Květen 2004: české prodeje nových aut stále slabé
První polovina roku 2004 je zatím ve znamení přesunů prodejů z kategorie osobních do kategorie užitkových automobilů. Prodeje na českém trhu osobních automobilů proto statisticky klesají více, než tomu je ve skutečnosti.
Žalostně nízké prodeje osobních automobilů jsou v letošním roce vyváženy rostoucím podílem užitkových verzí. Konkurence letos donutila i luxusní značky Volvo, Lexus a Jaguar, k zavedení užitkových verzí. Zatímco v minulém roce činil podíl lehkých užitkových vozidel na celkovém počtu prodaných aut (OA+LUV) asi 9 %, letos se toto číslo dostalo až k více než 15%. Od začátku roku vzrostl prodej LUV o více než 48 %, proti stejnému období minulého roku. Nejúspěšnější značkou na trhu užitkových vozidel je Ford, který navíc jako jeden z mála dovozců za prvních 5 měsíců roku 2004 neztrácí ani v osobních vozech.
Ve statistice SDA figuruje letošní květen na neslavném předposledním místě, porovnáváme-li prodeje v tomto měsíci za posledních 8 let. Z prodejen si zákazníci v dubnu odvezli celkem 12 275 nových osobních aut, dubnový průměr za minulá období činí 14 345 aut, ale tento údaj vylepšuje dosavadní dubnové maximum z roku 1997 (18 594 ks).
V květnu byl nejlepším dovozcem Volkswagen, který prodal 687 osobních automobilů, z nichž 409 bylo Golfů. Ford se drží na druhém místě mezi dovozci díky vyrovnané nabídce. Osobních Focusů se prodalo sice jen 149, ale menší Fiesta i větší Mondeo dohání náskok, který Volkswagenu momentálně získává Golf V. Na Golf se zlobí i francouzské značky, které musely VW a Fordu přenechat první místa v žebříčcích s meziročními ztrátami v řádu stovek kusů. Slušně si stále vede Hyundai. Toyota se dere kupředu a připravuje si půdu pro útok na českých trh v příštím roce. Zbraní bude nové kolínské miniauto.
Prodej osobních automobilů v květnu 2004 - Pořadí značek | |||||
prodej 5/2004 | tržní podíl | prodej 5/2003 | meziroční rozdíl | ||
1. | Škoda | 6101 | 49,70% | 7244 | -1143 |
2. | Volkswagen | 687 | 5,60% | 654 | 33 |
3. | Ford | 553 | 4,51% | 569 | -16 |
4. | Renault | 532 | 4,33% | 890 | -358 |
5. | Peugeot | 520 | 4,24% | 734 | -214 |
6. | Hyundai | 464 | 3,78% | 492 | -28 |
7. | Toyota | 403 | 3,28% | 220 | 183 |
8. | Opel | 304 | 2,48% | 601 | -297 |
9. | Citroën | 295 | 2,40% | 652 | -357 |
10. | Seat | 255 | 2,08% | 301 | -46 |
prodej 5/2004 | podíl | prodej 5/2003 | podíl | ||
Třídy osobních automobilů v květnu 2003 a 2004 | |||||
Mini | 431 | 3,51% | 281 | 1,96% | |
Malé | 6395 | 52,10% | 7566 | 52,71% | |
Nižší střední | 1707 | 13,91% | 1740 | 12,12% | |
Střední | 2412 | 19,65% | 3080 | 21,46% | |
Vyšší střední | 349 | 2,84% | 516 | 3,60% | |
Luxusní | 26 | 0,21% | 46 | 0,32% | |
MPV | 601 | 4,90% | 737 | 5,13% | |
Sportovní | 102 | 0,83% | 84 | 0,59% | |
Terénní | 252 | 2,05% | 303 | 2,11% | |
Celkem | 12275 | 100,00% | 14353 | 100,00% |
Ve třídě nejmenších vstal z mrtvých malý Daewoo Matiz, který se po letech vrací na první místo ve třídě a poráží i nové vozy: Fiat Panda a Kia Picanto. O Picantu ještě určitě uslyšíme. Právě nejmenší třídu vozů postihl výraznější pokles zájmu zákazníků, její podíl na trhu se zmenšil pod 2 %, jak ukazuje tabulka výše.
Prodej osobních automobilů v květnu 2004 - Mini vozy | |||||
prodej 5/2004 | podíl | ||||
1. | Daewoo MATIZ | 123 | 28,54% | ||
2. | Fiat PANDA | 98 | 22,74% | ||
3. | Kia PICANTO | 94 | 21,81% | ||
4. | Opel AGILA | 28 | 6,50% | ||
5. | Suzuki WAGON | 27 | 6,26% | ||
6. | Citroën C2 | 19 | 4,41% | ||
7. | Renault TWINGO | 12 | 2,78% | ||
7. | Smart | 12 | 2,78% |
Je tu doba zvýhodnění na nejprodávanější automobil českého trhu-Škodu Fabia- takže ani přes několik let na trhu se tento model nevzdá dominantního postavení v nižší střední třídě. Atraktivní leasing má svou dostupností údajně konkurovat nabídkám prodejců vozidel z druhé ruky.
Další vozy v této třídě jsou také víceméně na svých stálých pozicích. Zásadní změnu by mohla přinést Dacia Logan, která jde cestou o půl třídy větších rozměrů a nízkých cen, což je nejen pro českého zákazníka stále atraktivní kombinace. Uvidíme, jaký bude výsledek práce francouzských konstruktérů a rumunských dělníků.
Prodej osobních automobilů v květnu 2004 – Malé vozy | |||||
prodej 5/2004 | podíl | ||||
1. | Škoda FABIA | 4290 | 67,08% | ||
2. | Peugeot 206 | 280 | 4,38% | ||
3. | Hyundai GETZ | 271 | 4,24% | ||
4. | Ford FIESTA | 218 | 3,41% | ||
5. | Toyota YARIS | 187 | 2,92% | ||
6. | Renault THALIA | 184 | 2,88% | ||
7. | Citroën C3 | 140 | 2,19% | ||
8. | Daewoo KALOS | 108 | 1,69% | ||
9. | Seat IBIZA | 92 | 1,44% | ||
10. | Dacia Solenza | 85 | 1,33% |
Volkswagen drží s náskokem první místo v nižší střední třídě, na druhém a třetím místě soupeří Focus a Peugeot 307. Po sečtení osobních a užitkových verzí dostaneme velmi těsný výsledek, na který žádný další model v květnu nemohl ani pomyslet.
Prodej osobních automobilů v květnu 2004 - Nižší střední třída | |||||
prodej 5/2004 | podíl | ||||
1. | Volkswagen GOLF | 409+10 | 23,96% | ||
2. | Ford FOCUS | 149+66 | 8,73% | ||
3. | Peugeot 307 | 137+74 | 8,03% | ||
4. | Hyundai ACCENT | 118 | 6,91% | ||
5. | Toyota COROLLA | 111 | 6,50% | ||
6. | Opel ASTRA | 100+1 | 5,86% | ||
7. | Renault MEGANE | 91+28 | 5,33% | ||
8. | Mazda 3 | 82 | 4,80% | ||
9. | Nissan ALMERA | 81 | 4,75% | ||
10. | Citroën XSARA | 80 | 4,69% |
Octavia na sklonku kariéry stále podává slušné prodejní výkony, o což se pečlivě stará marketing mladoboleslavké automobilky. S příchodem nového modelu se v sousedních zemích začínají objevovat nové akční nabídky, léto by mělo ukázat, jak moc budou ochotni Češi ke kompromisům mezi cenou a nejnovější technikou. Do pořadí střední třídy tentokrát promluvilo také dražší Audi A4 se 78+11 prodanými vozy.
Prodej osobních automobilů v květnu 2004 - Střední třída | |||||
prodej 5/2004 | podíl | ||||
1. | Škoda OCTAVIA | 1611 | 66,79% | ||
2. | Ford MONDEO | 103+54 | 4,27% | ||
3. | Volkswagen PASSAT | 72+30 | 2,99% | ||
4. | Audi A4 | 78+11 | 3,23% | ||
5. | Mazda 6 | 69+16 | 2,86% | ||
6. | Opel VECTRA | 47+19 | 1,95% | ||
7. | Toyota AVENSIS | 49+5 | 2,03% | ||
8. | Honda ACCORD | 52 | 2,16% | ||
9. | Alfa Romeo 156 | 48 | 1,99% | ||
10. | Peugeot 407 | 39 | 1,62% |
Nový Superb si tentokrát odvezlo 200 zákazníků (v lednu 88, v únoru 368, v březnu 174 a dubnu 296), druhý nejoblíbenější automobil, který je zařazen do této třídy je SUV Audi Allroad Quattro, kterých se prodalo více než Audi A6. Ta bude mít zřejmě v následujících měsících navrch proti konkurenci (BMW, Mercedes-Benz). Ukazují na to přinejmenším preference zákazníků v luxusní třídě, kde Audi A8 už dlouho vede.
Prodej osobních automobilů v květnu 2004 - Vyšší střední třída | |||||
prodej 5/2004 | podíl | ||||
1. | Škoda SUPERB | 200 | 57,31% | ||
2. | Audi ALLROAD QUATTRO | 6+35 | 1,72% | ||
3. | Audi A6 | 39 | 11,17% | ||
4. | Mercedes-Benz E | 30 | 8,60% | ||
5. | BMW 5 | 24 | 6,88% | ||
5. | Peugeot 607 | 24 | 6,88% |
V květnu to v luxusní třídě vypadalo opět jednoznačně: 18 prodaných Audi A8, tři BMW 7, dva Opirusy a dva Mercedesy S. Prodalo se taky jedno Maserati Quattroporte.
Sportovním automobilům vévodí i přes netradiční konstrukci (nebo právě proto?) Mazda RX-8 (17ks), nový Mercedes-Benz SLK (10 ks) soupeří s Audi A4 Cabrio. Sezóna přilákala zájemce o dvoudveřové Peugeoty 307 CC (13 ks), BMW 3, Mercedesy CLK a SL, Nissany 350Z a Peugeoty 206 CC (všechny po 5 ks).
Velkoprostorové automobily jsou tradičně směsicí osobních a užitkových verzí. Nový Renault Mégane Scénic vede s odstupem třídu (v květnu se prodalo 97+20 ks), za ním je pak Ford Focus C-MAX (32+27 ks), Opel Meriva (35+22 ks), Volkswagen Touran (24+26 ks), Citroën Xsara Picasso (23+10 ks) a Opel Zafira (21+8 ks).
Kia Sorento v květnu zabodovala se 66 prodanými vozy (z toho 39 užitkových), druhé je BMW X3 zatím jen v osobní verzi (43+0) a za ním Toyoty RAV4 (23+18 ks) a Land Cruiser (22+13 ks). Slovenských Volkswagenů Touaregů se prodalo 26 (z toho 25 užitkových). Na dalších místech pak jsou Suzuki Grand Vitara (13+11 ks), Hyundai Santa Fe (8+14 ks) a Nissan X-Trail (12+10 ks).
Před měsícem jsme uzavírali analýzu uváhou nad příčinou slabších prodejů. Měsíc po vstupu České republiky do Evropské unie můžeme tento faktor vyloučit. Ceny aut buď zůstaly na původní úrovni, nebo mírně klesly. Teď bychom mohli svádět prodejní neúspěchy na rekordně vysoké ceny pohonných hmot, ale asi nám dáte za pravdu, že tento faktor hraje paradoxně velmi malou roli v rozhodování o koupi nového vozu, a když už, tak jde hlavně o to, co budete kupovat: benzín nebo naftu? (podíl vznětových osobních vozidel se drží na prakticky konstantní - třetinové - hodnotě celkového prodeje v ČR).
Pozn. Údaje ve sloupci podíl, vyjadřují podíly prodejů osobních automobilů v dané kategorii (bez užitkových verzí).