Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Martin Vaculík a ojetá Alfa Romeo MiTo: První auto? To je nápad!

Martin Vaculík Martin Vaculík 9. 12. 2022 • 10:04
32
2
Zobrazit náhledy (32)
Modernější Multi Air je všestranně lepší. Jelikož nikdy nevíte, jak poctivě předchozí majitel měnil olej, hrozí mu drahé závady. Vznětová šestnáctistovka jezdí suverénně, a dokonce i překvapivě tiše. Díky filtru pevných částic hned za turbodmychadlem bezproblémově zvládá i jeho regeneraci. Do roku 2011 byla zadní část sedaček z černého plechu, náchylného na poškrábání. Od zmíněného data výrobce přešel na obvyklejší koberec. Zavazadelník nemá žádný fyzický zámek a otevírá se pouze elektricky. Pokud se zlámou vodiče mezi karoserií a dveřmi, dovnitř se normálně nedostanete. Zavazadelník nemá žádný fyzický zámek a otevírá se pouze elektricky. Pokud se zlámou vodiče mezi karoserií a dveřmi, dovnitř se normálně nedostanete. Jako alternativní automatická převodovka bylo nabízeno ústrojí Fiat C635 TCT s dvojicí suchých spojek. Řadí rychle, plynule a skoro nezlobí. Na zadní sedačky se samozřejmě dostáváte po sklopení předních. Než zatáhnete za odjišťovací páku, zatlačte opěradlo dozadu, aby se uvolnila západka. Jinak přetrhnete lanovody. Pokud ve voze uvidíte tuto věc, máte jistotu, že bezdrátové handsfree či audiostreaming z mobilního zařízení budou zlobit. Od roku 2014 výrobce nešťastné Blue&Me nahrazoval novým systémem U-Connect. Zajímavostí modelu je volič jízdních režimů DNA – Dynamic, Normal, All Weather. Jen v některých případech však spolupracuje s adaptivními tlumiči. Pokud něco na přední nápravě klepe, bývá to příčný stabilizátor. Jeho výměna je bohužel náročná, neboť uložení jsou nedílnou součástí. Musí se tak svěsit nápravnice a jít celý ven. Ke správnému nastavení rozvodového kola vůči vačkové hřídeli u motoru 1.4 T-Jet je potřeba specifi cký přípravek, který skrz otvory po svíčkách změní přesnou pozici pístů. Jan Trněný, nezávislý specialista na vozy koncernu Fiat, ukazuje na čtyřpístkové brzdy coby jednu z největších výhod silnějších variant. Upozorňuje však, že kdo jim nevěnuje údržbu, může mít problém vytáhnout zajišťovací kolíky desek. Jan Trněný, nezávislý specialista na vozy koncernu Fiat, ukazuje na čtyřpístkové brzdy coby jednu z největších výhod silnějších variant. Upozorňuje však, že kdo jim nevěnuje údržbu, může mít problém vytáhnout zajišťovací kolíky desek. Hydraulická jednotka ovládání ventilů MultiAir se uvnitř vydře, zejména pokud neměníte dostatečně včas olej a nepoužíváte správný typ Slabinou modelu jsou staré převodovky M32, v nichž rychle vznikají vůle. Bohužel v bazaru nepoznáte, zda je tam ona, či už lepší C635. Jedinou jistotou je vrcholný model QV s výkonem 125 kW. Alfa Romeo MiTo QV Alfa Romeo MiTo QV Jan Trněný z Brna s vozem, o kterém říká, že je manželčin. Doma už měli modely MiTo tři. Alfa Romeo MiTo Sedačky mají na malý vůz příkladné rozměry. Kůže Poltrona Frau je jemná a příjemná na dotek, při koupi si však zkontrolujte, zda nechybí vyhřívání. Když selhalo stahování okna, padaly různé vtipy. Třeba že italské vozy se nekazí, ale pořád se na nich něco opravuje. Elektronicky regulovatelné tlumiče zlepšují jízdní vlastnosti. Když však zjistíte, že přední stojí 23 833 Kč a zadní 14 130 Kč za kus, budete hledat vůz bez nich. Karoserii koroze v podstatě nenapadá. Horší to je s výfukem a jeho držáky, naštěstí nejde o drahé díly. Dodatečnou ochranu aspoň voskem na podvozky by zasloužily též díly náprav a podmotorový rám. Originálně má edice Maserati nápisy na prazích či panelu klimatizace. Znak na zadní sloupek doplnil předchozí majitel.

Malé auto pro začínajícího řidiče, ne moc drahé, přesto atraktivní? Nebo pro dámu, která se nechce smířit s omšelou fabií? Takhle před Vánoci se tajný tip na levný, a přitom v jádru dobrý stroj jistě hodí.

Pokud MiTo v roce 2018 po deseti letech výroby skončilo bez náhrady, není to proto, že by šlo o špatný vůz. Koncern Fiat (později FCA, Stellantis – už není lehké se v tom vyznat) dlouhodobě trpěl úpadkem obchodní síly a neschopností prodat i dobré vozy. MiTo je postaveno na platformě poslední generace modelu Punto (kódové označení 199, v průběhu let názvy Grande Punto, Punto Evo), což je auto, o kterém nikdo nemůže říci křivého slova. Má vzorně tuhý skelet, pevný podvozek, velmi slušnou protikorozní odolnost a spolehlivou základní mechaniku. Z tohoto zdařilého mixu pak vyšlo právě MiTo a přidalo různé ozdoby: výhradně třídveřovou karoserii atraktivních tvarů, boční dveře s bezrámovými skly, přepínání jízdních režimů DNA, u vrcholných verzí pak i jemnou kůži Poltrona Frau, elektronicky nastavitelné tlumiče a skvělé čtyřpístkové přední brzdy. Takto vybavený kousek ve vrcholné výbavě Quadrifoglio Verde sice nebude za 60.000 Kč, na nichž ceny malé alfy nyní startují, ale i obyčejné varianty potěší třeba začínajícího řidiče víc než implicitní tříválcová fabia. A překvapivě mohou být i spolehlivější.

Video se připravuje ...

Diesely nám zkřehly

Kupující ojetiny nemusí řešit, zda model byl, či nebyl prodejně úspěšný. Bazarová nabídka je sice omezenější, v Čechách kolem dvaceti kusů, na Mobile.de pak ale aktuálně 417. Zvláště to druhé číslo znamená, že kdo MiTo chce, může je mít. Zajímat by jej mělo, jakou verzi vybrat a na co se při koupi zaměřit.

Jan Trněný z Brna, který tyto vozy opravuje, několik jich sám vlastní a často dělá předkupní prohlídky, by se vyhnul dieselům. Malý 1.3 Multijet (62 až 70 kW) mu nedává smysl hlavně vzhledem k charakteru auta. U většího 1.6 Multijet i tento fanda benzinových agregátů uznává, že jezdí pěkně a jeho mechanika je odolná. „Bohužel však je na něm příliš mnoho plastových dílů, které léty křehnou a ztrácejí těsnost. Voda tak začne téct ze sání na straně u vysokotlakého čerpadla, z chladiče recirkulace výfukových plynů EGR či ze samotného termostatu,“ vysvětluje Janek, proč diesely celou dekádu považované za vůbec nejspolehlivější začínají v poslední době zlobit.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Doporučujeme

Témata
11. 12. 2022 14:39
Re: Koukám, že tady už je definitivně mrtvo...
spíš to vypovídá o tragickém autě které nikoho nezajímá
Avatar - Ja Prvni 123
9. 12. 2022 21:54
Koukám, že tady už je definitivně mrtvo...
A bodeť by nebylo, když i článek o levném ojetém autě je v Prémium sekci.

Škoda, chlapci, takže jste to tady definitivně zabili.
Vlastně jsem rád, že jsem tu Sosnovou ještě stihnul. Akorát to tedy nebyla oslava, ale rozloučení...