Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

SWM Gran Milano a Silver Vase: Italsko-čínské lehké retro

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Nedávno vzkříšená italská SWM se nehodlá věnovat jen endurům a supermotům. Už i u nás se prodávají také dva modely v retro stylu.

Původní značku SWM založili Piero Sironi a Fausto Vergani v roce 1971 v Paderno Dugnano nedaleko Milána. Zkratka nejdříve znamenala „Sironi Vergani Vimercate Milano“, dvě véčka tedy spojili. Později její význam změnili na Speedy Working Motors. Vyráběla hlavně terénní stroje pro motokros, enduro a trial, nejprve se čtyřdobými motory Sachs, později i Rotax a dočkala se mnoha sportovních úspěchů. V roce 1984 však zkrachovala. Sironi to zkoušel ještě další tři roky sám s SVM (Società Veicoli Milanese), ale neuspěl ani napodruhé.

Obnovil ji Ital Ampelio Macchi, inženýr, který prošel Cagivou, Aprilií i Husqvarnou. Peníze sehnal v Číně, hlavním investorem se stala Shineray Group. Macchi koupil bývalou italskou továrnu původně švédské značky v Biandronnu, ovšem nejen se zařízením, ale i výkresovou dokumentací a všemi patenty. Husqvarna vyráběla v Itálii za časů Cagivy a BMW, po přechodu pod Pierer Industrie (KTM) produkci přestěhovala do rakouského Mattighofenu. SWM představila své nové stroje na milánské výstavě EICMA 2014. Skutečně sériová výroba byla spuštěna na břehu jezera Varese až letos, v továrně pracuje na šest desítek zaměstnanců.

Gran Milano a Silver Vase představují novinky na českém trhu. Oba jsou v retro stylu, Gran Milano je café racer, Silver Vase (historický název odkazuje na soutěž o Stříbrnou vázu v rámci slavné Šestidenní) zase scrambler, jejich móda se rovněž vrací. Oba pohání vzduchem chlazený čtyřdobý jednoválec objemu 445,3 cm3, výkon výrobce neudává. Převodovky jsou pětistupňové, vstřikovací systém pochází od Mikuni.

„Stříbrná váza“, které nechybí terénní pneumatiky, zvednuté blatníky a dvojitý výfuk, stojí 139.900 korun, kafáč pak 154.900 Kč. Obě mašiny mají drátová kola, jak se sluší a patří. Ceny jsou lidové, protože převážná většina dílů vzniká u Shineray v Číně. Kotoučové brzdy pro Gran Milano ale dodává Brembo, 145 kg lehké (bez paliva) Silver Vase musí stačit vzadu buben, ale na webu má výrobce už fotky provedení s dvojitými kotouči. Kafíčko je mimochodem ještě o pět kilo lehčí. Konečná montáž probíhá v Itálii, kde sídlí i vývojové oddělení.

Stroje dováží jinak jihomoravský dealer CSR Moto, značka má ještě dalších šest zastoupení po celé republice. Kromě novinek SWM vyrábí i endura a motardy. První řada RS čítá na českém trhu tři modely se čtyřdobými jednoválci 297,6, 501 a 600 cm3, supermotům série SM nejmenší třístovka chybí. Naopak největší šestistovka nabízí 23 kW, v otevřené verzi pak 40 kW. V současné nabídce italské firmy najdeme i stopětadvacítky v obou provedeních, adventure bike Superdual 600 a dva modely řady Sport Racing.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)