Porsche Panamera: Výroba první generace skončila
Panamera s továrním kódem 970 se vyráběla od dubna 2009. Projekt rozšíření závodu v Lipsku zabral dva roky. Pětidveřový fastback se stal třetím modelem po Cayenne a omezené sérii supersportu Carrera GT, který zde vznikal. Luxusní sedan, ovšem s výklopnou zadní stěnou nepostrádal prvky sportovního vozu, jen se do něj vešli čtyři pasažéři.
Design přesto vzbudil vlnu kritiky, hlavně problematická záď. Panamera byla podobně kontroverzní jako právě Cayenne šest let před ní. Čas ale ukázal, že do nabídky Porsche patří. Skalní fanoušci ji odmítali, ale své spokojené klienty si našla.
„S představením Panamery v roce 2009 jsme se napojili do zcela nového segmentu. Sportovní sedan se vydal na obě strany: definoval a inspiroval nás,“ řekl ředitel výroby závodu v Lipsku Dirk Kolar.
Produkce skončila po sedmi letech a čtyřech měsících. Panamery G1 nevznikaly celé ve velkém městě na východě země, kam mnozí z nás jezdili v dobách NDR. Karoserie sem putovaly z továrny Volkswagenu v Hannoveru.
Poslední postavený kus, konkrétně šlo o modrou Panameru GTS, dostal „registrační značku“ s číslem 164 503, to symbolizuje jejich počet. Jedná se vzhledem k ceně a velikosti třídy bezesporu o komerční úspěch. Polovina produkce putovala do USA a Číny. Hlavně v Říši středu si zákazníci spojují značku Porsche právě s velkým SUV a „sportovní limuzínou“, vzhledem k vývoji země i preferencích tamních boháčů pro ně legenda 911 moc neznamená.
Automobilka představila druhou generaci svého gran turisma 28. června v Berlíně. Atraktivnější design je spíše evoluční než revoluční, ale zadní partie se změnily k lepšímu, silueta zůstala. Panamera G2 má vyváženější proporce a jde vlastně o 911 s jedním párem dveří navíc, což dokazuje také v interiéru. Auto je kompletně nové včetně multimédií a elektroniky, i když tak na první pohled nevypadá.
Je postavena na modulární platformě MSB a pohání ji zatím trojice motorů: zážehový vidlicový šestiválec 2,9 l, taktéž benzinový čtyřlitrový V8 s dvojicí turbodmychadel a stejně objemný diesel obdobné základní konfigurace. VW si je v Panameře ověřuje, dostala je spolu se základní architekturou jako vůbec první koncernový model. Nástupce se bude vyrábět v Lipsku už celý vedle Cayenne a Macanu, veřejnosti se oficiálně představí na autosalonu v Paříži.