Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Louis Renault: Zakladatel francouzské automobilky se narodil před 135 lety

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
Po čtyřicetinách legendární pětky přichází další výročí francouzského Renaultu. Před 135 lety spatřil světlo světa jeden z jeho zakladatelů, Louis Renault. Je to ale důvod k oslavám?

Podnikatel a konstruktér se narodil 12. února 1877 v Paříži. Svůj první automobil postavil o 21 let později na dvoře domu svých movitých rodičů, taktéž ve francouzské metropoli. Jednalo se o maličký jednoduchý vozík, ze kterého byl záhy odvozen první typ A. Sám jeho tvůrce s ním o Štědrý večer 1898 vyjel strmou pařížskou ulici Lepic. Sériová verze byla poháněna jednoválcem De Dion-Bouton objemu 270 cm3 a dávala 1,75 koně (správně 1,3 kW). Motor tedy alespoň prozatím vlastním dílem nebyl. Ani ne dvoumetrové autíčko vážilo 280 kilo a uhánělo až padesátkou.

Tři bratři

Société Renault Frères vznikla 25. února 1899 a u jejího zrodu stála trojice bratrů Renaultů: Louis, Marcel a Fernand. Druzí dva na počátku přispěli hlavně finančně. Nejmladší Louis se věnoval konstrukci automobilů a spolu s Marcelem s nimi také závodili. Fernand (1865-1909) měl na starosti výhradně obchod, ale bohužel těžce onemocněl a zemřel poměrně mlád. To už ale nebyl naživu ani Marcel (nar. 1872), který zahynul v hnědém voze startovního čísla 63 během tragického závodu Paříž-Madrid 1903 (foto č. 2). Svému oblíbenému heslu Rychlost - první ctnost tak obětoval to nejcennější.

Louis se začal plně věnovat firmě a s jeho auty závodili jiní (mimo jiné Maďar Ferenc Szisz, který vyhrál Velkou cenu ACF 1906). Tehdejší modely měly typické řešení přídě s chladičem umístěným až za motorem, používali jej i jiní francouzští výrobci, například Charron nebo Clément-Bayard. Renault nebyl jen nějakým manažerem v dnešním slova smyslu, podílel se na návrzích mnoha technických řešení. Legendární tank FT-17 z první světové války mu přinesl po jejím skončení Řád čestné legie. Německá armáda jej coby kořist používala k průzkumům ještě v té následující. Ale o Němcích ještě bude řeč...

Pásová výroba

Renaulty z dvacátých let měly pro změnu chladič ve tvaru připomínajícím žehličku, ne nepodobný tehdejším kopřivnickým tatrám. Kromě lidovějších modelů vznikal i skutečně velký a luxusní 40 CV. V roce 1929 prošel podnik modernizací a zahájil pásovou výrobu ve velkých sériích. Na evropském kontinentě byl jedním z prvních následovníků Henryho Forda. Předběhly jej prakticky jen automobilky Citroën a Opel. Třicátá léta znamenala zakulacování. Ve výrobním programu ale panovala stále značná roztříštěnost. Modelová paleta čtyř- a šestiválců byla široká, ale přitom se vozy s různými jmény lišily jen v detailech. V roce 1937 přišel malý Juvaquatre se zapuštěnými hlavními světlomety velmi podobný prvnímu Opelu Kadett, ale inspirace byla nejspíš vzájemná.

Druhá možnost

Louis Renault je dnes brán za velmi kontroverzní postavu, neboť během druhé světové války spolupracoval s nacisty. Německá okupace tak přinesla skutečný zlom v jeho životě. Musel se rozhodnout, zda firmu zavře či bude pracovat pro nové pány. Zvolil bohužel druhou možnost.

Za tento svůj čin po osvobození putoval logicky do vězení, kde 24. října 1944 ve svých sedmašedesáti letech zemřel. Tolik oficiální výklad. Ovšem za dodnes nevyjasněných okolností. Vítězné mocnosti se s kolaboranty příliš nemazlily a Renaultův odchod z tohoto světa je obestřen řadou záhad. Za mřížemi se zcela přirozenou smrtí většinou neumírá...

V režii státu

Míra Renaultovy kolaborace je navíc dodnes předmětem řady sporů a zkoumání historiků. Vzhledem k tomu, že na podrobených územích museli pro Němce vyrábět všichni, pokud nechtěli skončit (nejen s továrnou), bylo rozhodování velmi těžké. Nesmíme zapomenout ani na to, že v době celosvětového konfliktu běžela na plné obrátky nejen produkce pro německou armádu, ale i tajný vývoj poválečné želvičky 4CV s motorem vzadu. Mimochodem, její prototyp měl pouze jeden pár dveří.

V roce 1945 bývalá továrna již nežijícího zakladatele přešla bez jakékoli kompenzace pozůstalým do rukou státu a dostala název Régie Nationale des Usines Renault. Znárodňovalo se nejen v bývalém Československu... Úspěchu půvabného autíčka se tedy Louis Renault nedožil, vždyť quatre chevaux byl prvním vozem značky s diamantem ve znaku kterého se vyrobilo přes milion (v období 1947-1961 přes 1,1 milionu).

Na začátku 90. let minulého století zprivatizovaná automobilka s diamantem ve znaku (ne, skutečně to není pouhý kosočtverec) dnes patří k nejvýznamnějším v Evropě. Vlastní rumunskou Dacii, která se díky ní probrala z klinické smrti. Má také čtvrtinový podíl v ruské Ladě.

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
Avatar - Andromeda
15. 2. 2012 03:19
Re: cesta
Ty jsi ale dáreček :-!
14. 2. 2012 20:33
Re: cesta
slová skuseneho majitela >:D
14. 2. 2012 20:17
Re: cesta
Zato ty si nam tu chybel....
Avatar - Ronault.
14. 2. 2012 19:57
Re: cesta
Tobě kdyby udělali lobotomii, tak by si toho nikdo nevšiml :no: