Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

RALLY CYPRUS - preview

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)
Jedna z nejmladších soutěží MS rozhodně nemá na růžích ustláno. Ostrov Kypr leží ve středozemním moři, kde se snoubí evropská a orientální kultura. Je známou baštou soutěží nazývaných rally.

Jedna z nejmladších soutěží MS rozhodně nemá na růžích ustláno. Ostrov Kypr leží ve středozemním moři, kde se snoubí evropská a orientální kultura. Je známou baštou soutěží nazývaných rally. Poprvé byla Kyperská rally zapsána do seriálu MS v roce 2000, kdy nahradila v kalendáři rally China. (rally China byl jeden z pokusů FIA jak zatraktivnit MS rally, který se zjevně nepovedl). Přestože se letošní ročník rally Kypr pojede po čtvrté, má Kyperská rally svou historii a letos se koná již 31. ročník.

Mezi vítěze rally, která se jela poprvé v roce 1970 a vyhrál Zachariades s vozem Fiat 125, patří i známá jména jako S. Blomqvist 1973 s populárním Saabem 96, R. Clark 1978 na voze Ford Escort RS1800, kterého příznivci rally znají především ze závodů na Britských ostrovech, v roce 1979 A. Vatanen rovněž s vozem Ford. V roce 1983 tu vyhrál otec Colina a Alistera McReových Jimmy McRae s vozem Opel Ascona 400 a v následujícím roce vyhrál J. Buffum známý ze svého působení v týmu Audi, několikanásobný mistra USA. V roce 1988 vyhrál rally Kypr B. Waldegaard na voze Toyota Celica Gt-4 St 165. Mezi vítěze se zapsal i A. Schwarz v roce 1996 a v následujícím roce byla soutěž zařazena do seriálu Evropského šampionátu. Jeho první ročník vyhrál polský jezdec Holowczyc na voze Subaru Impreza WRX.

Od roku 2000 je soutěž zařazena do seriálu MS. Její zařazení bylo potvrzeno až v průběhu sezóny 2000 a organizátoři měli čtyři měsíce na její přípravu. Vše se zvládlo a s pořadatelstvím vládla spokojenost. Kypr byl zařazena do seriálu MS i v následujícím roce. Není však tajemství, že soutěž je nucena často měnit místo v kalendáři a v poslední době se stále hovoří o jejím zrušení v programu MS. Jedním z důvodů je i fakt, že Kypr má nejmenší odběr automobilového průmyslu ze soutěží MS. Na druhou stranu je asi problém, který řeší FIA, protože nějak se nemůže shodnout, na tom jakou podobu by měl mít šampionát a jaké složení soutěží by mělo být.

Rally KYPR 2000

Celková délka soutěže 1227,8 km 23.RZ (348,4 km) 52 posádek na startu, 27 v cíli.

Smutná premiéra inovovaného vozu Škoda Octavia WRC. A. Schwarz v první RZ zajel stejný čas jako T. Mäkinen, ale na druhé RZ havaroval. O nic lépe se nevedlo L. Climentovi, který poškodil na 4. RZ olejovou vanu a byl ze soutěže nucen odstoupit. V úvodní etapě byl nejrychlejší C. Sainz, který vyhrál sedm z devíti RZ a s přehledem vedl v soutěži. (na své vítězství musel čekat dva roky, nejblíže k němu byl na Britské rally 1998, ale 300 m před cílem musel pro poruchu motoru odstoupit, a nejenže nevyhrál, ale ke všemu přišel o titul MS). Na třetím místě se držel C. McRae, který měl v úvodu problémy s brzdami. Do bratrovražedného boje (mezi C. McRaem a C. Sainzem) v průběhu rally šéf týmu Ford M. Wilson nezasahoval. Vedoucí muž M. Grönholm musel ze soutěže odstoupit s prasklým řemenem a jeho kolega F. Delecour se držel na druhém místě. Po technických problémech se propadl na třetí místo průběžné pořadí. Tommi Mäkinen ztratil po problémech s přední poloosou a R. Burnsovi pro změnu na 17. RZ kámen poškodil řadící ústrojí. F. Loix měl si prožil drama jako ve filmu. Zablokoval se mu akcelerátor v poloze plný plyn a divoká jízda skončila havárii. Tradičně nejlepším soukromníkem na rally Kypr byl M. Martin na voze Toyota Corolla WRC.

Soutěž Rally Kypr se jela poprvé v letošním roce. Byla zapsána do kalendáře až v průběhu roku 2000 a její organizátoři měli pouhé čtyři měsíce na její přípravu. Přes krátký čas, se podařilo organizátorům postavit skvělou ale „brutální trať“. Závod se vyznačoval velkým počtem odsupujících, a ani tříminutový časový odstup mezi jezdci se nejevil jako dostačující. Nicméně si soutěž získala po organizační stránce uznání a pro příští roky se stala součástí MS rally.

1. Carlos Sainz - Luis Moya (E) Ford Focus WRC 5:26:04,9
2. Colin McRae - Nicky Grist (GB) Ford Focus WRC +59,2
3. Francois Delecour - Daniel Grataloup (F) Peugeot 206 WRC +1:30,8
4. Richard Burns - Robert Reid (GB) Subaru Impreza WRC +2:04,1
5. Tommi Mäkinen - Risto Mannisenmäki (FIN) Mitsubishi Lancer +2:58,2
6. Markko Märtin - Michael Park (EE/GB) Toyota Corolla WRC +3:45,4

Rally KYPR 2001

Celková délka soutěže 1252,53 km 22.RZ (341,40 km) 80 posádek na startu, 30 v cíli.

29.ročník rally Kypr nabídl zajímavou podívanou. Zcela netradičně vyhrál první RZ P. Solberg, ale v následujíc RZ musel odstoupit, když jeho vůz zachvátil požár a zcela shořel. V krátkém sledu odstupuje H. Rovanpera s poškozenou nápravou, T. Mäkinen po havárii. Technické Potíže měl Arai (Subaru) a oba tovární jezdci týmu Škoda. Navíc se vysoké teploty v kombinaci s kamenitou cestou podepsaly na mnoha defektech jezdců. Snad největší smůlu zažil G. Panizzi, který měl defekt na všech kolech, a musel za soutěže odstoupit! Na předních místech se tedy prala pětice jezdů o prvenství. Na první místo se propracoval M. Grönholm, druhý jel R. Burns a třetí F. Delecour. Na čtvrtém místě jel C. McRae, a překvapivě pátý byl K. Eriksson. Ke konci první etapy však měl potíže s turbem a propadl se na osmé místo. Jezdci týmu Škoda se drželi na desátém místě A. Schwarz, dvanáctý jel B. Thiry. Ve druhé etapě, po technických problémech M. Grönholma (4) se do čela propracoval R. Burns, ze soutěže odstoupil F. Delecour. Zajímavý souboj mezi R. Burnsem a C. McRaem, gradoval ve 12. RZ kdy se do čela dostal C. McRae. V následující RZ to však R. Burns C. McRaemu vrátil a opět se dostal do čela průběžného pořadí. Na třetí místo se přes všechny problémy dostal M. Grönholm. Hrdinou dne však byl C. Sainz, který vyhrál šest z osmi RZ a propracoval se na čtvrté místo. Na pátém místě jel Arai, šestý byl F. Loix, 7. P. Hagstrom a osmé místo držel B. Thiry. Nenápadně ale velmi solidně jel A. McRae poslední zástupce týmu Hyundai. Třetí etapa přinesla dramatický závěr soutěže. V úvodu třetí etapy se dostal do čela C. McRae, který si udržel vedení až do samého závěru. R. Burns, ztrácel na vedení okolo patnácti vteřin, ale rally dokončil na druhém místě. M. Grönholm, kterého opět sužovali problémy, se propadl na 18. místo průběžného pořadí a po ztrátě tlaku paliva byl nucen ze soutěže odstoupit. Na pořadí se již nic nezměnilo, osmé místo Bruna Thiryho znamenalo jeden bod do hodnocení týmů pro tým Škoda.

1. Colin McRae - Nicky Grist (GB) Ford Focus RS WRC 01 5:07:32,7
2. Richard Burns - Robert Reid (GB) Subaru Impreza WRC 2001 +16,4
3. Carlos Sainz - Luis Moya (E) Ford Focus RS WRC 01 +26,5
4. Toshihiro Arai - Glenn McNeall (J/AUS) Subaru Impreza WRC +5:38,3
5. Freddy Loix - Sven Smeets (B) Mitsubishi Carisma GT +6:10,2
6. Passi Haqström - Tero Gardemeister (Fin) Toyota Corolla WRC +9:32,5
8. Bruno Thiry - Stephane Prevot (B) Škoda Octavia WRC E2 +11:38,0
9. Armin Schwarz - Manfred Hiemer (D) Škoda Octavia WRC E2 +12:48,1

Rally Kypr 2002

Celková délka soutěže 1306,21 km 20.RZ (391,50) 60 posádek na startu, 32 v cíli.

První rychlostní zkoušku podle předpokladu vyhrává C. McRae, ale ve druhé podléhá v přímém souboji F. Duvalovi, který jde do vedení průběžného pořadí, na druhé místo se propracoval M. Martin, a C. McRae klesl na třetí místo. Čtvrtý jel zástupce Peugeotu M. Grönholm, pátý F. Loix a na šestém místě překvapivě M. Stohl na voze Ford Focus WRC. Nejlépe umístěná posádka týmu Škoda byl na osmém místě K. Eriksson. Technické potíže měl A. McRae, P. Solberg a G.Panizzi. Po páté RZ se dopředu prodral C. McRae, pronásledovaný M. Grönholmem, na třetím místě jel F. Duval před čtvrtým M. Martinem a pátý T. Mäkinen. Na skvělém šestém místě se držel K. Eriksson, T. Gardemeister byl na jedenáctém místě a šestnáctou pozici držel Roman Kresta. Ve druhé etapě postupně snižoval náskok vedoucího C. McRaeho M. Grönholm +5,6 vteřiny. Pořadí se nijak neměnilo. Potíže C. Sainze gradovaly a ten se propadl na 21. místo průběžného pořadí. Čtvrtý jezdec týmu škoda G. Pozzo se posunul na 17. místo za 16. Romana Krestu. Vedoucí čtveřice si udržovala mírný odstup, na sedmé místo se posunul H. Rovanpera a osmé R. Burns. Poměrně skvěle si vedl F. Loix na devátém místě, kterého ještě jistil desátý A. Schwarz (oba Hyundai). Po desáté RZ v krásném souboji drží C. McRae náskok pře M. Grönholmem dvě vteřiny. V následující RZ přidá a náskok se zvýší na +9,9 vteřiny. Ve dvanácté RZ měl M. Grönholm ztrátu již + 25,4 vteřiny. Ve dvanácté RZ se strhla průtrž mračen, na což nevíce doplatil F. Delecour, kterému selhaly stěrače. Problémy s převodovkou měl F. Loix, a na RZ havaroval R. Kresta. Smůlu Mitsubishi dokonal A. McRae, který odstoupil po potížích s převodovým ústrojím. Čtrnáctá RZ byla kuli počasí zrušena. Po patnácté bylo pořadí následující. Vedl C. McRae, před M. Grönholmem a třetí jel T. Mäkinen. Na čtvrté místo se propracoval R. Burns, který porazil H. Rovanperu (5), na šesté se propadl M. Martin a na sedmé místo se posunul P. Solberg. Propad na deváté místo zaznamenal K. Eriksson, naopak C. Sainz posun na jedenáctou příčku. T. Gardemeister byl patnáctý a G. Pozzo se propadl na 22. místo průběžného pořadí. Závěr soutěže gradoval, když v RZ udělal kotrmelec jak C. McRae, tak M. Martin. To znamenalo posun M. Grönholma na vedoucí pozici. Po osmnácté RZ, ve které zajel T. Gardemeister třetí nejlepší čas na RZ, bylo pořadí následující. Vedl M. Grönholm, druhý jel R. Burns, na třetím místě T. Mäkinen. Na čtvrté místo se posunul H. Rovanpera a pátý jel P. Solberg. Šestou příčku si držel A. Schwarz, C. McRae jel sedmý a M. Martin osmý. K. Eriksson se držel v první desítce na devátém místě a G. Panizzi jede desátý. Závěr soutěže ještě zdramatizoval T. Mäkinen, který se dostal na druhé místo, ale v poslední RZ mu to R. Burns vrátil a T. Mäkinen skončil třetí. V závěru soutěže ještě dokázal vybojovat C. McRae bod za šesté místo.

1. Marcus Grönholm - Timo Rautiainen (F) Peugeot 206 WRC
2. Richard Burns - Robert Reid (GB) Subaru Impreza WRC
3. Tommi Mäkinen - Kaj Lindström (FIN) Subaru Impreza WRC
4. Harri Rovanperä - Risto Pietilainen (FIN) Peugeot 206 WRC
5. Petter Solberg - Philip Mills (N/GB) Subaru Impreza WRC
6. Colin McRae - Nicky Grist (GB) Ford Focus RS WRC
9. Kenneth Eriksson - Tina Thörnerová (S) Škoda Octavia WRC
15. Toni Gardemeister - Paavo Lukander (FIN) Škoda Octavia WRC
19. Gabriel Pozzo - Daniel Stillo (RA) Škoda Octavia WRC

31. ročník RALLY KYPR 2003

Rally Kypr nemá přímého favorita. V mírné nevýhodě mohou být vozy Peugeot, které se jeví na tuto soutěž jako křehká vozidla. Na druhou stranu je třeba podotknout, že vloni tu vozy Peugeot uspěly. Po vítězství touží M. Grönholm. V posledním závodě nebodoval a propadl se v průběžném pořadí MS na třetí místo. Potřebuje minimálně dojet do třetího místa, aby snížil náskok lídra šampionátu R. Burnse. R. Burns asi na vítězství mít nebude, ale pojede tak aby si udržel náskok před M. Grönholmem opět by mohl dokončit mezi druhým a čtvrtým místem. Na dobré umístění pojede H. Rovanperä, který jede o své další účinkování v seriálu MS, mohl by dokončit soutěž do osmého místa. C. McRae se z role jasného favorita posunul do role černého koně závodu. V poslední době se mu výrazně nedaří a ze soutěže ho většinou vyřadí technické problémy. Mohl by však dosáhnou na mety nejvyšší. C. Sainz by se mohl rozpomenout na doby své největší slávy, k čemuž ho zavazuje nečekané druhé místo průběžného pořadí MS a mohl by být opět na bedně. Velkou neznámou bude jízda S. Loeba, který bude sbírat zkušenosti, ale může do konečného pořadí promluvit. Mohl by dosáhnout na bod za osmé místo. Mezi další černé koně soutěže patří mladíci Fordu M. Martin a F. Duval. Pokud M. Wilson domluví F. Duvalovi a F. Duval utlumí své vášně, mohl by se umístit do pátého místa výměna spolujezdce prospěla a F. Duval s novým Fordem jde nahoru. Namlsaný M. Martin prvním vítězstvím může spustit lavinu svých úspěchů. Patří tedy bezesporu ke kandidátům na vítězství. Naproti tomu M. Hirvonen jede sbírat zkušenosti a pokud nebude příliš jančit, mohl by soutěž dokončit do třináctého místa, otázkou však zůstává, jak dlouho se udrží v týmu. M. Wilson totiž vytáhl „z klobouku“ dalšího skvělého talentovaného mladíka, kterému dal důvěru na rally Akropolis Jari-Matti Latval. Do konečného pořadí na prvních místech by mohli promluvit oba jezdci Subaru P. Solberg, který závěr rally Akropolis příliš nezvládl. Nicméně po slabších začátcích většinou se prodere dopředu a boduje na čtvrtém místě. Tentokráte by to mohlo vyjít opět na bednu. Podle posledních zpráv by měl T. Mäkinen ukončit v letošním roce svou bohatou závodnickou kariéru, ale zatím si vede poměrně slušně. Pokud neodstoupí po havárii, mohl by se umístit do sedmého místa. Tým Hyundai neprožívá momentálně své nejlepší závody. Nicméně věří, že smůlu konečně protrhne. Tentokráte nasazuje tři vozy, tradičně A. Schwarze a F. Loixe. Pokud oba jezdci dojedou, mohli by se umístit do dvanáctého místa průběžného pořadí. Pro další působení týmu Hyundai by získaný bod měl hodnotu zlata. Tentokráte tým Hyundai připravil malou změnu na postu třetího vozu. Na kyperské rally bude startovat Justin Dale spolujezdcem je Andrew Bargery. Jezdec bude sbírat zkušenosti, ale může zajet takticky a při výpadku favoritů se může dokonce dostat do první desítky.

Zvláštní příchuť derniéry bude mít start továrního týmu Škoda. Je to poslední soutěž, kde bude startovat tovární tým Škoda s vozem Škoda Octávia WRC. Oba jezdci mají plnou hlavu nového vozu Fabia WRC, přesto se chtějí umístit na bodovaných místech a nepřerušit rekordní sérii v zisku bodů. Při dobrém vývoji soutěže by mohl D. Auriol dosáhnout na bod do hodnocení jezdců, dařit by se mohlo i T. Gardemeisterovi, který by si mohl připsat dva body v hodnocení jezdců.

Kyperská rally se jede stejně jako všechny soutěže ve třech etapách: 1. etapa má 4. RZ o celkové délce 99,84 km, 2. etapa 8 RZ o celkové délce 158,35 km, 3. etapa 6. RZ o celkové délce 82,86 km. Startuje se v pátek v 8:00 hod a vítěz by měl být znám v neděli okolo 15:30 hod.

RALLY KYPR

Umístění jezdců za poslední tři roky

(v závorce je uvedeno startovní číslo, barevně jsou označeny „týmové trojky“)

TEAM PEUGEOT TOTAL

(1) MARCUS GRÖNHOLM / Timo Rautiainen

2000 odstoupil po potížích s elektrikou Peugeot 206 WRC

2001 odstoupil po ztrátě tlaku paliva Peugeot 206 WRC

2002 1. místo Peugeot 206 WRC

(2) RICHARD BURNS / Robert Reid

2000 4. místo Subaru Impreza WRC

2001 2. místo Subaru Impreza WRC 2001

2002 2. místo Peugeot 206 WRC

(3) HARRI ROVANPERÄ / Risto Pietilainen

2000 nebyl angažován pro MS

2001 odstoupil se zničeným závěsem předních kol Peugeot 206 WRC

2002 4. místo Peugeot 206 WRC

FORD MOTOR COMPANY LTD

(4) MARKKO MÄRTIN / Michael Park

2000 6. místo Toyota Corolla WRC

2001 nebyl angažován pro MS

2002 8.místo Ford Focus RS WRC 02

(5) FRANCOIS DUVAL / Stephane Prevot

2000 nebyl angažován pro MS

2001 odstoupil s poruchou motoru Mitsubishi Carisma GT sk. N

2002 odstoupil po ztrátě tlaku oleje Ford Focus RS WRC

(6) MIKKO HIRVONEN / Jarmo Lehtinen

2000 nebyl angažován pro MS

2001 nebyl angažován pro MS

2002 nebyl angažován pro MS

SUBARU 555 WORD RALLY TEAM

(7) PETTER SOLBERG / Philip Mills

2000 nebyl angažován pro MS

2001 odstoupil po požáru vozu Subaru Impreza WRC 2001

2002 5.místo Subaru Impreza WRC 2002

(8) TOMMI MÄKINEN / Kaj Lindström

2000 5. místo Mitsubishi Lancer EVO VI

2001 odstoupil po havárii Mitsubishi Lancer EVO 6.5

2002 3. místo Subaru Impreza WRC 2002

HYUNDAI WORLD RALLY TEAM

(10) ARMIN SCHWARZ / Manfred Hiemer

2000 odstoupil po havárii Škoda Octavia WRC

2001 9. místo Škoda Octavia WRC

2002 7. místo Hyundai Accent WRC E3

(11) FREDDY LOIX / Sven Smeets

2000 8. místo Mitsubishi Carisma GT

2001 5. místo Mitsubishi Carisma GT

2002 odstoupil pro poruchu převodovky Hyundai Accent WRC

(12) JUSTIN DALE / Andrew Bargery

2000 nebyl angažován pro MS

2001 nebyl angažován pro MS

2002 nebyl angažován pro MS

ŠKODA MOTORSPORT

(14) DIDIER AURIOL / Denis Giraudet

2000 odstoupil pro zničený s poničeným ložiskem kola SEAT Cordoba WRC

2001 odstoupil s přehříváním motoru Peugeot 206 WRC

2002 nebyl angažován pro MS

(15) TONI GARDEMEISTER / Paavo Lukander

2000 odstoupil po havárii SEAT Cordoba WRC

2001 nebyl angažován pro MS

2002 15. místo Škoda Octavia WRC

AUTOMOBILES CITROËN TOTAL

(17) COLIN MCRAE / Derek Ringer

2000 2. místo Ford Focus WRC

2001 1. místo Ford Focus RS WRC

2002 6. místo Ford Focus RS WRC

(18) SÉBASTIEN LOEB / Daniel Elena

2000 nebyl angažován pro MS

2001 nebyl angažován pro MS

2002 nebyl angažován pro MS

(19) CARLOS SAINZ / Marc Marti

2000 1.místo Ford Focus WRC

2001 3. místo Ford Focus RS WRC

2002 11.místo Ford Focus RS WRC

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)