Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový podvozek od ZF bude dokonalá unifikace. A ještě více po drátech

Podvozek od ZF Group
Podvozek od ZF Group
Podvozek od ZF Group
Podvozek od ZF Group
9 Fotogalerie
Tomáš Dusil
Diskuze (14)

Budoucnost automobilové techniky se bude stále více opírat o unifikaci komponentů. Alespoň tak to vidí německá firma ZF, která má nejen v téhle oblasti hlavní slovo.

Ačkoliv se i v budoucnosti podvozky automobilů neobejdou bez mechanických skupin, stále více se v téhle oblasti hovoří o elektronice. Jde zejména o řízení a vzájemné propojení akčních členů. Smyslem je již zmíněná unifikace. Tedy aby mohly automobilky napříč svými modely sdílet jednotlivé komponenty, kterým vzájemnou odlišnost napříč značkami a modely dodá elektronické řízení. Jinak řečeno, snahou je uplatnit co možná nejvíce komponentů založených na elektrifikaci.

Průkopnický Číňan

Jak by mohl vypadat podvozek osobního automobilu budoucnosti, ukázala nedávno německá firma ZF, která se specializuje na automobilovou techniku. Své představy o podvozku budoucnosti ukázala na řešení Chassis 2.0. Využívají se u něj propojitelné akční členy, což umožňuje nabídnout nové funkce jen s využitím softwaru.

Nejde o žádné výkřiky do tmy, ale o dobře promyšlené kroky. Ostatně jednotlivé prvky už ZF nabízí automobilkám v rámci své divize ZF Chassis Solutions. Jak asi tušíte, jádrem je v maximálně možné míře využívat technologii „by-wire“. Tedy vše, co je možné, ovládat elektricky a eliminovat tím drahou, těžkou a na zástavbové rozměry náročnou mechaniku.

Techniku „by-wire“ lze využít nejen pro řízení, ale také například pro ovládání brzd. Zmíněné steer-by-wire od firmy ZF využívá jako první Nio ET9, a sice na čínském trhu. ZF uvádí, že na cestě jsou další dvě zakázky od Číňanů. Další kontrakt na elektricky ovládané systémy šasi přišel z opačného konce, a sice od Mercedesu. Sériová výroba má být zahájena v roce 2026.

Pro pohodlí i dynamiku

Při řešení podvozku ale nejde jen o ovládání prvků bez mechanické vazby, tedy elektricky. Vývoj se zaměřuje také na nové typy odpružení, ať už aktivní, nebo poloaktivní. Jde zejména o aktivní podvozek pojmenovaný firmou ZF sMotion.

První poloaktivní podvozek ZF vyvinulo před 25 lety. Poloaktivní podvozek je v podstatě totéž co adaptivní odpružení. V tomhle segmentu dnes ZF pokrývá 40 procent trhu. Ještě více, celých 73 procent, využívá systém aktivního řízení zadní nápravou (4WS), který dnes najdete u většiny vozů prémiových výrobců, jakkoliv historicky patří prvenství japonským automobilkám.

„Naším přístupem k podvozkům Chassis 2.0 přesně splňujeme požadavky dnešního trhu,“ říká Dr. Peter Holdmann. „Předpokládáme, že jen tento segment našeho produktového portfolia bude do konce tohoto desetiletí představovat přibližně 33 procent celosvětového trhu a vygeneruje celkové tržby ve výši přibližně 4,8 miliardy eur. Jsme připraveni zaujmout vedoucí postavení na trhu a v oblasti technologií ve všech klíčových segmentech našeho portfolia Chassis 2.0.“

Produktová řada Chassis 2.0 oslovuje všechny skupiny zákazníků, jak jasně dokazují nedávné objednávky: ZF již získává zakázky od globálně působících evropských a severoamerických velkovýrobců, dynamických čínských výrobců OEM a agilních začínajících firem zaměřených na mezery na trhu.

Zdroj: Tisková zpráva ZF Group, Foto ZF Group 

Vstoupit do diskuze (14)