Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Květen 2004: české prodeje nových aut stále slabé

Ondřej Láník
Diskuze (27)
První polovina roku 2004 je zatím ve znamení přesunů prodejů z kategorie osobních do kategorie užitkových automobilů. Prodeje na českém trhu osobních automobilů proto statisticky klesají více, než tomu ve je skutečnosti.

První polovina roku 2004 je zatím ve znamení přesunů prodejů z kategorie osobních do kategorie užitkových automobilů. Prodeje na českém trhu osobních automobilů proto statisticky klesají více, než tomu je ve skutečnosti.

Žalostně nízké prodeje osobních automobilů jsou v letošním roce vyváženy rostoucím podílem užitkových verzí. Konkurence letos donutila i luxusní značky Volvo, Lexus a Jaguar, k zavedení užitkových verzí. Zatímco v minulém roce činil podíl lehkých užitkových vozidel na celkovém počtu prodaných aut (OA+LUV) asi 9 %, letos se toto číslo dostalo až k více než 15%. Od začátku roku vzrostl prodej LUV o více než 48 %, proti stejnému období minulého roku. Nejúspěšnější značkou na trhu užitkových vozidel je Ford, který navíc jako jeden z mála dovozců za prvních 5 měsíců roku 2004 neztrácí ani v osobních vozech.

Ve statistice SDA figuruje letošní květen na neslavném předposledním místě, porovnáváme-li prodeje v tomto měsíci za posledních 8 let. Z prodejen si zákazníci v dubnu odvezli celkem 12 275 nových osobních aut, dubnový průměr za minulá období činí 14 345 aut, ale tento údaj vylepšuje dosavadní dubnové maximum z roku 1997 (18 594 ks).

V květnu byl nejlepším dovozcem Volkswagen, který prodal 687 osobních automobilů, z nichž 409 bylo Golfů. Ford se drží na druhém místě mezi dovozci díky vyrovnané nabídce. Osobních Focusů se prodalo sice jen 149, ale menší Fiesta i větší Mondeo dohání náskok, který Volkswagenu momentálně získává Golf V. Na Golf se zlobí i francouzské značky, které musely VW a Fordu přenechat první místa v žebříčcích s meziročními ztrátami v řádu stovek kusů. Slušně si stále vede Hyundai. Toyota se dere kupředu a připravuje si půdu pro útok na českých trh v příštím roce. Zbraní bude nové kolínské miniauto.

Prodej osobních automobilů v květnu 2004 - Pořadí značek
    prodej 5/2004 tržní podíl prodej 5/2003 meziroční rozdíl
1. Škoda 6101 49,70% 7244 -1143
2. Volkswagen 687 5,60% 654 33
3. Ford 553 4,51% 569 -16
4. Renault 532 4,33% 890 -358
5. Peugeot 520 4,24% 734 -214
6. Hyundai 464 3,78% 492 -28
7. Toyota 403 3,28% 220 183
8. Opel 304 2,48% 601 -297
9. Citroën 295 2,40% 652 -357
10. Seat 255 2,08% 301 -46

  prodej 5/2004 podíl prodej 5/2003 podíl
Třídy osobních automobilů v květnu 2003 a 2004
Mini 431 3,51% 281 1,96%
Malé 6395 52,10% 7566 52,71%
Nižší střední 1707 13,91% 1740 12,12%
Střední 2412 19,65% 3080 21,46%
Vyšší střední 349 2,84% 516 3,60%
Luxusní 26 0,21% 46 0,32%
MPV 601 4,90% 737 5,13%
Sportovní 102 0,83% 84 0,59%
Terénní 252 2,05% 303 2,11%
Celkem 12275 100,00% 14353 100,00%

Ve třídě nejmenších vstal z mrtvých malý Daewoo Matiz, který se po letech vrací na první místo ve třídě a poráží i nové vozy: Fiat Panda a Kia Picanto. O Picantu ještě určitě uslyšíme. Právě nejmenší třídu vozů postihl výraznější pokles zájmu zákazníků, její podíl na trhu se zmenšil pod 2 %, jak ukazuje tabulka výše.

Prodej osobních automobilů v květnu 2004 - Mini vozy
    prodej 5/2004 podíl
1. Daewoo MATIZ 123 28,54%
2. Fiat PANDA 98 22,74%
3. Kia PICANTO 94 21,81%
4. Opel AGILA 28 6,50%
5. Suzuki WAGON 27 6,26%
6. Citroën C2 19 4,41%
7. Renault TWINGO 12 2,78%
7. Smart 12 2,78%

Je tu doba zvýhodnění na nejprodávanější automobil českého trhu-Škodu Fabia- takže ani přes několik let na trhu se tento model nevzdá dominantního postavení v nižší střední třídě. Atraktivní leasing má svou dostupností údajně konkurovat nabídkám prodejců vozidel z druhé ruky.

Další vozy v této třídě jsou také víceméně na svých stálých pozicích. Zásadní změnu by mohla přinést Dacia Logan, která jde cestou o půl třídy větších rozměrů a nízkých cen, což je nejen pro českého zákazníka stále atraktivní kombinace. Uvidíme, jaký bude výsledek práce francouzských konstruktérů a rumunských dělníků.

Prodej osobních automobilů v květnu 2004 – Malé vozy
    prodej 5/2004 podíl
1. Škoda FABIA 4290 67,08%
2. Peugeot 206 280 4,38%
3. Hyundai GETZ 271 4,24%
4. Ford FIESTA 218 3,41%
5. Toyota YARIS 187 2,92%
6. Renault THALIA 184 2,88%
7. Citroën C3 140 2,19%
8. Daewoo KALOS 108 1,69%
9. Seat IBIZA 92 1,44%
10. Dacia Solenza 85 1,33%

Volkswagen drží s náskokem první místo v nižší střední třídě, na druhém a třetím místě soupeří Focus a Peugeot 307. Po sečtení osobních a užitkových verzí dostaneme velmi těsný výsledek, na který žádný další model v květnu nemohl ani pomyslet.

Prodej osobních automobilů v květnu 2004 - Nižší střední třída
    prodej 5/2004 podíl
1. Volkswagen GOLF 409+10 23,96%
2. Ford FOCUS 149+66 8,73%
3. Peugeot 307 137+74 8,03%
4. Hyundai ACCENT 118 6,91%
5. Toyota COROLLA 111 6,50%
6. Opel ASTRA 100+1 5,86%
7. Renault MEGANE 91+28 5,33%
8. Mazda 3 82 4,80%
9. Nissan ALMERA 81 4,75%
10. Citroën XSARA 80 4,69%

Octavia na sklonku kariéry stále podává slušné prodejní výkony, o což se pečlivě stará marketing mladoboleslavké automobilky. S příchodem nového modelu se v sousedních zemích začínají objevovat nové akční nabídky, léto by mělo ukázat, jak moc budou ochotni Češi ke kompromisům mezi cenou a nejnovější technikou. Do pořadí střední třídy tentokrát promluvilo také dražší Audi A4 se 78+11 prodanými vozy.

Prodej osobních automobilů v květnu 2004 - Střední třída
    prodej 5/2004 podíl
1. Škoda OCTAVIA 1611 66,79%
2. Ford MONDEO 103+54 4,27%
3. Volkswagen PASSAT 72+30 2,99%
4. Audi A4 78+11 3,23%
5. Mazda 6 69+16 2,86%
6. Opel VECTRA 47+19 1,95%
7. Toyota AVENSIS 49+5 2,03%
8. Honda ACCORD 52 2,16%
9. Alfa Romeo 156 48 1,99%
10. Peugeot 407 39 1,62%

Nový Superb si tentokrát odvezlo 200 zákazníků (v lednu 88, v únoru 368, v březnu 174 a dubnu 296), druhý nejoblíbenější automobil, který je zařazen do této třídy je SUV Audi Allroad Quattro, kterých se prodalo více než Audi A6. Ta bude mít zřejmě v následujících měsících navrch proti konkurenci (BMW, Mercedes-Benz). Ukazují na to přinejmenším preference zákazníků v luxusní třídě, kde Audi A8 už dlouho vede.

Prodej osobních automobilů v květnu 2004 - Vyšší střední třída
    prodej 5/2004 podíl
1. Škoda SUPERB 200 57,31%
2. Audi ALLROAD QUATTRO 6+35 1,72%
3. Audi A6 39 11,17%
4. Mercedes-Benz E 30 8,60%
5. BMW 5 24 6,88%
5. Peugeot 607 24 6,88%

V květnu to v luxusní třídě vypadalo opět jednoznačně: 18 prodaných Audi A8, tři BMW 7, dva Opirusy a dva Mercedesy S. Prodalo se taky jedno Maserati Quattroporte.

Sportovním automobilům vévodí i přes netradiční konstrukci (nebo právě proto?) Mazda RX-8 (17ks), nový Mercedes-Benz SLK (10 ks) soupeří s Audi A4 Cabrio. Sezóna přilákala zájemce o dvoudveřové Peugeoty 307 CC (13 ks), BMW 3, Mercedesy CLK a SL, Nissany 350Z a Peugeoty 206 CC (všechny po 5 ks).

Velkoprostorové automobily jsou tradičně směsicí osobních a užitkových verzí. Nový Renault Mégane Scénic vede s odstupem třídu (v květnu se prodalo 97+20 ks), za ním je pak Ford Focus C-MAX (32+27 ks), Opel Meriva (35+22 ks), Volkswagen Touran (24+26 ks), Citroën Xsara Picasso (23+10 ks) a Opel Zafira (21+8 ks).

Kia Sorento v květnu zabodovala se 66 prodanými vozy (z toho 39 užitkových), druhé je BMW X3 zatím jen v osobní verzi (43+0) a za ním Toyoty RAV4 (23+18 ks) a Land Cruiser (22+13 ks). Slovenských Volkswagenů Touaregů se prodalo 26 (z toho 25 užitkových). Na dalších místech pak jsou Suzuki Grand Vitara (13+11 ks), Hyundai Santa Fe (8+14 ks) a Nissan X-Trail (12+10 ks).

Před měsícem jsme uzavírali analýzu uváhou nad příčinou slabších prodejů. Měsíc po vstupu České republiky do Evropské unie můžeme tento faktor vyloučit. Ceny aut buď zůstaly na původní úrovni, nebo mírně klesly. Teď bychom mohli svádět prodejní neúspěchy na rekordně vysoké ceny pohonných hmot, ale asi nám dáte za pravdu, že tento faktor hraje paradoxně velmi malou roli v rozhodování o koupi nového vozu, a když už, tak jde hlavně o to, co budete kupovat: benzín nebo naftu? (podíl vznětových osobních vozidel se drží na prakticky konstantní - třetinové - hodnotě celkového prodeje v ČR).

Pozn. Údaje ve sloupci podíl, vyjadřují podíly prodejů osobních automobilů v dané kategorii (bez užitkových verzí).

Ondřej Láník
Diskuze (27)