Srovnání sazeb povinného ručení: Ceny se liší až o 11.834 Kč!
Impulzem pro zdražení ručení je zrušení příspěvků nepojištěných vlastníků vozidel do garančního fondu České kanceláře pojistitelů. Už v minulém roce narostlo odškodnění nemajetkové újmy v souvislosti s novým občanským zákoníkem a zavedl se tříprocentní odvod pojišťoven do Fondu zábrany škod a paušální úhrada výjezdů hasičů.
Podle jiného aktuálního průzkumu – tentokrát finanční skupiny Wüstenrot – vyšší ceny povinného ručení přimějí polovinu řidičů k tomu, aby znovu porovnali nabídky na trhu. Případně změnili pojišťovnu a sjednali si povinné ručení u té, která jim nabídne lepší podmínky.
Svět motorů k porovnání sazeb přispívá už léta – proto si v následující tabulce můžete srovnat nejen aktuální ceny pro dva vybrané řidiče, ale také to, jak se jejich platby vyvíjely v čase.
Výběr však zdaleka není jen o ceně. Ta je ostatně podle zmíněného průzkumu ze zimy 2015 prvořadá jen pro 14 % řidičů. Více než polovina z nich se vždy snaží vybrat nejlepší poměr ceny, kvality, dalších služeb či výhod a také posuzuje, jaký má daná pojišťovna kredit.
Kolik platí za ručení
2010 | 2011 | 2012 | Jaro 2013 | Podzim 2013 | Jaro 2014 | Podzim 2014 | Nyní | |
Muž, 35 let, Dvůr Králové nad Labem, Škoda Fabia 1.4/44 kW (1397 cm3), rok výroby 2001, pojištěn devět a čtvrt roku, bez nehody | ||||||||
Allianz | 2825 | 2356 | 2244 | 2146 | 2065 | 2065 | 2514 | 2547 |
Axa | 1620 | 1620 | 1549 | 1834 | 2268 | 2041 | 1547 | 1561 |
ČP | 2726 | 1985 | 1985 | 2052 | 2315 | 2536 | 2536 | 2634 |
ČPP | 2250 | 2094 | 2088 | 2324 | 2324 | 2515 | 2872 | 2939 |
ČSOB Pojišťovna | 2564 | 1946 | 1924 | 1937 | 2024 | 2000 | 2253 | 1963 |
Generali | 2496 | 2288 | 1190 | 2156 | 1627 | 1455 | 1536 | 1536 |
Hasičská | 2897 | – | 2183 | 2182 | 2183 | 2710 | 2624 | 3377 |
Kooperativa | 2751 | 2858 | 2080 | 2625 | 1982 | 2512 | 2437 | 2437 |
Slavia | 2192 | 2423 | 1933 | 1935 | 2398 | 1679 | 1885 | 1838 |
Triglav | 2285 | 1474 | 1474 | 1563 | 1563 | 1834 | 1834 | 1834 |
Uniqa | 2355 | 1850 | 1850 | 2161 | 2515 | 3161 | 1919 | 2179 |
Wüstenrot | 1940 | 1728 | 1360 | 1600 | 2259 | 2340 | 2384 | 2384 |
2010 | 2011 | 2012 | Jaro 2013 | Podzim 2013 | Jaro 2014 | Podzim 2014 | Nyní | |
Žena, 22 let, Praha, Volkswagen Golf 2.0 TSI/155 kW (1984 cm3), rok výroby 2010, pojištěna dva a čtvrt roku, jedna nehoda | ||||||||
Allianz | 13 673 | 10 414 | 12 788 | 7501 | 9489 | 9489 | 8749 | 11 075 |
Axa | 13 478 | 44 928 | 33 292 | 49 734 | 61 518 | už nenaceňuje | ||
ČP | 10 050 | 10 288 | 9353 | 12 345 | 18 705 | 20 483 | 17 410 | 20 081 |
ČPP | 13 071 | 12 363 | 12 337 | 13 715 | 13 715 | 13 152 | 13 679 | 13 959 |
ČSOB Pojišťovna | 12 442 | 12 115 | 12 247 | 13 647 | 16 250 | 16 400 | 18 502 | 19 425 |
Generali | 9600 | 8832 | 12 974 | 15 264 | 11 767 | 12 483 | 13 183 | 13 183 |
Hasičská | 9 217 | – | 11 918 | 12 455 | 11 322 | 12 234 | 13 347 | 16 165 |
Kooperativa | 11 152 | 5 723 | 8621 | 6276 | 5962 | 13 495 | 12 436 | 12 563 |
Slavia | 11 319 | 10 369 | 13 316 | 14 035 | 12 167 | 14 195 | 13 710 | 12 853 |
Triglav | 6535 | 9999 | 10 571 | 12 470 | 12 470 | 13 136 | 12 742 | 12 742 |
Uniqa | 14 466 | 10 926 | 10 926 | 10 449 | 10 449 | 12 619 | 10 104 | 8247 |
Wüstenrot | 20 700 | 13 088 | 11 600 | 13 340 | 13 340 | 10 640 | 12 276 | 12 276 |
Novinky pojišťoven
Allianz v únoru odstartoval nové on-line pojištění pro motoristy s názvem iAuto. Povinné ručení a havarijní pojištění si na něm mohou lidé sjednat během několika minut, stačí na webu pojišťovny kliknout na ikonu „pojistit on-line“. Jde o podobný postup jako v konfigurátoru, kde si člověk vybírá nové auto: neustále vidí, kolik korun bude za krytí jednotlivých rizik platit. Aplikace nabízí různé možnosti, ale žádnou nevnucuje. Je pouze na uživateli, jaké si zvolí. Čtyři základní balíčky mohou motoristé rozpracovat do více než tisícovky zcela konkrétních variant vlastního pojištění.
Axa uvedla na trh produkt Auto Go, nabízející tři limity plnění ručení. V nabídce má také připojištění všech skel (nejen čelního) a u Axy dvě nová, která pomohou v případě poškození vozidla živelnou událostí a při střetu či poškození auta zvěří. Pojišťovna nabízí také bezplatné asistenční služby 24 hodin denně s garantovaným odtahem po celém Česku i při zabouchnutí klíčů, nedostatku paliva nebo poškození pneumatiky.
Česká pojišťovna loni představila nový benefi t v podobě asistence, kterou klient získává k vybraným variantám ručení, stejně jako garanci nezměněné ceny po dobu tří let. V případě nadstandardní asistence se jedná o dvě měsíční poukázky, které klient může libovolně aktivovat. V rámci tohoto typu služeb poskytne ČP třeba náhradní ubytování nebo odtah vozidla ze zahraničí. Proto je vhodným doplňkem zejména při cestách na dovolenou.
ČPP letos slaví dvacet let působení na českém trhu. U příležitosti kulatin připravila pojišťovna speciální dárek: pojištění přímé likvidace pod názvem „Servis pro“ na jeden rok zdarma. V rámci jarní kampaně připravuje zajímavý benefit, podrobnosti přinese na začátku dubna, kdy kampaň odstartuje.
ČSOB Pojišťovna sází na produkt Rento. Jedná se o úrazové pojištění řidiče. V případě těžkého poranění při nehodě získává nárok na doživotní měsíčně vyplácenou rentu, jejíž výše je předem známa – podle sjednané varianty pojištění až 52.500 Kč měsíčně. Varianta Premiant zase kromě zákonného obsahuje i pojištění škod na vlastním vozidle do výše 5000 Kč v případě způsobené nehody. Součástí všech variant ručení je úrazové pojištění řidiče, jeho osobních věcí i osob jemu blízkých či přímá likvidace. Naopak úplnou novinku představuje pojištění právní ochrany.
Generali zařadila do své nabídky asistenční služby Top Assistance Plus s vysokým standardem poskytovaných služeb, přitom za slušnou cenu 750 Kč. Platí jak v případě nepojízdnosti vozidla v důsledku havárie, poruchy, živelní události, vandalismu, odcizení částí vozidla, tak i v takových případech, jako je vybití startovacího akumulátoru, nedostatek nebo záměna paliva, ztráta, zabouchnutí nebo zalomení klíčků vozidla či defekt pneumatiky. Limit na odtah pro Česko je 20 000 korun, což pokryje i trasu z Ostravy do Aše. Na odtahové služby pro EU až 50.000 Kč, což stačí třeba na odtah z Chorvatska.
HVP nabízí povinné ručení se dvěma limity pojistného plnění, ve kterém jsou zahrnuty základní asistenční služby a úrazové pojištění posádky vozidla. Připojistit lze dvě varianty nadstandardní asistence, připojištění čelního či všech skel vozidla, připojištění živlu a střetu se zvěří, připojištění odcizení vozidla. U vyšší varianty pojistného plnění je navíc první škoda bez vlivu na bonus.
Kooperativa přišla před zimou s produktem Prosporty. Toto doplňkové pojištění platí pro veškerá standardní osobní a užitková vozidla i obytné automobily do osmi tun. Předmětem je nejen sportovní výbava a nosiče, ale i vozidlo, které vše veze. Novinkou letošního roku je sjednání pojistné smlouvy s využitím biometrického podpisu. Klient se podepíše elektronickou tužkou na speciální tablet, stejně jako by se podepsal tužkou na papír. Vlastnoruční digitální podpis obsahuje obrázek podpisu i jeho „skryté“ dynamické charakteristiky. Tím vznikne zabezpečený elektronický dokument, který zrychlí celý proces: smlouva je ihned v systému a zároveň ji má klient k dispozici na svém úložišti.
Slavia spustila na svém webu službu Interaktivního poradce. Přináší možnost spojit se on-line (zvukem, obrazem a dalšími interaktivními prvky) s odborníkem a uzavřít smlouvu, operativně konzultovat své dotazy a individuálně vyladit ručení podle konkrétních požadavků. To vše z domova. Klientům, kteří dosud neměli u Slavie asistenční službu, rozšířila povinné ručení zdarma o základní asistence: variantu Basic. Ta kromě nákladů na opravu nebo odtah přináší i například slevu na pohonné hmoty. Brzy pak Slavia spustí mobilní aplikaci k asistenčním službám.
Triglav připravuje pro rok 2015 velké změny produktů pojištění vozidel. Budou se týkat jak havarijního pojištění, tak povinného
ručení. V rámci těchto úprav chce nabídnout krytí s větším zohledněním škodovosti daného klienta. Bezproblémoví šoféři by na tom prý měli hodně vydělat.
Uniqa rozšiřuje asistenční servis o službu „Právník do auta“. Ta poskytuje řidičům právní oporu pro případ sporů nebo konfl
iktů spojených s provozem auta.
Wüstenrot nově poskytuje úrazové připojištění dětí ve vozidle k povinnému ručení s limity 70/70 zdarma. V letošním roce chystá další typy připojištění a slibuje větší variabilitu produktů – týkat se bude například limitů ručení, připojištění skel a podobně.
Kolik měly pojištěných aut | |||||||
Pojišťovna | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 |
Allianz | 589 111 | 613 747 | 667 268 | 713 292 | 694 987 | 681 521 | 711 041 |
Axa | 1665 | 28 681 | 35 311 | 41 097 | 143 782 | 225 165 | 227 757 |
ČPP | 828 560 | 925 394 | 969 161 | 1 027 373 | 1 057 326 | 1 051 589 | 1 072 859 |
Česká pojišťovna | 2 137 013 | 2 025 815 | 1 875 694 | 1 785 959 | 1 750 855 | 1 711 025 | 1 701 025 |
ČSOB Pojišťovna | 353 751 | 358 784 | 381 669 | 430 633 | 519 334 | 523 955 | 547 828 |
Generali | 586 292 | 597 792 | 573 909 | 556 873 | 490 471 | 506 190 | 533 296 |
Hasičská | 8 509 | 55 187 | 38 523 | 33 517 | 33 507 | 44 408 | 59 820 |
Kooperativa | 1 377 802 | 1 399 066 | 1 435 478 | 1 458 976 | 1 427 731 | 1 441 754 | 1 427 427 |
Slavia | 1 195 | 28 118 | 107 423 | 126 986 | 137 692 | 171 462 | 173 775 |
Triglav | 132 837 | 153 795 | 158 802 | 165 505 | 186 918 | 189 281 | 177 803 |
Uniqa | 173 441 | 211 220 | 244 343 | 262 559 | 284 549 | 313 556 | 313 367 |
Wüstenrot | 44 217 | 59 561 | 77 226 | 80 002 | 99 897 | 130 679 | 149 415 |
Celkem | 6 263 313 | 6 510 349 | 6 633 079 | 6 759 128 | 6 874 034 | 6 990 587 | 7 095 413 |
Zdroj: ČKP |
Český trh vlastně jen přelévá klienty od jedné pojišťovny k druhé
Jak se povinné ručení mění v čase? A mají stále smysl internetové srovnávače? O tom jsme si povídali s Tomášem Voharčíkem, jednatelem společnosti Top-Pojištění.
V čem se teď povinné ručení nejvíce mění?
Především zdražuje, protože na pojišťovny dopadají povinnosti, které před pár lety nebyly. Jsou to hlavně příspěvky do Fondu zábrany škod, platby hasičům za výjezdy, ale především úprava náhrad nemajetkové újmy. Ruku v ruce s tím jde zdražování kvůli cenové válce, která vyvrcholila v roce 2012. Od té doby se průměrná cena pojistného zvedla o třetinu. Situaci komplikuje rovněž zrušení příspěvků do ČKP, které pravděpodobně pojištění dále zdraží.
Kam se sazby zvednou?
Troufnu si říci, že viditelně. Již nyní víme, že některé pojišťovny budou dál zdražovat minimálně o desetinu.
Může zrušení příspěvků od neplatičů trhem zahýbat i jinak?
Jak se to vezme. Je vidět, že trh s povinným ručením má malý prostor pro růst, jeho pohyby dělá vlastně jen přelévání klientů od jedné pojišťovny k druhé. Počet pojištěných vozidel je v posledních letech konstantní, činí asi sedm milionů. Když se příspěvek do garančního fondu v roce 2009 zaváděl, zaznamenali jsme na našem portálu obrovský nárůst pojistek. Nyní očekávám opačný trend.
Proč se pojišťovny honí za početným kmenem klientů, když by pro jejich obchodování bylo výhodnější mít ho spíše kvalitní, tedy beznehodový?
Cílem většiny pojišťoven je zdravý kmen, ale pochopitelně co největší. Neznám však firmu, která by říkala, že toho chce dosáhnout za každou cenu. Kmen povinného ručení je nestabilní, snadno ovlivnitelný cenou a jinými faktory. Proto pojišťovny již nějaký čas segmentují klienty na bezproblémové a takzvané škodiče.
Pojišťovny tvrdí, že tak či onak je povinné ručení ztrátové. Kolik by muselo stát, aby vynášelo?
Ještě v roce 2010, kdy bylo pojistné v průměru 3350 Kč, to pojišťovnám vycházelo. Nebyly v tom však započteny uvedené dodatečné náklady. Velmi divokým odhadem tipuji průměrné pojistné kolem 4000 Kč. Tedy návrat někam na úroveň roku 2006.
Některé pojišťovny u povinného ručení nabízejí spoluúčast. Co si o tom myslíte?
Určité produkty jsou opravdu zvýhodněny nízkou sazbou, avšak u povinného ručení se to vztahuje jen na území Česka. V případě nehody v zahraničí pak pojistník zaplatí zmíněnou spoluúčast. Zatím se jedná o minoritní varianty, nicméně lze předpokládat, že to může být jeden ze způsobů, jak snížit cenu.