Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Focus Combi 2.0 TDCI - důkaz místo slibů

Libor Zezulka
Po prvním testu nového fordu focus ve verzi hatchback s motorem 1,6 jsme byli nadšeni. Zda nadšení přetrvalo i přes druhý test - tentokrát verze kombi s motorem 2,0 TDCI se dočtete zde…

První generace Fordu Focus okouzlila veřejnost odvážným designem exteriéru a ještě odvážnějším interiérem, ale především vynikajícími jízdními vlastnostmi danými moderní, na svou dobu vyspělou platformou s víceprvkovou zadní nápravou. V prvních několika měsících vyvolával focus na cestě pozdvižení, otáčeli se za ním řidiči i chodci, na parkovištích se kolem dynamického hatchbacku vytvářely hloučky zvědavců.

I nejoriginálnější automobil ztratí s plynoucím časem zářivý lesk novinky a záleží pouze na talentu designéra, zda dokáže nadále rozdávat radost a oslňovat šarmem. Focus neměl s oslňováním nikdy problém, a když facelift zahladil některé sporné prvky, mohl vyrazit vstříc novým tržním úspěchům. A také se jich dočkal. Zatímco němečtí zákazníci vybírali svému novému focusu druhé generace motor, Češi ve výprodeji stále nakupují jedničku.

Prodeje focusu i v posledním roce života meziročně vzrostly o 9,8 procenta, což vhledem k obecnému poklesu zájmu českých zákazníků o nové osobní automobily znamená obrovský úspěch. Ford zkrátka dokázal něco, o čem se může některým konkurentům jenom zdát. Čas však plyne neúprosně dál a přestože v análech Fordu zůstane jednička navždy zapsána zlatým písmem, na trhu se rozjíždí nový souboj. O zákazníky začíná bojovat Focus číslo II.

Do zbraně

První výsledky měření konkurenceschopnosti nového focusu prokázaly, že si automobilka znovu sáhla na dno svých sil a vyrobila skvělý automobil. Exteriér sice ztratil tvarovou výjimečnost a působí daleko usedlejším dojmem, ale zároveň naznačuje posun v kvalitě. Test nového Fordu Focus jsme vám přinesli už v polovině listopadu 2004, jako první v České republice jsme vyzkoušeli variantu s zážehovým motorem 1.6 Ti-VCT.

Podobně jako v starších testech, i tentokrát jsme museli před novou posilou nižší střední třídy několikrát smeknout, s respektem jsme ověřovali rekordní rozměry interiéru, za které se nemusí stydět ani „empévéčko“ a zdolávali rychlé rovinky a ostré zatáčky. Navzdory expanzivní strategii zvětšování se inženýrům fordu podařilo úctyhodné rozměry zamaskovat a vytvořit pomocí několika elementů zahrnujících palubní desku, sedadla či volant sportovnější interiér.

Sportovní zážitky rozdává nový focus plnými hrstmi a přitom téměř nerozlišuje mezi krátkým provedením a dlouhým kombi. Zvenčí se kombi připomíná nenásilně protaženou zádí s mírně se svažující střechou a zádí ve stylu C-Maxu. Proti hatchbacku kombi narostlo o 130 mm na délku a 4 mm na výšku, šířka zůstala zachována.

Ideální rodinný společník

Zavazadlový prostor se proti hatchbacku nafouknul o 90 litrů (na 475 litrů), ve srovnání s předchozí generací ovšem ztrácí 45 litrů. Složením sedadel, jež probíhá podle obvyklého scénáře, vzroste objem kufru na 1525 litrů. Zavazadla jednoduše naložíte i vyložíte, k čemuž přispívá dostatečně veliký vstupní otvor a relativně nízko položená nakládací hrana. Když se k tomu přidá i praktické víko zavazadlového prostoru, vytáhne z vozu celkem pohodlně kočárek i téměř dvoumetrový tatínek.

Úctyhodné rozměry vozu způsobí, že si dvoumetrový tatínek nebude připadat jako sardinka ani za volantem či na zadních sedlech, ale o tom už byla řeč. Pokud se tatínek považuje za automobilového fajnšmekra, který vystřídal několik značek (včetně fordu), určitě ocení posun v kvalitě zpracování interiéru. Proti první generaci se očividně zlepšila jakost použitých materiálů, plasty už nejsou zoufale tvrdé, ale měkčené, příjemné na dotek, a především bezchybně slícované.

Oválné výdechy lemované matným kovem společně s obložením středové konzole verze Ghia dodávají interiéru solidnost. Pozitivní dojmy bohužel narušují některé drobnosti. Například precizně zpracovaná tlačítka elektrického ovládání oken na straně řidiče doplňuje lacině vyhlížející tlačítko na straně spolujezdce, nebo nesourodá tlačítka ovládání klimatizace, s vzhledem palubní desky a středové konzoly nekoresponduje jinak vynikající audiosystém Sony s titěrnými tlačítky.

V celkovém hodnocení interiéru ovšem převažují pozitiva, dvoubarevné provedení lahodí oku (trochu méně špinavým botám), sedadla poskytují dostatečnou oporu horní polovině těla i stehnům, i když sedák se zdá zbytečně plochý. Odkládacích ploch není přebytek, ale obvyklým potřebám dostačují. Původní rozčarování z absence přihrádek na zadních sedadlech rozptýlila chytrá implementace přihrádek do prostoru v okolí sedáku.

Vysoký standard

Nový focus se prozatím nabízí se dvěma vznětovými motory s objemy 1.8 a 2.0 litru. Mezi oběma pohonnými jednotkami je kromě objemu (první motor spadá do nižší kategorie povinného ručení, druhý už do vyšší) rozdíl ve výkonu 15 kW a točivém momentu 70 Nm. Slabší jednotka Duratorq 1.8 TDCI poskytuje 250 Nm při 1850 ot./min, silnější 320 Nm v 2000 otáčkách. Výkon 100 kW je dostupný v 4000 ot./min.

Není žádným tajemstvím, že Ford spolupracuje na vývoji nových motorů s koncernem PSA. Agregáty HDI už delší dobu charakterizuje výborná kultivovanost, která se v praxi projevuje omezenými traktorovými projevy. V roce 2003 PSA společně s Fordem uvedly nové vznětové jednotky s objemy 1.6 a 2.0 litru, přičemž druhá zmiňovaná dosáhla výkonu 100 kW. To znamenalo další výrazný argument, proč uvažovat o HDI nebo TDCI.

Nové dvoulitrové HDI s výkonem 100 kW/136 koní jsme vyzkoušeli v Peugeotu 307 a byli jsme příjemně překvapeni. Nemá smysl zastírat, že stejné překvapení nám připravil i Focus Combi. Startování v mrazivých ránech motoru nechutnalo – jako ostatně všem dieselům - a v teplotách kolem minus 25 stupňů celsia několikrát odmítl nastartovat nebo po nastartování zhasnul (bylo to způsobeno samozřejmě naftou, která byla jen do -20 stupňů). Na druhý pokus motor naskočil a v těchto podmínkách se samozřejmě projevoval velmi hlasitě.

Po několika minutách jízdy se uklidnil a nahradil nepěkný chrapot poměrně kultivovaným zvukem. V nízkých i středních otáčkách zůstával motor překvapivě umírněný, teprve s vytočením nechal proniknout naftový baryton. Díky dobrému odhlučnění ale ani ve vysokých otáčkách neproniká do interiéru více hluku, než je zdrávo. V úctyhodných výsledcích navazuje na odhlučnění i síla. Motor zabírá už v nízkých otáčkách, v hodnotách okolo 1600 otáček se necítí vůbec nervózní.

Jen o málo výše začíná skutečně nabírat na síle. Na hranici 2000 otáček se naplno projeví „turbozátah“, motor nabere dech a vůz vystřelí vpřed. Ručička otáčkoměru potom lehce stoupá nahoru a zastaví se u čísla 4500. Těžké převody a ochota motoru pracovat v nízkých i vysokých otáčkách dává řidič do nohou silný nástroj. Nad 2000 otáček motor projevuje dostatek síly, kterou ukončí až zásah omezovače. Za 4000 otáčkami, kde nastupuje maximum výkonu, už zázraky čekat nelze. Spotřeba odpovídá hodnotám obvyklým u motorů HDI a TDCI, ve městě se pohybuje kolem osmi litrů, mimo město klesne i pod pět litrů a v kombinovaném cyklu dosáhne asi šesti a půl litru. Při dynamické jízdě spotřeba vystoupá k sedmi a půl litrům.

Pokračovatel tradice

Vynikající vysvědčení prvního focusu a především dvakrát podtržená jednička za jízdní vlastnosti dávala naději, že dvojka půjde ještě dál. Náš první test ukázal, že skutečně jde a nebylo proto velkým překvapením, že protažená záď na jistotě automobilu v podstatě neubrala. Absolutnímu prověření stability v zatáčkách bohužel bránilo počasí neustálým přísunem čerstvého sněhu, ale v zásadě jsme vyvodili stejné závěry jako v předchozím testu.

Platforma poskytuje automobilu vynikající stabilitu v zatáčkách a umožňuje rozhodné držení příčného směru, to vše při zachování komfortu cestování. Odpružení, spíše tvrdší, bezpečně zahladí běžné nerovnosti na cestě, s většími dírami už bojuje a občas nechá do interiéru proniknout menší ránu. V zásadě ale následuje filosofii jedničky, kdy nechává řidiče pocítit nerovnosti jen do té míry, aby měl dostatečný pocit kontaktu s vozovkou.

K odpružení se přidává i přesné řízení s optimálně naladěným posilovačem a manuální šestistupňová převodovka s přesným chodem, krátkými drahami a snadným zapadáním rychlostí. Třešničkou na dortu jsou ostré brzdy, které ani nechtějí slyšet o vadnutí. Sečteno a podtrženo, kombi v žádné z disciplín nezaostává za krátkých hatchbackem a pouze potvrzuje, jak skvělou práci ford odvedl. Turbodiesel 2,0 TDCI je silný, dobře odhlučněný, nepříliš žíznivý, ale také nejdražší z celé motorové nabídky. Zkrátka povedené auto.

Libor Zezulka
Ford Focus Combi 2.0 TDCI
Cena základní sestavy 716 990 Kč
Výbava základní sestavy Airbag řidiče a airbag spolujezdce, boční airbagy, okenní airbagy, imobilizér, elektrohydraulický posilovač EHPAS, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání zrcátek, elektricky ovládaná přední a zadní okna s automatickým stažením/dovřením, manuální klimatizace, schránka na sluneční brýle, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, bederní opěrka, kožená hlavice řadicí páky, kůží potažený volant se čtyřmi paprsky, tempomat, palubní počítač, autorádio s CD přehrávačem Sony (6 CD), dálkové ovládání rádia na volantu. Kč
Cena testované sestavy 753 790 Kč
Výbava testované sestavy Automatická klimatizace (+ 10 800 Kč), metalický lak (+ 13 000 Kč), vyhřívaná přední sedadla (+ 13 000 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 100 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 2000 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 203
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.4 / 4.6 / 5.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 475 / 1525
Objem nádrže (l): 53
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1500 / 550
Rozměr pneu: 205/55 R16
Ford Focus Combi 2.0 TDCI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4472
b) šířka (mm): 1840
c) výška (mm): 1501
d) rozvor (mm): 2640
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 690 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1485
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano