Pololetní vysvědčení českého trhu s novými auty
První pololetí letošního roku je tím nejlepším za poslední tři roky. Za prvních 6 měsíců letošního roku bylo u nás do provozu zaregistrováno 85469 nových automobilů, což je o tisícovku vyšší údaj než v minulém roce a o 7600 vozů více než za stejné období roku 2004.
První tabulka ukazuje počet nově zaregistrovaných vozů za měsíc červen podle jednotlivých značek. Jako vždy je porovnáván součet osobních a lehkých užitkových automobilů vzhledem k tomu, že se podíl LUV opět přiblížil k třetině všech nových do provozu zaregistrovaných automobilů.
V červnu byla nejúspěšnější značkou domácí Škoda, z vozů dovážených značek pak bylo nejvíce přihlášeno Volkswagenů, Renaultů a Fordů. Jedenáctiprocentní propad prodejů domácí automobilky jde na úkor snížení červnového odbytu Fabie, Octavie i Superbu. Pozice neodkázal zachránit ani nový Roomster (154 ks).
Pořadí prvních registrací dle značek, červen 2006, OA + LUV | |||||
OA+LUV 6/2006 | OA + LUV 6/2005 | rozdíl meziročně [ks] | rozdíl meziročně [%] | ||
1. | Škoda | 5785 | 6500 | -715 | -11,0% |
2. | Volkswagen | 1272 | 1204 | 68 | 5,6% |
3. | Renault | 1256 | 1142 | 114 | 10,0% |
4. | Ford | 1059 | 1158 | -99 | -8,5% |
5. | Citroën | 807 | 716 | 91 | 12,7% |
6. | Hyundai | 764 | 704 | 60 | 8,5% |
7. | Peugeot | 719 | 1013 | -294 | -29,0% |
8. | Toyota | 474 | 457 | 17 | 3,7% |
9. | Opel | 448 | 401 | 47 | 11,7% |
10. | Fiat | 444 | 362 | 82 | 22,7% |
11. | Mercedes-Benz | 313 | 285 | 28 | 9,8% |
12. | Suzuki | 293 | 199 | 94 | 47,2% |
13. | Kia | 288 | 233 | 55 | 23,6% |
14. | Honda | 232 | 203 | 29 | 14,3% |
15. | Audi | 227 | 296 | -69 | -23,3% |
16. | Dacia | 227 | 322 | -95 | -29,5% |
17. | Nissan | 220 | 299 | -79 | -26,4% |
18. | Seat | 219 | 277 | -58 | -20,9% |
19. | Chevrolet | 203 | 264 | -61 | -23,1% |
20. | BMW | 184 | 180 | 4 | 2,2% |
21. | Mazda | 177 | 169 | 8 | 4,7% |
22. | Subaru | 92 | 78 | 14 | 17,9% |
23. | Volvo | 89 | 108 | -19 | -17,6% |
24. | Mitsubishi | 83 | 67 | 16 | 23,9% |
25. | Land Rover | 34 | 30 | 4 | 13,3% |
26. | Alfa Romeo | 32 | 30 | 2 | 6,7% |
27. | Renault Trucks | 25 | 3 | 22 | 733,3% |
28. | Lexus | 17 | 5 | 12 | 240,0% |
29. | Chrysler | 14 | 14 | 0 | 0,0% |
30. | Porsche | 14 | 11 | 3 | 27,3% |
31. | Lada | 11 | 11 | 0 | 0,0% |
32. | Jaguar | 10 | 2 | 8 | 400,0% |
33. | Smart | 10 | 25 | -15 | -60,0% |
34. | Jeep | 8 | 6 | 2 | 33,3% |
35. | Mini | 6 | 9 | -3 | -33,3% |
Celkem - Jiné značky | 119 | 64 | 55 | 85,9% | |
Celkem | 16218 | 16894 | -676 | -4,0% |
Lepší obrázek o aktuálním rozložení sil na českém trhu dává druhá tabulka s registracemi OA+LUV za prvních šest měsíců roku.
Podíl značky Škoda se na českém trhu zmenšil v období 1-6/2006 na 36 %. Nový Roomster s plánovaným odbytem 1800 vozů zřejmě klesající tržní podíl na českém trhu nezachrání. Zvládnout by to ale mohla nová Fabia (konec výroby té současné je ohlášen na konec letošního roku).
Volkswagen je zřejmě spokojen s 18% meziročním nárůstem (z meziročního nárůstu 1090 vozů tvoří přírůstek necelých 600 ks modelu Passat). Renaultův meziroční propad 222 vozů je způsoben menším odbytem Thalií a Clií (ta jsou ale nyní v dražší nové generaci), řadově stovka vozů schází v kolonce "prodáno" u řady Megane a desítky u Lagun. Výrazně (+1261 ks, resp. + 41,1 %) si polepšil Citroën a stal se zřejmě díky agresivní cenové politice pátou nejprodávanější značkou prvního pololetí roku 2006. Více než loni se prodávaly řady C1, C3, C4 a Xsara Picasso.
Pořadí prvních registrací dle značek, leden-červen 2006, OA + LUV | ||||||
OA+LUV 1-6/2006 | OA + LUV 1-6/2005 | rozdíl meziročně [ks] | rozdíl meziročně [%] | podíl LUV 1-6/2006 [%] | ||
1. | Škoda | 31149 | 32986 | -1837 | -5,6% | 8,4% |
2. | Volkswagen | 6884 | 5794 | 1090 | 18,8% | 39,2% |
3. | Renault | 5647 | 5869 | -222 | -3,8% | 22,5% |
4. | Ford | 5545 | 5261 | 284 | 5,4% | 42,6% |
5. | Citroën | 4326 | 3065 | 1261 | 41,1% | 33,3% |
6. | Hyundai | 4199 | 3705 | 494 | 13,3% | 13,4% |
7. | Peugeot | 4132 | 4413 | -281 | -6,4% | 29,9% |
8. | Toyota | 2487 | 2413 | 74 | 3,1% | 16,5% |
9. | Opel | 2374 | 2928 | -554 | -18,9% | 25,9% |
10. | Fiat | 2034 | 2010 | 24 | 1,2% | 30,7% |
11. | Mercedes-Benz | 1735 | 1425 | 310 | 21,8% | 56,0% |
12. | Kia | 1639 | 1498 | 141 | 9,4% | 37,2% |
13. | Suzuki | 1397 | 838 | 559 | 66,7% | 12,5% |
14. | Honda | 1302 | 1031 | 271 | 26,3% | 16,3% |
15. | Seat | 1286 | 1444 | -158 | -10,9% | 13,0% |
16. | Audi | 1232 | 1283 | -51 | -4,0% | 18,9% |
17. | Chevrolet | 1110 | 1158 | -48 | -4,1% | 0,0% |
18. | Mazda | 1034 | 1051 | -17 | -1,6% | 15,0% |
19. | Nissan | 989 | 1279 | -290 | -22,7% | 35,8% |
20. | BMW | 968 | 883 | 85 | 9,6% | 30,4% |
21. | Dacia | 825 | 1449 | -624 | -43,1% | 1,0% |
22. | Volvo | 534 | 581 | -47 | -8,1% | 49,6% |
23. | Mitsubishi | 481 | 325 | 156 | 48,0% | 16,9% |
24. | Subaru | 402 | 397 | 5 | 1,3% | 46,6% |
25. | Land Rover | 204 | 150 | 54 | 36,0% | 73,3% |
26. | Alfa Romeo | 160 | 209 | -49 | -23,4% | 0,0% |
27. | Lexus | 104 | 23 | 81 | 352,2% | 34,8% |
28. | Chrysler | 88 | 81 | 7 | 8,6% | 11,1% |
29. | Lada | 87 | 94 | -7 | -7,4% | 9,6% |
30. | Renault Trucks | 76 | 36 | 40 | 111,1% | 94,4% |
31. | Jeep | 73 | 45 | 28 | 62,2% | 4,4% |
32. | Porsche | 65 | 72 | -7 | -9,7% | 50,0% |
33. | Smart | 64 | 78 | -14 | -17,9% | 0,0% |
34. | Jaguar | 36 | 26 | 10 | 38,5% | 3,8% |
35. | Mini | 30 | 38 | -8 | -21,1% | 0,0% |
36. | Lancia | 3 | 3 | 0 | 0,0% | 0,0% |
Celkem - Jiné značky | 768 | 463 | 305 | 65,9% | 80,1% | |
Celkem | 85469 | 84404 | 1065 | 1,3% | 27,0% |
Fiat sice prodal o 68 Pand méně než před rokem, ale kolínská trojčata jej přesto nedokázala překonat. Pokud bychom sečetli prodeje Citroënu C1, Toyoty Aygo a Peugeotu 107 (těch se prodává tradičně nejvíce), dostali bychom číslo 569 ks. I když červnová ofienzíva Pandy (150 ks) byla zřejmě úspěšná, nejvíce se za první pololetí prodalo ve třídě nejmenších Kií Picanto. Fiat dokázal za šest měsíců prodat 31 Pand s pohonem všech kol.
Třída mini, OA + LUV | |||
model | OA+LUV 6/2006 | OA+LUV 1-6/2006 | |
1. | Fiat PANDA | 150 | 580 |
2. | Kia PICANTO | 96 | 581 |
3. | Chevrolet SPARK | 89 | 508 |
4. | Hyundai ATOS | 68 | 416 |
5. | Opel AGILA | 45 | 244 |
6. | Peugeot 107 | 42 | 263 |
7. | Toyota AYGO | 36 | 137 |
8. | Citroën C1 | 35 | 169 |
9. | Ford KA | 9 | 63 |
10. | Renault TWINGO | 7 | 54 |
Škoda prodala za první pololetí o 1431 Fabií méně než za stejné období předchozího roku, přesto se však tento model stává nejprodávanějším nejen mezi malými vozy, ale i na celém trhu. Více než 400 vozů bylo zaregistrováno v kategorii N1 s odpočtem DPH. Podíl Fabií se vznětovým motorem na českém trhu činí 16,9 %.
Malé vozy, OA + LUV | |||
model | OA+LUV 6/2006 | OA+LUV 1-6/2006 | |
1. | Škoda FABIA | 3385 | 19099 |
2. | Hyundai GETZ | 316 | 1513 |
3. | Renault THALIA | 213 | 1375 |
4. | Toyota YARIS | 210 | 1158 |
5. | Renault CLIO | 209 | 1046 |
6. | Peugeot 206 | 191 | 1543 |
7. | Volkswagen POLO | 171 | 1066 |
8. | Citroën C3 | 135 | 857 |
9. | Ford FIESTA | 128 | 783 |
10. | Fiat PUNTO | 108 | 511 |
11. | Ford FUSION | 80 | 402 |
12. | Suzuki SWIFT | 78 | 366 |
13. | Seat IBIZA | 70 | 368 |
14. | Chevrolet AVEO | 69 | 295 |
15. | Suzuki IGNIS | 68 | 489 |
Škoda letos prodala v červnu 1765 Octavií (za první pololetí 9132 ks), v minulém roce to bylo 2191 Octavií (za první pololetí 10751 ks). Pokles však postihl také levnou Dacii (pololetní čísla za letošek 812 ks vs. loňský rok 1394 ks). Za pozornost stojí úspěšná kampaň Citroënu, který již letos prodal 741 vozů C4 oproti loňským 406 kusům. Velký růstový potenciál má podle nás nový Hyundai Accent.
Nižší střední třída, OA + LUV | |||
model | OA+LUV 6/2006 | OA+LUV 1-6/2006 | |
1. | Škoda OCTAVIA | 1765 | 9132 |
2. | Renault MEGANE | 337 | 1374 |
3. | Ford FOCUS | 234 | 1231 |
4. | Dacia Logan | 225 | 812 |
5. | Volkswagen GOLF | 197 | 1132 |
6. | Opel ASTRA | 187 | 983 |
7. | Citroën C4 | 123 | 741 |
8. | Peugeot 307 | 119 | 800 |
9. | Honda CIVIC | 107 | 524 |
10. | Hyundai ACCENT | 97 | 804 |
11. | Toyota COROLLA | 76 | 477 |
12. | Suzuki SX4 | 74 | 89 |
13. | Nissan NOTE | 54 | 112 |
14. | Mazda 3 | 50 | 288 |
15. | Volkswagen JETTA | 47 | 240 |
Volkswagen Passat nekompromisně ovládl střední třídu, když za prvních šest měsíců bylo zaregistrováno 1639 vozů (1040 v roce 2005). Druhé Mondeo je ještě nad průměrem nejžádanějších manažerských vozů, ale za nimi již je početná skupina prodejními počty rovnocenných modelů.
Střední třída, OA + LUV | |||
model | OA+LUV 6/2006 | OA+LUV 1-6/2006 | |
1. | Volkswagen PASSAT | 300 | 1639 |
2. | Ford MONDEO | 88 | 587 |
3. | Mazda 6 | 69 | 351 |
4. | Peugeot 407 | 62 | 325 |
5. | Audi A4 | 45 | 280 |
6. | BMW 3 | 42 | 255 |
7. | Renault LAGUNA | 41 | 242 |
8. | Opel VECTRA | 40 | 233 |
9. | Toyota AVENSIS | 38 | 181 |
10. | Citroën C5 | 35 | 193 |
11. | Subaru LEGACY | 32 | 143 |
12. | Alfa Romeo 159 | 18 | 72 |
13. | Mercedes-Benz C | 16 | 87 |
14. | Volvo S60 | 15 | 60 |
15. | Honda ACCORD | 13 | 82 |
Ve vyšší střední třídě se nic překvapivého neděje. Superb sice také ztrácí své prodejní pozice (meziroční ztráta na pololetí je -241 vozů), ale pořadí dalších modelů se prakticky nemění.
Vyšší střední třída, OA + LUV | |||
model | OA+LUV 6/2006 | OA+LUV 1-6/2006 | |
1. | Škoda SUPERB | 184 | 1011 |
2. | Audi A6 | 68 | 477 |
3. | BMW 5 | 49 | 226 |
4. | Mercedes-Benz E | 27 | 146 |
5. | Peugeot 607 | 24 | 74 |
6. | Volvo 70 | 14 | 58 |
7. | Mercedes-Benz CLS | 9 | 45 |
8. | Jaguar S-TYPE | 3 | 12 |
9. | Lexus GS | 3 | 8 |
10. | Hyundai GRANDEUR | 2 | 20 |
Třídu luxusních vozů ovládl Mercedes-Benz s řadami S a R, čímž přerušil velmi dlouhou nadvládu značky Audi mezi drahými limuzínami.
Luxusní vozy, OA + LUV | |||
model | OA+LUV 6/2006 | OA+LUV 1-6/2006 | |
1. | Mercedes-Benz S | 18 | 92 |
2. | BMW 7 | 11 | 29 |
3. | Mercedes-Benz R | 11 | 32 |
4. | Audi A8 | 7 | 44 |
5. | Jaguar XJ | 2 | 5 |
6. | Lexus LS | 0 | 2 |
7. | Volkswagen PHAETON | 0 | 5 |
20 prodaných kupé-kabrioletů Volkswagen Eos posunulo německou značku na vrchol českého červnového žebříčku registrací sportovních automobilů.
Sportovní vozy, OA + LUV | |||
model | OA+LUV 6/2006 | OA+LUV 1-6/2006 | |
1. | Volkswagen EOS | 20 | 28 |
2. | Alfa Romeo GT | 8 | 55 |
2. | BMW 6 | 8 | 29 |
4. | BMW Z 4 | 6 | 16 |
4. | Peugeot 407 COUPÉ | 6 | 25 |
6. | Audi A4 CABRIO | 5 | 18 |
6. | Peugeot 307 | 5 | 22 |
6. | Renault MEGANE | 5 | 18 |
9. | Hyundai COUPÉ | 4 | 20 |
9. | Mazda RX8 | 4 | 8 |
9. | Mercedes-Benz SLK | 4 | 21 |
9. | Opel ASTRA CABRIO | 4 | 4 |
13. | Mercedes-Benz CLK | 3 | 12 |
14. | Alfa Romeo BRERA | 2 | 9 |
14. | Jaguar XK | 2 | 6 |
Loňské vedení Hyundaie Tucson (od ledna do června 2005 prodáno 392 vozů) letos vystřídala první příčka Hyundaie Santa Fe (za pololetí 465 registrovaných vozů). Slušně má našlápnuto také Audi Q7 s 154 registracemi během 3 měsíců na trhu.
Terénní vozy, OA + LUV | |||
model | OA+LUV 6/2006 | OA+LUV 1-6/2006 | |
1. | Hyundai SANTAFE | 137 | 465 |
2. | Suzuki GRAND VITARA | 63 | 400 |
3. | Mercedes-Benz ML | 59 | 262 |
4. | Audi Q7 | 53 | 154 |
5. | Honda CR-V | 44 | 250 |
6. | Toyota RAV4 | 43 | 222 |
7. | Subaru FORESTER | 42 | 188 |
8. | Kia SPORTAGE | 37 | 212 |
9. | Hyundai TUCSON | 36 | 379 |
10. | Kia SORENTO | 32 | 144 |
11. | Volkswagen TOUAREG | 28 | 187 |
12. | BMW X 3 | 27 | 142 |
13. | Nissan X-TRAIL | 25 | 133 |
14. | Nissan PATHFINDER | 23 | 80 |
15. | Volvo XC90 | 18 | 147 |
V prvním pololetí bylo v České republice zaregistrováno 179 osobních vozů Škoda Roomster a 7 užitkových Roomsterů kategorie N1.
Novinka domácí automobilky se tak již v prvním měsíci prodeje stala nejprodávanějším vozem MPV na českém trhu. Stačilo k tomu 154 v červnu prodaných Roomsterů. Druhý Citroën Xsara Picasso, který nabízí podstatně větší karoserii za podobné ceny, byl zaregistrován v červnu 89krát, třetí Renault Megane Scenic pak 62krát.
Registrace automobilů MPV | OA 6/2006 | OA 1-6/2006 | LUV 6/2006 | LUV 1-6/2006 | OA+LUV 6/2006 | OA+LUV 1-6/2006 | |
1. | Škoda ROOMSTER | 147 | 179 | 7 | 7 | 154 | 186 |
2. | Citroën XSARA PICASSO | 59 | 325 | 30 | 167 | 89 | 492 |
3. | Renault MEGANE SCENIC | 37 | 153 | 25 | 88 | 62 | 241 |
4. | Opel ZAFIRA | 24 | 150 | 24 | 87 | 48 | 237 |
5. | Volkswagen TOURAN | 10 | 81 | 34 | 162 | 44 | 243 |
6. | Ford Focus C MAX | 32 | 132 | 8 | 76 | 40 | 208 |
7. | Toyota COROLLA VERSO | 15 | 72 | 17 | 83 | 32 | 155 |
8. | Mazda 5 | 13 | 117 | 14 | 87 | 27 | 204 |
9. | Hyundai MATRIX | 11 | 46 | 7 | 24 | 18 | 70 |
10. | Mercedes-Benz A | 17 | 93 | - | - | 17 | 93 |
11. | Opel MERIVA | 11 | 98 | 4 | 23 | 15 | 121 |
12. | Ford S-MAX | 11 | 15 | - | - | 11 | 15 |
13. | Kia CARNIVAL | 5 | 19 | 6 | 16 | 11 | 35 |
13. | Kia CARENS | 6 | 23 | 4 | 19 | 10 | 42 |
15. | Nissan ALMERA TINO | 6 | 44 | 3 | 10 | 9 | 54 |
16. | Renault ESPACE | 5 | 33 | 3 | 13 | 8 | 46 |
16. | Renault MODUS | 8 | 76 | 0 | 21 | 8 | 97 |
18. | Honda FR-V | 7 | 45 | - | - | 7 | 45 |
18. | Chrysler GRAND VOYAGER | 4 | 16 | 3 | 12 | 7 | 28 |
18. | Mercedes-Benz B | 7 | 41 | - | - | 7 | 41 |
18. | Seat ALHAMBRA | 4 | 27 | 3 | 37 | 7 | 64 |