Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes inovuje motory: Nové turbodiesely doplní benziny s filtrem pevných částic

David Bureš
Diskuze (2)
Ve Stuttgartu se už připravují na přísnější emisní normy pro rok 2017. Novinkou budou hlavně turbodiesely, dočkáme se ale i nových benzinových agregátů.

Mercedes-Benz chystá radikální obměnu svých vznětových motorů. Nejpozději do roku 2019 chce vyměnit všechny své turbodiesely, které nahradí nová modulární rodina motorů. Jejím prvním zástupcem je dvoulitrový čtyřválec v novém E 220 d. Vedle dieselových agregátů se trojcípá hvězda zaměří i na zážehové.

Nově vyvinutý čtyřválec s interním označením OM 654 je už připraven na emisní normy, které v Evropské unii vejdou v platnost v září 2017. Ty počítají s měřením emisí v reálném prostředí, díky čemuž budou udávané hodnoty více odpovídat číslům dosahovaným ve skutečném provozu. Mercedes je první automobilkou, která turbodiesel navržený podle chystaných norem uvádí na trh. Model E 220 d s novým dvoulitrem o výkonu 143 kW na českém trhu stojí 1.270.500 korun.

Již představený dvoulitr nahrazující stávající 2,2litr je připraven pro zástavbu v širokém spektru modelů. Navržen je tak, aby mohl být použít ve vozech s pohonem předních, zadních i všech kol. K dispozici mají být různé výkonové verze. Modulární technika s objemem válců 487,5 cm3 by navíc v budoucnu mohla být základem i pro třílitrový šestiválec a čtyřlitrový osmiválec.

Nové vznětové motory byly vyvíjeny nejen s ohledem na snížení spotřeby paliva, ale také s ohledem na snížení vypouštěných emisí oxidů dusíku. Snaha se potvrdila nezávislým testem společnosti DEKRA.

DEKRA měřila emise oxidů dusíků podle chystaných norem, které zahrnují měření v městských ulicích, na okresních silnicích i na dálnicích. Měření probíhalo za různých venkovních teplot (od 2°C do 16°C) a s různým počtem osob na palubě. Mercedes s ohledem na výsledky tvrdí, že na všech použitelných trasách podle nové emisní normy E 220 d vypouštělo méně než 80 mg NOX na kilometr, což je mezní hodnota.

Poznatky zjištěné z vývoje nových agregátů hodlá Mercedes využít už u stávajících jednotek. Motory dostanou vylepšené vstřikování, mezichladiče nebo robustnější materiály. Systém selektivní katalytické redukce pak díky přepracovanému výfukovému systému a novému katalyzátoru bude účinnější. Tato opatření automobilka již brzy zavede do sériové výroby. U vybraných modelů si o změnu bude možné požádat i zpětně, a to pomocí přehrání softwaru řídicí jednotky motoru.

Mercedes ale nadále pracuje i na benzinových agregátech, které jsou z celosvětového pohledu mnohem oblíbenější než turbodiesely. Hlavní novinkou má být rozsáhlé užití filtru pevných částic, což u zážehových motorů zatím není obvyklé. Mercedes tuto techniku už dva roky testuje na S 500. Právě třída S dostane benzinové motory s filtrem pevných částic jako první model značky, a to už v rámci blížícího se faceliftu. Postupem času se však tento filtr objeví ve všech modelech s trojcípou hvězdou na přídi.

David Bureš
Diskuze (2)
29. 5. 2016 21:48
prvni s filtrem
To je snad prvni benzin s filtrem? Meli zustat u neprimeho vstriku a odpadl by problem se zakarbonovanim i pevnymi casticemi. Kazdopadne snad bude levnejsi a mensi nez na naftu a lepe bude regenerovat.
29. 5. 2016 19:49
co krouťák???
Objem ničím nenahradíš... a je jasné, že i dvě či tři turba sice vyplní díry ve výkonové křivce a devítistupňový automat má plné ruce práce, ale co kroutící moment??? O tom se tady nepíše a ten je bohužel nižší než u stávajících motorů... A to u nafťáků je docela důležité a nebo né?