Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Robotaxík bez volantu a pedálů odložen na neurčito, nedostal schválení

Cruise Origin
Cruise Origin
Cruise Origin
Cruise Origin
7 Fotogalerie
Marek Bednář

Problémy zmítaná divize pro autonomní jízdu Cruise dává k ledu projekt plně autonomního vozidla, v němž by osádka byla výhradně pasažéry a které by nemělo vůbec žádné možnosti ovládání zevnitř. Bude však pokračovat s druhou generací Chevroletu Bolt.

Firma Cruise, která je divizí samočinného řízení koncernu General Motors, odložila na neurčito vývoj vozidla s názvem Origin. To mělo být skutečným autonomním taxíkem až do té míry, že nemělo vůbec žádnou možnost ovládání lidmi sedícími uvnitř. Ti měli být výhradně pasažéry a sedět uvnitř naproti sobě na dvou lavicích.

Vůz se představil v roce 2020 jako spolupráce GM a Hondy. O dva roky později koncern General Motors žádal americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) o povolení ročně nasazovat do prodeje až 2.500 kusů těchto vozidel. Povolení dosud nedostal – a už o něj ani nemá zájem, neboť plány na jeho vypuštění do provozu odložil na neurčito, uvádí agentura Reuters.

Video placeholder
Testovací Toyoty Highlander společnosti Zoox • Zdroj: Zoox

„GM a Cruise optimalizují zdroje, aby se zaměřily na vývoj našeho dalšího autonomního vozidla na nové generaci modelu Bolt místo modelu Origin,“ cituje agentura nejmenovaného mluvčího koncernu GM.

„Tento posun vytváří nákladově efektivnější možnost pro rychlejší dosažení autonomní budoucnosti, kterou navíc je možné navyšovat, a vyhýbá se nejisté cestě k regulačnímu schválení v USA, které by mohlo bránit nástupu modelu Origin,“ dodal mluvčí na vysvětlenou.

V listopadu loňského roku koncern vydal prohlášení o zastavení výroby originů s tím, že jich je už postavených „víc než dost na blízkou budoucnost, v níž jsme připraveni věci zase rozjet“.  V dubnu letošního roku začaly Chevrolety Bolt s technikou pro autonomní jízdu znova jezdit např. v ulicích Phoenixu, ale podle webu TechCrunch jsou v tzv. manuálním režimu – řídí je lidé sedící za volantem, nikoliv počítače.

Snaha uvést technologii pro plně autonomní řízení do reálného světa v podobě tzv. robotaxi se ukazuje být mnohem nákladnější a časově náročnější, než mnoho firem očekávalo. I po razantním snížení počtu zaměstnanců a dalším snížení nákladů v reakci na problémy kvůli nehodě z loňského října je divize Cruise stále ve ztrátě. Za druhé čtvrtletí letoška to bylo 1,14 miliardy dolarů, tedy zhruba 26,6 miliardy korun.