Šéfové automobilek: Na elektromobily nesázíme, děláme je „pro jistotu“

Vysocí vedoucí představitelé největších výrobců automobilů nespatřují v elektromobilech příliš velký tržní potenciál. Dvě třetiny z manažerů oslovených americkou konzultantskou společností KPMG LLC nevěří, že elektrifikované a částečně elektrifikované automobily (včetně hybridů!) získají do roku 2025 vyšší tržní podíl než šest procent.
Zjištění, že většina dotazovaných šéfů přesto očekává další navyšování investic do technologií elektrického pohonu, je rozporné pouze zdánlivě. Automobilky utrácejí peníze za vývoj elektromobilů a hybridů jednoduše proto, aby je případný neočekávaný nárůst poptávky nezastihl nepřipravené. „Říkají tím, že zatím nevědí, která technologie pohonu automobilů se v budoucnu prosadí; investují tedy do všech a nechají trh, ať se rozhodne,“ cituje list Automotive News analytika G. Silberga z KPMG.
V rámci každoročního průzkumu mínění vysokých vedoucích pracovníků z automobilového průmyslu letos společnost KMPG zařadila otázky na téma elektromobilů vůbec poprvé. Osmdesát jedna procent ze dvou set oslovených manažerů očekává nárůst investic do zařízení uchovávajících elektrickou energii, tedy zejména do akumulátorů. Ještě o čtyři procenta více pak předpokládá, že automobilový průmysl jako celek pošle více finančních zdrojů do vývoje a výroby elektromotorů.
Výsledky průzkumu KMPG víceméně souhlasí s dřívějšími studiemi na téma tržního podílu elektromobilů. Například dle studie EUROTAX 2010 se budou roční prodeje elektromobilů v Německu v roce 2010 pohybovat v rozmezí 250 000 až 375 000 vozů. To by znamenalo tržní podíl pouhých 10 procent. I při započítání hybridních automobilů (cca 200 000) tak budou vozidla poháněná výlučně spalovacím motorem představovat i na konci této dekády asi 80 procent německého trhu. Ten ovšem patří k nejvyspělejším na světě...
Do nejisté budoucnosti elektromobilů však čile investuje nejen automobilový průmysl. Tuzemský energetický gigant ČEZ provozuje testovací flotilu elektrifikovaných vozů Fiat Fiorino a ve spolupráci s různými partnery začíná budovat síť dobíjecích stanic, kterých by do konce roku 2013 měly být v provozu už na dvě stovky. Další dobíjecí stanice provozuje společnost PRE.