Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tempo 100 km/h: Autobusem stovkou Německem

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Německá legislativa dovoluje autobusům nejvyšší rychlost 80 km/h. Jaká je současná situace kolem výjimky Tempo 100?

Omezení maximální rychlosti autobusů na německých dálnicích a silnicích dálničního typu má vzhledem k velkým rozdílům ve stáří vozidel bezpečnostní opodstatnění.

Vyspělost systému však počítá s tím, že za určitých podmínek mohou autobusy jet až stokilometrovým tempem. Potěšující je, že pro výjimku není třeba jet do Německa, ale lze ji získat ve spolupraci pražské pobočky společnosti Dekra Automobil na partnerských stanicích technické kontroly po celé ČR.

Jelikož jde v prvé řadě o bezpečnostní opatření, nikoliv další způsob k získání financí od dopravců, naši západní sousedé odlišují podmínky pro autobusy prvně registrované před 8. 12. 2007 a po tomto datu.

Na udělení výjimky Tempo 100 pro starší vozidla jsou kladeny podmínky náročnější než na novější. Základ však tvoří bezpečnostní požadavky, které najdete v samostatné tabulce. Ty se až na výjimky neliší od českých, jež jsou kladeny na vybavení a provedení autobusů určených k mezinárodní přepravě osob.

Cena za příslušnou prohlídku, vypracování technického posudku, vypsání „potvrzení“ Tempo 100 pro případnou silniční kontrolu a plaketu Tempo 100 přijde přibližně na 6100 korun, přičemž je nutné přistavit autobus na cca 2,5 hodinovou prohlídku. V ceně už je zahrnut správní poplatek německému dopravnímu úřadu, na kterém Dekra Automobil nechá zaregistrovat výjimku Tempo 100 pro dotyčný autobus a odvede za něj i správní poplatek.

Toto „potvrzení“ má roční platnost, odpovídající frekvenci povinných – pravidelných technických prohlídek. Prodloužení platnosti Tempa 100 o další rok už je záležitostí nižší částky (přibližně 1600 korun), protože poplatek německému správnímu úřadu je jednorázový a vztahuje se na celou dobu platnosti údajů jednak o provozovateli autobusu a dále o autobusu samotném. Znamená to tedy, že v případě prodeje vozidla novému vlastníkovi případně podstatné změny technických parametrů autobusu udělená výjimka ztrácí svoji platnost.

Autobusy s první registrací po 8. prosinci 2007 mají situaci mnohem jednodušší. Vychází se z předpokladu, že novější vozidla splňují už ze zákona přísnější bezpečnostní předpisy. Německý dopravní úřad vyžaduje k provozování autobusů na dálnicích a silnicích tohoto typu šest podmínek podle německého ustanovení ze dne 28. 11. 2007 - § 18 odst. 5 č. 3 StVO ve znění 17. nařízení ke změně StVO. Najdete je v samostatném článku. Autobusy vyráběné od roku 2008 tyto podmínky obvykle splňují, a tak často dopravci o udělení výjimky Tempo 100 nežádají. Je pak na řidiči autobusu, aby během silniční kontroly před německým policistou dokázal obhájit, že splňuje všechny body příslušného ustanovení.

Dekra Automobil a.s. využívá své pravomoci a nabízí českým dopravcům pomoc spočívající v posouzení zda konkretní autobus splňuje vše potřebné k případnému vydání Potvrzení o splnění příslušných podmínek. Předchází tomu kontrola dokumentace spolu stechnickou prohlídkou. Poplatek za tuto službu činí přibližně 1600 korun, platnost potvrzení je opět jeden rok. V tomto případě se už žádný správní poplatek německému dopravnímu úřadu neodvádí a jde jen o dokument sloužící k bezproblémovému prokázání možnosti jet na tamních dálnicích a silnicích tohoto typu rychlostí až 100 km/h.

V případě zjištění neplnění jednoho z šesti uvedených požadavků – nejčastěji schválení podle směrnice ES 2001/85, je možné udělit vyjimku TEMPO 100 tak jako u autobusů prvně registrovaných před 08. 12. 2007.

CESTA K JEDNODUCHOSTI

Běžná praxe je taková, že autobus většinou během jednoho dne projde pravidelnou technickou kontrolou i procesem Tempa 100. Tato dnes již téměř samozřejmá skutečnost začala 30. července 1998, kdy Saské státní ministerstvo hospodářství a práce se souhlasem Spolkového ministerstva dopravy udělilo pověření Ústavu silniční a městské dopravy (od 15. 1. 2008 Dekra Automobil) v Praze provádět zkoušky ověřující způsobilost autobusů k jízdě rychlostí 100 km/h po německých dálnicích a silnicích dálničního typu. Do té doby musela zkoušky provázet účast pracovníků drážďanské pobočky Dekry, což vyžadovalo další časové i finanční náklady.

PODMÍNKY TEMPA 100 PRO BUSY REGISTROVANÉ PŘED 8. 12. 2007

  • výkon motoru musí být minimálně 11 kW/t celkové hmotnosti vozidla,
  • brzdová soustava musí plnit směrnici ES 71/320, resp. předpis EHK č. 13 (v databance Dekra Automobil a.s. jsou tyto doklady pro běžně provozované typy autobusů k dispozici),
  • úspěšné provedení zkoušky průrazu pneumatiky pro daný typ autobusu (v databance Dekra Automobil a.s.je tento doklad pro běžně provozované typy autobusů k dispozici),
  • pneumatiky namontované na vozidle musí být vhodné pro rychlost jízdy 110 km/h (požadavek v zásadě totožný s českými technickými předpisy, tedy i pro provoz v České republice vyžadovaný),
  • vybavení sedadel pro cestující nebo doprovodný personál, před nimiž nejsou žádná další sedadla, nejméně dvoubodovými bezpečnostními pásy,
  • vybavení sedadla řidiče nejméně dvoubodovým bezpečnostním pásem,
  • ukotvení bezpečnostních pásů dle předpisu výrobce,
  • dostatečné zabezpečení sedadla řidiče proti vniknutí předmětů zezadu,
  • zabezpečení zavazadel v prostoru pro cestující proti posuvu,
  • vybavení autobusu tachografem s měřicím rozsahem do 125 km/h,
  • vybavení autobusu vyrobeného po 1. 1. 1988 omezovačem rychlosti (platí pro celkovou hmotnost vyšší než 10 t a s konstrukční rychlostí přesahující 100 km/h)

PODMÍNKY TEMPA 100 PRO BUSY REGISTROVANÉ PO 8. 12. 2007

  • jsou schváleny pro max. povolenou rychlost 100 km/h,
  • jsou konstruovány převážně pro přepravu sedících cestujících a sedadla pro ně jsou v provedení pro dálkovou přepravu,
  • všechna sedadla i místa určená pro přepravu vozíčkářů, pokud jsou na nich vozíčkáři přepravování, jsou vybavena bezpečnostními pásy,
  • jsou vybaveny omezovačem rychlosti nastaveným na max. povolenou rychlost 100 km/h,
  • nejsou vybaveny prořezanými pneumatikami na přední řízené nápravě,
  • odpovídají ustanovením Směrnice 2001/85/ES Evropského parlamentu a rady ze dne 20. listopadu 2001 o zvláštních předpisech pro vozidla určená pro přepravu osob s více než 8 místy k sezení mimo sedadlo řidiče a změnám Směrnic 70/156/EHS a 97/27/ES (Úřední věstník ES 2002 č. L 42 s. 1) ve znění platném v okamžiku prvního uvedení příslušného autobusu do provozu

ZEPTALI JSME SE JINDŘICHA CYLKA ZE SPOLEČNOSTI DEKRA AUTOMOBIL

Provádět samostatné zkoušky ověřující způsobilost autobusů k jízdě rychlostí 100 km/h po německých dálnicích a silnicích dálničního typu bylo mimo tamní úřady umožněné od léta 1998 pouze společnosti Dekra Automobil v Praze. Jste takto jediní dodnes?

Pro autobusy registrované v ČR jsme skutečně v současné době jedinou a první organizací mimo území Německa, která může vydávat posudky pro udělení výjimky TEMPO 100.

V Evropě jediní nejsme, obdobně funguje udělování výjimky TEMPO 100 v ostatních evropských zemích. Např. ve Slovenské republice zajišťuje tuto službu společnost Slovdekra v Polsku Dekrapolska atd.

Je možné, aby vašich služeb při poskytování Tempa 100 pro autobusy využil také zahraniční dopravce? Pokud ano,v jakém poměru zaznamenáváte v Česku a zahraničí registrované autobusy?

Viz. Předchozí odpověď – vyřizujeme žádosti autobusů registrovaných pouze v ČR tzn. S českou registrační značkou…

Dekra Automobil má také oprávnění udělovat výjimku Tempo 100, platnou na německých dálnicích s silnicích dálničního typu pro přípojná vozidla kategorie O1 a O2. Tažné vozidlo (nákladní či autobus) však nesmí překračovat celkovou hmotnost 3,5 tuny. Je o tuto službu zájem? Za jakou cenu lze tuto výjimku obdržet?

O službu je zájem vzrůstající, ohlas tato nabídka vzbudila zejména u dovozců automobilů, kteří využívají přívěsů – přepravníků automobilů a pak u provozovatelů obytných přívěsů. Cena za službu činí včetně poplatku na dopravním úřadu v Německu 3100 korun.

Ladislav Černý
Diskuze (0)