Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový Mercedes-Benz třídy C: vývoj ničím nenahradíš

Michal Otruba
Diskuze (44)
Ve své třídě se má jednat o dosud nevídanou směs komfortu, sportovní agility a radosti z jízdy. Co všechno museli udělat a vymyslet inženýři Mercedesu při jejím vývoji, aby stanovili nové měřítko v segmentu střední třídy?

Na jaře letošního roku vyjede na silnice nová generace Mercedes-Benz třídy C. Ve své třídě se má jednat o dosud nevídanou směs komfortu, sportovní agility a radosti z jízdy. Co všechno museli udělat a vymyslet inženýři Mercedesu při jejím vývoji, aby stanovili nové měřítko v segmentu střední třídy?

Při vývoji nové generace třídy C použili inženýři ze Stuttgartu vůbec poprvé nový vývojový proces nazvaný „digital prototyping“ využívající počítačové digitální modely. Jedná se postup, kdy se navrhované auto nejprve navrhne v digitální podobě a díky počítačovým simulacím můžou vývojáři již ve velmi ranném počátečním období navrhovat, testovat a upravovat charakteristiky nového vozu. Přesně tento postup použili u Mercedesu, přičemž prioritně se vývojáři zaměřili na jízdní komfort, na klid a efektivitu na palubě a na naladění podvozku.

Nová třída C je tedy první vozidlo na světě, které bylo navrženo díky digitálnímu modelu (digital prototype - DPT). Veškerá data při návrhu jednoho modelu DPT měla objem 2 130 GB. Počítačová simulace byla využívána při návrhu téměř všeho – bezpečnosti, ochrany cestujících, hluku, chvění, aerodynamiky a v neposlední řadě také životnosti. Testovací odborníci se pak na 1500 počítačích proháněli s virtuálním modelem po virtuálních silnicích, které ovšem byly navrženy podle skutečných městských i mimoměstských cest. Díky počítačovému testování mohlo později vyjet na silnice již 280 „odzkoušených“ maskovaných prototypů, které před uvedením nového modelu na trh ujely neuvěřitelných 24 milionů testovacích kilometrů (nejvíce v historii automobilky).

360ti stránková kniha kódů pro nejvyšší pohodlí

Na začátku vývoje nové třídy C byla stanovena kniha požadavků a očekávání, která popisovala očekávané vlastnosti a cíle na 360 stránkách. Vedle bezpečí, spolehlivosti a kvality byla hlavní pozornost zaměřena na komfort - 150 hlavních kritérií z této oblasti bylo rozvedeno v dalších 250 specifikačních knihách na celkem 6000 stránkách. Byla vytvořena databanka „kódů“, které byly založeny na rozborech a zkušenostech zákazníků získaných v zákaznickém a výzkumném centru DaimlerChrysler za mnoho let vývoje automobilů. Právě z nich pak vznikly technické požadavky.

Vývoj v oblasti komfortu jako hlavním zájmu při vývoji, vyžadoval detailní znalosti např. o tom, jak hluk nebo chvění znervózňuje řidiče při jízdě. Rozbory vývojářů pak definovaly okolo 60 různých rušivých úkazů (v kategorii vibrací a hluku) jako kolébání karoserie, chvění, mikrochvění, kolísání, vrčení, skučení apod, které vývojáři analyzovali a postupně eliminovali.

Malý příklad - mikrochvění: tento pojem popisuje jízdní pohodlí na mírně nerovné vozovce. Cíl: podvozek musí být schopný kompenzovat tuto nerovnost tak, že pasažéři budou pociťovat pouze hladkou jízdu. V případě reálného mikrochvění posunul Mercedes hranice proti stávajícímu modelu až o 15 % dolů. Při rychlosti 140 km/hod řidič údajně necítí téměř žádné otřesy, dosažená hranice je méně než 0,3 m/s2, což je o 40 % méně než požadavek předepsaný v knize kódů.

Karoserie

Mezi klíčové faktory vysoké úrovně jízdního komfortu při návrhu auta patří karoserie. U nové třídy C byla torzní tuhost proti předchozímu modelu zlepšena o 13 %. Specifickou pozornost věnovali návrháři také spojení mezi karoserií a podvozkem, které bývá vysoce zatíženo. Tyto spoje byly zesíleny, aby zabránily přenosu chvění z podvozku do karoserie a aby se neovlivňoval řidičův požitek z jízdy.

Při výběru materiálu pro karoserii byla zvolena vysokopevnostní legovaná ocel – má nízkou hmotnost při vysoké pevnosti a to je zase jeden z požadavků bezpečnosti. Okolo 70 % karoserie je vyrobeno z vysokojakostní oceli.

Tiché motory a příjemný interiér

Stejně působivý pokrok byl udělán i na poli akustického komfortu, který inženýři vyladili díky použití efektivní akustické izolaci vevnitř, zvukových absorbátorů v dutinách nebo sofistikovanějšímu těsnění dveří. Motory a výfukový systém byly také vylepšeny, např. nový vstřikovací systém významně snižuje hluk při spalování u čtyřválcového turbodieselu CDI. Proti stávající generaci je hlavně znatelný rozdíl při volnoběhu, kdy hluk dosahuje pouze 62 decibelů.

Ve vyšších rychlostech se zase zaměřili na aerodynamický hluk, např. pískání větru uvnitř vozu je neslyšné. Speciální odhlučnovací materiály se liší podle zvoleného motoru tak, aby hluk byl pro danou variantu co možná nejnižší. Mercedes šel dokonce tak daleko, že i vnitřní koberečky mají na spodní straně protihlukovou pěnu a jsou speciálně navržené pro „odpuzování“ hluku.

Podvozek

Nově vyvinutý podvozek poskytuje spolehlivý základ pro hbité a zároveň komfortní auto. Základem se stal amplitudově – závislý tlumící systém. Při jeho nízkém zatížení (využití) jsou tlumící síly automaticky sníženy a tím se zvyšuje komfort při nesnížené bezpečnosti řízení. Naopak při vysokém zatížení tlumícího systému se aktivují maximální tlumící síly pro efektivní stabilizaci auta. Tato technologie je založena čistě na hydromechanice bez potřeby elektroniky a senzorů a tím přispívá k co nejmenší poruchovosti automobilu.

Sedadla: nově vyvinuté pěnové polštáře

Pozornost byla samozřejmě věnována i sedadlům. Přední sedadla byla vylepšena díky dvouzónovému vypolštářování: ve vnějších zónách je pěna tvrdší, aby poskytla dobrou postranní podporu, vnitřní zóna je měkčí a pohodlnější.

Klimatická pohoda

Při vývoji byly také vyvinuty dva nové klimatizační systémy. Systém Thermatic bude v základní výbavě nového C, příplatkový systém Thermotronic přináší v téhle třídě automobilů poprvé třízónovou klimatizaci. Obě klimatizační jednotky jsou proti současnému modelu výkonnější o 15 %. Vývojáři také zvětšili 16 oblastí prodění vzduchu do vozu, tím mohli snížit rychlost proudění a eliminovat průvan ve vozidle.

Na reálné posouzení, jestli toto úsilí stálo za to a bylo věnováno správným směrem si budeme muset počkat do letošního jara, kdy se s novým „C“ setkáme.

Michal Otruba
Diskuze (44)
17. 1. 2007 23:18
Re: Test
Murphyho zákon... ;-) :yes:
Avatar - Ricardo
17. 1. 2007 22:55
Re: Test
Ano to byla ta lidská chyba. Ta * byla že to auto opravdu nazačalo brzdit, když mělo a i když se tomu mělo pomoct. Kdyby se to stalo u Kie tak se nad tím mávne rukou, řekne se "no jo Kia" a jede se dál. Uznávám, nepovedlo se to vůbec, čili pos*alo se všechno co mohlo.
17. 1. 2007 22:41
Re: 3 vs. C
Dobře napsané! :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
Avatar - Ricardo
17. 1. 2007 18:47
Re: Test
Když se něco může pos*at, tak se to pose*e a to v tu nejméně vhodnou chvíli... Existují chyby lidské a chyby * (nepředpověditelné, nevyhnutelné...) a tady se sešly na jednom místě. A novináři si na to smlsli protože do toho hezky spadlo i pár důležitých lidí.
17. 1. 2007 16:53
Re: jak to vidím já
Doporučuju změnit nick, jsi jen plagiát. :no: