Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mikrodiodové světlomety v novém Audi Q3 jsou velká novinka! Čím se liší od svítilen VW Tiguan?

Audi Q3
Audi Q3
Audi Q3
Audi Q3
41 Fotogalerie
Diskuze (12)

Audi minulý měsíc představilo novou generaci kompaktního SUV Q3. Jednou z jeho novinek jsou svítilny mikro-LED. O co vlastně jde?

Zatímco diodové světlomety jsou dnes naprosto převažujícím typem hlavního osvětlení osobních automobilů, mikro-LED technika je úplnou novinkou. Setkáte se s ní na nové, v pořadí třetí generaci Audi Q3. Právě Audi patří k protagonistům vývoje osvětlení automobilů. Už jsem někde slyšel parafrázi známého reklamního sloganu značky „náskok díky ledkám“. V případě nové Q3 by to šlo klidně použít.

Už první pohled na světlomety nové Q3 odhalí, že jsou jiné, než na co jsme u svítilen typu LED, a to včetně matrixů či laserových LED světlometů (o jejich prvenství se přou Audi s BMW), zvyklí.

„Dokonalost“ v miniatuře

Základem osvětlení mikro-LED u nové Q3 je modul DMD (Digital Micromirror Device). Skládá se, jak název napovídá, z drobných zrcadel, která umožňují velmi pružně a také precizně řídit samotné osvětlení. Zároveň umožňují promítat informace přímo na vozovku před vozidlo, a tedy do zorného pole řidiče. To má také bezpečnostní přínos, jelikož promítané informace mohou přímo souviset s jízdními podmínkami.

Například náledí na vozovce, kdy se na její povrch promítá symbol sněhové vločky. Promítat se ale mohou také podélné či příčné pruhy nebo zalomené pruhy, které řidiče upozorňují na zúženou vozovku.

Technika osvětlení mikro-LED počítá v případě Audi Q3 s modulem, který obsahuje 25.600 miniaturních diod coby zdrojů světla na prostoru širokém 13 mm. Každá mikrodioda je dlouhá neskutečných 40 mikrometrů, tedy 0,000040 metru.

Úplně nové to není

Technika osvětlení mikro-LED je v rámci nové generace Q3 u Audi novinkou, globálně vzato však o zcela novou techniku nejde. V rámci skupiny VW existuje obdobné osvětlení IQ.Light HD Matrix. Premiéru slavilo v současném touaregu a krátce nato bylo s úpravami přetaveno také do třetí generace kompaktního SUV Tiguan.

V obou případech se, tedy jak u Audi Q3, tak Volkswagenů Touareg a Tiguanu, jedná o osvětlení známé jako h-Digi microLED. Vyvinula ho firma Marelli ve spolupráci se společností Osram. Uvedený systém osvětlení nabízejí dokonce už ve druhé generaci, když ta první existuje od roku 2018.

Světlomety h-Digi microLED jsou nabízeny ve dvou variantách, lišících se formátem obrazu. Pokud bude obraz složený z miniaturních obdélníčků, je formát obrazu poměr šířky k výšce obdélníčku. Verze zmíněných světlometů s formátem obrazu 1:4 disponuje 25.600 pixely, což znamená, že je použita v osvětlení Audi Q3. Naproti tomu druhá varianta má formát obrazu 1:3, což ve výsledku znamená 19.200 pixelů, a tu najdete v osvětlení volkswagenem pojmenovaném IQ.Light HD Matrix, kterým disponují modely Tiguan a Touareg.

Když jde tedy o tutéž techniku, proč světlomety Audi Q3 umějí promítat symboly na vozovku (třeba zmíněnou sněhovou vločku), zatímco u světlometů IQ.Light HD Matrix to Volkswagen neuvádí? V jeho případě se mluví „pouze“ o schopnosti ořezat například střední dělicí pás na dálnici, avšak i ten je schopný řidiči poskytnout asistenční prvky, například v podobě čar promítaných na vozovku. Rozdíl je nejen v počtu pixelů daných jiným formátem obrazu, ale jistě také v samotném řízení, což je ale už záležitost softwaru.

Zdroj: Marelli, Audi, Volkswagen, Wikipedia | Foto: Audi

 

Vstoupit do diskuze (12)