Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Reportáž z Ženevského autosalonu - II. část

Tomáš Zajíček
71. ročník ženevského autosalonu přinesl jako prakticky každý rok spoustu světových a evropských premiér. Mezi nejvýznamnější premiéry, které vám představíme v druhé části reportáže, se zařadily především Mazda RX-8, Mercedes A prodloužená verze...

71. ročník ženevského autosalonu přinesl jako prakticky každý rok spoustu světových a evropských premiér. Mezi nejvýznamnější premiéry, které vám představíme v druhé části reportáže, se zařadily především Mazda RX-8, Mercedes A prodloužená verze, Mitsubishi Lancer Evo VII, Nissan Z a Chappo, Opel Astra Cabrio, Peugeot 307, Porsche 911 GT2, Renault Vel Satis, Škoda Fabia Sedan a Montreux, Toyota Avensis Verso, Volvo ACC a SCC a také VW Passat W8.

První díl přehledu novinek jednotlivých značek (od Alfy Romeo po Lexus) je .

(doporučujeme počkat do načtení dokumentu se všemi ikonami, než na některou z ikon kliknete. Tím byste přerušili načítání ikon a museli byste reloadovat dokument)

Mazda

Mazda přivezla do Ženevy jednu světovou a jednu evropskou výstavní premiéru. Tou první byla studie MX Sport Tourer. Jak napovídá zkratka MX, mělo by v případě její sériové výroby jít o další sportovně orientovaný model. Jde o dynamické kombi s řadou praktických detailů. Jednak má studie reálně vyhlížející přístrojovou desku a zajímavé je zejména otevírání bočních dveří proti sobě a chybějící B sloupek karoserie. Dále stojí za zmínku panoramatická skládací střecha, variabilní interiér a způsob sklopení pátých dveří tak, že dojde k vytvoření nakládací plochy.

Evropskou premiéru měl koncept sportovního sedanu RX-8 s rotačním Wankelovým motorem 2 x 0,6 l (což odpovídá klasickému motoru 2,6 l) o výkonu 184 kW a stejným systémem otevírání dveří jako u MX Sport Tourer. Jde o studii nástupce kupé RX-8.

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz omladil svůj nejmenší typ A, aby mohl lépe konkurovat především Audi A2. Úpravy se týkají zejména čiré optiky světlometů a tvaru nárazníků, lehký facelift prodělala i přístrojová deska. Novinkou je však prodloužená verze "Áčka", která nabízí prostornost vozů střední třídy. Dlužno dodat, že si delší varianta nezadá s elegancí původního typu. K dispozici bude pět čtyřválcových motorů - zážehové 1.4/60 kW, 1.6/75 kW a 1.9/92 kW, a dva vznětové - 160 CDI/55 kW a 170 CDI/70 kW. K vidění byla i sportovní verze kombi Mercedesu-Benz třídy C nazvaná tradičně C 32 AMG Estate s motorem 3.2/260 kW a také vůz SLK 32 AMG se stejnou pohonnou jednotkou.

Mini

Druhým modelem automobilky Mini, patřící BMW, je typ Mini One. Ten se svou karoserií shoduje se známým Mini Cooper, postrádá však jeho sportovní orientaci a je tedy určeno spíše pro ženy. Jeho jednotlivé verze výbavy jsou vtipně pojmenovány Salt, Pepper a Chili, tedy Sůl, Pepř a Chili. Mini One bude k dispozici s jediným motorem 1.6/66 kW.

Mitsubishi

Mitsubishi také vsadilo na sportovní notu a pochlubilo se vozem Lancer Evo VII, včetně závodní verze pro Mäkinnena. Poněkud poevropštěný automobil má stálý pohon všech kol a zážehový motor 2,0 l, který díky přeplňování dává výkon 206 kW a točivý moment 383 Nm. Ve verzi RS je obutý na pneumatikách 205/65 R15, pro RS-II jsou přichystána kola o rozměrech 235/45 R 17. Na stovku vůz zrychlí za 5,3 s, největší rychlost výrobce zatím neudává.

Nissan

Nissan soustředil pro Ženevu svou pozornost na městský automobil a představu o něm zhmotnil v konceptu Chappo. Ten je s trochou nadsázky obestavěným obývacím pokojem a na rozdíl od ostatních městských vozítek rozhodně není malý. Zadní okna nezvyklého tvaru se dají zastínit, posádka může sledovat televizi nebo surfovat na internetu a na ulici excentrický automobil sotvakdo přehlédne.

Evropskou premiéru oslavil koncept sportovního kupé Z. Ten zanedlouho v sériové podobě, která se nebude příliš lišit od té současné, vyrazí do boje proti nadupaným evropským sporťákům se zrychlením na stovku pod 6 s. O to se postará vidlicový šestiválec s objemem 3,5 l o výkonu 191 kW, což je 260 koní.

Poprvé se na evropském kontinentu představila sériová podoba automobilu třídy SUV s názvem X-Trail. Ta byla jako studie k vidění již v Ženevě a podle očekávání se od ní nijak nezměnila.

Opel

Opel rozšířil paletu modelů řady Astra o elegantní Cabrio, které vytvořilo italské designérské studio Bertone. Kabriolet vyjede se třemi zážehovými motory. Prvním je pohonná jednotka 1.6 16V s výkonem 74 kW, který s astrou zrychlí na stovku za 13 s a jede nejvýše 190 km/h. Druhou pohonnou jednotkou je 1.8 16V/92 kW, která jede až 207 km/h a zrychluje za 10,5 s a vrcholem nabídky je motor 2,2 l s výkonem 108 kW. Ten dosahuje největší rychlosti 216 km/h a stovku zvládne za 9,5 s.

Druhou novinkou je výkonné MPV Zafira, upravené oddělením OPC (Opel Performance Center). Jakmile se tento model dostane do prodeje (na konci roku 2001) měl by být nejrychlejším vanem na trhu - 220 km/h. Poháněn bude přeplňovaným dvoulitrem.

Světovou premiéru si odbyla také studie Astra Coupé OPC X-Treme (444 koní), která byla inspirována závodními speciály Opel v seriálu závodů DTM.

Peugeot

O novém Peugeotu 307 jsme vás již podrobně informovali. S touto novinkou na stánku francouzské značky se však zároveň objevila již také studie na jeho bázi. Jmenuje se Caméléo a jde o sedan, který lze po sejmutí víka zavazadlového prostoru změnit v pick-up. Zajímavým prvkem jsou mohutné chromované rámy, tyčící se nad nákladovým prostorem. Koncept napovídá, že již nyní se u Peugeotu pracuje na dalších karosářských verzích. O pick-up asi nepůjde, je však třeba počítat s variantami sedan, kombi, MPV a kabriolet, možná i vybavený tuhou sklápěcí střechou jako model 206 CC.

Porsche

Porsche mělo na svém stánku již z Paříže známý supersport Carrera GT, ale také evropskou premiéru vozu 911 GT2. O ní jsme vás již informovali ZDE, připomeňme tedy jen, že má podvozek uzpůsobený pro závody na okruhu v kategorii GT2 a motor je evolucí toho ze speciálu pro Le Mans z roku 1998. Jde tedy o ležatý šestiválec 3,6 l, který díky dvojici turbodmychadel disponuje ohromným výkonem 340 kW.

Renault

V expozici Renaultu se všechno točilo kolem sedanu vyšší třídy Vel Satis. Ten se tvary podobá třídveřovému MPV Avantime a rozhodně ostře kontrastuje se zavedeným vzhledem konkurenčních vozů této třídy. Je poměrně vysoký a jeho ostré hrany i zkosená záď budou určitě lákat individualisty. Motor Vel Satisu vznikl ve spolupráci s Nissanem a jde o zážehový vidlicový šestiválec 3,5 l s výkonem 170 kW a točivým momentem 330 Nm. Jeho vznětovou alternativou je pohonná jednotka 3.0 V6 s výkonem 130 kW a točivým momentem 350 Nm při 1800/min. Vel Satis se bude nabízet s pětistupňovou samočinnou převodovkou s impulsním ovládáním.

Nedávno faceliftovaný Renault Twingo dostal novou samočinnou převodovku s možností ručního řazení Quickshift 5 a na nezpevněné cesty lze nyní vyrazit i s typem Kangoo se stálým pohonem všech kol.

Rover

Rover se konečně vyjádřil ohledně vlastní další existence. Na silnicích tedy budeme potkávat automobily Rover i v budoucnu, a to i žhavou novinku, kombi 75 Tourer. Jako přídavek však budou všechny modely roveru laděny na sportovní notu a prodávány pod sportovní značkou MG. Na stánku byly k vidění vozy MG ZR, ZS a ZT, vzniklé úpravami řad 25, 45 a 75, nejžhavější novinkou pak byl koncept kombi na bázi typu Rover 75 Tourer s označením X11. Ačkoliv se to nezdá, tato nová zbraň na BMW má pohon zadních kol, což je právě dědictví po německé značce.

Seat

Opět na sportovní notu naladěnému stánku Seatu byly vystaveny pouze stávající modely, žádná změna nenastala ani v nabídce pohonných jednotek. Seat se asi o to intenzivněji připravuje na autosalon ve Frankfurtu, kde by již mohla být k vidění sériová podoba kupé Salsa i nová Ibiza. Nebo snad přijde další studie Salsy?

Smart

Smart vymýšlí stále nové variace na téma svého zatím jediného modelu. Tentokráte, došlo na "svalnatý" koncept Crossblade. Jde o dynamický speedster s větrným štítkem místo čelního skla, postrádající boční dveře a blatníky. Nepraktické, ale bezesporu efektní. V kuloárech se také hodně mluvilo o nadcházející novince, kterou bude již dobře známý Roadster, který se již intenzivně testuje a jeho premiéra se očekává již na podzim ve Frankfurtu.

Subaru

Subaru nepřivezlo do Ženevy nic nového, velký zájem však stále budí Impreza WRX, Legacy H6 s ležatým šestiválcem a k vidění byla i rallyová Impreza WRC.

Suzuki

Suzuki představilo nové kombi nižší střední třídy Liana, které se stejně jako civic, 307, focus a stilo vyznačuje svou výškou (1545 mm), přičemž je dlouhé 4230 mm, široké 1690 mm a má rozvor 2480 mm. Je vybaveno motory 1.3/66 kW a 1.6/76 kW a má zavazadlový prostor o velikosti 296 l. Kvalitní materiály v interiéru se diametrálně odlišují od toho, na co jsme byli u Suzuki dosud zvyklí, otázkou je, jaké bude dílenské zpracování. Přístrojová deska i volant každopádně zaujmou svým vzhledem, přístrojový štít jako by vypadl z oka roadsteru Honda S2000. Liana se bude nabízet i ve verzi se stálým pohonem všech kol. Oko návštěvníka potěšila i již několikrát vystavovaná studie malého roadsteru.

Škoda

Studie Škoda Montreux je už našim čtenářům více než důkladně známá (článek je ), další novinkou byla Fabia Sedan. Ta je stejně jako kombi dlouhá 4222 mm a široká 1646 mm, její výška je však z trojice fabií nejnižší - 1449 mm (Fabia Combi má výšku 1452 a hatchback 1451 mm). Sedan má o nevýznamných 12 l větší zavazadlový prostor než kombík, tedy 438 l, po sklopení zadních sedadel až 789 l. Problém je v designu Sedanu, který se díky nízko umístěným koncovým světlům moc nepovedl - zadní část Fabie Sedan prostě vypadá velmi těžce. K dispozici je celá paleta pohonných jednotek kombíku, tedy zážehové motory 1,4 l s výkony 50, 55 a 74 kW a vznětové 1,9 l s výkony 47 a 74 kW. Nejslabší 1.4/44 kW zůstává v nabídce pouze pro hatchback. Podle slov Vratislava Kulhánka, předsedy představenstva Škody Auto se bude základní cena sedanu pohybovat pod 300 000 Kč, což je stejná cena jako u Renaultu Thalia, zatím jediného konkurenta této škodovky.

Poněkud stranou zájmu stála další světová premiéra, kterou byla Octavia 4x4 s karoserií liftback. Pětidveřová čtyřkolka bude k dispozici výhradně s motorem 1.8 T/110 kW a to ve výbavě Laurin & Klement a se zvětšenou světlou výškou.

Toyota

Toyota obohatila svou paletu velkoprostorových automobilů vozem s názvem Avensis Verso. Sedmimístné MPV je vybaveno zážehovým motorem 2,0 l VVT-i s výkonem 110 kW a vznětovým D4-D o stejném objemu, ale s výkonem 85 kW. Vůz má rozměry 4650 x 1760 x 1660 mm a rozvor 2825 mm. První dvě řady sedadel poskytují přiměřený komfort, třetí řada je však určena pouze pro děti. Avensis Verso je prvním vozem značky, razícím nový firemní design s masivní přídí, který uvidíme zanedlouho u všech typů Corolla a možná i u dalších modelových řad.

Pohledné SUV Toyota RAV4 dostalo přeplňovaný vznětový motor D4-D o objemu 2.0 s výkonem 85 kW.

Volvo

U Volva měl být k vidění koncept zatím nejmenšího městského vozidla této značky. K tomu však bez udání důvodů nedošlo, takže byly k vidění pouze dvě evropské premiéry studií, poprvé představených v lednu v . Tou první je koncept Safety Concept Car (SCC), o kterém jsme se již zmiňovali . Ten naznačuje, že se Volvo pustí do výroby automobilu nižší střední třídy. Druhou je nepříliš nápaditý projekt automobilu SUV s názvem . Volvo má v kategorii allroad, tedy vozů pro všechny cesty již zástupce v podobě modelu V70 XC Cross Country. Model který vzejde z ACC však bude více terénnější, takže bude konkurovat zejména vozu BMW X5.

Volkswagen

Volkswagen Passat zamýšlí deklasovat své konkurenty ve střední třídě skutečně neobvyklou nabídkou - Passat W8. Pod kapotu totiž dostal osmiválec (!) 4,0 l s výkonem 202 kW a točivým momentem 370 Nm dosahovaným již při 2750/min. Aby se do passatu vůbec vešel, byl zkonstruován s uspořádáním válců do W.

Evropskou premiéru si odbyl koncept VW Microbus, představený poprvé v Detroitu. Ten svými tvary připomíná první volkswagen této koncepce, typ VW Transporter z roku 1949. Studie však na rozdíl od něj překypuje výkonem. Má totiž motor 3.2 V6 s výkonem 170 kW.

První díl přehledu novinek jednotlivých značek (od Alfy Romeo po Lexus) je .

Minulé reportáže z mezinárodních autosalonů:

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-



Tomáš Zajíček