TEST Opel Vectra Caravan 2.0 Turbo - Převlečený pohodář
Současný zástupce opelu ve střední třídě se chystá na odpočinek a jeho nástupce s ním nechce mít společné dokonce ani jméno, stávající Vectra tedy bude nadlouho, ne-li navždy, posledním autem tohoto jména. Zda může ještě něčím přesvědčit ke koupi, jsme zjišťovali u verze s dvoulitrovým turbomotorem a sportovním paketem OPC Line.
Prostornost především
Současná generace Opelu Vectra svým tvůrcům mnoho radosti nepřinesla, naším cílem ale teď není analýza nepříliš oslnivého působení na trhu, potřebujeme zjistit, co může výběhový model ještě případným zájemcům nabídnout. Design auta byl vždy poměrně kontroverzní a nová příď, jíž auto dostalo v rámci faceliftu, se zbytkem karoserie nijak zvlášť neladí. Ovšem kombi si nedělá ambice účastnit se soutěže krásy a jeho proporce říkají jasně - u mě čekejte především obří kufr.
Ovšem sada spoilerů a velká kola se rozhodně snaží s nenápadností vozu něco udělat. Současně s paketem OPC Line jsou v autě namontována i přední sedadla Recaro s vynikajícím bočním vedením a variabilní délkou sedáku, jinak ale interiér s nevzhlednou masou plastu palubní desky moc radosti nedělá. Masivní středový panel a tunel navíc trochu omezuje prostor pro řidičovu pravou nohu, ve všech ostatních směrech a místech je ho ale již nadbytek. A ten kufr... Objem 530 litrů patří stále k největším ve třídě a lze ho dále zvětšit sklopením opěradel zadních sedadel, přičemž vznikne rovná ložná plocha.
Příjemný tahoun
Testovaný vůz byl vybaven dvoulitrovým přeplňovaným benzinovým motorem o výkonu 129 kW. Ten není kdovíjak sportovní, ale díky značnému točivému momentu je mu úplně jedno, jak moc je vůz zatížen, respektive obsazen. Vzhledem k tomu, že je turbo použito spíš k získání síly, nikoli výkonu, je nástup dynamiky plynulý a bez citelného turboefektu, navíc je jednotka velmi dobře odhlučněna. Po ale neznamená, že by snad Vectra byla nějaký valach určený k tahání těžkých břemen, dokáže nabídnout i pěkně rychlé svezení, jen k němu zbytek auta nějak moc nevybízí. Pokud se budete krotit, vejdete se s ním do devíti litrů, ovšem trochu svižnější jízdní styl znamená nárůst až o tři litry, a to stále mluvíme o spíše rodinném, než sportovním jízdním stylu. Při ustálené jízdě devadesátkou si řekne o 7,7 l benzinu, při dálniční stotřicítce požaduje o dva litry více. Šestistupňová manuální převodovka má poněkud kostrbaté a docela dlouhé dráhy, řazení je navíc dost tuhé a jednotlivé rychlosti jsou v kulise poskládány daleko od sebe, změna rychlostí nám tedy moc radosti nedělala, ještě že pružný motor moc toho „kvedlání“ nepotřebuje.
Věk je znát
Při jízdě Vectra sází především na pohodlí. Je znát, že vůz patří ještě do staré školy - na silnici se lehce kolébá a pohupuje, přičemž velmi dobře překovává většinu nerovností. Při rychlejším jízdním stylu se ale v ostřejších zatáčkách projevuje poměrně výraznou nedotáčivostí a naléháváním na vnější přední kolo. Je třeba si také dávat pozor na záď, která má při změně zatížení v zatáčce občas chuť k přetáčivosti, to ale pohlídá systém jízdní stability. Na středovém tunelu je ale také tlačítko Sport systému IDS Plus, které citelně přitvrdí tlumiče. V tomto režimu se náklony v zatáčkách výrazně omezí, ale pohupování zůstává. Jízdní vlastnosti a stabilita auta se pochopitelně o trochu zlepší, nejde ale o žádnou radikální změnu. Kdovíjaké jistotě ale nepřidá nepřesné a nekomunikativní řízení.
Rodinný typ
Pokud hledáte prostorné a pohodlné rodinné auto, měli byste i s výběhovou Vectrou nadále počítat. Musíte se ale přenést přes poněkud kontroverzní vzhled karoserie i interiéru a s jízdními vlastnostmi, které už za dnešními standardy třídy trochu zaostávají.
První cena vozu* | 677 900,- Kč (1.8i 16V 103 kW, Essentia Caravan) |
První cena vozu s testovanou motorizací* | 880 900,- Kč (2.0 Turbo 129 kW, Cosmo Caravan) |
Základní cena testovaného vozu* | 880 900,- Kč (2.0 Turbo 129 kW, Cosmo Caravan) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků* | 1 072 200,- Kč (2.0 Turbo 129 kW, Cosmo Caravan) |
* v současnosti se už výběhový Opel Vectra prodává podle akčních ceníků za úplně jiné ceny, než jsou ty uvedené. Pokud tedy na něj snad máte zálusk, nejpřesnější a nejaktuálnější údaje vám poskytnou autorizovaní prodejci Opel.
Plusy
- prostorný interiér
- objemný kufr
- pohodlná sedadla s výborným bočním vedením
- silný motor
- jízdní komfort
Mínusy
- nepřesné řízení
- nepřesné řazení
- citelná nedotáčivost podvozku
- příliš masivní středový tunel
- větší spotřeba paliva