TEST Opel Combo Arizona CNG – Ruty, šuty...
Velkoprostorový konkurent vozů Renault Kangoo či Peugeot Patrner, postavený na základě předchozí generace modelu Corsa? Zní to možná trochu jako z nějakého fantastického románu, pravda ovšem je skutečně taková. I když nejde o žhavou novinku na českém trhu, jde o zajímavý model. Proč? Hlavně kvůli nově nabízenému pohonu na alternativní palivo - stlačený zemní plyn (CNG; Compressed Natural Gas).
Pokud se budete snažit postavit prostorný vůz na podvozkovou platformu minivozu, jakým je Corsa, nutně narazíte na jisté konstrukční limity. Zatímco nárůst délky na 4322 mm (oproti pětidveřové Corse +507 mm) i rozvoru na 2716 mm (+225 mm) není v zásadě obtížný technický problém, s šířkou už je to horší. Technici se ale snažili, s podvozkovou platformou Gamma si náležitě pohráli, a tak je Combo širší než původní Corsa o nezanedbatelných 38 milimetrů. V konkurenčním boji se ovšem nic nepromíjí, a tak musíme konstatovat, že zástupci jiných značek jsou na tom v oblasti šířky, kterou nabízí prostor pro cestující, o poznání lépe.
Interiér
Co ztrácí Opel Combo na šířku, to se snaží dohnat na výšku. Řidič má nad hlavou opravdu dostatek místa a pokud zrovna nejste Jiří Zídek, tak s místem pro hlavu určitě nebudete mít problém. Pozice za volantem je poněkud vzpřímenější a řidič sedí překvapivě nízko nad zemí, řízení ale zpříjemňuje dobře se držící kožený volant, který je možno nastavit ve dvou osách.
Vzhledem k rodinnému určení vozu jsme v interiéru očekávali řadu odkládacích ploch, přihrádkový koncert se bohužel nekonal. Ne že by jich bylo málo, to ne, my jsme ovšem zhýčkáni záplavou šikovně umístěných úložných prostor a prostůrků, které jsou v tomto segmentu u konkurence běžné. Interiér zděděný po Corse minulé generace zkrátka není pro velký rodinný vůz stavěný. Jako velmi praktické se ukázaly být odkládací poličky u stropu. Ty boční jsou opatřeny síťkou, a tak mohou předměty zde uložené být dobře viditelné ze všech míst ve voze. Zejména děti budou mít radost z výklopných plastových stolků, které jsou za příplatek k dispozici pasažérům ve druhé řadě sedadel. Všichni cestující pak určitě budou potěšeni velkorysým prosklením nebo praktickými bočními posuvnými dveřmi na obou stranách (taktéž za příplatek či jako součást vyšší výbavové verze).
Na kufry je borec
opel cng testy mpv Opel Combo se může pochlubit velkým zavazadlovým prostorem pravidelného tvaru s nízko položenou hranou, která se nachází ve výšce 55 centimetrů nad vozovkou. Jeho využitelná délka u dna je 98 centimetrů. Šířka kufru mezi podběhy ale jen 1107 mm. Zavazadlový prostor má v základním uspořádání objem 455 litrů, což je hodnota, která dnes již nikoho neohromí. Je dobré, že zástavbou plynových lahví se jeho původní velikost ani trochu nezmenšila. Nevýhoda objemově podprůměrného prostoru je ale vykoupena velkou variabilitou a tím pádem i praktičností celého zavazadelníku. Zadní sedáky lze totiž nejen sklopit tak, aby zadní opěradla vytvořila se dnem zavazadlového prostoru rovnou plochu, pomocí šroubováku je lze dokonce vyjmout z pantů a před převážením nějakého velkého předmětu třeba i zanechat doma v garáži. Vtipným detailem je i možnost umístění textilní sítě, oddělující prostor pro posádku od toho nákladního stejně jako podlaha zavazadlového prostoru pokrytá odolným plastem s protismykovou úpravou. Fortelná ocelová oka využijete například při převážení horských kol. Ta se po sklopení druhé řady sedadel do prostoru pro zavazadla vejdou bez problémů i na výšku a to bez nutnosti demontáže předního kola.
Rodinný typ, tentokráte na plyn
Konečně se dostáváme takříkajíc k jádru pudla, protože ze všeho nejvíce nás na Combu zajímal jeho pohon na stlačený zemní plyn. Rezervní kolo zmizelo a pod podlahu zavazadlového prostoru se nastěhovaly tři nádrže na CNG o celkovém objemu 19 kilogramů. Nádrž na benzin byla zmenšena na skromných 14 litrů paliva z čehož je jasné, že primárním pohonným médiem bude zemní plyn. My jsme si po doplnění nádrže spočítali (automobil nedisponoval ukazatelem spotřeby), že během testu činila spotřeba CNG 6,4 kg na 100 kilometrů. Jeho zásoba tak vystačila na ujetí přibližně 290 kilometrů. V případě klasického pohonu pomocí benzinu byla hodnota spotřeby během testu rovna 6,6 litrům Naturalu na 100 km, což tedy znamená, že celkový dojezd vozu se pohybuje lehce nad hranicí 500 kilometrů. To není nikterak mnoho, navíc si musíme uvědomit, že čerpacích stanic, které nabízejí kromě doplnění benzinu také načerpání zemního plynu, je u nás zatím jako šafránu. Pokud ale jezdíte převážně v okolí větších měst a na dovolenou se chystáte vyjet na západ od našich hranic, pak v tom není velký problém. Velkým benefitem spalování stlačeného zemního plynu je totiž znatelně levnější provoz.
Vezměme tedy do ruky kalkulačku a počítejme. Nejlevnější varianta Opelu Combo Tour (tak je označována osobní verze) přestavěná na pohon pomocí CNG (motor 1.6 CNG ECOTEC) stojí 478.900,- Kč. Pro vůz v testované výbavě Arizona musí zákazník sáhnout do peněženky o něco hlouběji a vytáhnout 607.900,- Kč. Model s výkonově velmi podobným benzinovým agregátem, 1.4 TWINPORT ECOTEC ve shodné výbavě stojí 495.900,- Kč, čili o celých 112.000,- Kč méně. Ptáte se, za jak dlouho se investice do alternativního pohonu vrátí, vyjdeme-li z výrobcem udávaných kombinovaných spotřeb obou? Při ceně benzinu 30,50,- Kč/l a CNG 22,- Kč/kg se varianta na plyn začne vyplácet (jedná se o tzv. bod zvratu) po ujetí 135.000 kilometrů, uvažujeme-li u vozu na CNG pohon pouze na plyn. Při tak rozdílných pořizovacích cenách by si tedy tento vůz koupil asi opravdu jen velký fanda zemního plynu.
Jízda
opel cng testy mpv Zdálo by se, že s takto jednoznačně rodinným vozem si těžko na silnici užijete nějakou zábavu, opak je ale pravdou. Nečekejte samozřejmě žádné gejzíry vášně, oproti konkurenčním modelům je ovšem Combo o něco agilnější a se svým podvozkem si výborně rozumí. Chování na limitu má lehce přetáčivý charakter a to díky lehkému benzinovému motoru vpředu a velké nástavbě, pod kterou se ukrývají lahve na CNG vzadu. Ani u vozů tohoto typu obvyklé velké náklony karoserie se nekonají. Pokud tedy vyložíte všechny rodinné příslušníky, zavazadla i zvířectvo, dá se s Combem užít na prázdných silnicích i trochu té legrace. Jinak je Opel Combo komfortně naladěný rodinný dostavník se sympatickým, jen velmi pozvolna stárnoucím designem. My jsme navíc měli k dispozici verzi s označením Arizona, která nabízí o něco zvýšenou světlou výšku, jinak nastavené tlumiče či efektní paket pro špatné cesty, a míří tak na aktivněji založené řidiče.
O pohon se v testovaném exempláři starala atmosférická benzinová šestnáctistovka o nejvyšším výkonu 69 kW při 6.200 ot./min. Motor starší konstrukce nevyniká ani silou ani spotřebou, je však kultivovaný a příjemný společník pro klidné projížďky krajinou, na které má síly rozhodně dostatek. Příjemným překvapením bylo zjištění, že provoz na zemní plyn neubírá téměř nic z výkonového potenciálu motoru a vykazuje lehce tišší chod. Při běžné jízdě spolujezdec v podstatě nemá šanci zjistit, zda je ve válcích právě spalován benzin či zemní plyn. To lze ale kdykoliv ověřit pohledem na středový tunel, kde se nachází ovládací prvek hybridního systému. Pokud svítí toto tlačítko oranžově, jede se na benzin. Po jeho stisknutí se systém přepne, ukazatel spotřeby začne místo stavu benzinové nádrže ukazovat stav zaplnění tlakových lahví, světlo zhasne a Opel Combo Arizona CNG vesele pokračuje v jízdě, tentokráte ale na zemní plyn a se zhruba dvoutřetinovými náklady na ujetý kilometr oproti čistě benzinové verzi.
První cena vozu | 366.900,- (Combo Tour 1.4 (66kW), Essentia) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 478.900,- (Combo Tour 1.6 CNG (69kW), Essentia) |
Základní cena testovaného vozu | 607.900,- (Combo Tour 1.6 CNG (69kW), Arizona) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 618.200,- (Combo Tour 1.6 CNG (69kW), Arizona) |
Plusy
- Komfortně naladěný podvozek
- Jisté jízdní vlastnosti
- Neznatelný rozdíl mezi provozem na CNG a na benzin
- Možnost jízdy na levný zemní plyn
Minusy
- Cena verze s pohonem na CNG
- Malá, pouze záložní nádrž na benzin
- Boční airbagy v základní výbavě pouze u nejvyšší verze Sport
- Úzká stavba vozu a z toho plynoucí omezený vnitřní prostor
- Jedná se o starší model