Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda Premacy (1998-2005) – Nevtíravě elegantní

Aleš Dragoun
Mazda Premacy byla odpovědí hirošimské automobilky na Renault Scénic, krátce po ní doplnil segment malých MPV Opel Zafira a také dodnes vyráběný Citroën Xsara Picasso. Renault měl před Mazdou více než dvouletý náskok, proti Zafiře zase...

Mazda představila svůj minivan Premacy (název byl odvozen z anglického výrazu supremacy - primát, prvenství, převaha) v roce 1998, u nás se začala prodávat na počátku roku 1999.

Jak šel čas

Premacy byla na trh uvedena se zážehovou šestnáctiventilovou osmnáctistovkou o výkonech 74 kW a 84 kW. Tu doplňoval vznětový dvoulitr DiTD, pochopitelně s přeplňováním, který dával 74 kW. Ač byl tehdy už na vzestupu moderní systém common rail, vznětová pohonná jednotka z vlastního vývoje byla vybavena přímým vstřikováním pomocí rotačního čerpadla.

Základní objem zavazadlového prostoru byl udáván v rozmezí 370-420 l, při sklopení druhé řady sedadel pak činil 720 l. Tyto hodnoty jsou v dnešních měřítcích podprůměrné, obzvlášť při délce 4340 mm. Ovšem zavazadelník byl omezen na úkor zvýšené prostornosti interiéru a s výškou 1570 mm by dnes Premacy patřila spíše mezi zvýšená kombi. Měla však výhodu delšího rozvoru 2670 mm. Podvozkové skupiny totiž nepocházely z vozu nižší střední třídy, ale z poslední generace typu 626.

mazda design mazda design

Premacy zpočátku existovala ve dvou výbavách: Touring a Exclusive, přičemž obě obsahovaly tehdy nadprůměrné čtyři airbagy a klimatizaci. V roce 2000 se u nás Premacy prodávala s motorem 1,8 (74 kW), čtyřmi airbagy a ABS za 560 tisíc korun. V rámci snižování cen dostala Mazda novou základní výbavu Comfort, která byla ochuzena o dva airbagy a klimatizaci. V roce 2003 stála 499.9000,-Kč.

V roce 2002 prošla Premacy faceliftem, zvenčí se změnila zejména maska chladiče a blatníky dostaly ještě větší svaly , po technické stránce pak výkonnější osmnáctistovku nahradil dvoulitr s výkonem 96 kW. Zároveň došlo k zavedení sedmimístné verze, sedadla třetí řady však nebylo možné jednoduše sklopit a zasunout do podlahy jako u systému Flex7, kterým disponoval konkurenční Opel Zafira.

V roce 2005 byl představen nástupce Premacy, větší Mazda 5. Hirošimská automobilka používá toto označení ovšem jen v Evropě, na domácím trhu zůstala u původního názvu.

Bezpečnost a spolehlivost

Crashtest nezávislého sdružení EuroNCAP absolvovala Premacy v roce 2001 a odnesla si za čelní náraz tři hvězdičky a 22 bodů, tehdy slušné, ale dnes již podprůměrné hodnocení. Největší riziko zranění hrozilo nohám řidiče. Za ochranu chodců pak vůz získal hvězdičky tři s 19 body, ovšem ještě podle metodiky hodnocení, používané před rokem 2002.

V žebříčcích TÜV pak najdeme Mazdu Premacy pochopitelně v horní části: mezi 2-3 roky starými vozy se umístila na velmi pěkném 16. místě s průměrem 2,8 % vážných závad, u 4-5letých vozů je na 43. místě se 7,8%, mezi 6-7letými automobily si pak polepšila na 22. příčku s 9,3 %.

TÜV Premacy chválí za nadprůměrně dobrou antikorozní ochranu, velmi odolná je také odolnost vůči netěsnostem motoru a převodovky, na technických prohlídkách bývají v Německu často nalezeny problémy se zadní nápravou.

TÜV AUTO REPORT 2008 na AUTO.cz
Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 2-3 roky): lidové Mazdy momentálně vládnou
Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 4-5 let): v čele s 911, Jazzem a Legacy
Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 6-7 let): Dříči z Japonska vs. víkendové fajnovky z Německa
Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 8-9 let): vedou sportovní Porsche a Mercedesy a univerzální Toyoty
Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 10-11 let): každý čtvrtý má problém

Klady a zápory

Premacy je, jak už to u japonské Mazdy bývá, poměrně spolehlivým vozem. Design je prost extravagancí, ale nevtíravý a elegantní, byť ctitelům odvážnějších linek může připadat až příliš usedlý. Interiér je prostorný, i když na úkor velikosti zavazadelníku. Jízdní vlastnosti jsou i přes vyšší těžiště dobré, stejně jako citlivost na boční vítr. Základní zážehová osmnáctistovka je pružná, tichá a kultivovaná a spotřebuje průměrně zhruba 8 l benzinu na 100 km. Japonské vozy jsou obecně méně oblíbené mezi zloději, takže riziko odcizení je velice malé.

Potřebujete se na něco zeptat majitelů tohoto vozu? Zkuste diskuzi na moje.auto.cz
MAZDA PREMACY na MOJE.AUTO.cz

Vznětový motor díky své konstrukci není tak tichý, při rozjezdu má citelný turboefekt a nepotěší ani spotřebou – v průměru 7,5 litru nafty. Do roku 2002 si majitelé stěžovali na příliš přeposilované řízení, tato nectnost byla odstraněna při modernizaci. Při té ale byla zavedena nová základní výbava Comfort jen s dvěma airbagy a bez klimatizace. Velkou životností neoplývají interiérové plasty, které se snadno odřou, interiér se rychle ušpiní a velmi špatně pak čistí. Brzdy jsou poddimenzované a vlivem přehřátí klesá jejich účinek.

Závady

Asi největší závadou bývají zvlněné brzdové kotouče, které byste měli odhalit už po krátké jízdě. Časté jsou také vůle v zavěšení kol a v táhlech příčných stabilizátorů. Vyššímu opotřebení podléhají přední tlumiče, poloosy a spojka. Klíčky zapalování se rády ohýbají a lámou.

Ceny

Premacy lze koupit dnes již od 100 000 korun, ale bude se jednat o exemplář z počátku výroby a s vysokým počtem najetých kilometrů, takový automobil určitě ujel přes 250 tisíc km. Běžné ceny se pohybují u starších ročníků mezi 140-180 tisíci, za mladší vozy z let 2002-2004 dáte o něco více, ovšem ceny se pohybují v tomto případě kolem dvousettisícové hranice. Za nejmladší premacy se vznětovým motorem ve velmi slušném stavu zaplatíte i přes čtvrt milionu korun. Vznětové verze jsou oproti zážehovým o 10-15 000 korun dražší.

mazda design mazda design

Přednosti

  • elegantní nevtíravý design
  • pružný, tichý a kultivovaný základní motor
  • spotřeba paliva u zážehových motorů
  • bohatá výbava (kromě verze Comfort)
  • spolehlivost
  • nízká obliba mezi zloději

Nedostatky

  • hlučný vznětový motor s turboefektem
  • příliš účinný posilovač řízení (do roku 2002)
  • chudší základní výbava (od roku 2002)
  • nízká životnost interiérových plastů
  • slabé brzdy se sklonem k přehřívání

Nejčastější závady

  • zvlněné brzdové kotouče
  • vůle v táhlech příčných stabilizátorů
  • vůle v závěsech kol
  • ohnuté, případně zlomené klíčky zapalování
  • opotřebované přední tlumiče a poloosy
  • opotřebovaná spojka

Máte jinou zkušenost? Vložte vaši recenzi Mazdy Premacy na moje.auto.cz
MAZDA PREMACY na MOJE.AUTO.cz

Aleš Dragoun