Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Subaru ve Frankfurtu 2009

Ladislav Čermák
Diskuze (1)
Hlavní novinkou Subaru pro letošní rok je nové Legacy a Outback. Ve Frankfurtu proto krátce před startem prodeje nesměly chybět.

Legacy

Nová generace si ponechává agresivitu svého předchůdce. Místo horizontálně orientovaných předních světlometů ale přichází s výraznými nahoru protaženými světly, která ji na první pohled odliší. Maska chladiče používá motiv křídla, který odkazuje na leteckou minulost automobilky, na ni navazuje ostře tvarovaná kapota motoru.

Výrazně se změnil boční profil. Sedan poprvé přišel o malé okénko za zadními dveřmi. Změny u kombi jsou výraznější. U Subaru se vzdali rozměrného bočního okna v oblasti zavazadlového prostoru, které dosud překrývalo poslední sloupek karoserie. Mezigenerační nárůst rozměrů je poměrně výrazný. Délka narostla u sedanu o 65 mm a u kombi o 55 mm, ještě markantnější je ale prodloužení rozvoru o 80 mm na výsledných 2750 mm. Z toho profitují především cestující – délka interiéru narostla o plných 29 cm (!) na 2190 mm. Posádka vozu získá prostor i v příčném směru, vnitřní šířka je o 10 cm větší (1545 mm), přičemž karoserie nové generace je širší o 50 mm (1780 mm). Nové Legacy je ale také vyšší, konkrétně sedan o 80 mm a kombi o 65 mm. Přesto ale vnější rozměry zaostávají za rekordmany střední třídy insignií a mondeem.

Základním motorem bude přepracovaný atmosférický dvoulitr DOHC. Jeho nejvyšší výkon zůstává na 110 kW při 6000 min-1, maximum točivého momentu 196 Nm je nově položeno o 200 otáček níž, v 3000 min-1. Motor má lepší složení emisí (splňuje Euro 5), k čemuž přispěla úprava spalovací komory, nový tvar kanálů i velikost katalyzátoru. Nové sací potrubí z pryskyřice je laděné pro lepší průběh točivého momentu. Manuální převodovka má konečně šest převodových stupňů místo dosavadních pěti.

Čtyřválec 2,5 SOHC má variabilní časování ventilů i-AVLS. Rozsah úprav je podobný jako u dvoulitru, změn se ale dočkalo i naladění charakteristiky motoru. Nejvyšší výkon je 123 kW při 5600 min-1 (dosud 127 kW v 6000 min-1) a maximum optimalizované křivky točivého momentu 229 Nm leží v 4000 min-1 (dosud 227 Nm při 4400 min-1). Tato úprava lépe sedí k nové bezestupňové převodovce Lineartronic, která je u této pohonné jednotky standardem (pro 2,0i je za příplatek).

Vrcholem benzinových motorů bude přeplňovaný 2,5GT. Od atmosférického motoru se liší rozvodem ventilů DOHC s duálním časováním ventilů AVCS a osazením turbodmychadla s mezichladičem stlačeného vzduchu. Tento typ motoru dosud Subaru nabízelo jen v japonském Legacy STI. V Evropě nahradí atmosférický šestiválec 3,0R (180 kW).

Čtvrtým, avšak prodejně nejdůležitějším motorem je 2,0D Subaru Boxer Diesel. Nejvyšší výkon je 110 kW při 3600 min-1, točivý moment vrcholí 350 Nm mezi 1800 a 2400 min-1. Také tento motor dostane šestistupňovou manuální převodovku místo současné pětistupňové. Kombinovaná spotřeba je 5,3 l/100 km.

Systém Symmetrical AWD kombinuje motor typu boxer se stálým pohonem všech kol. V závislosti na typu převodovky jsou k dispozici tři typy centrálního diferenciálu, který je základem AWD. Poprvé od uvedení modelu Subaru 1000 v roce 1966 se japonská automobilka rozhodla k tak zásadnímu kroku, jakým je změna uložení motoru. Místo přímého upevnění ke karoserii je motor s převodovkou namontován prostřednictvím kolébkového rámu, který po stranách přesahuje převodovou skříň. Cílem nové konstrukce je zvýšit celkovou úroveň pohodlí, jízdní výkony i bezpečnost v případě kolize. Na přední nápravě je použito zavěšení McPherson. Kromě jejího připevnění k pomocnému rámu konstruktéři ve srovnání s minulou generací změnili geometrii, rozšířili rozchod kol, zvětšili zdvih tlumičů a zvýšili tuhost stabilizátorů. Zavěšení zadní nápravy používá vyspělou konstrukci s dvojitými lichoběžníky. Ve verzi Sport navíc obě nápravy dostanou tlumiče Bilstein.


Ladislav Čermák
Diskuze (1)