Pořadí značek a modelů podle emisí CO2 v roce 2009: Fiat stále v čele
Z množství emisí CO2, produkovaného běžícím motorem automobilu, se stala ostře sledovaná veličina, která rozhoduje v řadě případů o výběru konkrétního modelu.
Právě emise CO2 jsou totiž na několika velkých trzích v Evropě ukazatelem čistoty a šetrnosti k životnímu prostředí, bez ohledu na produkované množství CO, HC nebo NOx (jejich limity předepisují emisní standardy Euro 1 až Euro 5).
Národní předpisy v dotčených zemích zvýhodňují vozy s nízkými emisemi CO2 různými slevami z poplatků za přihlášení do provozu, nižšími poplatky z provozu nebo dokonce příspěvkem na nákup takového automobilu.
Podle firmy JATO Dynamics, která sleduje jednotlivé národní trhy s automobily v Evropě, se loni meziročně snížily emise CO2 v průměru o 7,9 g/km. Meziroční pokles v předchozím období činil jen 5,4 g/km. Více než polovina vozů prodávaných loni v Evropě produkovala méně než 140 g/km.
Čísla ukazují, že malá snížení emisí u modelů prodávaných ve velkých objemech jsou pro celkové průměry značek nyní důležitější, než velmi nízké hodnoty u hybridních vozů nebo elektromobilů, které se zatím prodávají v mnohem menších objemech.
Významné snížení průměrných emisí u vozů prodaných v loňském roce je podle JATO Dynamics výsledkem změny v nákupním chování Evropanů. Ti se častěji rozhodovali pro modely s velmi nízkými emisemi CO2 na úkor modelů z kategorie nad 140 g/km. Skupina modelů 101-120 g/km loni tvořila 25,6 % trhu, přičemž v roce 2008 to bylo jen 16,7 % trhu.
Podstatný vliv mělo i šrotovné, které na mnoha trzích zákazníky ekonomicky motivovalo k nákupu vozidel s nízkou spotřebou paliva.
Pořadí 10 největších značek
Téměř polovinu všech Fiatů, prodaných loni v Evropě, tvoří minivozy modelových řad Panda/500, což značce vyneslo opět nejnižší flotilový průměr na trhu.
Z předloňské páté příčky se na druhé místo v pořadí vyšvihla Toyota a odsunula tak všechny tři značky z Francie.
První prémiovou značkou v pořadí je Audi na 9. místě, což ovlivnil trvale slušný zájem o modelovou řadu A3, nižší prodeje velkých modelů, a taky uvedení úsporných naftových verzí řady A4.
Tabulka, kterou JATO Dynamics zveřejnilo, obsahuje pouze emisní průměry 10 největších značek co do počtu registrací. Pod sledovanou hranici 130 g/km se však dostal nejen Fiat, ale taky Smart a Mini (v tabulce nejsou, vzhledem k nižším prodaným objemům vozidel).
Vážené průměry emisí CO2 - Pořadí nejprodávanějších značek v roce 2009 | ||||
Poř. | Značka | Prodej [ks] | Emise CO2 [g/km] | Pořadí v roce 2008 |
1. | FIAT | 1.009.106 | 127,8 | 1. |
2. | TOYOTA | 702.048 | 130,1 | 5. |
3. | PEUGEOT | 986.584 | 133,6 | 2. |
4. | RENAULT | 1.081.289 | 137,5 | 4. |
5. | CITROEN | 863.243 | 137,9 | 3. |
6. | FORD | 1.284.316 | 140,0 | 6. |
7. | OPEL/VAUXHALL | 1.055.652 | 148,9 | 7. |
8. | VOLKSWAGEN | 1.631.560 | 150,4 | 8. |
9. | AUDI | 605.771 | 160,9 | 11. |
10. | MERCEDES-BENZ | 582.299 | 176,4 | 10. |
Nejlepšího meziročního zlepšení dosáhlo Ferrari (-53,6 g/km), následované značkou Porsche (-27,5 g/km).
Pořadí 20 nejprodávanějších modelů
Žebříček nejprodávanějších modelů, sestavený v závislosti na flotilovém průměru emisí CO2, znamená prventsví pro Toyotu Yaris. Za ní jsou oba mini-Fiaty a skupina nejžádanějších malých vozů evropského původu.
Prvními modely nižší střední třídy jsou Renault Mégane a Peugeot 308, zejména díky vysokému počtu prodaných úsporných naftových verzí. Prvním modelem střední třídy je na 17. místě BMW řady 3.
Vážené průměry emisí CO2 - Pořadí nejprodávanějších modelů v roce 2009 | |||
Poř. | Značka+model | Prodej [ks] | Emise CO2 [g/km] |
1. | TOYOTA YARIS | 209.635 | 119,0 |
2. | FIAT 500 | 186.404 | 119,9 |
3. | FIAT PANDA | 299.139 | 122,4 |
4. | FORD FIESTA | 470.647 | 125,6 |
5. | FIAT PUNTO | 323.990 | 127,9 |
6. | RENAULT CLIO | 311.844 | 129,4 |
7. | PEUGEOT 207 | 366.546 | 132,0 |
8. | VOLKSWAGEN POLO | 282.603 | 132,7 |
9. | RENAULT MEGANE | 228.587 | 134,9 |
10. | PEUGEOT 308 | 219.740 | 136,5 |
11. | OPEL/VAUXHALL CORSA | 351.844 | 137,0 |
12. | AUDI A3/S3 | 184.514 | 140,0 |
13. | VOLKSWAGEN GOLF | 568.838 | 140,7 |
14. | ŠKODA FABIA | 217.088 | 142,5 |
15. | FORD FOCUS | 308.633 | 144,8 |
16. | OPEL/VAUXHALL ASTRA | 275.385 | 147,5 |
17. | BMW 3 | 199.451 | 148,4 |
18. | VOLKSWAGEN PASSAT | 210.041 | 151,9 |
19. | AUDI A4/S4/RS4 | 192.991 | 153,7 |
20. | NISSAN QASHQAI | 180.970 | 162,1 |
Evropská legislativa předepisuje výrobcům dosažení flotilového průměru emisí CO2 na úrovni 130 g/km od roku 2015. Jedná se o vážený průměr, který zohledňuje to, které konkrétní motorizace se skutečně prodávají. Pro výrobce to tedy znamená, že nestačí velmi úsporný model nabídnout, ale zákazníci jej musí také skutečně koupit, aby se nižší hodnota v průměru projevila.