Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lancia v Ženevě 2009

Vitek
Diskuze (2)
Ani u druhdy nejpokrokovější automobilky světa se novinkami nehýřilo. Nějaký čas se opět musí vystačit se vzpomínkami na kompromisní Deltu, ta ale dostává nový koncernový čtyřválec s přímým vstřikováním a přeplňováním turbodmychadlem.

Čest designové značky tradičně zachraňují aspoň různé designérské verze.

Delta 1.8 Di Turbo Jet

Skupina Fiat Auto chce letos ukázat, že umí dělat nejen špičkový design, ale také špičkové motory. Prvním a bezesporu revolučním počinem v této oblasti bude nový zážehový přeplňovaný čtyřválec.

Motor má zdvihový objem 1742 cm3, a tak označení 1,8 Di Turbo Jet (používá Lancia), 1,75 l (používá Alfa Romeo), resp. 1.8 TBi (používá Alfa Romeo na autě) vypadá poněkud podivně. Jednotka připravená na rozšíření v malých a výkonných Alfách, elegantních Lanciích na hranici střední třídy i v sedanech a kombi Alfy (řady 159) má plynule variabilní časování sacích i výfukových ventilů, vysokotlaké přímé vstřikování benzinu do válců, přeplňování moderním výfukovým turbodmychadlem a špičkový, velmi rychlý motormanagement, který má radikálně zkrátit reakční čas turbodmychadla i celého motoru ve chvíli, kdy řidič náhle sešlápne pedál akcelerátoru.

Základní parametry vypadají velmi slibně. Nejvyšší výkon 147 kW je dosahován již ve 4750 min-1 a zůstává konstantní až do 5500 min-1. Důležitější bude ale mimořádně vysoký točivý moment v nízkých a středních otáčkách, který má u určitých verzí dosáhnout svého maxima už ve 1400 min-1. Zatím byly zveřejněny parametry poněkud méně optimistické varianty tohoto motoru v Alfě 159 a Lancii Delta, ale nezapomeňme, že to určitě není poslední slovo Fiatu. V Ženevě byla totiž k vidění také studie Alfy MiTo GTA, která má mít stejný motor se 169 kW. Alfy Romeo (159, Brera ) budou standardně dodávány se šestistupňovou manuální převodovkou, Lancia se šestistupňovým automatem.

Mimořádné měrné parametry nového čtyřválce jsou podle Fiatu dosaženy kontinuálním monitoringem a optimalizací parametrů chodu motoru prostřednictvím přesně dávkovaného množství paliva, polohy variátorů časování ventilů, předstihu zážehů nebo časování vstřiku paliva. V praxi je díky tomu možné určit velmi přesně vhodný okamžik střihu ventilů, usnadňující rychlou a efektivní výměnu náplně válců, a tím (výfukovými plyny) rychle roztáčet turbodmychadlo do pracovních otáček. Řízení celého procesu má na starost nová řídicí jednotka. Výsledkem je podle konstruktérů točivý moment v 1500 min-1 o 70 % vyšší, než u jiných přeplňovaných motorů stejného objemu a poloviční čas prodlevy mezi pohybem akcelerátoru a náběhu turbodmychadla.

Přímé vstřikování pracuje s tlakem 150 bar a sedmiotvorovými tryskami. Teplotu ve válci snižuje odpařování vstřikovaného paliva, což snižuje náchylnost k předčasnému nežádoucímu samovznícení směsi. Vysoký kompresní poměr (9,5:1) sice riziko tohoto jevu zvyšuje, ale současně je předpokladem pro dosažení mimořádných výkonových parametrů motoru.

Plynule variabilní časování sacích a výfukových ventilů rozšiřuje možnosti motoru, novinkou je užší propojení práce variabilního ventilového rozvodu s prací turbodmychadla přes motormanagement, což nakonec zmenšuje turboefekt. Turbodmychadlo je napojeno na nové výfukové potrubí, které využívá tlakových pulzací pro zvýšení točivého momentu motoru v nízkých otáčkách. Turbína i výfukové potrubí jsou vyrobeny z oceli, která přečká i teploty až do 1020 °C. Vnitřní ztráty třením byly ve srovnání s předchozí generací motorů Twin Spark výrazně sníženy. Rolničková vahadla ventilů tak mají například ve 2000 min-1 o 65 % nižší ztráty než dosud.

Už jsme si zvykli, že obchodní označení motorů už neodpovídá skutečnému zdvihovému objemu, a to co je někde prodáváno jako TSI, mají jinde v nabídce jako TFSI. Fiat do ženevské prezentace svého špičkového agregátu vnesl podobný zmatek, který snad má navodit dojem, že Lancia i Alfa Romeo mají nový, ale v každém z modelů jiný motor. Zatímco u Alfy Romeo má nová jednotka v tiskových materiálech označení 1.75 l Turbo, na autě se objevila zkratka 1.8 TBi a Lancia propaguje pro změnu název 1.8 Di Turbo Jet.

Delta Executive

Delta Executive staví na základě verze Delta Platino. Auto vystavené na ženevském autosalonu má pod kapotou nový motor 1,8 Di Turbo Jet 147 kW a exkluzivní provedení exteriéru i interiéru. Karoserie má bronzovou barvu se střechou v černém laku Eclipse, luxusní nádech autu dále dodávají zlacená loga na dveřních sloupcích a dvoubarevná litá kola s diamantovým efektem. Interiér je bohatě čalouněný kůží, a to včetně palubní desky. Zvolená konfigurace kombinuje béžovou kůži s čokoládově hnědým prošíváním a černou kůži Montblanc, uvnitř se tedy opakuje barevné sladění exteriéru.

Seznam výbavy Lancie Delta Executive je obsáhlý. Zahrnuje například šest airbagů, dvouzónovou automatickou klimatizaci, vestavěný navigační systém nebo panoramatickou střechu. Novinkou v nabídce jsou tři položky známé převážně z prémiových aut - pokročilý elektronický pomocník Absolute Handling System, poloautomatický parkovací asistent a adaptivní tlumiče.

Balíček Absolute Handling System propojuje funkce ESP, Hill Holderu, ASR a MSR. K tomu přidává tři nové elektronické systémy. První z nich - Liberalisation Torque Feedback podporuje sportovní jízdu. Pokud boční přetížení v zatáčkách překročí 0,6 g, řízení začne klást větší odpor při zatáčení. Drive Steering Torque (DST) provádí pomocí elektrického posilovače korekce řízení, zabraňuje přechodu auta do přetáčivosti a umí dát i "kontra". Třetí z nových systémů je TTC (Torque Transfer Control), což znamená dnes relativně běžnou elektronickou náhradu samosvorného diferenciálu.

Ypsilon Versus

Lancia Ypsilon Versus je limitovanou pětisetkusovou edicí, která se sice představila již v září v Paříži, avšak prodávat se začíná právě nyní. Je nazvaná podle značky módy pro mladé Versus, která patří do skupiny Versace. Auto má bronzový lak Bronzino, střecha je potištěná logem Versus. Chromové doplňky jako maska chladiče nebo dveřní kliky, ale i 16palcová litá kola mají také povrchovou úpravu v barvě bronzu.

Interiér Ypsilonu Versus je stejně extravagantní jako exteriér. Sedadla jsou čalouněna hnědou kůží, na kterou je podobně jako na módní doplňky Versus reliéfně vytištěno logo této značky. Opěrky hlavy jsou potažené kůží s perleťovým efektem s embosovaným logem Versus. Ve stejném stylu jako sedadla jsou zpracovány také výplně dveří a palubní deska. Prahové lišty a hlavice řadicí páky mají opět bronzovou barvu.

Ypsilon a Musa "Ecochic"

Motory FPT se vydávají i na tovární podporu pohonu LPG, jednou z vlaštovek je dvojice nejmenších lancií, motorizovaných dvoupalivovou verzí základní osmiventilové čtrnáctistovky FPT o výkonu 57 kW, která má narozdíl od dřívějších plynových verzí již mechanicky zesílené sedla ventilů ke spalování suchého plynu. K původní benzínové nádrži přibyla tlaková láhev na stlačený propan-butan, celkový dojezd menšího ypsilonu tak činí působivých 1300 km. Příplatek za LPG provedení činí 2000 €, emise CO2 při provozu na plyn činí pouhých 119 a 120 g/km.

BM


Vitek
Diskuze (2)