Technika: Motor 1.4 TDI z nové rodiny EA288
Hon na skleníkové plyny donutil koncern Volkswagen pokračovat v downsizingu a hledat nové cesty k úsporám. Vyměnil litinu za lehčí hliník a zapracoval na vnitřních odporech. Tak vznikl i tříválec 1.4 TDI z nové rodiny EA288, který má se stejnojmenným pumpotryskovým předchůdcem EA188 společný zdvihový objem a dlouhozdvihovou koncepci, jinak nic.
Nový motor dostal, podobně jako konstrukčně spřízněné čtyřválce, dvouvačkový čtyřventilový rozvod poháněný ozubeným řemenem, respektive ozubenými koly a podtlakovou regulaci variabilní geometrie statoru turbodmychadla se snímačem polohy. Kompresní poměr 16,2 : 1 je posunem, avšak někteří konkurenti nabízejí ještě méně.
O klidný běh se stará dvouhmotový setrvačník a protiběžný vyvažovací hřídel, poháněný rovněž ozubenými koly a integrovaný s podtlakovým a olejovým čerpadlem do jediného modulu. Mazací olej je do 3000 otáček dopravován pod tlakem 1,8-2,0, výše pak 3,8 až 4,2 baru.
Nechybějí další ekologické technologie, jako například lehkoběžná valivá ložiska vačkového hřídele, inteligentní dvouokruhové chlazení urychlující zahřívání motoru a integrovaný čistič výfukových plynů zahrnující oxidační katalyzátor, částicový filtr a v případě potřeby i denox katalyzátor. O efektivní běh a nízkou vnitřní setrvačnost se starají hliníkové písty se speciální nízkofrikční povrchovou úpravou, centrálním vybráním a trojicemi pístních kroužků se sníženým předpětím. Vstřikování common rail s tlakem až 2000 barů, solenoidovými sedmiotvorovými injektory Delphi a jednopístkovým vstřikovacím čerpadlem je mezi dostupnými auty výjimkou, stejně jako vodní mezichladič stlačeného vzduchu se separátním nízkoteplotním vodním okruhem. Recirkulace výfukových plynů (EGR) je dvouokruhová, přičemž vysokotlaký okruh je bez chlazení, nízkotlaký pak používá výkonný tepelný výměník
vzduch/vzduch.
Po kritice předchozích tříválců se konstruktéři hodně zaměřili na odhlučnění. Na motoru tak znovu najdeme pečlivě přepracovaná ložiska, ale i velkoplošný plastový kryt plus speciální olejovou vanu s tlumicí vrstvou.
Motor má tři výkonové verze, které nahradí jak dosavadní 1.2 TDI, tak pro menší modely i 1.6 TDI. Tomu odpovídají výkonové stupně 77, 66 a 55 kW, přičemž nejsilnější z nich používá větší turdodmychadlo Bosch Mahle, ostatní pak BorgWarner. Verze 55 kW se dostane na trh v roce 2015 pod kapotou Fabie Greenline, která se blýskne normovanou spotřebou 3,1 l/100 km a titulem nejekologičtější škodovky s konvenčním pohonem. Kvůli příznivým výsledkům v NEDC si však vznětové fabie budou muset i nadále vystačit s pětistupňovou dvouhřídelovou převodovkou MQ250. Alternativou
pro prostřední výkonovou verzi se ovšem stane, u fabie pro diesel poprvé, hned sedmistupňový automat, pochopitelně DSG se suchými spojkami.
Výsledkem je, vedle lepší kultury a spotřeby, i citelně nižší hmotnost. Například ve srovnání s předchozím tříválcem 1.2 TDI CR z rodiny EA189 ušetřil jen hliníkový blok plných 11 kg. Konstrukce se zatepla lisovanými litinovými vložkami zároveň zajišťuje dobrý kompromis mezi mechanickou odolností, výrobními náklady a dobrým hospodařením s teplem. Moderní tříválcový diesel už používá Volkswagen Polo a Škoda Fabia, ostatní modely se budou postupně přidávat. O jeho dalších výkonových stupních, případné montáži do koncernových automobilů vyšších tříd a eventuální přípravě pro další stupně emisní normy Euro vás budeme co nejdříve informovat.