Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Luxus na dvou kolech ve velké galerii. Je libo pořádné audio, navigaci, tempomat a vyhřívané sedlo i řídítka?

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)

Motocykly v dnešní době nabízejí výbavu a komfort na úrovni srovnatelné s automobily prémiových značek. Důkazem mohou být cestovní stroje značek BMW, Harley-Davidson, Honda a Indian.

Současná paleta motocyklů nabízených na evropském trhu je možná nejpestřejší v celé jejich historii a zahrnuje stroje nejrůznějších kategorií i stylů. Samozřejmostí jsou motocykly malých kubatur, které vedle začátečníků pro jejich obratnost stále častěji volí i zkušení jezdci.

Na opačném konci spektra ovšem stojí skutečné jednostopé křižníky silnic v podobě velkých cestovních motocyklů. Tyto stroje si pro jejich obratnost a lehkost zvolí asi jen málokdo, ale početná skupina jezdců je volí pro komfort, který jim a rovněž i jejich spolujezdcům poskytují při dlouhých cestách.

Za špičku mezi cestovními motocykly, u nichž je pohodlí posádky na prvním místě, jsou obecně považovány stroje značek BMW, Harley-Davidson, Honda a Indian. V případě zástupců evropského a japonského výrobce je na první pohled zcela jasné, že jejich tvůrci vsadili na moderní design i techniku, zatímco zástupci severoamerických výrobců kombinují tradiční vzhled i koncepci s naprosto současnými prvky výbavy, které více či méně ukrývají za své klasické linie.

BMW K 1600 GT, K 1600 GTL, K 1600 B a K 1600 Grand America

Pro motocykly značky BMW jsou sice stále nejtypičtější pohonnou jednotkou především dvouválce s protilehlými písty, ale od první poloviny osmdesátých let tato značka nabízí i řadové motory v rámci modelových řad K, S a F.

Právě řada K zahájila s podélně uloženými čtyřválci a tříválci tradici řadových motocyklových motorů BMW. Prakticky od svého zrození pak představovala až na pár výjimek ideální sportovně-turistické a čistě cestovní stroje.

V roce 2010 pak BMW představilo jedinečné cestovní motorky K 1600 GT a GTL s řadovými šestiválci napříč zavěšenými v rámu, které jsou ve své aktuální podobě vedle odvozených modelů K 1600 B a K 1600 Grand America stále v nabídce.

Základem všech modelů K 1600 je hliníkový můstkový rám, v němž je zavěšen řadový šestiválec o objemu 1649 cm3 se čtyřmi ventily na válec a elektronickým vstřikováním paliva.

Tato pohonná jednotka disponuje výkonem 118 kW (160 k) při 7750 min-1 a točivým momentem 175 N.m při 5250 min-1. O přenos těchto hodnot na zadní kolo se stará šestistupňová převodovka a kardan.

Podvozek všech BMW K 1600 s rozvorem kol 1618 mm využívá osvědčené systémy odpružení Paralever a Duolever podpořené systémem elektronického přizpůsobení tlumičů ESA II, který upravuje jejich charakteristiky dle aktuální jízdní situace.

Vrcholem v současné nabídce šestiválcových motocyklů značky BMW je na podzim roku 2017 představený model Grand America, spojující výjimečný styl se skutečně luxusní výbavou, zahrnující mimo jiné systém pro automatické udržování rychlosti, vyhřívané rukojeti řídítek, vyhřívané sedlo, audiosystém s přípravou pro navigaci.

Hmotnost BMW K 1600 Grand America s plnou nádrží je 364 kg, jezdec ji cítí prakticky jen při manipulaci se strojem při parkování, zatímco za jízdy tento motocykl vyniká ovladatelností a rovněž rychlostí. Pro velké cestovní BMW totiž nejsou problémem rychlosti nad 200 km/h.


Harley-Davidson Road Glide Ultra, Ultra Limited, Ultra Limited Low a CVO Limited

Harley-Davidson v současnosti nabízí své stroje v rámci modelových řad Street, Sportster, Softail, Touring a Trike, které každoročně doplňuje několik exkluzivních modelů v podání divize Harley-Davidson Custom Vehicle Operations (CVO).

Motocykly ideální pro cestování, jak již ostatně napovídá její pojmenování, nabízí modelová řada Touring. Ta pro modelový rok 2018 zahrnuje celkem deset modelů. Největší komfort pro cestování ovšem v rámci této řady nabízí modely Road Glide Ultra, Ultra Limited, Ultra Limited Low.

Harley-Davidson od modelového roku 2017 nabízí své cestovní motocykly s novými motory, usazenými v přepracovaných podvozcích, zajišťujících oproti předchozím provedením výrazné zlepšení v oblasti ovladatelnosti a zároveň zvýšení cestovního komfortu jezdce i jeho spolujezdce.

Přední kolo těchto modelů vede vidlice Showa SDBV s kazetovou konstrukcí s lineárními parametry útlumu a nižší hmotnosti oproti dosavadnímu provedení. Odpružení zadního kola disponuje hydraulickým nastavením předpětí pomocí otočného regulátoru. To má přitom o 15 až 30 procent větší rozsah nastavení než u předchozích tlumičů řady Touring.

Srdcem modelů Road Glide Ultra, Ultra Limited, Ultra Limited Low s rozvorem kol 1625 mm je vidlicový dvouválec Twin-Cooled Milwaukee-Eight 107 s kapalinou chlazenými hlavami válců. Tento motor poskytuje z objemu 1745 cm3 nejvyšší točivý moment 153 N.m při 3250 min-1. Výkon svých motorů Harley-Davidson neuvádí. Samozřejmostí je šestistupňová převodovka.

Harley-Davidson Road Glide Ultra se od svých sourozenců odlišuje na první pohled díky velké kapotě s dvojitým LED světlometem Daymaker. Za touto kapotou je jezdec dokonale chráněn před nepřízní počasí a může si užívat všech předností svého stroje, v jehož výbavě nechybí ani multimediální systém s barevným dotykovým displejem s hlasovým ovládáním hands-free a řadou dalších funkcí.

Modely Ultra Limited a Ultra Limited Low jsou vlastně dvojčata, která se liší prakticky jen provedením sedla, resp. jeho výškou. V prvním případě je sedlo ve výšce 740 mm a v tom druhém pak ve výšce 675 mm. Tato dvojice rozvíjí s přední kapotáží, kterou Harley-Davidson pojmenoval Batwing, zatímco u nás lze i dnes zaslechnout přezdívku „sloní uši“, styl legendárních modelů Electra Glide.

Podobně jako Road Glide Ultra mají i modely Ultra Limited a Ultra Limited Low ve své výbavě multimediální systém a dále i vyhřívání rukojetí řídítek, nastavitelné v šesti stupních nebo elektronický tempomat.

Naprostý vrchol v podobě luxusního cestovního motocyklu značky Harley-Davidson pak představuje model CVO Limited, který přímo vychází z typu Ultra Limited. Tento model je osazen motorem Twin-Cooled Milwaukee-Eight 117 s částečným chlazením kapalinou, objemem 1923 cm3 a nejvyšším točivým momentem 166 N.m při 3500 min-1.

Masivní CVO Limited s trojicí velkých kufrů na zádí je osazen multimediálním systémem 6.5 BOOM! s výkonem 900 W a pyšní se koženým vyhřívaným sedlem Hammock, bezdotykovým systémem odemykání a startování nebo luxusním provedením laku.


Honda GL1800 Gold Wing

Honda uvedla první generaci stroje, který dnes celý svět zná jako Gold Wing, v polovině sedmdesátých let. Tehdy se jednalo o model GL1000, který měl být původně strojem spíše sportovního ražení, ale nakonec se poměrně rychle vyprofiloval v oblíbený stroj cestovatelů, jenž je od konce osmdesátých let poháněn výhradně plochými kapalinou chlazenými šestiválci.

Honda uvedla model GL1800 Gold Wing pro modelový rok 2018 jako zcela nový stroj, jehož základem zůstává plochý šestiválcový motor, ale oproti svému předchůdci i přes neuvěřitelně rozsáhlou výbavu představuje o mnoho lehčí a výrazně agilnější motocykl s téměř sportovní vizáží.

Motor a podvozek nové generace tradičního modelu byly navrženy společně, díky čemuž se jezdec posunul vpřed o 36 mm a bylo tak možné vytvořit mnohem kompaktnější motocykl s rozvorem kol 1695 mm. Rám z hliníkových profilů byl navržen tak, aby umožnil posunutí motoru směrem vpřed o 40 mm a zároveň zajištění prvotřídní kontroly nad odpružením a stability přídě díky její tuhosti a snížení tření. Úroveň tlumení je možné regulovat elektricky.

Srdcem nového GL1800 Gold Wing je motor o objemu 1833 cm3. Stále se jedná o horizontálně uložený šestiválec s protiběžnými písty, nyní je však každý válec vybaven čtyřmi ventily namísto dosavadních dvou, motor má mnohem kompaktnější rozměry a je o 6,2 kg lehčí.

Maximální výkon 93 kW (126 k) je k dispozici při 5500 min-1, maximum točivého momentu 170 Nm je dosaženo při 4500 min-1. Šestiválec je nově vybaven elektronicky řízenou škrticí klapkou a nabízí čtyři jízdní režimy, které nesou označení Tour, Sport, Econ a Rain.

Systém nastavitelné kontroly trakce (Honda Selectable Torque Control – HSTC) zajišťuje trakci zadního kola, zatímco charakteristika odpružení a činnost kombinované brzdové soustavy (Combined Brake System – CBS) se upravují v závislosti na zvoleném režimu. Asistent pro rozjezd do kopce (Hill Start Assist - HSA) a systém vypnutí motoru při zastavení (Idling Stop) usnadňují ovládání stroje a pomáhají snižovat spotřebu paliva.

Manuální převodovka je šestistupňová, zatímco nová dvouspojková převodovka (Dual Clutch Transmission – DCT) disponuje sedmi rychlostními stupni. U ní jsou charakter ovládání spojek, rychlost řazení a hladiny otáček pro řazení/podřazování přizpůsobené pro jednotlivé jízdní režimy. Převodovka také disponuje funkcí pomalého popojíždění vpřed i vzad. Verze s manuální převodovkou využívá stejný systém zpátečky jako předchozí generace.

Honda GL1800 Gold Wing pro modelový rok 2018 se vedle svého nového rámu, podvozku a kompletně přepracované pohonné jednotky pyšní i zcela nově navrženým designem s ostře řezanými liniemi kapotáže. Ta zaujme LED světly i elektricky ovládaným větrným štítem. Výbava motocyklu pak přitahuje pozornost prostřednictvím inteligentního klíče, Apple CarPlay či připojení pomocí technologie Bluetooth.


Indian Roadmaster Classic, Roadmaster a Roadmaster Elite

Indian Motorcycle je v současnosti značkou, patřící od roku 2011 pod křídla Polaris Industries. Výrobu zcela nově vyvinutých motocyklů Indian tento koncern spustil v roce 2013 a od té doby jejich nabídku neustále rozšiřuje.

V současnosti hrají v nabídce značky Indian prim především stroje, které jsou více či méně typickými zástupci kategorii cruiser a bagger, ale vedle nich stojí i luxusní cestovní modely Roadmaster Classic, Roadmaster a Roadmaster Elite.

Základem cestovních modelů značky Indian je rám z hliníkové slitiny, v němž je uložen vzduchem chlazený vidlicový dvouválec Thunder Stroke 111 o objemu 1811 cm3, který disponuje maximálním točivým momentem 161,6 N.m při 3000 min-1. Motor spolupracuje s šestistupňovou převodovkou a jeho síla se na zadní kolo přenáší pomocí ozubeného řemenu.

Model Roadmaster Classic se sedlem a trojicí kufrů, čalouněných světle hnědou kůží, působí z cestovních strojů své značky nejstylovějším dojmem, ale zároveň je z nich ve své standardní podobě nejspartánštější v oblasti ochrany před větrem. Před koleny jezdce totiž nejsou kapoty, které jej ochrání před nepřízní počasí.

Pro všechny tři cestovní motocykly Indian je ovšem samozřejmostí multimediální systém Ride Command s velkým dotykovým displejem umístěným mezi analogovými přístroji. Modely Roadmaster a Roadmaster Elite se pyšní lakovanými prostory pro zavazadla s centrálním zamykáním o objemu 140 litrů, vyhříváním sedla i rukojetí řídítek.

Vrcholné provedení Roadmaster Elite se navíc může pochlubit i svým specifickým lakováním s ručně malovaným emblémem na nádrži, hojnějším využitím chromu, luxusnějším provedením sedla se stavitelnými opěrkami pro ruce spolujezdce nebo 300wattovým audio systémem.


Foto: BMW Motorrad, Harley-Davidson, Honda, Indian Motorcycle

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)