Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Test: BMW F 650 CS Scarver: městská šelma

Tomáš Votruba
Diskuze (2)
Pokud hledáte ideální prostředek na průjezd městkou zácpou a chcete u toho vypadat, zkuste uvažovat o BMW s označením Scarver. Má dost výkonu i na dálnici a je neuvěřitelně hbitý v zatáčkách. Testovali jsme verzi s ABS.

Pokud hledáte ideální prostředek na průjezd městkou zácpou a chcete u toho vypadat, zkuste uvažovat o BMW s označením Scarver. Má dost výkonu i na dálnici a je neuvěřitelně hbitý v zatáčkách. Testovali jsme verzi s ABS.

Sám pro sebe

Mezi městské motocykly už dávno nepatří pouze oplechované skútry, ale také jednoválcová "fundura" neboli funbiky. Jejich původ můžeme hledat v terénních motocyklech, jezdí však na silničních pneumatikách. To jim zaručuje skvělou ovladatelnost a hbitost potřebnou v městském provozu. Jeden takový funbike uvedl v roce 2002 mnichovský výrobce BMW, jmenuje se F 650 CS Scarver. Označení Scarver patří celé kategorii, ve které je zatím pouze jediný tento model, takže ho můžeme klidně připojit právě k této motorce.

Jako carvingové lyže

Nové BMW F 650 CS vychází z modelové řady F 650 GS a oproti těmto cestovním enduro sourozencům zaujme větším naladěním pro každodenní provoz. Výrobce jej přirovnává k páru carvingových lyží, které jsou známé svou obratností a ovladatelností. Přesně takový má být i Scarver a ve skutečnosti takový i je. Jakmile na něj poprvé sednete, zaujme vás měkké a pohodlné stupňovité sedlo, ze kterého dosáhnou na zem i menší postavy. Motocykl se tak vyznačuje nízkým těžištěm, což dává jezdci pocit jistoty a nadvlády nad strojem v každém režimu jízdy - tento pocit ještě umocňují široká řidítka. Vzpřímený posez a účinný štítek kapotáže pak dovoluje absolvovat i delší vyjížďky.

Tento bavorák se ale nejlíp cítí v poloucpaných městských uličkách, kde může vyniknout jeho obratnost a lehkost, jakou dokáže klouzat mezi auty. Za skvělou ovladatelnost může poděkovat sedmnáctipalcovým ráfkům obutým do silničních pneumatik 110/70 ZR 17 vpředu a 160/60 ZR 17 vzadu (testovaný model měl zadní kolo o šířce 150 mm). Atletickým vlastnostem vděčíme přednímu kolu, které je o centimetr užší než u jiných silničních motorek. Díky tomu lze zatáčkami klouzat skoro jako na kole, jediným omezením budou nízko umístěné stupačky, kterými budete ve větších náklonech škrtat o zem.

Neúnavný motor

Další neméně zajímavým atributem je motor v podobě jednoválcové šestsetpadesátky. Jde o čtyřdobý kapalinou chlazený agregát se čtyřventilovou technikou. O plnění se stará elektronické vstřikování, při chladných ránech tak odpadá krmení sytičem. BMW chytá téměř okamžitě, jen ho musíte nechat po otočení klíčku pár sekund "nadechnout". Výkon tohoto jednoválce se pohybuje na hranici 37 kW/50 koní při 6 800 otáčkách za minutu, v praxi ho můžete vytáčet až za hranici pomyslného červeného pole, které začíná na sedmi tisících. Jednoválec od BMW je k neutahání, točivý moment neklesá pod 50 Nm v rozmezí 3 000 - 7 000 ot/min, maximum v podobě 62 Nm je k dosažení v 5 500 otáčkách za minutu.

Mohutný zátah motoru doprovází odpovídající zvuková kulisa. Když vezmete ve třech tisících za plyn, bavorák se otřese jako ratlík a z mohutné výfukové koncovky si začne brumlat jako typický jednoválec, o dva tisíce výš zdvivočí a odmění se vám mohutným zátahem, který ustane až za hranicí sedmi tisíc, kde zasáhne omezovač. Na pátý rychlostní stupeň to dělá podle tachometru 190 km/h, což je na jednoválec velmi "divoká" hodnota. Motor je navíc poměrně hospodárný, v průměru si řekl o čtyři litry naturalu na 100 km, při dálničních přejezdech potom o litr až dva navíc. Pokud budete chtít povozit babičku, vlezete se i pod čtyři.

BMW = možnosti

První testovací den jsem na Scarveru nalítal zhruba pět set kilometrů, musím přiznat, že díky optimální měkkosti sedla to na mých zadních partiích nebylo znát. Trošku měkčí je část pro spolujezdce, na našich rozbitých okreskách to ale není na škodu. Možná se divíte, proč je místo nádrže jen "díra", popravdě je určena pro příplatkový tankvak nebo audiobox. Do této schránky ovšem můžete schovat i batoh nebo helmu, k pevnému přichycení slouží dvě madla, za která se při jízdě může držet i spolujezdec. Při dynamické jízdě tak získá větší oporu než při držení vzadu a navíc budete "jedno tělo". Lepšímu těžišti také přispívá umístění skutečné nádrže o objemu 15 litrů pod sedlo, což je u BMW tradiční specialitou.

Mezi další finesy mnichovského výrobce patří široká možnost vybavení motocyklu nejrůznějším příslušenstvím - ať už je to zmiňovaný tankvak, audiobox, vyhřívané rukojeti nebo ABS, vše směřuje k co největšímu komfortu a praktičnosti, což není ve spojení s extravagantním designem běžné. Mimochodem, systém ABS všem doporučuji, při jízdě budete o mnoho klidnější, ani v zatáčce vám při prudkém brždění nehrozí ustřelení zadního kola. A jak vypadá intenzivní brždění s ABS na rovině? Na to se podívejte v našem videu. Celkově vzato, motorky od BMW nabízí vždy něco navíc, model F 650 CS Scarver je zábavný uličník s tváří umělce a taky si za to nechá zaplatit. Cena základního modelu je 254 400 Kč.

Technické údaje - BMW F 650 CS Scarver
Motorsvisle uložený jednoválec 652 cm3
Výkon37 kW (50 koní) při 6 800 ot./min
Točivý moment62 Nm při 5 500 ot./min
Převodovkapětistupňová
Brzdy300 mm (přední), 240 mm (zadní)
Pneumatiky110/70-17 (přední), 160/60-17 (zadní)
Hmotnost187 kg (bez náplní)
Nádrž15 l
Maximální rychlost175 km/h (dle výrobce)
Zrychlení 0 - 100 km/h5,4 s
Cena254 400 Kč


reklamní sdělení:

… více o automobilech BMW se dozvíte na www.renocar.cz. Konkrétní ceny, technické specifikace, doplňkovou výbavu a zajímavou nabídku skladových vozů najdete na stránkách smluvního partnera BMW AG fa. RENOCAR BMW.

Tomáš Votruba
Diskuze (2)