Prosinec 2012 na Veterán.auto.cz: Luxus a sport v malém i velkém balení
Bianchina stála na počátku historie značky Autobianchi. Představovala luxusnější variantu Fiatu 500 s obdobnou technikou, tedy koncepcí „vše vzadu“. Třímetrové autíčko bylo původně určeno hlavně dámám, postupně se ale nabídka rozšiřovala i o praktické verze. Z úplně jiného soudku jsou (a byli i v minulosti) býci ze Sant'Agata Bolognese. Automobilce Lamborghini jako úhlavnímu domácímu konkurentovi Ferrari se podařilo etablovat na trhu sportovních aut nejen legendární Miurou, ale i Urracem a jeho evolucemi Silhouette a Jalpa. Na růžích ustláno neměla ale až do převzetí firmou Audi.
Značka BMW převzala koncem dvacátých let automobilku Dixi v Eisenachu a vytvořila z ní svůj hlavní výrobní závod. Cestovní typy 326 a 327 doplňoval původně roadster 328, který byl jedním z nejslavnějších sportovních vozů vůbec – a je jím dodnes. Po druhé světové válce se však továrna octla v sovětské okupační zóně Německa a vyráběly se zde dvoudobé Wartburgy. Mnichovský životopis BMW však pokračoval dále a nezastavil se ani v současnosti. Posledních čtyřicet let se Bavoři věnují kromě jiného i vývoji elektromobilů.
Jejich úhlavní soupeř (kromě Audi), trojcípá hvězda ze Stuttgartu, se chlubí bohatou historií, byť označení „nejstarší automobilka světa“ je velmi, velmi sporné. V minulosti se věnovala hlavně dražším luxusním vozům (W186, W189), ale řadám W188 a zejména 107 nechyběl ani sportovní nádech. Nebývá zvykem, aby automobil dostal přezdívku po vysoce postaveném politikovi. Roadstery SL R107 zase vydržely ve výrobě plných osmnáct let a z odvozeného uzavřeného SLC se stal úspěšný soutěžní speciál.
Buick Riviera bylo velké luxusní kupé zpočátku s klasickým zadním pohonem, největší klasiku představovaly první tři generace z šedesátých a sedmdesátých let. Také tvarově svébytné francouzské vozy Facel Vega byly vesměs poháněny americkými motory a kupovali si je bohatí lidé včetně umělců. Výroba vlastních automobilů však Facelu vydržela pouhou dekádu. Oldsmobile Toronado měl v předním pohonu i za Atlantikem řadu předchůdců (například svébytné Cordy 810/812), přesto mu patří alespoň poválečný triumf v použití této koncepce v USA.
Dočkal se čtyř generací.
Autobianchi Bianchina (1957-1969) – Luxusnější pětistovka pana účetního
Na počátku ságy italské automobilky se stylizovanými písmeny A a B ve znaku stála maličká roztomilá Bianchina. Společnost Autobianchi existovala skoro čtyři desítky let (1955-1992) a přesto je dnes v našich končinách nepříliš známá. Fiat dokonce uvažoval o jejím vzkříšení, ale k tomu zatím nedošlo. Byla založena v roce 1955 na troskách původní Bianchi, jejíž zakladatelem byl...
Celý článek: Autobianchi Bianchina (1957-1969) – Luxusnější pětistovka pana účetního
BMW 326 a 327 – bavoráky z Eisenachu
Továrna BMW v Eisenachu začala v roce 1936 vyrábět model 326 a o rok později kabriolet 327, oba poháněné řadovým šestiválcem. Mnichovská společnost BMW (Bayerische Motoren Werke) vznikla v roce 1917 restrukturalizací závodu na letecké motory Rapp Motorenwerke. Se stavbou leteckých motorů souvisí i podoba loga značky, symbolizující točící se vrtuli na pozadí modrého...
Celý článek: BMW 326 a 327 – bavoráky z Eisenachu
BMW 328 – sportu zdar
Před šestasedmdesáti lety se zrodila sportovní legenda – roadster BMW 328, poháněný výkonným řadovým šestiválcem. Milovníci motoristického sportu v Německu uvítali, když automobilka BMW uvedla na trh roadstery 315/1 a 319/1, odvozené od modelů 315 a 319, poháněných řadovými šestiválci s objemem 1,5 a 1,9 litru. Zvýšením komprese a použitím trojice karburátorů se zvýšily...
Celý článek: BMW 328 – sportu zdar
Elektromobily BMW (1972-2012): Od konverzí na práh sériové produkce
U BMW se zabývají vývojem elektromobilů již od začátku sedmdesátých let minulého století. Zpočátku šlo prakticky jen o zástavbu elektromotorů a baterií do běžných aut. Nad elektromobily možná leckdo dnes ohrnuje nos, ale nezapomínejme, že na konci 19. století se zdaleka nevědělo, jestli na silnicích zvítězí pára, benzin či elektřina. A prvním vozem, který překonal na Zemi stokilometrovou rychlost, byl právě elektromobil, konkrétně slavná Jamais Contente Belgičana...
Celý článek: Elektromobily BMW (1972-2012): Od konverzí na práh sériové produkce
Buick Riviera 1. generace – pohledný padesátník
Jedním z nejhezčích amerických vozů historie je dvoudveřový hardtop Buick Riviera první generace, vyráběný v letech 1963–65.Koncem padesátých let minulého století byl koncern General Motors přinucen vstoupit do kategorie luxusních osobních vozů (personal luxury car), aby mohl konkurovat úspěšnému Fordu Thunderbird (zvanému T-Bird), uvedenému na trh v čtyřmístném...
Celý článek: Buick Riviera 1. generace – pohledný padesátník
Buick Riviera 2. a 3. generace: E-Body a “boattail”
Od druhé generace (1966–70) se Buick Riviera vyráběl na GM platformě E, ve třetí (1971–73) měl záď ve stylu obráceného trupu člunu. V modelovém roce 1966 se Buick Riviera představil v nové, větší karoserii oblejších tvarů. Křížový rám podvozku, motory a brzdy zůstaly zachovány z první generace, ale tentokrát Riviera sdílela novou koncernovou platformu E (E-Body) s modely...
Celý článek: Buick Riviera 2. a 3. generace: E-Body a “boattail”
Facel Vega – šarm a luxus z Paříže
Francouzské sportovní vozy Facel Vega používaly americké motory Chrysler a jejich karoserie kombinovaly americký a evropský styl. S nápadem montovat výkonné velkoobjemové americké motory do evropských vozů přišla řada konstruktérů. Jedním z nich byl Pařížan Jean Daninos, který v letech 1954–1964 vyráběl zajímavě tvarované luxusní sportovní vozy s motory Chrysler...
Celý článek: Facel Vega – šarm a luxus z Paříže
Lamborghini Urraco – býček ze Sant’Agata Bolognese
Po úspěchu s typem Miura začal Lamborghini vyrábět menší kupé Urraco s karoserií Bertone a motorem V8 před zadní nápravou. Ferruccio Lamborghini se narodil ve znamení býka (28. dubna 1916) a ve znaku své firmy, vyrábějící původně traktory, měl býka v útočné pozici. Není proto divu, že nový vůz dostal jméno Urraco, což v terminologii býčích zápasů znamená mladé ušlechtilé...
Celý článek: Lamborghini Urraco – býček ze Sant’Agata Bolognese
Mercedes-Benz 300 (W186/W189) – Adenauerovo auto
Předchůdcem dnešní třídy S byl Mercedes-Benz Typ 300, poháněný třílitrovým šestiválcem a vyráběný v letech 1951 až 1962.Po náletech spojeneckých letadel za druhé světové války byla většina továren společnosti Daimler-Benz zničena nebo těžce poškozena. Poválečná obnova probíhala s obtížemi, přesto byla výroba osobních automobilů zahájena už v roce 1947 typem...
Celý článek: Mercedes-Benz 300 (W186/W189) – Adenauerovo auto
Mercedes-Benz 300 S/Sc (W188): kupé, kabriolet, roadster
Dvoudveřový Mercedes 300 S a Sc, vyráběný v letech 1951–58 ve verzích kabriolet, roadster a kupé byl odvozen od sedanu řady W186. Půl roku po premiéře velkého reprezentačního modelu Mercedes-Benz 300 se v říjnu 1951 představil na autosalonu v Paříži sportovně laděný dvoudveřový model Mercedes-Benz 300 S s kódovým označením podvozku W188 I. Elegancí a...
Celý článek: Mercedes-Benz 300 S/Sc (W188): kupé, kabriolet, roadster
Mercedes-Benz řady 107 (1971-1989) – Nadčasový vytrvalec
Roadster Mercedes-Benz R107 strávil na výrobních linkách neuvěřitelných osmnáct let a existoval i jako kupé. Z něj vznikl úspěšný závodní a hlavně soutěžní speciál. R107 byl prakticky třetí generací roadsterů SL a nahradil předchozí Pagodu W113. Třetí generací? Jistě, vždyť původní 300 SL (W194) byl závodním speciálem a prodejní verze se stejným označením (W198) byly přímými...
Celý článek: Mercedes-Benz řady 107 (1971-1989) – Nadčasový vytrvalec
Oldsmobile Toronado – americký průkopník
Nejstarší americká automobilka Oldsmobile (1897–2004) z michiganského Lansingu, součást koncernu General Motors, se proslavila řadou prvenství. Prvním velkým poválečným americkým automobilem s předním pohonem byl revoluční model Toronado z roku 1966. V USA dlouho převládal názor, že přední pohon není pro velké a výkonné automobily vhodný. Poslední vozy s...
Celý článek: Oldsmobile Toronado – americký průkopník