Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
David Coulthard
Předváděcí jízdy bere z povinnosti, ale technické know-how současných formulí ho neuchvátilo
Loni v létě se potkal na rakouském okruhu Red Bull Ring s mistrem světa v rallye Sebastienem Ogierem (v autě) a radil mu před jeho jízdou s vozem formule 1
Při akci KTM si zajezdil (zprava) s Jeanem Alesim, Adrienem Neweym a Markem Webberem v Dubaji 2015
12 Fotogalerie

Legenda David Coulthard v exkluzivním rozhovoru: Trocha rizika neškodí!

Michal Štěpanovský
Skotský automobilový jezdec David Coulthard patřil vždy k charismatickým osobnostem světa formule 1. Takový byl i při exkluzivním rozhovoru pro Svět motorů.

Bývá dobrým zvykem, že pokud do České republiky zavítá závodnická celebrita, bývá oceněna. V 41. ročníku ankety Zlatý volant byly vyhlášeny dvě osobnosti světového motorsportu. Jednou z nich se stal i náš host.

Jaká je budoucnost formule 1 pod novým majitelem, americkou mediální společností Liberty Media?

S velkým zájmem sleduji všechny změny, zejména průnik do digitálních médií. Tam totiž vzniká velká šance dostat diváky blíž k formuli 1. Podstata tohoto sportu zůstává pořád stejná – jezdec řídí auto, mechanici jej připravují v boxech. Musíme si však uvědomit, kolik dalších fanoušků přilákají moderní technologie a kolik udrží stávajících příznivců. Osobně doufám, že přivedou nové diváky.

Můžete uvést vlastní příklad?

Mám devítiletého syna a formuli 1 nesleduje, přestože v ní pracuji. Chcezávodit, ale tenhle sport ho zatím vůbec nepřitahuje. Takže je zapotřebí vymyslet něco, co by přimělo mladé lidi sledovat formuli 1, a to jsou právě nová média a sociální sítě.

Co soudíte o systému Halo, nově zavedené konstrukci na ochranu hlavy jezdců formule 1?

Chápu, že pro spoustu lidí je problematické vnímat věci, které se mění. Halo je kontroverzní, ale bezesporu snižuje riziko zranění. Když jsem v roce

1994 jezdil ve voze Williams, byl okraj kokpitu pod úrovní mých ramen, ale necítil jsem se v ohrožení. Soustředil jsem se na řízení. V mnohem větším

nebezpečí se cítili závodníci v padesátých a šedesátých letech, ať už to byli Jim Clark, Jackie Stawart, nebo Graham Hill, kteří ani neměli bezpečnostní pásy. Všechny můžeme považovat za velké hrdiny. Věřím, že sport jako formule 1 nebo motokros musí být nebezpečný, nebo alespoň částečně rizikový. Pokud by tomu tak nebylo, přesune se pozornost do jiných oblastí.

Jak vnímáte problémy McLarenu v posledních sezonách?

Budoucnost musí být lepší než minulost a posledních pár let s Hondou patřilo k hodně slabým. Je bolestivé to sledovat, protože jsem v týmu strávil

devět sezon. Dějí se tam zvláštní věci, ať už to byl odchod Rona Dennise, další personální změny, nebo přechod na motor Renault, který nemusí být nejlepší. Nezbývá než věřit, že u McLarenu vědí, jak se porovnat s Red Bullem a Renaultem, které používají stejné pohonné jednotky.

Co si myslíte o závodech elektrických formulí E?

Doba se mění a přicházejí nové technologie. Musíme to brát tak, jak to je. Ale já jsem během své kariéry nikdy nemusel řešit žádnou rekuperaci energie nebo baterie. Je to obtížné.

Jak to myslíte?

Pocházím z generace, která má v oblibě spalovací motory, mám rád jejich hluk. Když jsem byl malý chlapec, byly tu motory V12, V10, V6 a všechny jejich krásné zvuky. Něco jako jsou kapely jako Rolling Stones či AC/DC, každá měla svůj styl. Hybrid některou z emocí potlačuje, ale zároveň je to součást cesty, kterou se v dnešní době ubíráme. Takže si myslím, že je třeba najít rovnováhu mezi zvukem a vývojem silničních vozů.

Loni v létě jste radil mistru světa v rallye Sebastienu Ogierovi, který si na Red Bull Ringu vyzkoušel vůz formule 1. Jaký dojem jste měl z jeho vystupování?

Pokud by on nebo Sebastien Loeb vyjeli s monopostem F1 do závodu, věděli by, jak s ním zacházet. Vždyť jsou to nejlepší řidiči rallye na světě. Bojovali by s však s brzděním. Účinek karbonových brzd a přítlak auta jsou totiž drastické. Projíždět zatáčky s přetížením se dá překousnout, stejně jako akcelerace, ale brzdění opravdu vyžaduje více zkušeností s daným vozem. Kdyby se teď Ogier, Loeb, nebo někdo jiný z jezdců rozhodl soustředit na formule, byli by hodně dobří.

Chtěl byste si zkusit současný vůz formule 1?

Občas to dělám kvůli filmovému natáčení. Nejsem vášnivý příznivec řízení dnešních formulí 1. Před dvěma třemi lety jsem na Silverstonu řídil wi lliams a auto se mi nezdálo dostatečně agresivní. Hybridní energie, točivý moment, to už není to, co bývalo (předvádí odstupňování převodovky). Jsem velmi rád, že jsem závodil právě ve své době.

Liší se přístup současné generace závodníků a té vaší?

Začínají mladší, takže si tolik neužijí samotný život. Když jsem vstoupil do formule 1, bylo mi čtyřiadvacet let. Max Verstappen začal v sedmnácti.

Když mně bylo tolik, byl jsem ještě dítě. Tihle kluci mají neskutečný talent a úroveň jejich profesionality je neuvěřitelná. Ovšem pokud jde o obecné

životní zkušenosti, nemají žádné. Zajímalo by mě, jak si povedou, až skončí s automobily. Minul je svět teenagerů. Být studentem vám pomůže naučit se pár věcí o životě.

Kdo bude mistrem světa formule 1 a MotoGP?

Jednoduše řečeno se dá říci, že Lewis Hamilton a Marc Marquez. Pro formuli 1 by ovšem bylo nejlepší, kdyby mistrovský titul získalo Ferrari, Red Bull, nebo mladý Max Verstappen, protože jsou úzce spjati s mladými lidmi. Co se týká MotoGP, Valentino Rossi by mohl získat konečně desátý titul. Je to nejznámější motoristické jméno na světě. Navíc by to bylo neuvěřitelné, jelikož tomu asi věří už jen málokdo.

Jaký máte vztah k České republice?

Pokud se ptáte na moji první zkušenost, návštěvu v roce 1998 na okruhu v Mostě si samozřejmě pamatuji. Premiérově jsem poznal Prahu a mám

ji dodnes moc rád. Často sem jezdím za poznáním i na pracovní schůzky. Jsou tu moc milí lidé. Navíc dostat ocenění, které dosud získali Michael

Schumacher a Mika Häkkinen, považuji opravdu za poctu.

Co říkáte zákazu, který vyžene půvabné ženy a dívky (grid girl) ze startovních pozic na začátku závodu?

Je to kontroverzní téma. Nechci do něj nijak zabředávat, i když chápu, že spoustu lidí zajímá. Zrovna nedávno se mě na to zeptali v Austrálii. Odpověděl jsem, že jsem ještě nepotkal žádnou grid girl, která by řekla: Díky bohu, že mě zbavili té hrozné práce.

Havárie letadla: Podruhé se narodil

Úterý 2. května 2000 se stalo pro Davida Coultharda zásadním dnem. Tehdy cestoval malým letadlem z britského Farnboroughu do francouzské Nice. Byla s ním tehdejší přítelkyně a americká modelka Heidi Wichlinski, osobní trenér Andy Matthews a pes Moody. Letadlu vysadil během cesty jeden motor a pilot se pokusil nouzově přistát ve francouzském Lyonu. Kapitán však situaci nezvládl. Levé křídlo stroje se dotklo země a v důsledku toho upadla po nárazu špička letounu, ve které seděli piloti. Oba na místě zemřeli. „Viděl jsem, jak se předek oddělil od zbytku letadla. Heidi se pokusila otevřít dveře, jenže venku šlehaly plameny, a tak se nám podařilo vylézt otevřeným předkem letounu. Byl jsem podivně klidný. Díval jsem se přes rameno na trosky letadla a pomýšlel: „To bylo těsné. Jak se teď dostaneme domů?“ Tak vzpomínal Coulthard na dramatickou událost. O pět dní později dojel ve Španělsku druhý. Měsíc po leteckém neštěstí vyhrál Velkou cenu Monaka. „Budu totálně otevřený a upřímný. Jestli mě havárie nějak ovlivnila, pak sám nevím jak,“ dodal Coulthard.

David Coulthard

  • Narozen: 27. 3. 1971
  • Bydliště: Monte Carlo
  • Starty F1: 246
  • Vítězství: 13
  • Stupně vítězů: 62
  • Nej. tréninky: 12
  • Nej. kola: 18
  • Body: 535
  • Km na 1. místě: 4 211
  • Km v F1: 59 743
  • Největší úspěchy: 2. v MS (2001), 3. v MS ((1995, 1997, 1998, 2000)

Milníky DC v kariéře

  • 1986 tři skotské tituly v motokárách
  • 1989 mistrem Velké Británie ve formuli 1600
  • 1993 testovacím jezdcem týmu Williams
  • 1994 debut v F1 místo Ayrtona Senny
  • 1995 první vítězství (Portugalsko)
  • 1996 debut v týmu McLaren Mercedes
  • 1998 návštěva Mostu s dvousedadlovou formulí
  • 2000 přežil havárii letadla
  • 2003 poslední výhra (Austrálie)
  • 2008 závěrečný start v F1 (Brazílie)