Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rally Sardinie 2011 – Citroën DS3 WRC je na šotolině neporazitelný, Prokop vede SWRC (+ fotogalerie)

Michal Otruba
Diskuze (4)
Zásluhou mistra světa Sebastiena Loeba zůstává vůz Citroënu neporažen na šotolinovém povrchu i po italské soutěži.

Pátým podnikem o víkendu pokračoval kolotoč MS 2011, posádky a jejich soutěžní speciály se tentokráte o vteřinky bily na členitých a úzkých šotolinových tratích italského ostrova Sardinie, kde kamenité úseky střídá tvrdý šotolinový povrch, který se v následující zatáčce změní na měkký sypký písek. Loni tato soutěž v programu WRC chyběla, o rok dříve na ní kralovaly Focusy WRC pilotované Latvalou a Hirvonenem. Podaří se modrému oválu zlomit vítěznou šňůru tří letošních vítězství na šotolinovém povrchu konkurenčního Citroënu?

Poprvé na soutěžní trati jsme viděli nově zkonstruovaný soutěžní speciál Mini John Cooper Works v jehož kokpitu seděli Dani Sordo a Kris Meeke. Spolu s dalšími vozy WRC vytvořili rekord posledních let, protože na Sardinii jich odstartovala rovná dvacítka!

Pořadatelé připravili 339,7 km šotolinové soutěžní tratě rozdělené do 18ti rychlostních zkoušek, které se jely po tři dny. Na Sardinii se také bojovalo o vavříny v kategorii SWRC (Martin Prokop) a WRC Akademie (Jan Černý). Předsoutěžní shakedown nejrychleji zvládnul Petter Solberg na DS3 WRC (1:45,4), který před soutěží prohlásil, že pojede hlava nehlava zcela naplno bez jakéhokoliv taktizování, prostě tak jako v minulosti. Další dvě místa na pomyslných stupních vítězů vybojovali Latvala (+0,7) a Ostberg (+0,8) na Fiestách WRC. Mini se do velkého světa uvedlo šestým místem, které zajel Dani Sordo (+3,3).

První etapa: Loeb vládne i šotolině

Úvodní etapu obstaralo osm rychlostních zkoušek (dva průjezdy čtveřicí testů) o celkové délce 131,1 km, mezi kterými byl pouze pojízdný servis, takže piloti jeli i s ohledem na výdrž techniky. Již první měřený test znamenal konec pro jednoho z favoritů – Fiestu přes střechu poslal kvůli špatně přečtenému rozpisu Latvala a na dalším testu byl nucen závodní stroj kvůli poškození zavěšení odstavit. 10,2 km dlouhou erzetu bere Petter Solberg před Hirvonenem (+3,0) a Anderssonem (+5,2), nejrychlejší Mini řídil Meeke a dojel na sedmém místě (+7,8).

Následující vložku nejrychleji projel Hirvonen před Loebem (+5,6) a Meekem na Mini (+10,4) a pak už po zbytek dopoledne kraloval pouze Loeb. Třetí test vyhráli tři jezdci – zmiňovaný Loeb, Ogier a Petter Solberg si po 14,3 km připsali naprosto shodné časy, Meeke na tomto testu narazil do skály a havaroval. Poslední dopolední vložku opanoval Loeb již sám. To ho také vyneslo do čela průběžného pořadí před druhého Hirvonen (+2,7) a třetího Novikova (+11,9). Petter se kvůli technickým potížím s turbem propadnul pořadím na šesté místo (+26,3), Andersson s Fiestou WRC na druhém testu ztratil téměř 17 minut a naděje na výsledek je pryč. Následuje vzdálený servis.

Odpoledne patřilo dvěma jezdcům – Loebovi a Hirvonenovi. Oba vyhráli dvě rychlostní zkoušky, Finovi však na sedmé zkoušce praskla pneumatika a ztratil přes 50 sekund. Toho využil výborně jedoucí Petter Solberg (dvě druhá a dvě třetí místa) a posunul se za vedoucího Loeba na celkové druhé místo (+33,2). I přes stříbrný post však Petter nebyl v cíli zcela spokojen, po pátku chtěl italskou soutěž vést. Třetí byl po pátku Hirvonen (+53,1), pouhé 2,4 sekundy za ním dojel do pátečního cíle Ogier. Na skvělém šestém místě je Sordo na Mini WRC (+1:33,2). Výtečné třetí místo z dopoledne neudržel Rus Novikov, v sedmém testu poslal svou Fiestu WRC přes střechu.

„Celkově to pro nás není špatné. Musím pokračovat v tlaku, abych ještě navýšil vedení nad soupeři. Nemáme jinou volbu,“ řekl v pátečním večerním servisu vedoucí Sebastien Loeb.

SWRC a FIA Academy

Pátečnímu dopoledni mezi vozy S2000 vévodil Estonec Tanak, pouze jednu erzetu dokázal uzmout Martin Prokop. Odpoledne se situace opakovala pouze s tím rozdílem, že Prokopa nahradil v jedné vložce Hänninen. Po pátku tak vedl mladík Tanak před Prokopem a Hänninenem. Ovšem jenom do té doby, než byla Prokopovi přidělena penalizace 4 minut za opožděný start – časoměřič italsky! vysvětloval Martinovi, že bude startovat již po minutě (místo po dvou) asi 10 sekund před startem a za následné průtahy a zpoždění erzety dostal jihlavský jezdec penalizaci – rázem je tak pátý se ztrátou +4:25,7.

Mezi mladíky v Akademii vede Němec Riedemann, Jan Černý figuruje na sedmém místě se ztrtou +17:21,3. Již ve druhé erzetě trefil kámen na cestě, poškodil rameno zavěšení, které později i s kolem upadlo. Jan tak v sobotu pokračoval v rámcí Superally.

Druhá etapa: Latvala nejrychlejší bez nároku na výsledek

V sobotu bylo v plánu odjet šest měřených testů (dva průjezdy trojicí erzet) v délce 143,1 km a tak se i stalo. Dopoledne všechny tři zkoušky vyhrál Latvala, který po včerejší havárii jede naplno a bez stresu, protože na slušný výsledek již nedosáhne. Stejně dobře se daří i parťákovi Hirvonenovi, který se posunuje na celkové druhé místo (+35,4) před třetího Pettera (+37,1) jenž měl na třetí sobotní vložce pomalý defekt. Čtvrtý Ogier ztrácí dalších 1,5 sekundy, takže tří kandidáti na stříbro jsou seřazení ve 3,2 sekundách. Vedoucí Loeb si udržuje vybudovaný půlminutový náskok i přesto, že ostatním čistí trať. Následuje polední servis.

Také odpoledne vyhrál Latvala dvě ze tří rychlostních zkoušek, důležitější je však souboj o stříbro. Ten zatím nejlépe vede Hirvonen, který o 6,3 sekundy odolává zrychlujícímu (a zatím třetímu) Ogierovi. Mladý Francouz hned po obědě přeskočil Pettera, který je tak po jedněch hodinách celkově čtvrtý se ztrátou 4,9 na předchozího. Rozestupy to nejsou nikterak zásadní, takže se v neděli máme na co těšit. Skvělou šestou příčku si při debutu Mini hlídá Sordo (+2:29,0).

„Dneska jsem odvedl tvrdou práci! Jel jsem jako blázen od startu až do cíle. Ale i tak jsme ztratili na druhého dvě sekundy. Myslím, že můžeme být hrdí, že vedeme na této soutěži. Zítra nás však čeká ještě 57 km,“ okomentoval svůj sobotní výkon Sebastien Loeb.

SWRC a FIA Academy

Ve druhé sobotní etapě začala stávkovat prokopova Fióna (tak Martin označuje svou Fiestu S2000) – z posilovače řízení začal vytékat olej, který se několik set metrů před cílem vznítil a naplnil celou kabinu kouřem. V cíli pak Fiestu museli uhasit hasiči. „Stát se to o kilometr dříve tak nedojedeme,“ řekl v cíli navigátor Jan Tománek. V SWRC tak stále vede Tanak před Hanninenem (+48,6) a Al-Attiyahem (+4:57,1), Prokop je pátý se ztrátou 6:58,1.

Druhý den ve FIA Akademii byl ve znamení odstoupení. Toho využil Jan Černý, který jel s rozvahou a ohledem na techniku. To se mu vyplatilo a Honza si ze Sardinie odváží čtvrté místo (+16:42,9). Vítězí Egon Kaur před Miguelem Baldonim (+1:42,1) a Fredrikem Ahlinem (+2:42,3).

„Druhý den jsme nastoupili se ztrátou dvaceti minut. Byla to penalizace za nedokončené rychlostní zkoušky prvního dne. Chtěli jsme zkusit jet naplno a vyhrávat rychlostní zkoušky v naší třídě. Už na startu prvního úseku jsme ale viděli jednoho z našich soupeřů, který odstoupil. Když jsme dál pokračovali rychlostní zkouškou, tak se tento pohled opakoval a já si uvědomil, že není kam spěchat a nechtěl jsem skončit, jako ti, co odstoupili i ve druhé etapě. Byli jsme na čtvrtém místě se slušným náskokem a to by byla škoda zahodit. S naším celkovým výkonem jsem po Rally Sardinie spokojený a cítím, že jsme měli na to bojovat o celkové vítězství. Hodně jsem na sobě pociťoval zlepšení po úvodní Rally Portugalsko a těším se už na další rally,“ uzavírá spokojený Jan Černý.

Třetí etapa: Souboj o stříbro

Finální den o výsledku rozhodovaly čtyři testy s měřenou délkou 65,6 km. Jari-Matti Latvala navázal na výkony z předešlé etapy a i v neděli dopoledne obě zkoušky vyhrál. Loeb si i nadále udržuje pohodlné vedení, Hirvonen a Ogier se vešli do jedné sekundy, o něco více ztratil Petter, který přestavil své tlumiče, ale stále není spokojen – to vše v první nedělní vložce, kde si všichni stěžovali na mokrý písek. Nic zásadního se neudálo ani ve druhém testu, takže před poslední dvojicí zkoušek vede Loeb před Hirvonenem (+29,0), Ogierem (+36,5) a Petterem Solbergem (+40,6).

V předposlední zkoušce zabral Petter a projel ji nejrychleji. Přeskočil Ogiera, který trefil kámen a s podezřením na defekt zastavil. Defekt to sice nebyl, ale Seb zlomil levé zadní zavěšení a v cíli ztratil 1:15,5 minuty. Klesá tak na celkovou čtvrtou pozici. O stříbro to ale ještě bude boj, Hirvonena s Petterem dělí 4,9 sekundy.

Power Stage

Poslední zkoušku před televizními kamerami o délce 8,2 km nejrychleji zvládnul Hirvonen před Latvalou (+1,4) a Loebem (+2,8) a tato trojice si také rozděluje bonusové body v poměru 3 – 2 – 1. Z celkového vítězství se ovšem raduje Sebastien Loeb, který této soutěži dominoval od začátku do konce a to i přesto, že po celý víkend všem ostatním čistil šotolinovou trať. Citroën DS3 WRC si připisuje na své konto čtvrté vítězství na šotolině za sebou a zdá se, že modrému oválu vyvstává s francouzským konkurentem malý problém. Samotný Loeb si do své sbírky přidává další triumf na italské soutěži (celkově v MS již čtyřiašedesátý) kde vyhrál již v letech 2005, 2006 a 2008. Zároveň si upevňuje celkové vedení v šampionátu WRC.

Druhou příčku si po taktéž skvělém výkonu odváží Mikko Hirvonen na Fordu Fiesta WRC a bronz si z Itálie odváží soukromník Petter Solberg na Citroënu DS3 WRC. Za zmínku stojí šesté místo Daniho Sorda, který při premiéře Mini WRC rovnou získává mistrovské body – tomu se říká opravdu podařená premiéra.

Celkové výsledky Rally d’Italia Sardegna 2011:

Pořadí Posádka Vůz Čas (ztráta na 1.)
1. Sébastien Loeb / Daniel Elena Citroën DS3 WRC 3:45:40,9
2. Mikko Hirvonen / Jarmo Lehtinen Ford Fiesta RS WRC +11,2
3. Petter Solberg / Chris Patterson Citroën DS3 WRC +23,8
4. Sébastien Ogier / Julien Ingrassia Citroën DS3 WRC +1:31,5
5. Mads Ostberg / Jonas Andersson Ford Fiesta RS WRC +2:42,6
6. Dani Sordo / Carlos Del Barrio Mini Cooper WRC +3:27,6
7. Ott Tänak / Kuldar Sikk Ford Fiesta S2000 +7:10,9
8. Juho Hänninen / Mikko Markkula Škoda Fabia S2000 +7:37,6
9. Matthew Wilson / Scott Martin Ford Fiesta RS WRC +8:00,4
10. Martin Prokop / Jan Tománek Ford Fiesta S2000 +11:28,2

„Je to skvělé vítězství, zvláště když jsme ho získali bez nějaké speciální strategie. Hned na začátku jsme nabrali veliký handicap, když jsme byli první, kdo šel na trať. Zvládli jsme ale i tak získat malý náskok, který jsme si udrželi po celou dobu. Ale aby se to povedlo, museli jsme velmi tvrdě bojovat. V autě jsem se cítil velice dobře, což mi umožnilo jet nadoraz. Bylo to velice obtížné v některých momentech, a tak jsme cítili na konci rally opravdu velkou úlevu,“ říká vítěz Italské Rally na ostrově Sardinie Sebastien Loeb.

„Tyto stupně vítězů jsou veledůležité pro můj tým, mé partnery a samozřejmě i pro mě osobně. I když jsem cítil, že bych mohl konečně vyhrát, měli jsme ale drobné problémy, které nás zbrzdily na začátku rally. Tento výsledek pro mě představuje příslib pro další starty,“ řekl třetí v cíli Petter Solberg.

Celkové pořadí šampionátu WRC 2011:

Pořadí Jezdec Body
1. Sébastien Loeb (FRA) 100
2. Mikko Hirvonen (FIN) 93
3. Sébastien Ogier (FRA) 81
4. Jari-Matti Latvala (FIN) 68
5. Petter Solberg (NOR) 46
6. Mads Ostberg (NOR) 38
7. Matthew Wilson (GBR) 24
8. Kimi Räikkönen (FIN) 18
9. Federico Villagra (ARG) 12
10. Henning Solberg (NOR) 10
11. Juho Hänninen (FIN) 8
12. Dani Sordo (ESP) 8

Celkové pořadí v šampionátu týmů WRC 2011:

Pořadí Tým Body
1. Citroën Total World Rally Team 167
2. Ford Abu Dhabi World Rally Team 150
3. M-Sport Stobart Ford Rally Team 61
4. Petter Solberg World Rally Team 37
5. Ice 1 Racing 26
6. Munchi’s Ford World Rally Team 24
7. Team Abu Dhabi 19
8. FERM Power Tools World Rally Team 10
9. Monster World Rally Team 6
10. Brazil World Rally Team 1

SWRC

Mezi es-dvoutisícovkami si na trati všichni hlídali své pozice a tak za zmínku stojí pouze jedna příjemná věc – Martinu Prokopovi komisaři zrušili čtyřminutovou penalizaci a český pilot se tak posunul na bronzovou příčku, kterou si pohlídal až do konce. Pro vítězství si tak neohroženě dojel estonský mladíček Ott Tänak na Fiestě S2000, druhý byl tovární jezdec škodovky Juho Hänninen na Fabii S2000 a třetí místo bere Martin Prokop se svojí Fiónou.

Celkové výsledky Rally d’Italia Sardegna 2011 v kategorii SWRC:

Pořadí Posádka Vůz Čas (ztráta na 1.)
1. Ott Tanak / Kuldar Sikk Ford Fiesta S2000 3:52:51,8
2. Juho Hänninen / Mikko Markkula Škoda Fabia S2000 +26,7
3. Martin Prokop / Jan Tománek Ford Fiesta S2000 +4:17,3
4. Nasser Al-Attiyah / Giovanni Bernacchini Ford Fiesta S2000 +5:22,9
5. Hermann Gassner jr. / Kathi Wüstenhagen Škoda Fabia S2000 +13:31,6
6. Karl Kruuda / Martin Järveoja Škoda Fabia S2000 +29:53,8

„Určitě mám velkou radost. O to větší, že už jsem po předchozích zkušenostech ve spravedlnost příliš nedoufal. Mrzí mě pochopitelně nepřízeň osudu, která nás na mé oblíbené soutěži provázela, ale na trati jsme se určitě neztratili a doufám, že jsme svým výkonem české fanoušky, kteří nás hnali dopředu, potěšili. Výkon vítězného Tanaka byl skvělý a je dobře, že v kategorii SWRC je další takto rychlý pilot, který udělá letošní sezónu Mistrovství světa ještě dramatičtější," hodnotí 3. místo na právě dokončené rally Martin Prokop. „Znovu jsme se přesvědčili, jak všestrannou disciplínou rally je – tentokrát jsme si ji zkombinovali s požárním sportem. Po tomto víkendu bychom s Jendou byli posilou každého družstva dobrovolných hasičů," dodává s úsměvem aktuální lídr celkového pořadí Mistrovství světa SWRC.

Celkově pořadí v šampionátu SWRC 2011:

Pořadí Jezdec Body
1. Martin Prokop (CZE) 40
2. Ott Tänak (EST) 40
3. Karl Kruuda (EST) 38
4. Juho Hänninen (FIN) 36
5. Bernardo Sousa (POR) 25
6. Hermann Gassner jr. (GER) 25
7. Nasser Al-Attiyah (KAT) 12
Michal Otruba
Diskuze (4)
Avatar - Starfighter
9. 5. 2011 22:51
Re: Raikonnen
Taky nevím proč tady nejel. Ale na všech zbývajících evropských soutěžích jede.
9. 5. 2011 21:07
Re: Raikonnen
no ja som myslel, ze sa zucastni vsetkych europskych rally a vynecha iba tie mimo kontinent ...
Avatar - Starfighter
9. 5. 2011 20:06
Re: Raikonnen
Sardinii neměl v plánu už od začátku roku. Nic za tím není :-)
9. 5. 2011 16:27
Raikonnen
Preco sa tejto rally nezucastnil Raikonnen ?