Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Martin Vaculík projíždí nádhernou Škodu 445. Její název by ale používat neměl

Škoda 445 Spartak
Škoda 445 Spartak
Škoda 445 Spartak
Škoda 445 Spartak
92 Fotogalerie
Martin Vaculík
Diskuze (10)

Škoda 445 je  jeden z nejdostupnějších veteránů pro svépomocnou renovaci. Fandovská základna mladoboleslavských „páteřáků“ je tak silná, že všechny díly se znovu vyrábějí.

Možná si pamatujete na mé starší video o Škodě Popular. Šlo o první model z Mladé Boleslavi, který přinesl konstrukci s páteřovým rámem. Mezi motorem a zadní nápravou je pevná nosná roura, která je torzně tužší než tehdy převažující žebřinové rámy, lehčí a prostorově podstatně úspornější. V interiéru vede mohutným středovým tunelem, ale podlaha karoserie je pod osou hnací hřídele, a tudíž podstatně níže než u většiny tehdejších aut. 

Popular v modelu 1.0 OHV měl převodovku vzadu, a šlo tak o průkopníka uspořádání hnacího řetězce „transaxle“, v novodobější historii známého třeba z malých Porsche řad 924, 944 a 968. Příznivci sportovní jízdy na nich oceňují, že při přidání či ubrání plynu nedochází k reakčním pohybům motoru zprava doleva a reakce jsou přesnější. Od modelu Popular 1100 přešel domácí výrobce na převodovku vpředu, neboť tehdy podstatně vzrostly otáčky nejvyššího výkonu z 3500 na 4600 otáček a měl problém hnací hřídel (rotující právě otáčkami motoru) vyvážit tak, aby nezpůsobovala vibrace.

 

Zajímavé je, že ač je Popular označován za první lidovou škodovku, vzniklo jich v letech 1934 až 1946 jen 21.773 kusů. Tak nedostupný tehdy osobní automobil byl. Takzvaný Spartak, tj. Škoda 440 a 445, vznikl už v mnohem zajímavějších počtech. Jedenáctistovky 440 o výkonu 29 kW se vyrobilo 75.417 kusů, dvanáctistovky 445 s 33 kilowatty pak 9375 kusů. Právě tuto vzácnou výkonnější verzi ze sbírky trutnovského sdružení Reincars vám dnes představím ve videu. 

Proč modelu všichni říkají Spartak, ale motoristický novinář tento název použít nesmí, aby nebyl napaden houfem řvoucích puristů? Výrobce s názvem také počítal, ale na poslední chvíli couvnul kvůli možnému sporu s nizozemským výrobcem jízdních kol a motocyklů Sparta. Modely 440 (1955 až 1959) a 445 (1957 až 1959) vznikly jako menší řada přidaná pod Škodu 1200, přičemž právě ta byla nástupcem známého „Tudoru“ – tedy řad 1101 a 1102. S ním bývá „Spartak“ srovnáván nejčastěji. 

Lidem Spartak přinesl hlavně topení, které starší škodovky vůbec neměly, ale také zadní teleskopické tlumiče, kdy opět u starších modelů se o tlumení odskakování zadních kol chabě staralo jen tření mezi pružnicemi listového pera. Dnes jde o jeden z nejdostupnějších veteránů a jeho renovaci zvládne svépomocí kdekdo.

Zdroj: Autorský text, video: auto.cz

Vstoupit do diskuze (10)