Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pneumatiky Goodyear G159: Opravdu se kvůli nim umíralo?

Tomáš Dusil
Diskuze (0)
V letech 1996 až 2003 vyrobil Goodyear přibližně 40.000 pneumatik G159 určených pro v USA velmi populární obytné automobily. Jejich nízká kvalita měla údajně na svědomí hned několik nehod.

Pneumatiky Goodyear G159 speciálně určené pro obytné automobily takzvané třídy A, způsobily na amerických silnicích údajně hned několik dopravních nehod. V reakci na ně zahájil americký národní úřad pro bezpečnost v dopravě NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) vyšetřování, které mělo prokázat, nebo vyvrátit, že za nehodami ale i komplikacemi způsobenými pneumatikami může jejich americký výrobce.

Za tímto účelem zřídilo NHTSA speciální oddělení, které se mělo prokázáním podílu pneumatik na nehodách zabývat. Celkem obdrželo toto zvláštní oddělení NHTSA deset stížností od zákazníků. Dvě z nich navíc vyústily v nehodu vozidla. Společnost Goodyear naproti tomu eviduje devět případů, při nichž došlo ke zranění 13 osob a ke smrti jedné osoby.

Neudržely tlak!

„Koupil jsem si tyto pneumatiky, konkrétně rozměr 245/70 R19.5 ve třídě zatížení F, na svůj obytný vůz. Dvě z nich ztratily tlak do dvou měsíců, přičemž příčinou byl defekt vzniklý na jejich vnitřních bočnicích u vnitřních kol zadní dvojmontáže. Běhoun pneumatik poškozený nebyl,“ nechal se slyšet jeden z poškozených uživatelů těchto pneumatik.

V tomto případě to majitel vozu včas odhalil. Bohužel jiní takové štěstí neměli, jak ostatně dokazuje jiný případ, konkrétně při použití těchto pneumatik o rozměru 225/70 R22.5. Po ztrátě tlaku došlo byť jen k malé nehodě, která si ovšem vyžádala kromě poškození přední části vozu také aktivaci airbagu řidiče. Jindy zase pneumatiky znemožnily majiteli vozidla jízdu.

Tak je zažalujeme

Mediálně nejznámější je případ nehody 70letého Leroye Haegera z roku 2003 ve státě Arizona. Po nárazu svého vozu a jeho následném převrácení způsobeného prasklou pravou přední pneumatikou utrpěl zranění, které si vyžádalo sedmnáct operací. Zraněna byla také jeho rodina.

Haeger podal prostřednictvím svého právního zástupce na společnost Goodyear žalobu, v níž požadoval odškodné pro sebe a svoji rodinu a samozřejmě proplacení všech nemalých léčebných výloh. Teprve v listopadu 2012 rozhodl soudce federálního soudu ve státě Arizona, jenž obvinil společnost Goodyear a dva z jejích právních zástupců, z úmyslného zadržování dokumentů, týkajících se tohoto případu. Současně soud nařídil firmě Goodyear a jejím právním zástupcům proplatit právní výlohy a odškodnění ve výši 2,74 milionu amerických dolarů.

Celý případ ale tímto neskončil. Kauza byla následně podstoupena nejvyššímu Americkému federálnímu soudu. Ten celou záležitost prošetřil a v dubnu 2017 rozhodl o zastavení vyplácení soudních výloh a odškodnění poškozenému. Jako důvod uvedl skutečnost, že soud v Arizoně jednal nesprávně a při přelíčení použil nestandardní postupy. V konečném důsledku tak firmu Goodyear a její právní zástupce zprostil viny.

A to z velké části na základě posouzení od zmíněného úřadu NHTSA, který v tomto případě pracoval správně, což ostatně nejvíce ocenila právě společnost Goodyear. Celé šetření se opíralo mimo jiné také o to, že pneumatiky G159 jsou z konstrukčního hlediska nevhodné pro dlouhodobý dálniční provoz. A právě k němu v uvedeném případě došlo.

A Leroy Haeger? Dle dostupných údajů po dlouhodobém léčení svých zranění nakonec podlehl v roce 2008 rakovině. Jeho manželka, syn a nevlastní dcera si však následky zranění nesly do budoucna.

Tomáš Dusil
Diskuze (0)