TEST Chevrolet Cruze 2.0 SW vs. Škoda Rapid 1.6 TDI
Už když se zamyslíte nad cenou a výbavou, zjistíte, že rapid s cruzem jsou si korunově blíže, než by se Škodovce líbilo. A chevrolet by při měření pružnosti určitě rád více zúročil výkonový náskok svého dvoulitrového motoru, než nakonec ukázala naše měřicí aparatura. Opravdu nečekaně zajímavý souboj!
DOJEM
Dynamicky, čistě
Když si prohlížíme Cruze SW a rapid, asi není dvakrát troufalé říct, že více za oči chytá chevrolet. Ten karoserii kombi nakreslil docela svižně a podle nás jednoznačně líbivě. Vyvážené proporce nekazí žádná neposedná křivka, nikde neobtěžuje nadměrná jednolitá plocha plechu. Dalo by se mluvit dokonce o dynamickém designu, který bychom úspěšně mohli považovat za mírně sportovní. A také se odvážíme tvrdit, že z celé modelové řady se Cruze SW povedl nejvíc.
Rapid je zase designově tak čistý, až se skoro nemáme čeho chytit. Škodovácký krystalický styl však opravdu dokáže vyvolat dojem kvality a robustnosti, takže v Mladé Boleslavi jsou s výsledkem nepochybně spokojení. Zákazník zase bude rád, že mu jeho vůz pod tíhou nejrůznějších módních vln hned tak nezestárne.
Chci být levný!
Mladoboleslavský liftback se uvnitř ani na chvilku nesnaží předstírat, že jeho light motive představuje cena.
V některých detailech to bohužel dělá příliš důsledně. Tvrdé, lesknoucí se plasty zná už celá česká veřejnost, mnozí však začínají upozorňovat na další lowcostové detaily – třeba ničím nekryté kolejnice předních sedaček. Z interiéru zkrátka nabudete dojem, že se Škodovce povedlo postavit levné auto. Jenom tuto skutečnost nezohlednila v ceníku. Doufejme, že se jedná o přechodný jev.
U Chevroletu bychom předpokládali, že se koncern GM bude snažit, aby vedle astry působil jako automobilka o patro níž. Na vnějším designu se taková snaha neprojevila vůbec a ani uvnitř nepřichází prakticky nic, kvůli čemu bychom GM podezřívali z koncernového politikaření. Možná to zelenkavé podsvícení… Nebo některé ovladače by mohly být usvědčeny ze zjevnějšího šetření, celkový dojem z kvalitně vyrobené a dobře zpracované přístrojové desky však nic o kastovním uspořádání nevypovídá.
Ergonomii a ovládací prvky hodnotíme v obou případech vysoko. V rapidu přece jenom o něco výš, díky jeho přístupnější navigaci.
PROSTOR A POHODLÍ
S jedním překvapením
Délka, šířka, výška, rozvor… Všude má náskok chevrolet, místy značný. K předpokládané totální prohře rapidu, lynčovaného hlavně za úzký interiér,
však nakonec nedošlo. A v jednom sledovaném parametru škodovka dokonce výrazně zvítězila!
Oním důležitým parametrem míníme prostor před koleny zadního cestujícího. Nastavili jsme si sedačku řidiče na výšku 180 cm, přesunuli se dozadu
a měřili mezeru pro kolena. Výsledek 14 cm potvrdil již známou potenci rapidu v disciplíně „na kolena ideál“. Bez jednoho centimetru poloviční cruze aby přemýšlel, kam se ten vnější rozměrový náskok poděl.
Na šířku chevrolet svůj náskok neprohospodařil, tady se rapid musel sklonit. A dost hluboko. Když si řidič se spolujezdcem užívají v chevroletu bonus plných sedmi centimetrů, ve škodovce si pak najednou připadají jako párek milenců. A náš 180 cm vysoký redaktor si na zadní sedačce skoro leští pleš o strop.
V cruzu, kde se střecha svažuje nepoměrně pomaleji, by si pod zadek mohl dát polštářek. Ne že by to bylo potřeba, vzadu se sedí pohledně – i díky plnohodnotné opěrce hlavy, na délku by však sedák chevroletu mohl přidat. Zvlášť v porovnání s rapidem. Vpředu se cruze na plnější postavy vyzbrojil už štědřejším posezením, mladoboleslavský soupeř ale ztrácí minimum. A spíš měkčími výplněmi se oba modely vzácně shodnou.
Údaje o testovaných vozidlech | ||
NAMĚŘENÉ HODNOTY | Chevrolet Cruze SW | Škoda Rapid |
Místo podélně/na kolena ideál (cm) | 148/8 | 163/14 |
Vertikální prostornost P/Z, místo nad hlavou P/Z (cm) | 95-102/96, 5-12/7 | 91-98/94, 2-10/1 |
Šířka interieru P/Z, šířka v loktech P/Z (cm) | 133/130, 145/141 | 126/125, 143/142 |
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) | 50 x 51/47 x 51 | 49 x 49/49 x 47 |
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) | 65 x 52 | 67 x 49 |
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) | 92 x 103 | 104 x 101 |
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) | 61/182 | 70/186 |
Výhoda pro kombi?
Připomeneme výhodu dvaceti centimetrů na délku a pouhý fakt, že cruze je kombi nižší střední třídy. Naproti tomu rapid celkovým pojetím chápeme jako malé auto, které díky delší karoserii liftback lehce atakuje céčkový segment. Převaha z pohledu zavazadlového prostoru by tak měla být spíše na straně chevroletu.
Jenomže to by nemohla být škodovka extrémně citlivá na vše, co se týká počítání litrů. A tak i rapid statečně ničí konkurenci přímou i vzdálenější objemem 550 litrů. Cruze zarovnaný na pěti stech se snaží soka eliminovat prostřednictvím třípodlažního uspořádání zavazadlového prostoru, kde se pod podlážkou skrývají hned dva štoky tajných schránek. Využití se pro ně nesporně může najít, my bychom ale rádi v nejspodnějším patře viděli spíš rezervu než lepicí sadu. Bohužel si za takový prvek nelze ani připlatit.
Zato jsme dostali šikovnou odkládací poličku za zadními opěradly. Její praktické využití vidíme spíš v teoretické rovině, nemilosrdnou praxí je však demontáž vyžadující značné úsilí. Abyste nás pochopili, po sklopení zadních opěradel musíte poličku odstranit, v opačném případě by v interiéru čněla jako samozvaná příčka. A taková operace, to je ale lahoda! Viz fotografický doprovod.
Rapid jako vůz orientovaný na cenu podobnými nápady šetří, od druhé výbavy nabídne síťový program a je spokojený. My víc oceňujeme možnost příplatku za rezervu a velmi chválíme průchozí výšku do samotného kufru. Do střechy hluboko zakousnuté páté dveře však znamenají i menší tuhost karoserie. Tu se škodovka snažila nahnat vyšší nakládací hranou – plných 70 cm je už značná porce. Chevrolet by zase udělal dobře, kdyby pátým dveřím dovolil otevřít se výš. Rána do hlavy bezprostředně hrozí již osobám kolem 180 cm.
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ
Opravdu náskok?
Bráno striktně podle technických údajů, měli bychom se skoro propadat hanbou, že jsme vůbec proti sobě postavili dvoulitrový vznětový čtyřválec s výkonem 120 kW a šestnáctistovku TDI. O třiačtyřicet kilowattů slabší… Zdánlivý nonsens podporuje i rozdíl ve zrychlení na stovku: 8,8 vs. 10,6 sekundy.
Život sám a především naše měření pružnosti na letištní ploše v Mnichově Hradišti však výkonové manko ukázaly v úplně jiném světle. V disciplíně 60 až 100 km/h se zařazeným čtvrtým převodovým stupněm si rapid připsal dokonce lepší čas než dvoulitrový Chevrolet Cruze!
Přitom se šestnáctistovka TDI projevuje naprosto nenápadně, nárůst točivého momentu schovává natolik úzkostně, že řidič jeho náběh maxima v podstatě ani nevnímá. Pak se na displeji měřícího přístroje Race Logic objeví výsledný čas. A my do našeho výkazu zapisujeme 7,9 sekundy.
To cruze se k nejvyšší hodnotě dostává s daleko větší pompou. Jakmile se ručička proletí kolem osmnácti set otáček, rozhodne se dvoulitr pro newtonmetrové představení ve starém stylu. Vznětový čtyřválec nahrne všech svých 360 N.m na přední kola a řidič si v tu chvíli říká, že se ten chudák Rapid stěží odpíchl z výchozí šedesátky. Není tomu tak. Škodovka byla o tři desetiny rychlejší…
Šestnáctistovka samozřejmě nepodala zázračný výkon, jenom s sebou vláčí o čtyři metráky míň.
Při našem druhém měření, když jsme z osmdesátky stoupali na rychlost 120 km/h se zařazenou pětkou, už ale samotný hmotnostní defi cit nestačil. Absentující šestka donutila Mladoboleslavské řádně natáhnout pátý převodový stupeň – rapid tím pádem zrychluje jenom velmi pozvolně. Cruze svou převahu přetavil do víc než třísekundového vítězství.
Porovnání dynamických parametrů tak zdaleka nebylo jednostranné, jak bychom podle technických parametrů mohli předpokládat. U spotřeby paliva se už oba motory projevily očekávaným způsobem. Šestnáctistovka TDI potvrdila asketickou pověst a průměr držela na krásných 5,6 litru. Dvoulitrový cruze se zastavil o šest deci výš.
Údaje o testovaných vozidlech | ||
ZÁKLADNÍ ÚDAJE OD VÝROBCE | Chevrolet Cruze SW 2.0 VCDI | Škoda Rapid 1.6 TDI |
Motor, ventilový rozvod | vznětový čtyřválec, DOHC | vznětový čtyřválec, DOHC |
Zdvihový objem (cm3) | 1998 | 1598 |
Největší výkon (kW/ot. za min) | 120/3800 | 77/4400 |
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) | 360/1750–2750 | 250/1500–2500 |
Převodovka | šestistupňová | pětistupňová |
Délka x šířka x výška (mm) | 4681 x 1797 x 1521 | 4483 x 1706 x 1461 |
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z | 2685, 1544/1558 | 2602, 1457/1494 |
Rozměr pneumatik | 225/50 R17 | 215/45 R16 |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1595/460 | 1179/535 |
Objem zavazadelníku (l) | 500/1478 | 550/1490 |
Objem nádrže paliva/dojezd (l/km) | 60/1154 | 55/1250 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 200 | 190 |
Emise CO2 (g/km) | 138 | 114 |
NAMĚŘENÉ HODNOTY | ||
Pružnost na 4. RS (60-100 km/h)/5. RS (80-120 km/h) (s) | 8,3/9,3 | 7,9/12,6 |
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h (ot./min) | 2100 | 2400 |
Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h (m) | 38,3 | 38,5 |
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) | 48,1/86,7/125,6 | 48,9/87,3/127,1 |
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) | 6,4 | 5,6 |
JÍZDA
Ještě tvrdší
O rapidu se už pomalu všeobecně ví, že je jeho podvozek dost tuhý. Podle nás zbytečně moc. I kdyby neměl německý autoklub ve zvyku převracet každý druhý model, mohli v Mladé Boleslavi tlumiče alespoň o kousek obměkčit. Při jedné z prezentací jsme si vyzkoušeli indickou specifikaci rapidu a byl to vpravdě kulturní šok. I thalia by vedle východní škodovky najednou vypadala jako nepoddajné prkno. Takové nastavení by přirozeně testmany z klubu ADAC vydrážilo na nejvyšší míru a s rapidem by předvedli rovnou dva výkruty. Nicméně za lepší komfort odpružení bychom se jenom přimlouvali.
Zvlášť po zkušenosti se vznětovým rapidem. Těžký motor na přední nápravě, nízkoprofi lové šestnáctipalcové pneumatiky a proti benzinovým verzím ještě přitvrzené tlumiče. Tlumení nerovností je v tomto případě opravdu hraniční, výše zmíněná kombinace navíc vydatně prověřuje tuhost karoserie. A z logiky věci vyplývá, že tady škodovácký liftback nemůže být silný – páté dveře přece zasahují hluboko do střechy. Vznětový rapid tak komfort nepodává po kapkách, liftback tlumení spíš jenom naznačuje.
Mezi kuželkami se však i naftou zatížený ukázal jako vzorně stabilní vůz. Chvíli jsme se přizpůsobovali jenom na Škodovku atypicky lehkému řízení, potom ale vytyčenou trasu projeli lehce, rychle, bez zásahu stabilizace. Aniž bychom zaznamenali větší nedotáčivost.
Po průjezdu s takřka nehybnou Škodou Rapid nám přišlo, že se Cruze SW citelně naklání. Vše bylo samozřejmě v mezích normy, proti rapidu však chevrolet předvedl rozhodně vláčnější projev. Mírně neohrabanému dojmu hodně pomohly také čtyři metráky navrch, ale to porovnáváme s rapidem. V rámci kombíků nižší střední třídy se jedná o naprosto standardní charakteristiku.
Jednoznačně nestandardní je však chování posilovače řízení, který při snaze o rychlou změnu směru nepříjemně zatuhne. Zbytečná chyba.
Komfortem jízdy chevrolet svého soupeře překonává, ale to v podstatě každé auto s tlumiči. Že by mohlo být ještě pohodlněji, dokazuje spřízněná astra. Kolegyně na stejném podvozku jako chevrolet dokáže být přívětivější.
Řazení ovládl o kousek rapid, který k přesnosti přidal ještě krátké dráhy a lehký chod. Cruze potřebuje víc síly a páka se pohybuje po delších drahách.
ZÁVĚR
Rapid vůbec není špatné auto, přestože se šestnáctistovkou TDI bychom škodovku kvůli tvrdému podvozku doporučili málokomu. V zásadě se ale
dokázal postavit i konkurentovi z nižší střední třídy s výrazně silnějším motorem a karoserií kombi. Rapid ztrácel v oblastech vyplývajících z podstaty a logiky věci – jedná se přece o vozidlo orientované na nízkou cenu.
S aktuálním cenovou politikou však jeho zjevné nedostatky – laciný interiér, podprůměrný komfort odpružení nebo omezená výbava – omlouvat nelze. Až bude Škoda Rapid opravdu levným autem, budeme se na ni tak dívat i my. Takto nám nezbývá než konstatovat, že srovnávací test celkem s přehledem vyhrál kombík Chevrolet Cruze SW.