Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz Actros: Spousta změn

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Poblíž Berlína jsme řídili nový Mercedes-Benz Actros, který prošel úplnou vnitřní proměnou a navenek se odlišuje kamerami místo zrcátek.

Po večerní světové premiéře nové vlajkové lodi značky Mercedes-Benz v centru Berlína jsme se následující den vydali na polygon společnosti ADAC jihozápadně od metropole. Už jsme věděli, že stuttgartská novinka dostala kromě kamer místo vnějších zpětných zrcátek také nové HD displeje pro řidiče a k tomu několik nových jízdních asistentů. Vše dohromady si vyžádalo kompletně novou kabeláž palubní desky i její tvar. V době, kdy se v automobilovém průmyslu zdůrazňuje každá malá vnitřní změna nápadným faceliftem, aby klient byl ohromen na první pohled, vydala se stuttgartská firma opačným směrem.

Není proto divu, že šéf Daimler Trucks Stefan Buchner k tomu sdělil, že současný Actros má tak propracovaný design a aerodynamiku, že nepotřebuje žádnou změnu. Souhlasíme. Změna vnějších zpětných zrcátek za kamery přináší dle zástupců značky v dálničním provozu úsporu paliva 1,3 %.

Hlavně bezpečí a komfort

Nahrazení rozměrných vnějších zpětných zrcátek kamerami nazvanými Mirrorcam s výrazně nižším aerodynamickým odporem nemá jen finanční rozměr ve snížení nákladů na naftu. Za volantem novinky na polygonu jsme velmi ocenili, že jsme na hlavní části displeje nahrazujícího zrcátko měli krásný přehled o celém boku návěsu i při prudkém zatáčení. Neznamená to však, že by kamera byla příliš širokoúhlá a během přímé jízdy měl řidič menší přehled o dění na boku než s běžnými zrcátky.

Změna výřezu

Kamera nemá měnící se focus ani natočení. Zabírá stále stejný obraz, který se v celé šíři ukazuje v dolní části „zrcátkového“ displeje, která odpovídá běžně užívanému širokoúhlému vnějšímu zrcátku v dolní části. Důvod, proč řidič při středním či prudkém zatáčení vidí v běžném horním zrcátku jen bok návěsu a naopak v horní části displeje (místo zrcátek) vidí nádherně druhou polovinu boku návěsu i situaci za ním, spočívá v jednoduché skutečnosti. Horní část displejového zrcátka zobrazuje v závislosti na natočení kol tahače výřez z celkového záběru přenášeného do dolní části zobrazované plochy. Genialita spočívá v jednoduchosti, což platí i pro skvěle promyšlený systém kamerových zrcátek.

Skvělý výhled šikmo

Během pěti minut za volantem Actrosu jsme si zvykli, že nádherně vidíme šikmo vlevo i vpravo, protože vedle předních sloupků chybí klasická vnější zrcátka. Jejich aerodynamice se automobilky věnují již spoustu let, probíhaly konkurenční „boje“ mezi aerodynamikou a výhledem řidiče - dvě samostatná zrcátka či obě ve společném krytu?

Mercedes-Benz ukončil tento nevyřešitelný duel báječně. Přišel s řešením, které snižuje aerodynamický odpor mnohonásobně než jakákoliv vnější zrcátka a řidiči zároveň poskytuje přehled o dění kolem vozidla násobně lepší než klasická zrcátka se sebevětší plochou i zakřivením. Aby toho nebylo málo, kamerová zrcátka tvoří standard vybavení pro model Actros s dlouhou kabinou, je možné je přikoupit ke krátké kabině i modelu Arocs, u kterých zůstanou základní výbavou běžná zrcátka. Kdo by chtěl klasická zrcátka i u nového Actrosu s dlouhou kabinou, dostane je včetně snížení ceny odpovídající rozdílu náročnosti výroby. Produkce nového Actrosu začne v dubnu roku 2019, prodej se však již rozběhl na IAA v Hannoveru.

Přesný odhad délky

Mezititulek vás pravděpodobně zarazil, protože spojuje neslučitelné: odhad a přesnost. Na displejích nahrazujících levé i pravé zrcátko bylo možné výškově nastavit vodorovnou přerušovanou čáru. V závislosti na konci návěsu, přívěsu či jen nástavby na podvozku jsme si mohli v displeji zrcátka nastavit žlutou vodorovnou čáru. Nastavili jsme ji přesně do kuželů, které jsme předtím umístili přesně za zadní obrys soupravy. Díky tomu bylo možné se při předjíždění okamžitě zařadit za vozidlo, přestože jsme neodhadovali konec návěsu pomocí jeho stínu. Skvělou pomůcku dovoluje dnes již běžně dostupná zobrazovací technologie. Přerušovaná žlutá čára v displeji zrcátka se navíc prodloužila v případě zapnutí blikače, abychom měli přehled o konci soupravy i přes více než jeden jízdní pruh. Jak geniální, milý Mercedesi.

Prediktivně skrze obce

Vyzkoušeli jsme si rovněž další novinku spočívající v prediktivně-automatizované jízdě mimo dálnice a silnice první třídy. Actros po rozjetí nad 30 km/h umožňoval stiskem tlačítka na levé straně volantu aktivovat prediktivní tempomat spojený s autonomními systémy druhého stupně. Po nastavení v Německu obvyklého rychlostního limitu 60 km/h pro nákladní vozidla na běžných silnicích se souprava pohybovala vpřed autonomně. Čidlo sice vyžadovalo každých patnáct sekund dotyk řidičových rukou na volant, ale Actros si sám před zatáčkou zpomaloval a za ní přidával, zaoblení sám pohybem volantu vykroužil a před začátkem obce upravil rychlost na požadovaných padesát. Spolu se systémem čtení dopravních značek upravoval tempo dle omezení značkami a dokonce zastavením zareagoval na značku Stop, dej přednost v jízdě.

Vzhledem k legislativě však systém začal po patnácti sekundách vyžadovat kontakt řidiče s volantem, po ignorování zvukový signál sílil až do uplynutí jedné minuty. Vozidlo samozřejmě zpomalovalo před vozidly před námi a vzhledem ke znalosti trasy zadané do tempomatu upravovalo řazení a točivý moment motoru tak, aby jízda byla co nejvíce efektivní při dosažení nízké spotřeby nafty.

Ladislav Černý
Diskuze (0)

Doporučujeme