Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nová převodovka Audi S tronic: sedm stupňů a dvě spojky pro quattro

Diskuze (16)
Nová automatická dvouspojková převodovka od Audi je navržená pro modely s podélně uloženým motorem a pohonem všech kol quattro.

Převodovka Audi S tronic je schopna přenést moment až 550 Nm a vydrží zátěž až při 9000 ot./min. Díky systému dvou spojek nabídne rychlé změny převodů. K dispozici jsou dva elektronicky řízené režimy D (Drive) a S (Sport) nebo manuální řazení voličem převodovky, případně za příplatek také na volantu.

Nová převodovka má sedm převodových stupňů. Ovládány jsou pomocí dvou vícelamelových spojek. Větší spojka K1 převádí moment na liché převody, menší K2, která je uložena uvnitř K1, pak na sudé a na zpátečku. Převody jsou uloženy v jedné řadě na dvou oddělených hřídelích v pořadí 4, 6, 2, zpátečka, 1, 3, 7 a 5.

Princip dvouspojkové převodovky spočívá v tom, že jsou současně zařazeny dva převody. Jeden přenáší sílu motoru na kola, zatímco druhý je připravený. Přeřazení je tak zredukováno pouze na rozepnutí jedné a sepnutí druhé spojky. Celý proces tak podle Audi zabere jen několik setin sekundy a přenos momentu není přerušen. Převodovka proto řadí hladce a téměř neznatelně.

Z převodovky hybná síla pokračuje do samosvorného mezinápravového diferenciálu. Zde se standardně rozděluje v poměru 40 % na přední a 60 % na zadní nápravu. V případě změny trakčních podmínek přerozdělí mezinápravový diferenciál moment v rozsahu nejvýše 65 % na přední nebo 85 % na zadní kola. Toto asymetrické dělení způsobuje mírně přetáčivé chování které dodává jízdě sportovní charakter. Z důvodu úspor hmotnosti je kardanový hřídel vedoucí od diferenciálu k přední nápravě dutý.

Převodovka je ovládaná tzv. mechatronickým modulem, který v sobě sdružuje řídící části a hydraulické ventily, vedle něj se nachází olejové čerpadlo. Dvouspojkový systém, mechatronický modul a olejové čerpadlo mají olejový okruh, který obsahuje 7 litrů pracovní kapaliny. Ozubená kola převodů a kardany k mezinápravovému diferenciálu a k přední nápravě jsou mazány samostatným okruhem se 4,5 l hypoidního převodového oleje. Tento způsob oddělení umožňuje efektivnější uspořádání jednotlivých komponent.

Do výroby se S tronic dostane v průběhu letošního roku. Vzhledem k parametrům se objeví ve více modelových řadách ze středu nabídky Audi, a to včetně sportovních verzí.

Diskuze (16)
Avatar - AUDIRS6
8. 3. 2017 23:13
Re: Poznam ju, pracoval som na jej vyvoji.
Medzicasom sa pravdepodobne zlepsili spojky a vdaka tomu sa posunul automobilkou akceptovatelny toc. moment na 580 Nm ( viz 3.0 TDi v aktualnej A6/A7 )
Automobilkou akceptovany max. toc. moment ale priamo Audi berie ako max. -30% ktory ta prevodovka ozaj zvladne, preto aj tuneri umoznuju upravy tych motorov na priblizne take parametre. Takze 580x1,3=754 Nm v jej poslednej verzii.
Zaruku by ale mal prebrat upravca - taky Mayer ( MTM ) alebo ABT ju prebera.
Toz, vela zdaru ;-)
Avatar - Mich6
8. 3. 2017 21:10
Re: Poznam ju, pracoval som na jej vyvoji.
Nevite, jestli tech 550NM je pro tu prevodku max? Ptam se, protoze motor v S6 ma velky potencial. Myslim 4.0 Planuju 550ps a 700NM. Utahne to ta prevodovka?
Avatar - white label
26. 11. 2009 12:31
Re: Kdo umí umí!
:yes: :-)
Avatar - Falco
20. 3. 2008 21:41
Re: Kdo umí umí!
Souhlas :yes: Pět let na trhu a milion prodaných kusů. DSG je trefou do černého!

Avatar - Dinar
20. 3. 2008 11:32
Re: Kdo umí umí!
No, při sportovní jízdě s DSG mám vždycky na mysli její "manuální" mód. V "auto" módu se třeba na okruhu jezdit nedá, potřebuješ třeba utáhnout stopu, ubrat, přidat, DSG ti do toho začne řadit apod. Ale hlavní problém DSG při sport. jízdě je v tom, že při prudkém zpomalování, když potřebuješ podřadit o dva kvalty, jí to prostě trvá dýl než s manuálem, navíc ti při příliš vysokých ot. to podřazení ani nedovolí, prostě nejde vyšlápnout spojka a nacpat tam s meziplynem třeba dvojku, jako s manuálem, ale musíš holt počkat. Je třeba tomu přizpůsobit styl jízdy a snažit se podřazovat s předstihem už na začátku brždění, ale stejně je to ve výsledku pomalejší. Zase se to vyváží při výjezdech a zrychlování s řazením nahoru, když zrychluješ, DSG to tam sama sází tak, že to nemáš šanci tak rychle s manuálem zvládnout. ;-)