotip

Hyundai ix35 vs. Hyundai i40 Kombi: Neobvykle neohrožený vítěz

Vedle moderního i40 vypadá SUV ix35 jako mnohem usedlejší bratr. K výhře mu nepomůže ani nižší akční cena.

Hyundai ix35 pozvedl design nad funkčnost. Posuzování krásy je samozřejmě vždy subjektivní a záleží na vkusu každého z nás, nicméně v případě korejského SUV se prokázalo, že módní linie s sebou mohou občas nést nevýhody. Sedadla v druhé řadě mají poměrně krátké sedáky, a kvůli malým oknům se tu posádka cítí poněkud stísněně. Také řidič nebude z tvarů ix35 nadšený. Když se podívá dozadu, zjistí, že výhled do stran vozu je skutečně úzký.

Přestože i40 Kombi je o významných 36 centimetrů delší, ovládá se dobře a sžijete se s ním lépe. Délka s sebou přinesla i více prostoru v kufru (553/1719 l oproti 465/1436 litrům). Fakt, že SUV je o 20 centimetrů vyšší, de facto nepřinesl žádné výhody. Oba vozy měly motory s výkonem 136 koní, ale horší aerodynamika ix35 i fakt, že jeho čtyřválec má o tři deci větší objem (i40 používá 1.7 CRDI), vyústily v lepší spotřebu kombi i40 (o 0,7 l/100 km). Pro většinu zákazníků to nebude hrát tak zásadní roli, ale při srovnání jízdních vlastností se prokáže, že s i40 Kombi je větší zábava a při běžné jízdě se chová o něco poddajněji. Pokud ale pro vás cena hraje hlavní roli, ix35 je o 20 tisíc korun levnější a momentálně dostanete slevu dalších 40 tisíc.

Technické údaje i40 Kombi 1.7 CRDi ix35 2.0 CRDi
Zdvihový objem 1685 cm3 1995 cm3
Výkon (kW/min) 100/4000 100/4000
Toč. moment (N.m/min) 330/2000 320/1800
Zrychlení 0–100 km/h 10,6 s 10,8 s
Největší rychlost 200 km/h 182 km/h
Spotřeba v testu 5,9 l/100 km 6,6 l/100 km
Vnější rozměry 4770/1815/1470 mm 4410/1820/1670 mm
Cena 644 990 Kč 624 990 Kč

suv autotip suv autotip

Mazda CX-5 vs. Mazda 6 Wagon: SUV je opět zpátky ve hře

CX-5 má spoustu dobrých stránek a jen málo těch špatných. A navíc stojí méně než nová „šestka“

Je to vlastně vzrušující test. CX-5 i nová řada 6 předvádějí ty nejzajímavější inovace v historii Mazdy. Oba vozy mají pod kapotou 2,2litrový turbodiesel

s výkonem 110 kW, který má lepší výkonové parametry než předchůdce, a přitom vykazuje nižší spotřebu. SUV je zhruba o 100 kilogramů těžší a ve snaze udržet náklony karoserie pod kontrolou dostalo i tužší pružiny, takže vše nasvědčuje tomu, že by mělo vyhrát kombi. Jenže pokud jde o každodenní použití, CX-5 je mnohem příjemnější. Na délku má sice o 24 centimetrů méně, tento handicap však dohání variabilitou kabiny. Zadní opěradla jsou sklopná v poměru 40:20:40 (v „šestce“ je opěradlo rozdělené na dva díly). Sedadla lze navíc snadno sklápět samostatně pomocí jednoduché páčky na stěně zavazadelníku. Opěradla v kombi jdou ale také sklopit zcela do roviny.

CX-5 navíc plně dostojí smyslu slova „komfort“. Posádka se cítí uvolněně a stres okolního světa na ni jen tak snadno nedosáhne. Přitom rozdíl je v pouhých několika centimetrech světlé výšky. Nejlepší zprávu ale máme na konec: Pokud si vyberete Mazdu CX-5 s pohonem jen předních kol, bude vás stát o 43 tisíc méně než ekvivalentní kombi řady 6. A to je skutečně příjemný rozdíl.

Technické údaje 6 Wagon 2.2D CX-5 2.2D
Zdvihový objem 2191 cm3 2191 cm3
Výkon (kW/min) 110/4500 110/4500
Toč. moment (N.m/min) 380/2000 380/1800
Zrychlení 0–100 km/h 9,1 s 9,2 s
Největší rychlost 210 km/h 202 km/h
Spotřeba v testu 6,1 l/100 km 6,7 l/100 km
Vnější rozměry 4800/1840/1480 mm 4555/1840/1710 mm
Cena 599 900 Kč 556 900 Kč

suv autotip suv autotip

Mercedes-Benz ML vs. Mercedes-Benz CLS Shooting Brake: Designové kombi proti obrovi

ML má naddimenzované rozměry. Teď se musí popasovat s výjimečným a všestranným CLS Shooting Brake.

Přídomek „maxi“ jsme nepoužili jen tak náhodou, k popisu Mercedesu ML se skutečně hodí. Někdy se totiž může stát, že SUV je až příliš velké. A v případě ML se tomu tak skutečně stalo. Tento německo-americký kolos přerostl průměrného Evropana (na výšku měří 1,8 metru), šířkou 2141 mm (včetně zrcátek) zcela vyplní klasickou rodinnou garáž a na váze popostrčí rafi čku k hodnotě 2,2 tuny. Pokud jste malého vzrůstu, bude vám připadat, že na sedadlo řidiče je třeba šplhat a snaha projet hladce zatáčky v podzemních garážích bude vykoupena stresem a strachem o lak karoserie. Rozměry vozu řidiče příliš nevybízejí ke sportovní jízdě, přestože má pod kapotou vidlicový osmiválec. Identický motor v CLS Shooting Brake je ale o dobré dva litry úspornější, zvlášť pokud pro CLS nezvolíte verzi s pohonem všech kol.

ML 500 ani CLS 500 Shooting Brake nejsou zrovna „lidovými“ verzemi, a když někdo uvažuje o koupi vozu za dva miliony, nebude pro něj o 38 tisíc korun vyšší cena CLS hrát roli stejně jako fakt, že když si kombi objedná jen jako zadokolku, je najednou pro změnu o 31 460 Kč levnější.

Pokud ale budeme srovnávat vozy jako takové, bez ohledu na motory, CLS je použitelnější a všestrannější.

Technické údaje CLS 500 SB ML 500
Zdvihový objem 4663 cm3 4663 cm3
Výkon (kW/min) 300/5000 300/5000
Toč. moment (N.m/min) 600/1600 600/1600
Zrychlení 0–100 km/h 5,3 s 5,6 s
Největší rychlost 250 km/h 250 km/h
Spotřeba v testu 10,5 l/100 km 12,6 l/100 km
Vnější rozměry 4956/1881/1416 mm 4804/1926/1796 mm
Cena 1 910 590 Kč 1 942 050 Kč

suv autotip suv autotip

Opel Astra Sports Tourer vs. Opel Mokka: Tak trochu předražená káva

Malá SUV jsou teď v módě, jenže v porovnání s univerzálnějším kombi nemusí být nejlepší.

Lidé v automobilce Opel moc dobře vědí, že ne všechno jde snadno a hladce. Mateřský koncern GM se svých podřízených asi neptal, když rozhodoval o důležitých věcech, které občas nedopadly nejlépe. Nicméně Opel si oblíbenosti malých SUV všiml velmi brzy a uměl rychle zareagovat.

Mokka je 4,28 metru dlouhá, mezi nárazníky měří o 42 centimetrů méně než kombi Astra Sports Tourer, ovšem cenově je na tom astra lépe. To pro mokku nezní jako ta nejvýhodnější výchozí pozice. Zvlášť s ohledem na praktičnost kombíku, jenž umí do kufru pojmout nadměrné množství zavazadel. A díky nižší nakládací hraně se majitel astry ani zbytečně nenadře. Užitečná hmotnost mokky je poněkud úsměvných 400 kg, takže když si do ní sedne pět dospělých osob, věci budou muset nechat doma. Astra zvládne o 150 kg víc. Do SUV se pochopitelně lépe nastupuje a je z něj dobře vidět, ovšem tužší odpružení není pro posádku tak pohodlné. Astra dělá prakticky všechno lépe než mokka. Testovali jsme model 1.4 Turbo

s výkonem 140 koní a pohonem všech kol, který stojí 559 tisíc korun. V porovnání s astrou je ve výbavě Enjoy o nepřehlédnutelných 77 tisíc dražší než Astra Sports Tourer. A právě proto skončila na druhém místě.

Technické údaje Astra ST 1.4 T Mokka 1.4 T
Zdvihový objem 1364 cm3 1364 cm3
Výkon (kW/min) 103/4900 103/4900
Toč. moment (N.m/min) 200/1850 200/1850
Zrychlení 0–100 km/h 10,4 s 9,8 s
Největší rychlost 200 km/h 195 km/h
Spotřeba v testu 7,3 l/100 km 7,6 l/100 km
Vnější rozměry 4698/1814/1535 mm 4278/1777/1658 mm
Cena 481 900 Kč 558 900 Kč

suv autotip suv autotip

Kompletní text včetně všech tabulek a závěrečného hodnocení si přečtete v aktuálním Auto Tipu č. 8/13, který je právě k dostání na stáncích.

Auto Tip Klassik
Diskuze (93)
18. 4. 2013 17:17
Re: Combi nebo SUV..
Ty si asi jediny, kto to takto deli. Ale to je vlastne jedno. Mimochodom, yeti v Tvojom ponimani je SUV, kedze kufor ma 510l. (Vario sedadla posunute dopredu).
Avatar - King
18. 4. 2013 13:54
Re: Ty stírače a ostřikovače nemusíte hlásit...
Ten tvůj posaz by teda skutečně (ne)chtěl vidět. >:D
18. 4. 2013 12:55
Re: Accord vs CR-V
Hmm, ehm. V kterém tom Accordu jsi jel? Současný model byl představen v Ženevě v březnu 2008. Jinými slovy před 5 lety ještě nebyl ani u prodejců.
A jestli je projevem toho "mnohem modernějšího interieru" nového CR-V použití tvrdých plastů v mnohem větší míře oproti Accordu tak to potom jo. ;-\
Avatar - King
18. 4. 2013 12:31
Re: Accord vs CR-V
1/ Nejspíš ne v Accordu po faceliftu.

2/ Modernější interiér >:D >:D >:D

3/ CR-V má relativně malou světlost už tři generace. Asi si nikdo nestěžuje, je to nejprodávanější velké kompaktní SUV na světě. :-!

4/ CX-5 se možná řídí víc jako sporťák, což je u SUV rozhodně zásadní parametr, ale nijak zázračně netlumí a absenci 100 litrů v kufru u rodinného auta docela poznáš. :-)
Avatar - Jaros71
18. 4. 2013 10:49
Re: Kombík, kombík... jasně, kombík
Nic proti kombi..např.nový Golf Variant verze 4*4 je super..
Ale SUV preferuji z důvodu lepšího nastupování , rozhledu posádky a pocitu většího bezpečí.
Taky se líp dávají děti do sedaček..
I možnost projetí menším terénem na chatu nebo hory je ideální..je to o preferncích!!
O ego jde např. u BMW X6.. ;-) To je jen na efekt..