Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Octavia za půlmilion a její konkurenti - velké srovnání cen

Ondřej Láník
Diskuze (22)
S pětisty tisíci korunami v kapse je již opravdu z čeho vybírat. Nová Octavia, podobně jako většina konkurentů v nižší střední třídě, je v této cenové relaci k dispozici s moderními zážehovými motory 1.6 s výkonem kolem stovky koní.

S pětisty tisíci korunami v kapse je již opravdu z čeho vybírat. Nová Octavia, podobně jako většina konkurentů v nižší střední třídě, je v této cenové relaci k dispozici s moderními zážehovými motory 1.6 s výkonem kolem stovky koní. Výbava se liší a dělá největší papírové rozdíly mezi jednotlivými automobily.

Nedáte-li na pocity a respektujete hlavně řeč čísel, nákup auta by měl začít sestavením přehledu pro vás důležitých parametrů a výbav automobilu. Jeden takový je v našem dnešním článku, který se zaměřuje na to, co nabídne nová Škoda Octavia a její konkurence v cenovém pásmu do 500.000,-Kč.

Začneme u domácí novinky, jejíž ceny byly právě oficiálně zveřejněny. První předváděcí vozy se u autorizovaných dealerů Škoda Auto objeví již na začátku května. V pátek 28. května 2004 začne oficiální prodej. Do půlmiliónové hranice se vejdou dvě motorové varianty v základní výbavě Classic: nejslabší 1.4 (55 kW) a silnější a zřejmě velmi žádaná 1.6 (75 kW). Ta je k dispozici také v lepší výbavě Ambiente za 499.900,-Kč. Škoda Auto zvolila pro základní výbavu Classic opravdu základ (4 airbagy, ABS, ASR, centrální zamykání), takže ve srovnání s některými konkurenty vychází na první pohled výrazně levněji. Octavia je tak přístupnější širšímu počtu zákazníků a o to asi šlo. Pro Classic jsou některé prvky příplatkové výbavy zapovězeny (například xenonové světlomety možno objednat až od výbavy Ambiente výše), ale to je zatím spíše běžná praxe výrobců aut. Jestliže máte právě ten půlmilion a pokukujete-li po výbavě Ambiente, musíme vás včas zastavit. V ceně není rádio (příplatek 7000,- až 21000,-Kč podle modelu rádia) a také byste se museli spokojit s jednou ze dvou základních barev (bílá Candy nebo modrá Dynamic). Metalíza stojí dalších 8500,-Kč, červená resp. černá barva je za 5200,-Kč. Pochválit je třeba obecně nižší ceny příplatkových výbav ve srovnání s konkurencí (ESP za 12.900,-Kč, vyhřívané trysky ostřikovačů 700,-Kč) a poměrně širokou nabídku příplatkové výbavy, takže si vyberete ty prvky na kterých vám záleží, aniž byste s tím museli kupovat něco co nechcete. Kompletní ceník najdete ve starším článku.

Octavia má, jako každá novinka na trhu zvláštní kouzlo a protože je to nástupce velmi populárního modelu mnoho lidí prostě zase koupí Octavii. Konkurence je však v této „cenové skupině“ připravena nabídnout také velmi atraktivní zboží.

Například Fiat Stilo, kterých se za první tři měsíce roku u nás prodalo 200 ks, je nyní nabízen ve faceliftovaném provedení, kterému půlmilionový strop pohodlně stačí na širokou bezpečnostní výbavu včetně ESP a za dalších 10.000,-Kč můžete dokonce mít i automatickou dvouzónovou klimatizaci. Doprodávají se také starší modely se slevami až 55.000,-Kč.

Ford s akčním Focusem Forte Ultra je možno za půlmilión dovybavit na jednu nejlepších výbav ve skupině srovnávaných aut. Ve Focusu nechybí třeba automatická klimatizace nebo xenonové světlomety. Hyundai má také atraktivní nabídku, tedy přinejmenším papírově. Za 469.900,-Kč dostanete ne běžnou stokoňovou jedna šestku, ale hned dvoulitrovou Elantru (105 kW) a veškerou dostupnou výbavu. Hyundai má vlastně jediný „papírový“ problém. Ve většině konkurenčních ceníků se výběrem všech příplatkových výbav dostaneme na astronomické částky na míle vzdálené běžným cenovým relacím nižší střední třídy, ale u Hyundaie vlastně kolem půlmiliónové hranice již není moc co dál vybírat a nezbývá než se vydat o třídu výše.

Mazda3 je i přes zvýšenou cenu (více zde) stále atraktivní nový automobil, který je velmi zajímavou alternativou Golfům, Astrám a Octaviím. Zákazníky si zřejmě nakonec získá dynamickým designem. U Mazdy3 je zákazník značně omezen na cestě k automobilu podle jeho představ. Výbava vůbec není chudá, ale abyste mohli připlácet na některé prvky, musíte si postoupit do vyššího stupně výbavy, což někdy znamená že kupujete co nechcete.

Opel Astra s motorem 1.6 (77 kW) se po zakoupení metalízy a palubního počítače přehoupne přes půlmilion, takže chcete-li bohatší výbavu je nutno volit slabší a levnější motor 1.4 (66 kW). Peugeotova třistasedmička v provedení Mistral je seriózní nabídkou, které v porovnávaných parametrech schází jen pro mnoho Čechů bezvýznamné (a „příliš drahé“) ESP.

Původně dražší Renaulty Mégane mají i na českém trhu bohatou bezpečnostní výbavu, zatímco konkurenční výrobci pro trhy na východ od německých hranic snižují bezpečnostní standard s cílem dosažení české cenové hladiny. Také za toto Renault pyká menšími prodeji v ČR. Akční model Air, zařazený do našeho přehledu je za necelý půlmilion velmi dobře bezpečnostně vybaven (ABS, ESP za 20000,-Kč, 6 airbagů), v ceně je manuální klimatizace a přestože za rádio s CD přehrávačem zaplatíte 16.000,-Kč, zbývají stále prostředky na atraktivní šestnáctipalcová kola s pneumatikami 205/55 R16. K tomu přidejte nejsilnější jednašestku ve srovnávané skupině, která Renault rozjede až na 192 km/h ale přitom chce průměrně jen 6,8 l/100 km (kombinovaná spotřeba dle výrobce).

Nejširší ceník příplatkové výbavy má Golf, i když Octavia je mu v patách. Na rozdíl od let minulých není současná nabídka základních Golfů vůbec chudá, takže za vyšší základní ceny je ve srovnání s Octavií širší výbava. Jak je tomu u dražších dieselů si řekneme v našem dalším článku.

V tabulce srovnávaných modelů je několik příplatkových položek označeno hvězdičkou, což znamená, že jsou dostupné, ale nevešly se do zvoleného cenového stropu. Všechny automobily jsme se snažili dovybavit na stejnou úroveň a pokud zbývaly ještě další prostředky do 500.000,-Kč (vzácná to situace), utratili jsme je za lepší klimatizaci, litá kola nebo xenonové světlomety.

Octavia za půlmilion a její konkurenti - TABULKA

Ondřej Láník
Diskuze (22)