Renaultu se v Británii daří, po letech neúspěchů přichází obrat
Lepšící se hospodářské výsledky Renaultu UK jsou dílem tvrdé restrukturalizace, která započala před rokem a půl. V prosinci 2011 totiž vyškrtl z tamní nabídky neúspěšné modely Laguna a Espace. A nyní má v portfoliu novinky, kromě Clia ještě malý crossover Captur, případně elektromobil Zoe. Provozní ředitel Renaultu Carlos Tavares řekl v rozhovoru pro Autocar: „Očekáváme, že britská pobočka se vrátí v letošním roce k zisku a bude těžit z výhod restrukturalizačního plánu, který zavedla před 18 měsíci. Ostrovní divize se připravuje na druhou etapu, která bude navazovat na zmíněný první krok.“ Tato druhá fáze se týká vzpomínaných novinek, které zatím u Britů dle Tavaresových slov vzbudily vesměs pozitivní reakce.
Nejvyšší muž francouzského výrobce (Carlos Ghosn je přece šéfem celé společné aliance s Nissanem!) je zároveň pevně přesvědčen, že všechny filiálky Renaultu po celé Evropě by se měly zaměřit na prosazování pověsti automobilky s diamantem ve znaku jako výrobce kvalitních vozů. Vadí mu, že importéři používají podle něj nezdravé praktiky. Jaké? No přece silné slevy! Ano, zákazníci chtějí auta za rozumné peníze, ale nic se nemá přehánět. Evropa je v recesi a výrobcům výrazně zlevněné nové vozy jaksi nepřinášejí očekávaný objem tržeb, respektive zisky, spíše naopak... „Nechceme být součástí diskontního a prodělečného průmyslu, chceme být v jeho hodnotnější části, která je úplně jiná," řekl na toto téma Tavares.
Loni prodal Renault v Británii 40 tisíc nových osobních a 14 tisíc užitkových aut. Zisková je však hranice 70 tisíc vozů, jinak může tamní importér klidně skončit. Pro ty klienty, kteří chtějí levné vozidlo od Renaultu, je tu Dacia. Ta se nabízí za kanálem oficiálně od začátku letošního roku a do jeho konce by měla odbytová čísla na zmíněnou úroveň posunout. Nemá vlastní dealerskou síť, spoléhá se na tu koncernovou. Vybudování samostatné by představovalo jen zbytečné mrhání penězi.
Pozitivnější finanční výhled ještě podle Carlose Tavarese neznamená, že má dovozce uvažovat o znovuuvedení některých modelů do nabídky. Například Laguna se v kontinentální Evropě stále nabízí a navíc právě prošla modernizací. Toto rozhodnutí ponechává provozní ředitel čistě na šéfovi britského zastoupení Kenu Ramirezovi. Obratem však dodal: „To, co jsme zjistili v posledních letech je, že nabídka příliš mnoha modelů je velmi kontraproduktivní.“
Doufejme, že Renault Británii neopustí. Vždyť je pro něj stále významným odbytištěm a pořád se jedná o jeden z nejvýznamnějších evropských trhů vůbec. Že by mu pomohla i vtipná reklama Va Va Voom na nové Clio? Určitě ano, oceňují ji přece i odborníci z branže!