Omezení svobody pohybu kvůli emisím? Kontroverzní daň neušetří nikoho
Návrh zákona doslova nazvaný „Svoboda pohybu“ má za cíl regulovat, jak se lidé pohybují. Míří tentokrát patrně na všechna auta bez rozdílu pohonu.
Přímá daň za každý ujetý kilometr přichází znovu na přetřes, a to tentokrát v americkém státě Massachusetts. Ten si stanovil cíl být uhlíkově neutrální do roku 2050 – a čerstvě zjistil, že aby tohoto cíle dokázal dosáhnout, musí snížit počet mil, které lidé ujedou auty.
Navrhuje k tomu zákon s názvem „Freedom to Move“, tedy „Svoboda pohybu“. Pokud vás hned napadla úsloví jako „válka je mír“ nebo „svoboda je otroctví“ z románu 1984 George Orwella, nejste sami.
Součástí opatření může být i přímá daň za každý ujetý kilometr. Motoristé, kteří jezdí auty se spalovacími motory, za každý ujetý kilometr už de facto platí skrz spotřební daň v palivu. Proto se většinou nápady zavést daň za ujeté kilometry vztahují na elektromobily, které palivo nečerpají a skrz spotřební daň tedy nepřispívají na údržbu silnic.
Ve stávajícím návrhu zákona se hovoří o cíli „snižování emisí a počtu ujetých vozokilometrů“, tentokrát ovšem patrně bez rozlišení, zda je ujedete elektromobilem, či autem se spalovacím motorem. Z toho vychází Paul Craney, šéf neziskovky Massachusetts Fiscal Alliance, horující za transparentnost ve financích státní správy: „Co se snaží udělat, je vytvořit mechanismy k omezení mobility,“ řekl pro web CBS News.
Newspeak pokračuje i v komentáři massachusettské senátorky Cynthie Creemové. Návrh podle ní „neuvaluje restrikce na to, jak moc mohou občané jezdit auty“. „Neobsahuje pokuty, tresty, daně na používání osobních vozidel a nikdy jsme neměli za cíl sahat na osobní svobody,“ cituje dále Creemovou web CBS News.
Návrh obsahuje příslovečný cukr a bič, tedy že kromě biče v podobě daně za ujeté kilometry by byl ustanoven i cukr – výbor, který by vyvíjel strategie, jak snížit závislost lidí na autech. To znamená investice do alternativních způsobů dopravy po městě, jako MHD či zlepšení bezpečnosti pro chodce a cyklisty.
Samozřejmě, Massachusetts není tvořeno jen městy, ale v aglomeraci Bostonu žije 4,9 milionu z celkových 7,1 milionu obyvatel celého státu. Dalších 700 tisíc lidí žije v aglomeraci Springfieldu.
Na Islandu už se platí
Stojí za zmínku, že přímé daně za každý ujetý kilometr už na světě existují, a to na Islandu. Od 1. července 2025 tam všechna auta do 3,5 tuny bez rozdílu pohonu platí 6,70 islandských korun (1,16 Kč) za kilometr. Těžší vozidla platí v závislosti na své hmotnosti. Zároveň však byla zrušena spotřební daň na palivu.
Zajímavostí je, že pokud si na Islandu půjčíte auto, daň neplatíte při vracení auta podle skutečně ujetých kilometrů, nýbrž musíte předem zaplatit částku odpovídající nějakému průměrnému nájezdu za určitou délku zápůjčky. Kdo přijede vlastním, v cizině registrovaným autem, zaplatí fixní částku vázanou na délku pobytu, nikoliv částku podle počtu ujetých kilometrů.

zdroj: CBS News, Carscoops | zdroj foto: Ford, Škoda, auto.cz | zdroj videa: Marek Bednář/Lukáš Volšický/Auto.cz