Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Fabia 2010: Facelift podrobně, technická data nových motorů

Ondřej Láník
Diskuze (118)
Nejmenší Škoda se po 3 letech dočkala modernizace. Pozměněná příď přesně odpovídá významu slova facelift, pod kapotou ale došlo ke generační obměně. Střed a vrchol civilní zážehové nabídky tvoří čtyřválce 1,2 TSI (63, 77 kW), naftová škála je zcela nová.

Škoda v Ženevě nemá žádný zcela nový model, ale větších, či menších vylepšení nebo nových motorických verzí je více než dost snad v každé modelové řadě.

Novou Fabii RS, která se představuje hned ve dvou provedeních – hatchback a kombi – jsme popsali už v článku Ženeva 2010: Premiéra zbrusu nové Fabie RS!.

Zde se budeme věnovat jiné novince - modernizované Škodě Fabii v civilním provedení.

Design

Nový vzhled Fabií a Roomsteru ovlivňuje nová mřížka chladiče a trojrozměrně tvarované světlomety, které byly podstatně rozšířeny, a zdůrazňují tak horizontální linii přední části vozu. Zachován zůstal tvar prosklených ploch připomínajících hledí přílby, který byl a nadále je důležitým identifikačním prvkem obou modelových řad. U obou modelů zůstala zachována možnost odlišného lakování střechy.

Boční linie Fabie se teď díky novým světlometům, které zasahují více do boku vozu, jeví jako více protažená.

Zadní část malých škodovek se nezměnila.

Modernizaci modelové řady doplňují nová kola z lehké slitiny společně s novými ozdobnými kryty kol a novými odstíny laku – metalická zelená Rallye, metalická modrá Aqua a modrá Pacific.

Na přání lze objednat nejen model Fabia Combi, ale nově i hatchback Fabia s podélným střešním nosičem. Odlehčená konstrukce drží dodatečné zatížení v rozumných mezích: obě lišty střešního nosiče váží méně než dva kilogramy.

Změny v interiéru

Uvnitř došlo na vylepšení funkčních detailů i celkového estetického sladění prvků interiéru.

Základní barevné uspořádání a potahové látky u výbavy Classic se nemění, ale od základu výše je téměř vše jinak. Ambiente bude dodávána s decentnějšími potahovými látkami ve třech tmavších odstínech (černé a modré) než dosud, Elegance má nové vzory při zachování převládající černé a béžové barvy.

Nový paket chrom zahrnuje jezdce výdechů ventilace, hlavici řadicí páky, rámeček manžety řadicí páky a aretační tlačítko páky ruční brzdy provedené v chromu. Nové kůží potažené multifunkční volanty dodávané na přání, umožňují dálkové ovládání audiosoustavy a telefonu. Volit lze mezi tří- a čtyřramenným provedením. Nadále tak již nebude dodáván podvolantový modul (dosud umisťovaný vlevo pod volantem) jako prostředek dálkového ovládání rádia a telefonu.

Na přístrojové desce byl přepracován sdružený přístrojový panel. Místo na centrálním displeji slouží k zobrazení doporučeného převodového stupně. U verzí s převodovkou DSG lze na tomto místě vyčíst, který převodový stupeň je právě zařazen. Jako podstatný bezpečnostní údaj je na centrálním displeji konstantně zobrazena také vnější teplota. Kromě toho je tu indikována i funkce tempomatu, stejně jako individuálně programovatelná rychlostní varování, které řidiče upozorňuje na maximální rychlost v zemích s permanentním rychlostním limitem na dálnicích nebo při vybavení vozu zimními pneumatikami s omezenou maximální rychlostí.

Základní klimatizace Climatic má původní provedení ovládacího panelu, vyšší elektronicky regulovaná verze Climatronic má nový panel s hodnotněji působící grafikou. Funkce se ani v jednom případě nemění.

Funkci elektrického ovládání oken lze nyní aktivovat i pomocí dálkového ovládání centrálního zamykání. Delším stiskem tlačítka pro uzamknutí vozu se všechna elektricky ovládaná okna při opuštění vozu zavřou. Naopak například v létě může řidič už z dálky otevřít okna svého na slunci odstaveného vozu a rychleji tak ochladit interiér.

Rádia a navigace

Ve stejném duchu došlo na upgrade vnějších panelů autorádií s černobílými kontrastními displeji. Základní rádio Blues s CD a MP3 přehrávačem vyplňuje dvouDINový prostor, přičemž jeho spodní část tvoří otevřená schránka. DvouDINové a dvoutunerové radio Blues umí mj. na velkém displeji zobrazovat informace z parkovacího asistenta. Obě rádia jsou vybaveny digitálním signálovým procesorem a ekvalizérem.

Stejně jako sourozenci z vyšších modelových řad, mohou být Fabia i Roomster vybaveny navigačním systémem Amundsen, který disponuje pětipalcovou dotykovou obrazovkou, čtečkou SD karet a vstupem aux-in pro připojení externích audiozařízení. Na přání (v kombinaci s rádiem Swing nebo navigačním systémem Amundsen) je navíc možno vůz vybavit vstupem MDI (Mobile Device Interface) pro možnost připojení audiozařízení s koncovkami pro iPod, aux-in, USB a mini USB, které se nachází v prostoru pod spodní odkládací schránkou před sedadlem spolujezdce.

Nové jsou navíc i přípravy pro telefon GSM II, které disponují funkcí označovanou jako audiostreaming. Tato funkce umožňuje současně udržovat dvě různá spojení přes Bluetooth. Tak je možno při současném připojení telefonu k handsfree přehrávat i hudbu z externího paměťového média. Obě spojení lze ovládat pomocí tlačítek na multifunkčním volantu dodávaném na přání. Hlasové ovládání telefonu lze aktivovat tlačítkem na multifunkčním volantu nebo tlačítkem na držáku telefonu, který je součástí přípravy GSM II Comfort.

Aktivní bezpečnost

Novinkou pro modelovou řadu Fabia je možnost přiobjednání nepřímé kontroly tlaku v pneumatikách a asistenta pro rozjezd do kopce (Hill-holder), díky přechodu ze asistenčního systému Bosch 8.0 na novější Bosch 8.2.

Nová přední mlhová světla mají jednotný design (dříve kulaté a hranaté provedení). V základní verzi mají jedinou žárovku pro mlhový světlomet, ve vyšší pak i druhou pro odbočovací statické světlo.

Přední světlomety mají nový tvar. Základní provedení je i nadále vybaveno žárovkou H4, vyšší stupeň má tzv. DE-modul, který však nově obsluhuje pouze potkávací světlomet, přičemž dalkový světlomet má samostatnou žárovku a odraznou plochu ve vnitřní části sdruženého světlometu.

V nouzových situacích reagují Fabia a Roomster blikáním brzdových nebo varovných světel. Pokud zpomalení při brzdění z rychlosti nad 60 km/h činí více než 7 m/s2, vyhodnotí to elektronika jako nouzovou situaci a varuje za sebou jedoucí vozidla blikáním brzdových světel s frekvencí 3 Hz. Pokud rychlost po nouzovém brzdění klesne pod hodnotu 10 km/h a pokud hodnota zpomalení klesne pod 2,5 m/s2, přepne se blikání na výstražná světla se svou frekvencí 1,25 Hz, čímž nabádají přijíždějící vozidla k opatrnosti.

Zajištění obou modelů proti odcizení je odolnější vůči neoprávněnému vniknutí. Nová generace imobilizéru chrání vůz účinněji před odcizením.

Bezpečnost zvyšuje lépe dimenzovaný posilovač brzd. Větší válec umožňuje brzdný účinek lépe dávkovat a spontánněji reaguje na sílu, kterou se působí na pedál. To nakonec znamená rychlejší a citlivější zpomalování vozu.

Nové motory pro Fabii

V rámci modernizace řady Fabia/Roomster prošla radikální obměnou nabídka motorů. Všechny jsou buď modernizované, nebo pro značku Škoda zcela nové a všechny splňují emisní standard Euro 5.

HTP nově

Základ zážehového portfolia i nadále tvoří nejprodávanější motor 1,2 HTP v modernizovaném provedení. Dynamické parametry se nemění, kombinovaná spotřeba ale klesla. U základního provedení se 44 kW na 5,7 l/100 km (-0,2 l/100 km), u silnějšího s 51 kW na 5,5 l/100 km (-0,4 l/100 km). Pro tyto motory byla vyvinuta nová odlehčená kliková hřídel, která je o 1,7 kilogramu lehčí než její předchůdce.

Místo obvyklého pouzdrového řetězu zaujal v modernizovaném motoru 1,2 HTP takzvaný ozubený řetěz, jehož články se skládají ze třech částí, což zajišťuje, že se řetěz po ozubených kolech bude odvalovat měkce a tiše. Tím bylo možno podstatným způsobem zlepšit zvukový projev tříválcových motorů při akceleraci a deceleraci. Zejména ve vyšším frekvenčním rozsahu a při často využívaném pásmu od 1600 min-1 do 3400 min-1 se hladina hluku podle výrobce snížila.

Zážehové šestnáctiventilové čtyřválce nekončí, jejich posledním představitelem zůstane motor 1,4 16V (63 kW). Taky jeho kombinovaná spotřeba klesla (5,9 l/100 km, -0,6 l/100 km), a to při nepatrně lepší dosahované dynamice (0-100 km/h za 12,2 s, dříve 12,3 s).

Z nabídky pro Evropu definitivně zmizel motor 1,6 16V (77 kW) s plynule variabilním časováním sacích ventilů. Končí také jediná šestistupňová převodovka v modelové řadě Fabia/Roomster - japonský automat Aisin s hydrodynamickým měničem - prodávaný pod obchodním označením Tiptronic. V provedení Euro 4 a Euro 2 výroba pokračuje pro mimoevropské trhy.

Nástup TSI ve Fabii

Absolutní novinkou je motor 1,2 TSI dodávaný ve dvou verzích - s 63 kW a se 77 kW. Na rozdíl od Octavie a Yetiho budou mít Fabie 1,2 TSI pouze pětistupňovou převodovku.

Přítomnost dvou zážehových motorů se 63 kW vysvětluje pohled na křivku točivého momentu motoru TSI. Jeho 160 Nm je k dispozici mezi 1500 a 3500 min-1, což představuje významný posun proti 132 Nm ve 3800 min-1 u atmosférického motoru 1,4 16V. Projevuje se to na zrychlení (0-100 km/h za 11,7 s) i na kombinované spotřebě (5,2 l/100 km), která je v této motorizaci vůbec nejnižší ze zážehových modelů značky Škoda.

Verze 1,2 TSI (77 kW, 175 Nm) bude dodávána i se sedmistupňovou převodovkou DSG, jejíž kombinovaná spotřeba činí jen 5,3 l/100 km.

Škoda Fabia 2010 - Zážehové motory
Zážehové motory 1,2 HTP 1,2 HTP 1,4 16V 1,2 TSI (63 kW) 1,2 TSI (77 kW)
Převodovka 5M 5M 5M 5M 5M (7DSG)
Zdvihový objem [cm3] 1198 1198 1390 1197 1197
Válce/ventily 3/2 3/4 4/4 4/2 4/2
Nejvyšší výkon [kW/min-1] 44/5200 51/5400 63/5000 63/4800 77/5000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] 108/3000 112/3000 132/3800 160/1500–3500 175/1550–4100
Max. rychlost [km/h] 155 163 175 177 191 (189)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 16,5 14,9 12,2 11,7 10,1 (10,2)
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,7 5,5 5,9 5,2 5,3 (5,3)

Už jen common-rail

Zcela nové dieselové motory pokrývají výkonnostní spektrum od 55 kW do 77 kW při zdvihovém objemu od 1,2 do 1,6 litru. Všechny jsou vybaveny filtrem pevných částic.

Mezi nejdůležitější změny patří přechod na vysokotlaké vstřikování pomocí systému Common Rail, který dosahuje vstřikovacích tlaků až 160 MPa a rychlá reakce piezo-vstřikovačů, umožňující provést až pět vstřiků v jednom taktu. Motory tak nabídnou citelně klidnější chod a snížení emisí škodlivin; všechny dieselové motorizace se mohou pochlubit emisemi pod 110g CO2/km, kombinovaná spotřeba se pohybuje mezi 3,8 l/100 km a 4,2 l/100 km.

Základní naftovou jednotkou je nový tříválec 1,2 TDI (55 kW), nad ním figurují čtyřválcové motory 1,6 TDI (66 kW) a 1,6 TDI (77 kW).

Škoda Fabia 2010 - Vznětové motory
Vznětové motory 1,2 TDI CR 1,6 TDI CR 1,6 TDI CR
Zdvihový objem [cm3] 1199 1598 1598
Válce/ventily 3/4 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1] 55/4000 66/4200 77/4400
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] 180/1500–3450 230/1500–2500 250/1500–2500
Max. rychlost [km/h] 166 176 188
Zrychlení 0-100 km/h [s] 14,2 12,6 10,9
Komb. spotřeba [l/100 km] 3,8 4,2 4,2

Výroba modernizovaných vozů začne v dubnu 2010.

Ondřej Láník
Diskuze (118)
6. 3. 2010 17:57
Praktičnost
Čekal jsem od faceliftu trochu víc. Předek, OK, ale proč něco neudělali s tím vysokým úzkým zadkem? Přece triků je plno. Třeba vsadit do zadního nárazníku širokou otěrovou lištu zabíhající až do krajů. Opticky by došlo k rozšíření a ještě by se zlepšila praktičnost, hlavně pro lidi co nemají vlastní garáž.
4. 3. 2010 14:19
ochrana chodcu
nahodou diky novy fobii vyrazne klesl pocet nehod chodcu protoze to auto je tak hnusny ze kdyz ho chodec jen periferne uvidi tak strasne se lekne, ze hruzou zdrha nejratsi cestou co nejdal...
4. 3. 2010 00:11
Re: Pri cenníku Škody sa vždy "zadýcham" ...
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
Ktoré ponuka je asi najmenej prehľadná. Myslím, že "víťaz" ja jasný ...

Ak si si nevšimol, tak ani tak tú "výbavu" ako to, aké hlúposti tam Škoda je schopná dať, len preto, aby mala dlhší zoznam položiek "výbavy" ...

Zaujímavé, že ostatní to zvládnu na jednu stranu a Škoda má z toho "vedeckú prácu" ...

Kia Rio je výbehový model, ktorý bude v krátkom čase nahradený - dizajnovo však Fábiu "valcuje" i tak...
Avatar - www.skodaoctavia.cz
3. 3. 2010 12:53
Re: FABIA RS
Já jsem nezačal nadávat začal kolega, já se jen bránil stejnou formou. ;-)
Avatar - Loptos
3. 3. 2010 12:12
Re: Největší slabina je odstraněna
No a jazdis na smarte tak urcite!