Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prodeje SUV v roce 2024: V Evropě je milujeme, primát ale drží Čína

Toyota RAV4 2.5 Hybrid e-CVT 4x4 Adventure
Toyota RAV4 2.5 Hybrid e-CVT 4x4 Adventure
Toyota RAV4 2.5 Hybrid e-CVT 4x4 Adventure
Toyota RAV4 2.5 Hybrid e-CVT 4x4 Adventure
154 Fotogalerie
Ondřej Šámal
Diskuze (2)

Vozy s vyšší světlostí se postupně zabydlují na všech světových trzích. Velké oblibě se netěší pouze v USA, ale také v Číně a Evropě. Kdo jich prodá nejvíce?

Podle dat společnosti JATO Dynamics, jež zahrnují přes 150 světových trhů, bylo v roce 2024 celosvětově prodáno 40,5 milionů vozů kategorie SUV s vyšší světlostí, což představuje nový rekord. Díky tomu tento segment v rámci prodejů osobních aut (včetně pick-upů) dosáhl na tržní podíl 49,5 %, prakticky každé druhé nové auto bylo loni SUV.

Začátek globální popularity zvýšených aut se přitom datuje teprve do 90. let minulého století. Za zhruba 30 let si tenhle segment doslova podmanil celý trh, což se ostatně projevuje i na klesajících prodejích tradičních aut. Například segment D (střední třída) v současné době v Evropě v případě mainstreamových značek zahrnuje de facto pouze Škodu Superb a sesterský Volkswagen Passat, který se však prodává pouze jako kombi Variant. Ostatní modely vyloženě paběrkují.

Ve srovnání s rokem 2023 se poptávka po SUV všech velikostí zvýšila o 9 procent, u ostatních vozů poklesla o jedno procento. V případě sportovně-užitkových aut to znamená meziroční zvýšení prodejů o více než 3,4 milionu exemplářů. Růst zaznamenala také třída MPV, a to o 6 %, který byl tažen především zvýšenou poptávkou v Číně.

Na rozdíl od pick-upů a sedanů, které jsou populární primárně v určitých regionech, představují SUV globální trend. Jsou v podstatě nejprodávanějšími osobními vozidly na světě. Čína je nepřekvapivě největším trhem s 11,8 miliony kusů (včetně Tchaj-wanu a Hongkongu), což proti roku 2023 představuje 12% nárůst. SUV zde obsadila 49 % trhu.

Ještě vyšší podíl si SUV udržují ve Spojených státech a v Kanadě. Ačkoliv jsou oba trhy dohromady menší než Čína (17,5 vs. 24,1 milionů aut), prodeje zde loni dosáhly 10,3 milionů kusů (podíl 59 procent). Jedná se o region s druhým nejvyšším podílem na trhu SUV, který s 64 % překonala pouze Eurasie (Rusko a Střední Asie).

Video placeholder
Martin Vaculík: S novým Kodiaqem škodováci prokázali ladičské mistrovství • Zdroj: auto.cz

Nejvyšší tržní podíl SUV přesto vykazují jiné trhy, přičemž v první desítce převažují evropské země. V případě Islandu a Norska obliba aut s vyšší světlostí nepřekvapí, u Chorvatska možná již ano. V Česku si SUV v roce 2024 uzmula celkový podíl 48,4 %, což odpovídá 112.099 registracím.

Země s největším tržním podílem SUV v roce 2024
PořadíZeměPodíl (%)
1.-2.Kypr79
1.-2.Moldavsko79
3.Ukrajina78
4.Island74
5.Kostarika73
6.-7.Gruzie72
6.-7.Norsko72
8.Tchaj-wan71
9.-10.Litva68
9.-10.Chorvatsko68
Zdroj: JATO Dynamics

V případě prodejů má tento segment dominantní pozici u čínských automobilek Chery (83 %) a Great Wall Motors se 78 %, v případě japonské Mazdy podíl na celkových prodejích dosahuje 69 procent. Naproti tomu u Suzuki, u které bychom možná čekali vysoká čísla, se dostaneme pouze na 27procentní podíl.

Z pohledu absolutních prodejů SUV přesto dominuje Toyota jako největší výrobce aut na světě. Druhý Volkswagen je zhruba na polovině. S relativně malým odstupem následují Hyundai s Kiou a Hondou.

Prodeje SUV v roce 2024 podle značek
PořadíZnačkaPočet (ks)
1.Toyota4,04 milionu
2.Volkswagen2,20 milionu
3.Hyundai2,05 milionu
4.Kia1,82 milionu
5.Honda1,78 milionu
6.BYD1,58 milionu
7.Ford1,47 milionu
8.Nissan1,40 milionu
9.Chevrolet1,24 milionu
10.Tesla1,21 milionu
11.BMW1,17 milionu
12.Mercedes-Benz1,06 milionu
13.Jeep918.000
14.Mazda892.000
15.Lexus891.000
16.Audi844.000
17.Chery835.000
18.Geely825.000
19.Suzuki790.000
20.Volvo633.000
Zdroj: JATO Dynamics

Zdroj: JATO Dynamics a Motor1, video: auto.cz

Vstoupit do diskuze (2)