Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot - 407 coupé, 20Cup ve Frankfurtu 2005

Ladislav Čermák
Peugeot se pochlubil novinkou pro sériovou výrobu – elegantním kupé 407 – a odvážnou studií tříkolového sporťáku s technickými prvky a tváří budoucí dvestěsedmičky.

407 coupé

Ze studie 407 Prologue se zrodil Peugeot 407 Coupé a na svět přichází další z řady elegantních velkých kupé 2+2. Nástupce kupé 406 již není dílem Pininfariny a základní cena by měla atakovat milionovou hranici.

407 Coupé měří na délku 4815 mm, do šířky má 1868 mm a výška nepřekračuje 1,4 m. Rozměrné převisy měří 1,08 m (vpředu) a 1,01 m (vzadu), což je proti limuzíně 407 přírůstek + 1.1 cm a + 4.1 cm.

Délka interiéru je díky shodnému rozvoru 2720 mm velkorysá a o 5,8 cm větší než u kupé 406. Markantní nárůst proběhl v dimenzi šíře interiéru v oblasti loktů, které nyní měří 1542 mm resp. 1234 mm (vzadu) a znamenají nárůst komfortu o 128 resp. 142 mm!

Zadní dělená sedadla je možno sklápět a dále zvětšovat základní objem zavazadelníku (400 l).

Neobvykle dlouhý interiér má vzdušnou atmosféru díky daleko dopředu posunutému čelnímu sklu i rozsáhlé prosklené ploše (2,8 m2). Řidič sedí o 9 mm dále a o 20 mm níže oproti poloze v sedanu. O 25 mm níže je také těžiště automobilu.

Podvozek nového kupé je převzat z dříve představených karosářských verzí řady 407, jde o dvojitá trojúhelníková ramena vpředu a víceprvkovou nápravu vzadu. O sportovní vzhled a vlastnosti, které se od kupé očekávají, se postarala řada změn. Nižší světlé výšky bylo dosaženo o 10 mm kratšími předními pružinami, vzadu se zkracovalo dokonce o 23 mm, nové jsou také vložené kratší a tužší dorazy.

Ve srovnání s ostatními čtyřistasedmičkami má kupé větší rozchod kol (vpředu +19 až +23 mm, vzadu až +45 mm podle motorizace), průměr předního stabilizátoru se u zážehového šestiválce zvětšil o 0,5 mm na 24,5 mm, diesel má ještě tužší stabilizátor s průměrem 25 mm.

Šestiválcové verze mají aktivní tlumiče s proměnlivou charakteristikou tlumení, do sportovního režimu lze podvozek uvést tlačítkem v interiéru. Samozřejmostí je sada aktivních bezpečnostních prvků ESP, ABS, EBA, ASR a kotoučové brzdy na všech kolech (vpředu průměr 330 mm, vzadu 290 mm).

Pasivní bezpečnost také nepřišla zkrátka. Základem je jako vždy tuhá karosérie a deformační zóny s naplánovanými průběhy deformací. Dvoudveřové uspořádání si vyžádalo dodatečné vyztužení karosérie pro případ bočního nárazu, ve dveřích jsou celkem tři bezpečnostní trubky.

V Evropě bude standardem sedm airbagů: přední, boční, okenní + kolenní pro řidiče.

Motorová nabídka zahrnuje tři známé agregáty, základní čtyřválec s vyvažovacími hřídeli a proměnným časováním ventilů disponuje vyrovnaným průběhem točivého momentu, když mezi 2000 a 5500 ot./min činí jeho hodnota nejméně 92 % maxima. Třílitrový zážehový šestiválec PSA o výkonu 155 kW bude možno kombinovat se šestistupňovou automatickou převodovkou, manuální převodovka u dalších provedení má také šest stupňů. Stále neobvyklé je spojení vznětového motoru se sportovní karosérií, ale Peugeot věří že 150 kW, 440 Nm a kombinovaná spotřeba 8,5 l/100 km budou dostatečně pádné argumenty. Filtr pevných částic s intervalem údržby 210 tisíc km je součástí výbavy.

20Cup

Peugeot se pochlubil originální tříkolkou, naznačující možnou budoucí podobu nástupce dvěstěšestky. Koncept 20Cup bude v civilnější podobě použit automobilkou Peugeot k vývoji závodního speciálu. Z vystaveného exempláře bude výrobce přejímat základní rysy a řadu konstrukčních prvků.

Radikálně nízko položené těžiště a vpředu příčně uložený motor patří vozidlu s neobvykle rozloženou hmotou. Ta je totiž přenášena převážně předními poháněnými koly. Zadní jednoramenná náprava zatížená na minimum tento méně než 500 kg těžký automobil jen řídí. Vnější rozměry studie jsou 3,63 x 1,77 x 1,16 m, rozvor 2,31 m.

Optimálních aerodynamických parametrů je u konceptu 20Cup docíleno v přední části velkým otvorem sání motoru, který je vyveden do boku před přední kola. Ve spodní části má karosérie tvar, který plní funkci aerodynamického difuzéru a vyvíjí maximální aerodynamický tlak na přední nápravu.

V Peugeotu 20Cup slaví premiéru nový motor, který vzešel ze spolupráce skupiny PSA Peugeot Citroën a BMW Group. Benzinový čtyřválec s přímým vstřikováním, přeplňovaný turbodmychadlem, s šestnáctiventilovou technikou a dvěma vačkovými hřídeli v hlavě jsme popsali již dříve. V prezentované verzi dosahuje maximálního výkonu 125 kW a největšího točivého momentu 240 Nm. Mechanická sekvenční šestistupňová převodovka se ovládá tlačítky umístěnými ve středu volantu.

Přední náprava používá dvojitá lichoběžníková ramena s nastavitelným příčným zkrutným stabilizátorem. Vzadu je jediné kolo upevněno ramenem, odpruženým jednotkou pružina-tlumič, které zajišťuje velký rozsah pérování.

Všechna kola jsou hliníková o rozměru 18’’. Dvoumístný vůz je vybaven hřebenovým řízením a multifunkčním volantem. V jeho středu jsou ovládací tlačítka automatické převodovky a dotyková obrazovka s virtuálním obrazem, který je čitelný bez ohledu na polohu volantu. Obraz je na obrazovku přenášen podle úhlu natočení volantu, jejím prostřednictvím je možné aktivovat přední světlomety, může sloužit k asistenci řízení při sportovní jízdě, neboť zobrazuje příčné nebo podélné zrychlení vozu.


Ladislav Čermák