Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Technika: Motor 1.4 TDI z nové rodiny EA288

Ladislav Čermák
Diskuze (44)
Litinové tříválce 1.4 TDI PD od roku 1999 učily svět dieselový valčík. Samozřejmě nebyly první, ale kdo si dnes vzpomene na Daihatsu Charade 1.0 diesel (1983) či Alfu Romeo 33 1.8 TD z roku 1986?

Hon na skleníkové plyny donutil koncern Volkswagen pokračovat v downsizingu a hledat nové cesty k úsporám. Vyměnil litinu za lehčí hliník a zapracoval na vnitřních odporech. Tak vznikl i tříválec 1.4 TDI z nové rodiny EA288, který má se stejnojmenným pumpotryskovým předchůdcem EA188 společný zdvihový objem a dlouhozdvihovou koncepci, jinak nic.

Nový motor dostal, podobně jako konstrukčně spřízněné čtyřválce, dvouvačkový čtyřventilový rozvod poháněný ozubeným řemenem, respektive ozubenými koly a podtlakovou regulaci variabilní geometrie statoru turbodmychadla se snímačem polohy. Kompresní poměr 16,2 : 1 je posunem, avšak někteří konkurenti nabízejí ještě méně.

O klidný běh se stará dvouhmotový setrvačník a protiběžný vyvažovací hřídel, poháněný rovněž ozubenými koly a integrovaný s podtlakovým a olejovým čerpadlem do jediného modulu. Mazací olej je do 3000 otáček dopravován pod tlakem 1,8-2,0, výše pak 3,8 až 4,2 baru.

Nechybějí další ekologické technologie, jako například lehkoběžná valivá ložiska vačkového hřídele, inteligentní dvouokruhové chlazení urychlující zahřívání motoru a integrovaný čistič výfukových plynů zahrnující oxidační katalyzátor, částicový filtr a v případě potřeby i denox katalyzátor. O efektivní běh a nízkou vnitřní setrvačnost se starají hliníkové písty se speciální nízkofrikční povrchovou úpravou, centrálním vybráním a trojicemi pístních kroužků se sníženým předpětím. Vstřikování common rail s tlakem až 2000 barů, solenoidovými sedmiotvorovými injektory Delphi a jednopístkovým vstřikovacím čerpadlem je mezi dostupnými auty výjimkou, stejně jako vodní mezichladič stlačeného vzduchu se separátním nízkoteplotním vodním okruhem. Recirkulace výfukových plynů (EGR) je dvouokruhová, přičemž vysokotlaký okruh je bez chlazení, nízkotlaký pak používá výkonný tepelný výměník

vzduch/vzduch.

Po kritice předchozích tříválců se konstruktéři hodně zaměřili na odhlučnění. Na motoru tak znovu najdeme pečlivě přepracovaná ložiska, ale i velkoplošný plastový kryt plus speciální olejovou vanu s tlumicí vrstvou.

Motor má tři výkonové verze, které nahradí jak dosavadní 1.2 TDI, tak pro menší modely i 1.6 TDI. Tomu odpovídají výkonové stupně 77, 66 a 55 kW, přičemž nejsilnější z nich používá větší turdodmychadlo Bosch Mahle, ostatní pak BorgWarner. Verze 55 kW se dostane na trh v roce 2015 pod kapotou Fabie Greenline, která se blýskne normovanou spotřebou 3,1 l/100 km a titulem nejekologičtější škodovky s konvenčním pohonem. Kvůli příznivým výsledkům v NEDC si však vznětové fabie budou muset i nadále vystačit s pětistupňovou dvouhřídelovou převodovkou MQ250. Alternativou

pro prostřední výkonovou verzi se ovšem stane, u fabie pro diesel poprvé, hned sedmistupňový automat, pochopitelně DSG se suchými spojkami.

Výsledkem je, vedle lepší kultury a spotřeby, i citelně nižší hmotnost. Například ve srovnání s předchozím tříválcem 1.2 TDI CR z rodiny EA189 ušetřil jen hliníkový blok plných 11 kg. Konstrukce se zatepla lisovanými litinovými vložkami zároveň zajišťuje dobrý kompromis mezi mechanickou odolností, výrobními náklady a dobrým hospodařením s teplem. Moderní tříválcový diesel už používá Volkswagen Polo a Škoda Fabia, ostatní modely se budou postupně přidávat. O jeho dalších výkonových stupních, případné montáži do koncernových automobilů vyšších tříd a eventuální přípravě pro další stupně emisní normy Euro vás budeme co nejdříve informovat.

Ladislav Čermák
Diskuze (44)
11. 11. 2014 07:36
Re: Učili valčík?
To je, panečku, (akustická) jiná ;-)
7. 11. 2014 13:34
Re: Učili valčík?
Hergot. To už je pořádná porce kilometrů. Tak v takovým případě je samozřejmě diesel správná volba, ale divím se se vám ty auta takhle držely. My měníme služení Oktávky po max 250 000 km.
7. 11. 2014 10:16
Re: Učili valčík?
JJ TSI udělali ve spotřebě nepopiratelný pokrok. Za naší firmu musím ale říct že jsme u dieselů nikdy opravy typu vstřiky, dvouhmota atd neřešili. Oktávky mají obvykle nájezd za 6 let tak 400.000, Fabie 300.000 km. Možná máme štěstí na kusy ale i moje bývála oktávka r.v. 12/2006 má nyní 500.000 a uvedené opravy nezná a to včetně spojky.
Pokud uvážíme rozdíl spotřeby tak 1 - 1,5 l/km tak v pěnězích to je při 400t km 140.000Kč (rozdíl 1 l/100km, cena 35Kč/l.)
Pak je to prostě rozdíl kdy u mne nikdo nákup benzínu neobhájí.
7. 11. 2014 10:03
Re: Učili valčík?
jj nový TSI udělaly velkej pokrok ve snížení spotřeby. Kolega pořídil novou Fabku 1,2 TSI a jezdí s tím 7 litrů čistý město. Prakticky pořád se studeným motorem. Mimo město mu to padá pod 6. To jsou krásný hodnoty ve světle toho jak je ten motor jednoduchej a tudíž nehrozí opravy drahých nesmyslů typu vstřiky, dmouhmota, DPF jako u dieselu, který bude jezdit za stejný peníze.
7. 11. 2014 09:55
Re: Učili valčík?
Taky máme v práci výhradně nafťáky, ale popravdě se u nás náklady na služební auta moc neřeší. Ze setrvačnosti se kupují jen naftový auta a to i pro lidi který najedou 10000 ročně. ;-)