Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz připomíná výročí populárních nákladních vozidel Kurzhauber

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Mercedes-Benz má ve své dlouhé historii mnoho legendárních osobních automobilů, ale může se pochlubit i řadou nezapomenutelných užitkových vozidel. Mezi nejvýraznější z nich patří bezpochyby ta s krátkou kapotou motoru.

Mercedes-Benz ještě v padesátých letech dvacátého století zůstával u svých středních a těžkých nákladních vozidel věrný klasickému umístění kabiny řidiče až za motorovým prostorem s tradiční kapotou.

Vedle nich pak od poloviny padesátých let nabízel i vozidla s tzv. trambusovým řešením kabiny a 5. března roku 1959 uvedl Mercedes-Benz novou řadu nákladních automobilů s krátkou kapotou motoru. Ta dostala přezdívku Kurzhauber a zamířila na trh v provedeních L 322, L 327 a L 337, z nichž první dvě uvedená zastupovala střední třídu a třetí pak těžkou třídu.

Kurzhauber se svou typickou krátkou kapotou a kabinou řidiče usazenou těsně za osou přední nápravy slavil u zákazníků úspěch. Za ten vděčil do jisté míry i svému vzhledu, inspirovanému tehdejšími osobními automobily značky Mercedes-Benz a rovněž praktickým přednostem tohoto řešení.

Motor nezasahoval do prostoru kabiny tolik jako u trambusového provedení a i díky tomu v ní byl prostor pro sedadla nabízející prostor trojici dospělých osob. Hluk pohonné jednotky rovněž pronikal k posádce méně než u tehdejších vozů s kabinou přímo nad motorem a rovněž ji tolik nezahříval, ale byl přitom schopen se účinně podílet na jejím vytápění v případě potřeby.

Další přednosti představoval stále velmi slušný přístup k motoru pro případné opravy a údržbu. Kabina s krátkou kabinou pak méně zasahovala do prostoru pro nástavby a náklad. Kurzhauber navíc v oblasti manévrovatelnosti jen mírně zaostával za nákladními vozidly s kabinou řidiče bez kapoty.

Kvality nákladních vozidel Mercedes-Benz s krátkou kapotou potvrdila i rozrůstající se nabídka provedení v průběhu šedesátých let, kdy byly uvedeny i verze s pohonem všech kol. K pohonu těchto vozidel v prvních letech jejich produkce sloužily vznětové šestiválce o objemu 4,58 l a 5,1 l s výkonem 73 a 81 kW. Nejtěžší provedení pak mohla být osazena vznětovým šestiválcem o objemu 11,58 l s výkonem 177 kW, resp. s přeplňováním až 206 kW.

Mercedes-Benz uvádí, že od zahájení výroby nákladních automobilů s krátkou kapotou koncem padesátých let až do jejího ukončení v polovině devadesátých let dvacátého století vzniklo více než 650.000 kompletních vozidel a podvozků, které doplňovalo kolem 300.000 sad komponentů pro sestavení vozidel na zámořských trzích.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)

Doporučujeme

Avatar - wakantanka
7. 3. 2019 21:12
Re: Díky za připomenutí
To by si veľa chcel. :-)
Avatar - Bubáq
7. 3. 2019 17:43
Díky za připomenutí
Škoda, že není k dispozici více údajů o technických řešeních těchto aut.