Slovenský Patak se topí v problémech a exekucích. Přesto chce vyrábět ještě letos
Rozjet sériovou výrobu nového automobilu není nic snadného, a to ani když technicky vzato o auto nejde. Slovenský Patak se dostal do finančních problémů.
V roce 2022 jsme poprvé psali o projektu malého stylového retro vozu Patak Rodster, který připravuje malá firma Patak Motors ze Slovenska. O rok později jsme dokonce měli příležitost se s prototypem projet v ulicích Prahy a i přes nízký výkon nás uchvátil. Od té doby ale o slibně vypadajícím projektu nebylo moc slyšet. Poslední aktualizace na oficiálním webu je z října 2023, což nevěstí nic dobrého.
Co je Patak Rodster? Malý dvoumístný sporťák, inspirovaný klasikami z meziválečného období. Registrovaný je v kategorii L7e-A2, tedy jako těžká silniční čtyřkolka. Spalovací verze má motor umístěný za sedačkami. Čtyřtaktní jednoválec ze čtyřkolky Yamaha má pouze 15 kW, autíčko ale váží jen 450 kg. Kromě toho jsou v plánu dvě elektrické verze. Levnější má kapacitu baterie 10 kWh, dražší 20 kWh a obě pohání vzadu umístěný elektromotor s maximálním výkonem 30 kW.
Před pár dny na slovenském webu SME vyšel článek, který odhaluje finanční problémy Patak Motors. Slovenská redakce v něm zmiňuje, že firma neplní smluvní závazky a povinnosti spojené s pronájmem výrobní haly v městě Fiľakovo. Právě zde se měla rozběhnout sériová výroba autíček už loni v červenci. Na výstavbu haly přispěl částkou 400.000 eur Banskobystrický kraj, nějaké peníze přidal stát a také se využily eurofondy. Patak měl městu platit měsíční nájem ve výši 7.800 eur, každý rok zvyšovaný o průměrnou míru inflace. Na firmu Patak Motors navíc podle SME soud v Banské Bystrici podal exekuci, o kterou požádala firma Bio Metric Gate, dodávající zámky na otisk prstu.
Společnost Patak Motors Production má sídlo v bratislavské Petržalce a jejím jednatelem je tvůrce projektu Andrej Hulala. Jediným společníkem je podle obchodního rejstříku od března 2025 společnost Patak Motors Holding, která byla založena v říjnu předchozího roku a řídí ji bratislavský právník Tomáš Záhradník. Od března je společnost Patak Motors Holding majitelem původní firmy Patak Motors se sídlem ve Vrbovém, kde je stále jednatelem Hulala. Na firmu byly v současnosti vydané tři pověření k provedení exekuce z ledna, května a června tohoto roku. Zároveň firma eviduje dluh u Sociální pojišťovny ve výši více než 16 300 eur a u Všeobecné zdravotní pojišťovny více než čtyři tisíce eur.
O vyjádření k situaci jsme požádali zakladatele firmy Andreje Hulalu, podle kterého je za současnou situaci zodpovědné nedodržení závazků jednoho z investorů. „Nedodržení závazků investora způsobilo zdržení na celé čáře, což nás samozřejmě všechny velmi mrzí a chceme se zákazníkům hluboce omluvit. Nicméně takové věci nedokážeme ovlivnit ani předvídat.“ Opoždění plateb za nájem haly prý vycházelo z přerušení plánovaného financování, nikoli z pokusu vyhýbat se závazkům. „Věříme, že výsledkem těchto jednání bude řešení, které umožní pokračovat ve výrobě a naplnit původní očekávání – včetně vytvoření desítek pracovních míst v regionu s vysokou nezaměstnaností,“ dodal.

Zmiňuje také spor o logo s britským Rolls-Roycem. „Důležitým mezníkem bylo také úspěšné ukončení sporu o ochrannou známku loga PTK, kterou původně namítala společnost Rolls-Royce. Tento právní spor před Úřadem Evropské unie pro duševní vlastnictví (EUIPO) trval téměř dva roky, ale nakonec se nám podařilo logo úspěšně zaregistrovat jako ochrannou známku EU.“
Na webu Pataku je možné si všechny varianty autíčka předobjednat a podle Hulaly už takových zájemců bylo přes 70. Kromě toho má být už v Evropě domluveno 16 dealerů. Firma ale doposud vyrobila jen několik prototypů, na kterých mimo jiné absolvuje homologační testy. Na sériovou výrobu by podle nových plánů dojít ještě letos a to právě v hale ve Fiľakově.
Klasický scénář?
Ve světě automobilových startupů rozhodně nejde o neobvyklou situaci. Naopak, snad neexistuje jediný, který by se během prvních let nepotýkal s finančními problémy a odklady výroby. Platí to i pro ty nejznámější, včetně Tesly, Lucidu nebo čínského Nia, není tedy potřeba sympatický slovenský projekt ihned odepisovat. Většina podobných pokusů však selže právě během fáze od hotového prototypu ke startu sériové výroby. Přesně s tím se setkalo i několik evropských automobilových startupů z poslední doby, což jistě nepřidalo na důvěře investorů.
Problém se sháněním investorů ostatně Hulala zmiňuje také: „Realita dnešního investičního prostředí je složitá – kapitál často směřuje do digitálních projektů bez ověřitelných výsledků nebo zákazníků. Zažili jsme situace, kde investoři dali přednost startupům, které dnes už neexistují. V jiných případech byly investovány desítky milionů do nerealistických produktů, které neměly šanci uspět na trhu. Tyto zkušenosti bohužel ovlivnily i důvěru investorů, se kterými vyjednáváme.“
Firma prý také opakovaně žádala o podporu projektu ze strany státu ve formě přímého financování, ale neúspěšně. "Mrzí nás, že v době, kdy jsou významné stimuly a investiční nabídky přidělovány zahraničním automobilkám, se projekty s původem a vývojem na Slovensku ocitají mimo zájem systému."
Zdroj: SME, Andrej Hulala, zdroj foto: Svět motorů, zdroj videa: Patak Motors