Mazda Premacy (1998-2005) – Nevtíravě elegantní
Mazda představila svůj minivan Premacy (název byl odvozen z anglického výrazu supremacy - primát, prvenství, převaha) v roce 1998, u nás se začala prodávat na počátku roku 1999.
Jak šel čas
Premacy byla na trh uvedena se zážehovou šestnáctiventilovou osmnáctistovkou o výkonech 74 kW a 84 kW. Tu doplňoval vznětový dvoulitr DiTD, pochopitelně s přeplňováním, který dával 74 kW. Ač byl tehdy už na vzestupu moderní systém common rail, vznětová pohonná jednotka z vlastního vývoje byla vybavena přímým vstřikováním pomocí rotačního čerpadla.
Základní objem zavazadlového prostoru byl udáván v rozmezí 370-420 l, při sklopení druhé řady sedadel pak činil 720 l. Tyto hodnoty jsou v dnešních měřítcích podprůměrné, obzvlášť při délce 4340 mm. Ovšem zavazadelník byl omezen na úkor zvýšené prostornosti interiéru a s výškou 1570 mm by dnes Premacy patřila spíše mezi zvýšená kombi. Měla však výhodu delšího rozvoru 2670 mm. Podvozkové skupiny totiž nepocházely z vozu nižší střední třídy, ale z poslední generace typu 626.
Premacy zpočátku existovala ve dvou výbavách: Touring a Exclusive, přičemž obě obsahovaly tehdy nadprůměrné čtyři airbagy a klimatizaci. V roce 2000 se u nás Premacy prodávala s motorem 1,8 (74 kW), čtyřmi airbagy a ABS za 560 tisíc korun. V rámci snižování cen dostala Mazda novou základní výbavu Comfort, která byla ochuzena o dva airbagy a klimatizaci. V roce 2003 stála 499.9000,-Kč.
V roce 2002 prošla Premacy faceliftem, zvenčí se změnila zejména maska chladiče a blatníky dostaly ještě větší svaly , po technické stránce pak výkonnější osmnáctistovku nahradil dvoulitr s výkonem 96 kW. Zároveň došlo k zavedení sedmimístné verze, sedadla třetí řady však nebylo možné jednoduše sklopit a zasunout do podlahy jako u systému Flex7, kterým disponoval konkurenční Opel Zafira.
V roce 2005 byl představen nástupce Premacy, větší Mazda 5. Hirošimská automobilka používá toto označení ovšem jen v Evropě, na domácím trhu zůstala u původního názvu.
Bezpečnost a spolehlivost
Crashtest nezávislého sdružení EuroNCAP absolvovala Premacy v roce 2001 a odnesla si za čelní náraz tři hvězdičky a 22 bodů, tehdy slušné, ale dnes již podprůměrné hodnocení. Největší riziko zranění hrozilo nohám řidiče. Za ochranu chodců pak vůz získal hvězdičky tři s 19 body, ovšem ještě podle metodiky hodnocení, používané před rokem 2002.
V žebříčcích TÜV pak najdeme Mazdu Premacy pochopitelně v horní části: mezi 2-3 roky starými vozy se umístila na velmi pěkném 16. místě s průměrem 2,8 % vážných závad, u 4-5letých vozů je až na 43. místě se 7,8%, mezi 6-7letými automobily si pak polepšila na 22. příčku s 9,3 %.
TÜV Premacy chválí za nadprůměrně dobrou antikorozní ochranu, velmi odolná je také odolnost vůči netěsnostem motoru a převodovky, na technických prohlídkách bývají v Německu často nalezeny problémy se zadní nápravou.
Klady a zápory
Premacy je, jak už to u japonské Mazdy bývá, poměrně spolehlivým vozem. Design je prost extravagancí, ale nevtíravý a elegantní, byť ctitelům odvážnějších linek může připadat až příliš usedlý. Interiér je prostorný, i když na úkor velikosti zavazadelníku. Jízdní vlastnosti jsou i přes vyšší těžiště dobré, stejně jako citlivost na boční vítr. Základní zážehová osmnáctistovka je pružná, tichá a kultivovaná a spotřebuje průměrně zhruba 8 l benzinu na 100 km. Japonské vozy jsou obecně méně oblíbené mezi zloději, takže riziko odcizení je velice malé.
MAZDA PREMACY na MOJE.AUTO.cz |
Vznětový motor díky své konstrukci není tak tichý, při rozjezdu má citelný turboefekt a nepotěší ani spotřebou – v průměru 7,5 litru nafty. Do roku 2002 si majitelé stěžovali na příliš přeposilované řízení, tato nectnost byla odstraněna při modernizaci. Při té ale byla zavedena nová základní výbava Comfort jen s dvěma airbagy a bez klimatizace. Velkou životností neoplývají interiérové plasty, které se snadno odřou, interiér se rychle ušpiní a velmi špatně pak čistí. Brzdy jsou poddimenzované a vlivem přehřátí klesá jejich účinek.
Závady
Asi největší závadou bývají zvlněné brzdové kotouče, které byste měli odhalit už po krátké jízdě. Časté jsou také vůle v zavěšení kol a v táhlech příčných stabilizátorů. Vyššímu opotřebení podléhají přední tlumiče, poloosy a spojka. Klíčky zapalování se rády ohýbají a lámou.
Ceny
Premacy lze koupit dnes již od 100 000 korun, ale bude se jednat o exemplář z počátku výroby a s vysokým počtem najetých kilometrů, takový automobil určitě ujel přes 250 tisíc km. Běžné ceny se pohybují u starších ročníků mezi 140-180 tisíci, za mladší vozy z let 2002-2004 dáte o něco více, ovšem ceny se pohybují v tomto případě kolem dvousettisícové hranice. Za nejmladší premacy se vznětovým motorem ve velmi slušném stavu zaplatíte i přes čtvrt milionu korun. Vznětové verze jsou oproti zážehovým o 10-15 000 korun dražší.
Přednosti
- elegantní nevtíravý design
- pružný, tichý a kultivovaný základní motor
- spotřeba paliva u zážehových motorů
- bohatá výbava (kromě verze Comfort)
- spolehlivost
- nízká obliba mezi zloději
Nedostatky
- hlučný vznětový motor s turboefektem
- příliš účinný posilovač řízení (do roku 2002)
- chudší základní výbava (od roku 2002)
- nízká životnost interiérových plastů
- slabé brzdy se sklonem k přehřívání
Nejčastější závady
- zvlněné brzdové kotouče
- vůle v táhlech příčných stabilizátorů
- vůle v závěsech kol
- ohnuté, případně zlomené klíčky zapalování
- opotřebované přední tlumiče a poloosy
- opotřebovaná spojka
MAZDA PREMACY na MOJE.AUTO.cz |